Ga naar inhoud

Enten


Thommy

Enten?  

14 leden hebben gestemd

  1. 1. Wel of niet enten en waarom?

    • Ja, waarom wel?
      12
    • Nee, Waarom niet
      2


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik zit een beetje in een dilemma, moet ik mn bunnies nou wel of niet laten enten?

Mijn gevoel zegt uiteraard van wel maar zeer recent is een bunnie van een goede vriend na het enten die zelfde dag nog overleden. 

Dus tja wat is nou verstandig??

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste konijnen gaan niet meteen dood na een enting hoor. Ik denk dat je vriend gewoon heel veel pech heeft gehad. 

Ik zou ze gewoon lekker laten inenten, want het zou ook heel vervelend zijn als je dalijk je konijntjes kwijt bent aan vhs of myxomatose. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe alleen 1x enten en verder niet. Er zijn konijnen bekend die ondanks de enting toch de ziekte krijgen. Daarvan wordt beweerd dat de ziekte minder heftig is en de kans op een goede afloop groter als konijnen zonder enting.

 

Qua entingen bij konijnen is weinig te vinden. Qua entingen bij honden en mensen is heel veel te vinden. Veel honden en mensen worden (blijvend) ziek na een enting. Er zou ook te veel geent worden en te veel ziekten tegelijk. Daarom hanteren ze nu bij honden het titteren: in het bloed bekijken ze de antistoffen en zo bepalen ze of er wel een enting nodig is of dat er voldoende bescherming is. In de meeste gevallen is een hond na de cocktail enting 6 jaar beschermd. In andere gevallen levenslang en bij een klein percentage slaat de enting niet aan.

In de entingen voor mens en dier zitten toxische stoffen zoals kwik. Met het inspuiten zet je het lijfje dus niet alleen aan het werk mbt de levende, verzwakte ziekteverwekkers die je inspuit, maar ook om de toxische stoffen af te breken. Dit vraagt enorm veel van een gezond lichaam en kan dus (blijvende) schade geven.

 

De volgende problemen zijn dat dierenartsen niet op de hoogte zijn van de bijwerkingen of deze niet erkennen. Ook negeren dierenartsen vaak het feit dat zieke dieren niet geent mogen worden. En dan als laatste: wanneer zie je dat een konijn ziek is? Juist ja, als het konijn al te ziek is. Een konijn is immers een prooidier en kan zich dus niet permiteren om te laten zien dat hij/zij ziek is.

 

Dat ik verder niet ent, betekend wel dat ik daar extra rekening mee hou. Zo loop ik bijvoorbeeld niet in "uitbraak gebieden" en houdt ik muggen en vliegen weg van de konijnen door het hok en de ren goed schoon te houden en rondom de ren afwerende planten te plaatsen. Ook is het voor onze konijnen onmogelijk om in contact te komen met andere konijnen.

 

Ik voel me veilig bij zo min mogelijk enten en dat werkt voor mij al 6 jaar.

 

Mijn hond heeft ook alleen de begin entingen gehad omdat de kans dat zij ziek wordt van de enting, groter is als de kans dat ze de ziekte krijgt.

 

Maar je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen dieren. Niet enten betekend niet per definitie dat je onverantwoordelijk bent :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor Ja gestemd, omdat ik vind dat je je een hoop ellende kunt voorkomen d.m.v. een jaarlijkse enting.
Plus het feit dat je konijn(en) door een deskundige van top tot teen helemaal nagekeken worden.
Het geeft mij sowieso een veiliger gevoel. :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Nicky zegt is helaas hele dikke onzin! Dat mensen blijvend ziek worden van vaccinaties is gewoon flauwekul. 

Ik vaccineer mijn dieren wel. Dat mensen weg komen met niet vaccineren, komt omdat er gelukkig ook veel mensen zijn die het wel doen. En dat geldt nog meer voor mensen trouwens. Er is genoeg literatuur over te vinden. 

