Ga naar inhoud

Inenten: Noodzaak of bijzaak ?


Peanut

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik had onlangs een erg intrssante discussie met vrienden, buiten konijntjes heb ik ook een pony, en nouja ik ben er zelf ook nog :P

Ik ben door mijn papa, die trouwens hartchirurg is, altijd geleerd geen vaccins of medicatie te krijgen tenzij echt nodig. De verplichte vaccin hier in belgie (weet niet of dit verschilt met nederland) heb ik dus gehad, maar voor de rest word ik niet ingeent.

En bij mijn dieren pas ik hetzelfde toe, geen inentingen tenzij verplicht.

En onlangs kreeg ik daar een hevige reactie op, ik werd verweten dat ik mijn dieren opzadelde met ziektes, nu dit is niet de eerste keer dat ik konijn heb, noch paarden en ik heb eigelijk nog nooit ergens last van gehad.

Ik heb mijn vroeger pony laten inenten omdat ik op wedstrijd ging en ik kreeg juist meer te maken met ziektes, en zelf eens een zware allergische reactie op een spuit.

Daarbij is er van vele vaccins nog geen uitsluitsel dat ze de ziekte voorkomen, de kansen verminderen misschien, maar voorkomen daar zijn ze vaak helemaal niet zo zeker van

Ik was eens benieuwd wat julli idee hierover is. Enten jullie jullie diertjes in ? Onder welke omstandigheden? Met welke gedachte?

Als dit verkeerd staat spuit het me zeer (:

Liefs,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent alle konijnen in (eigen en opvang) tenzij hun gezondheid er te slecht voor is. Dan is het risico dat ze ziek worden van het vaccin veel groter. Ik zou het zelf niet op mijn geweten willen hebben dat mijn konijn een vreselijke dood sterft door myxomatose terwijl één simpel prikje dat makkelijk kan voorkomen. Bij mijn weten zijn er bij het nieuwe vaccin nog geen konijnen geweest die ondanks vaccinatie ziek werden. (Was met de oude ineningen wel zo.) Konijnen die echt duidelijk dóór de inenting ziek werden heb ik nog niet gehad, maar goed, dat zegt ook niet alles natuurlijk. Het kan ook indirect zijn.

Om nu te zeggen dat je je dieren opzadelt met ziektes is ook zo wat, het is ook een bewuste keuze om niet in te enten. Als je zoiets weloverwogen doet dan vind ik dat toch anders dan wanneer het puur om het geld gaat bijvoorbeeld. Maar evengoed zou ik zelf wel inenten als ik jou was. Noodzaak is het misschien niet helemaal maar in mijn ogen wel heel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afspraak voor de enting staat al. Ik heb mijn konijnen buiten en de buren hebben ook een konijn buiten die geen entingen krijgt.

Waarom zou ik mijn konijn het risico laten lopen op zulke vreselijke ziektes met een hele nare dood als het zo makkelijk voorkomen kan worden?

Als je konijnen binnen hebt kan ik er wel in komen dat je niet laat enten. Dan is het risico toch iets kleiner waarschijnlijk.

Maar ik moet er niet aan denken om 1 van mn meiden kwijt te raken omdat ik zelf zo stom was om niet te enten. Dat wil ik niet op m'n geweten hebben.

We hebben t laatst hier bij de mensen gezien. Vanwege geloof worden kinderen vaak niet gevaccineerd in bepaalde streng gelovige gebieden. En daar was dus een hele epidemie ontstaan met ik geloof de mazelen? Of was t een andere? (Ik onthou details nooit haha) Maargoed doet er niet toe, dat kan met myxomatose enzo ook, ineens een uitbraak

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerst mijn drie konijnen bewust niet in laten enten. Ik heb vier jaar achtereen mijn konijnen één keer per jaar laten enten, waarvan het me 3 keer is gebeurd dat een konijn kort op de enting ziek werd met de dood tot gevolg, terwijl dat op het oog kerngezonde konijnen leken. De ziektes waren niet direct veroorzaakt door de enting, maar wel omdat je opeens een groot beroep op de weerstand doet en die bleek dus niet in orde te zijn bij deze konijnen zonder dat ik enige aanleiding had om aan te nemen dat er iets niet goed zat. Als er dan al iets sluimert, zoals EC, dan is de kans dat dat naar boven komt veel groter. Helaas kun je een iets verminderde weerstand niet zien bij een konijn, niet met de standaard onderzoeken bij de DA iig. Omdat ik tot nu toe meer konijnen verloren heb aan een enting dan dat ze er voor mijn gevoel echt wat aan hebben gehad heb ik, na een aantal gesprekken met andere konijnenmensen en mijn DA, besloten om dit jaar niet te enten.