Of je konijnen wel of niet in contact komen met amdr konijnen, maakt niet uit, aangezien virussen via insecten ove gebracht kunnen worden. Ook kun je het verslepen met je schoenen, zonder het te weten. Ik zou het knap vinden als iemand precies weet waar virussen wel en niet voorkomen.

Verder ent je een plant. Dieren en mensen kun je inenten, maar enten is volgens mij nog nooit gelukt. ;) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het maar dikke onzin. Ik ben helaas bekend in die wereld en heb genoeg leed gezien.

 

Zoals ik al zei: over konijnen is niet veel bekend (al hoor ik sinds de "nieuwe" enting wel meer klachten). Over mens en honden wel. Neem een voorbeeld aan de weil enting: men geeft dat omdat het o zo gevaarlijk zou zijn. Ondertussen heeft weil meerdere varianten en de varianten waarvoor ingeënt wordt, komen vrijwel niet in NL voor.

 

Verdiep je in de entingen en maak dan je keuze.

 

Overigens draag ik in huis en in mijn tuin niet mijn wandelschoenen, maar al zou ik het een keertje wel doen, lig ik er niet wakker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maat vergeet 1 ding niet, en zijn mensen ( zoals ik) die ook de hond meenemen naar het buitenland, en mijn hond is nooit ziek van de inenting en ik zelf ook nooit en zo zijn meer. Mijn hele familie nemen de honden mee op vakantie en dan ben je verplicht ze ingeënt te hebben voor alle ziektes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Maat vergeet 1 ding niet, en zijn mensen ( zoals ik) die ook de hond meenemen naar het buitenland, en mijn hond is nooit ziek van de inenting en ik zelf ook nooit en zo zijn meer. Mijn hele familie nemen de honden mee op vakantie en dan ben je verplicht ze ingeënt te hebben voor alle ziektes!!!

Honden zijn geen konijnen en gaan dus niet mee naar het buitenland (zou ook erg stress vol zijn).

 

Overigens kiezen wij er bewust voor om niet op vakantie in het buitenland te gaan zodat onze hond geen verplichtingen heeft.

 

Of een enting wel/geen schade aanricht is niet altijd aan de buitenkant zichtbaar en soms is de link ook niet makkelijk te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de link er niet is! Helaas zijn er een boel alternatieve sites, die allerlei onzin mogen verkopen over vaccinaties. Helaas beseffen deze mensen niet dat ze mens en dier schade berokkenen. Bijvoorbeeld dat vaccinaties autisme veroorzaken. Inmiddels is belend dat dat verzonnen is door de onderrzoeker, maar men gelooft het nog steeds. Zo jammer al die complot theorieen! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima, jij wilt je zin, dan krijg jij je zin!!

En bovendien sla ik mij zelf tegen mijn hoofd als mijn konijnen HVD of myxomatose krijgen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Christaaa:

Omdat de link er niet is! Helaas zijn er een boel alternatieve sites, die allerlei onzin mogen verkopen over vaccinaties. Helaas beseffen deze mensen niet dat ze mens en dier schade berokkenen. Bijvoorbeeld dat vaccinaties autisme veroorzaken. Inmiddels is belend dat dat verzonnen is door de onderrzoeker, maar men gelooft het nog steeds. Zo jammer al die complot theorieen! 

Ik weet wat ik gezien heb. Blijkbaar moet jij het eerst zelf mee maken voordat je het geloofd. Dat is ook prima, dat is je eigen keuze.

 

Ik ken een bekende da die naar aanleiding van veel ziekte na de vaccinaties, een onderzoek is gestart. Daaruit kwam naar voren dat er zeer zeker wel een link is. Inmiddels adviseert zij al jaren lang haar klanten om niet zomaar te enten. Dit kost haar geld en toch geeft ze dit advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vrijwilliger bij een opvang waar we wekelijks meerdere konijnen laten vaccineren en ik heb serieus nog nooit bijwerkingen ervan gezien behalve dan af en toe een bultje op de plaats van de enting (een bijwerking die ook genoemd staat in de bijsluiter). Ik loop daar nu al een paar jaar mee, dus ik vind zelf dat ik daarop kan baseren dat de vaccins gewoon veilig zijn. We laten natuurlijk geen konijnen vaccineren die al ziek zijn. 