Mocht er nou een myx-uitbraak plaats vinden bij mij in de buurt, zal ik uiteraard mijn beslissing nog eens in overweging nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens is enten niet meteen garantie dat ze niet ziek worden. We hebben hier twee mensen op het forum gehad vorig jaar waarvan de konijnen dwars door de enting heen myx kregen. Het was welliswaar een lichtere variant, maar één van de konijnen heeft het uiteindelijk toch niet gehaald. Ook had ik enkele maanden terug een konijntje op mijn werk met symptomen van myx na de enting. Ook dit konijntje is weer opgeknapt, maar in dit geval is het diertje echt ziek geworden van de enting. Ik vind het nogal wat om een dier bewust ziek te maken. Misschien niet met de bedoeling het ziek te maken, maar iedereen weet dat het risico erin zit wanneer je ent.

De kans dat ze myx krijgen lijkt soms kleiner dan de kans dat ze ziek worden na een enting en dat is voor mij reden genoeg om niet te enten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Leyla heeft van haar myx enting waarschijnlijk haar ontstoken oogleden opgelopen.

Maar ze hebben 1 of andere oude enting gehad die maar 3 maanden werkt.

We gaan de nieuwe gewoon proberen en ik neem aan dat dit goed zal gaan. Ze was toen ik haar kreeg ook mager dus ik denk dat ze gewoon te weinig weerstand had

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog in dubio. Mijn beessies zijn in de opvang geënt en ze zouden volgende maand weer een prik moeten krijgen. Ze zitten binnen, dus het risico is eigenlijk nihil. Als ik ze eens naar een vakantiepension wil brengen moeten ze wel geënt zijn, daardoor neig ik toch meer naar ja dan nee, ook met het idee van: als ze het zouden krijgen doordat ik heb besloten ze niet te enten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze dit jaar wel geënt met het oog de vakantie, ze gaan namelijk een weekje mee op vakantie naar de kust daar lopen veel wilde konijntjes en ze zullen daar vooral buiten zitten. Normaal ent ik eigenlijk nooit, bij een van mn eerste nijntjes wel maar dat was omdat de dierenarts het wou. Goed nou moet ik zeggen dat ik niet kan terug vinden dat hier in de buurt veel uitbraken zijn (eigenlijk kan ik niks terug vinden) en ze zitten binnen dus is het risico wel heel klein. Maar voor mij hangt het dus wel ook af van buiten of binnen zitten en hoe groot de kans is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het mezelf nooit vergeven als mn beestje dood ging aan een ziekte die had kunnen voorkomen. Ze is dus ingeënt.

Ik ben nog in dubio. Mijn beessies zijn in de opvang geënt en ze zouden volgende maand weer een prik moeten krijgen. Ze zitten binnen, dus het risico is eigenlijk nihil. Als ik ze eens naar een vakantiepension wil brengen moeten ze wel geënt zijn, daardoor neig ik toch meer naar ja dan nee, ook met het idee van: als ze het zouden krijgen doordat ik heb besloten ze niet te enten..

Dat heb ik mezelf ook voor de voeten gegooid, wat nou als ze wat krijgen doordat ik niet wilde enten? Tot ik me bedacht dat als ik wél ent ze tot nu toe telkens ziek waren geworden. Dat had ik dus op mijn geweten omdat ik zo nodig wilde enten en was waarschijnlijk voorkomen geweest als ik dat niet had gedaan.

Dat mijne in pension gingen was eerst ook de reden om te enten, het is dan idd verplicht. Nu ze niet meer naar pension gaan ent ik dus ook niet meer.

In het geval van Femmeke kan ik het enten wel goed begrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze ingeënt omdat ik het mijzelf nooit zou vergeven als mijn konijnen ernstig ziek worden en ik er niet alles aan heb gedaan om dat te voorkomen. Ze leven hier binnen maar mogen met mooi weer ook op het balkon. Daarnaast staan ramen en deuren hier in de zomer vaak open, waardoor er ook muggen en vliegen in huis kunnen komen. Ik kom bovendien regelmatig in aanraking met andere konijnen. Ik neem zelf gewoon graag het zekere voor het onzekere. Ik vind het wel een veilig idee dat ze ingeënt zijn.

Lin is helaas kort na haar vorige enting overleden, maar dat kwam niet door de vaccinatie. Mogelijk had het wel voorkomen kunnen worden als ze de gezondheidscheck beter hadden uitgevoerd. Zo kregen wij te horen dat lin haar gebit er uitstekend uit zag maar bleek ze ondertussen enorme haken te hebben, wat vervolgens gas heeft veroorzaakt en wat haar uiteindelijk fataal is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens zou ik het nu bij 2 van de 3 konijnen wel aandurven om ze te laten enten, hoewel er bij de 3e geen aanwijsbare reden is om niet te enten. Is puur een gevoelskwestie. Maar om nou 2 konijnen wel te enten en de derde niet, dat heeft voor mij geen enkele zin. Ook kun je op het gebied van honden en katten enten heel veel op internet vinden met voors en tegens wat ook goed op konijnen en andere dieren toe te passen is. Er is zoveel aan het veranderen op dat gebied.... Kan iedereen aanraden die twijfelt aanraden eens het ea te lezen en aan de hand daarvan je eigen keuze te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen een lichte vorm van myx krijgen na de enting, maar veel kwaad kan dat niet. De meeste mensen die in dit topic reageren hebben negatieve ervaringen lijkt het wel. Maar bedenk dat asiels jaarlijks honderden konijnen laten inenten en daar vrijwel nooit problemen van zien. In mijn 6 jaar bij aaenhunze kan ik de complicaties op 1 hand tellen. En dan heb ik het nog over entbulten. Myx na een vaccinatie heb ik nooit gezien. Ik kan me van 1 konijn herinneren dat hij ziek geworden is (darmprobleem) na enting, en daarvan kun je je afvragen of het door de vaccinatie kwam. Daar staan dus honderden probleemloze vaccinaties tegenover.

Sinds het nieuwe vaccin er is, heb ik hier niet meer van myx-gevallen gehoord. Ik denk dat het argument 'ze krijgen het toch' echt niet meer opgaat. Ik laat wel al mijn dieren vaccineren. Het nieuwe vaccin is echt goed werkzaam. Je zou het jezelf toch nooit vergeven als je konijn myx krijgt terwijl je het had kunnen voorkomen?

Ik ben benieuwd wat jouw papa de hartchirurg noodzakelijk vindt. Ik denk niet dat hij vaak myxomatose behandelt in zijn ziekenhuis, maar het is geen leuke ziekte/dood voor je konijn. Noodzakelijk? oor de meeste konijnen niet, want die zullen het nooit krijgen. Maar je zal maar net diegene hebben die het wel weet op te lopen. Tja, dan was de vaccinatie toch wel vrij essentieel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels ook honderden konijnen laten vaccineren en nog nooit een konijntje overleden na de vaccinatie.

Ik ken wel meerdere ongeente konijnen die overleden zijn aan myxomatose.

Wel eens een ent reactie, korstje, entbultje, maar verder niks.

Ik vergeef het mezelf niet als een konijntje dood gaat aan myxomatose, want het grote punt is het is eigenlijk vrijwel niet te genezen. Dus op het moment dat ze myx hebben ben je al te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen een lichte vorm van myx krijgen na de enting, maar veel kwaad kan dat niet. De meeste mensen die in dit topic reageren hebben negatieve ervaringen lijkt het wel. Maar bedenk dat asiels jaarlijks honderden konijnen laten inenten en daar vrijwel nooit problemen van zien. In mijn 6 jaar bij aaenhunze kan ik de complicaties op 1 hand tellen. En dan heb ik het nog over entbulten. Myx na een vaccinatie heb ik nooit gezien. Ik kan me van 1 konijn herinneren dat hij ziek geworden is (darmprobleem) na enting, en daarvan kun je je afvragen of het door de vaccinatie kwam. Daar staan dus honderden probleemloze vaccinaties tegenover.

Sinds het nieuwe vaccin er is, heb ik hier niet meer van myx-gevallen gehoord. Ik denk dat het argument 'ze krijgen het toch' echt niet meer opgaat. Ik laat wel al mijn dieren vaccineren. Het nieuwe vaccin is echt goed werkzaam. Je zou het jezelf toch nooit vergeven als je konijn myx krijgt terwijl je het had kunnen voorkomen?

Ik ben benieuwd wat jouw papa de hartchirurg noodzakelijk vindt. Ik denk niet dat hij vaak myxomatose behandelt in zijn ziekenhuis, maar het is geen leuke ziekte/dood voor je konijn. Noodzakelijk? oor de meeste konijnen niet, want die zullen het nooit krijgen. Maar je zal maar net diegene hebben die het wel weet op te lopen. Tja, dan was de vaccinatie toch wel vrij essentieel....

Ik vind die afweging dus echt zo moeilijk. Want wat nou als het inderdaad net mijn konijn is die het oploopt? Ik weet niet wat er gaat gebeuren als ik ze wel zou enten, maar ik weet ook niet wat er gaat gebeuren als ik ze niet ent. Het is kiezen tussen twee dingen waarvan je beide de uitkomst niet weet, dat is lastig kiezen kan ik je zeggen.

En omdat ik telkens weer een negatieve ervaring op doe met enten, heb ik iets meer ervaring met wat er gebeurt na wel enten dan wat er gebeurt na niet enten. Dan is het heel menselijk om (niet) te kiezen voor iets waarvan je de uitkomst denkt te weten. Liever zou ik mijn konijnen natuurlijk ook beschermd zien tegen VHS en Myx, maar wat nou als ik besluit te enten en het gaat wéér mis? Dan heb ik voor de 5e keer op rij tegen beter weten in mijn konijnen laten enten met een negatieve uitkomst. Jezelf dán vergeven lijkt me pas lastig.

Als mijn konijnen nu myx zouden krijgen omdat ik niet heb geent zou ik daar minder moeite mee hebben dan wanneer ze iets krijgen na een enting, denk ik. Het zou hoe dan ook verschrikkelijk zijn, maar voor mijn gevoel ben ik bijna zeker dat ze ziek worden na een enting, dan dat ze myx krijgen.

Ik weet ook niet of het puur toeval is of dat ik iets verkeerd doe met enten en alles daar omheen, maar feit is dat ik eigenlijk nooit zieke konijnen heb, tot ik ga enten...Dan vraag ik me ook af waar het fout gaat, want inderdaad bij opvangen gebeurd het enten zo vaak zonder dat er een dier last van heeft. En als echt ieder konijn ziek zou worden na een enting zouden ze het allang al veranderd hebben denk ik zo.

Het is gewoon ontzettend lastig, maar ik denk dat het belangrijkste is dat je zelf een keuze maakt mbt tot enten, die afgestemd is op je eigen konijn, met je eigen ervaringen en je eigen gevoel erbij. Zolang de keuze je niet opgedrongen is is het nooit een foute keuze werd mij vanmiddag door iemand verteld...

aangepast door Gast
typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een hond geadopteerd van tien of elf jaar, die had na zijn puppy-inentingen geen enkele inenting meer gehad. Eigenaar geloofde er niet in en de hond heeft nooit wat gehad. Zelfde verhaal met haar katten, trouwens. Toen hij bij mij kwam, heb ik hem alsnog elk jaar volledig laten inenten. Ik heb vroeger heel wat gelezen over inenten, niet inenten, titer-testen, (overbodige medicijnen en antibiotica toedienen(ikzelf vraag àltijd of antibiotica echt nodig is, ik weiger het in te nemen 'om zeker te zijn', de laatste keer dat ik antibi nodig had, was zo'n 15 jaar geleden toen 'k mijn wijsheidstanden heb laten verwijderen), nut van steriliseren van vrouwelijke dieren, enz.) en ik zie het nut in van niet inenten, maar ik twijfel te hard en wil mezelf niets hoeven verwijten, dus hier wordt alles wat kan geënt worden, geënt.

Inenten geeft geen 100% dekking, maar het is beter dan geen dekking. Stel dat iedereen stopt met z'n honden in te enten tegen hondsdolheid, want 'het bestaat toch niet meer in onze welvarende streken met goede en correcte inentingen', en er komt dan een hondsdol dier over de landsgrenzen ... met geen enkele ingeënte hond meer ... dat zijn regelrechte rampen. Dan neem ik er liever het risico van de inenting bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit alles behalve een bijzaak.

Ooit al eens een konijn met myx gezien ? Verschrikkelijk hoe dit diertje naar adem snalt en telkens de etter door zijn keeltje voelt lopen.

Hier wordt alles ingeënt als ze 6 weken zijn. Ik bedoel dan zo een honderd konijntjes minstens en nog nooit geen problemen gehad.

Nog nooit entreactie of iets dergelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd wat jouw papa de hartchirurg noodzakelijk vindt. Ik denk niet dat hij vaak myxomatose behandelt in zijn ziekenhuis, maar het is geen leuke ziekte/dood voor je konijn. Noodzakelijk? oor de meeste konijnen niet, want die zullen het nooit krijgen. Maar je zal maar net diegene hebben die het wel weet op te lopen. Tja, dan was de vaccinatie toch wel vrij essentieel....

Neen maar mijn papa krijgt wel mensen over de vloer die andere dodelijke mensenziektes,waar mensen ook enorm van afzien, over de vloer krijgt, waar tegen ingeënt kan worden, en toch beslist het bij zijn kinderen niet te doen.

Daarom dat ik dit erbij geef, dus niet de hartchirurg maar een hartchirurg, dat hij ondanks hij ziektes bij ons zou kunnen 'vermijden' door inenting toch beslist dit niet te doen.

Ik weet niet, ik zit er een beetje dubbel mee, maar ik ga zeker niet inenten met de gedachte van, als ze het krijgen had ik het kunnen voorkomen want helaas geloof ik daar niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je eens de vraag wat je zou doen moest er een spuit bestaan tegen kanker ?

Een hartchirurg gaat inderdaad spuiten afraden als dit slechts is voor mensen met hartziektes. Maar voor RHD en Myx bestaat totaal geen genezing en dat vind ik iets compleet anders.

Ik laat mijn kids