Ik heb inderdaad ook meerdere lezingen gevolgd over vaccineren onder andere van professorr Michael Day uit Australië die hier ontzettend veel over weet en heel veel over heeft gepubliceerd. Het klopt inderdaad dat ze voor honden en katten nu liever een individueel vaccinatieschema opstellen op basis van titers en levensstijl dan dat ze zomaar alle cocktails erin gooien. Ze raden echter nog wel aan om in iedergeval te blijven vaccineren tegen niesziekte, kattenziekte, hondenziekte en parvo, omdat dat ziektes zijn die gewoon nog steeds veel voorkomen in Nederland. Ik denk dat dat wel vergelijkbaar is met Myxomatose en vhs. 

Daarnaast is er voor honden en katten toch minder risico op besmetting, omdat er veel meer 'herd-immunity' is. Dit is bij konijnen bijna niet te bereiken, omdat er een heel groot wild reservoir is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels ruim 500 konijnen in laten enten en net als Sanne, op wat entreacties in de vorm van bultjes na, nooit problemen gehad. Ook geen konijnen die toch aan myxomatose of VHD-1 zijn overleden (of überhaupt ziek geworden eigenlijk) ondanks vaccinatie. Mijn dierenarts heeft één keer gehad dat een konijn (niet van mij) vrijwel direct na de inenting overleed, dit is hoogstwaarschijnlijk een allergische reactie geweest en heeft zij ook maar één keer meegemaakt op al die konijnen. Dat is echt een zeldzaamheid en enorm veel pech.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook ik heb inmiddels duizenden konijnen laten inenten, maar nog nooit wat gebeurd buitenom inderdaad een plaatselijke reactie in vorm bult/korst. 
Ook met het nieuwe vaccin gezien dat ze goed beschermd zijn door wijze van konijnen die in dezelfde ren zaten en niet gevaccineerd zijn ziek zijn geworden en overleden en de bij ons vandaan ingeënte konijnen nog steeds rond huppelen. Ook dat het maar echt een jaar werkt, doordat konijnen bij ons gevaccineerd na een jaar niet herhaald werden en een aantal maanden later zijn overleden aan myxomatose. Dus ik laat ze elk jaar trouw inenten en nu met RHD-2 wanneer het nodig is (afhankelijk vaccin). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, konijnen inentingen hebben zeer weinig bijwerkingen en voor een paar tientjes zijn je konijnen beschermd. Wij wonen in een landelijk gebied in Zeeland, vlak bij de kust. Veel wilde konijnen en jaarlijks wel een flinke myxomatose uitbraak hier in de buurt. VHS om de paar jaar. RHD-2 dit jaar ook al. Ik ga niet zitten afwachten wanneer mijn konijnen aan de beurt zijn, en laat ze inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wij laten ze ook jaarlijks inenten! Ik ben 'vroeguh' in de tijd dat het inenten van konijnen nog zo niet gangbaar was, twee konijnen (moeder en dochter die samen zaten) verloren aan myxomatose. Dat wil je niet meemaken!
Was erg blij toen alles hier op een gegeven moment volledig (2x) ingeënt was tegen VHD2. Maar helaas is mijn voedster overleden en de nieuwe voedster wacht op de Filavac die hopelijk eind mei nu echt komt! Tot die tijd ben ik niet helemaal gerust. Ook ik heb altijd speciale tuinklompen aan in de hokken, kom niet met mijn wandelschoenen in de hokken. Maar het is allemaal niet zo veilig als een vaccinatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .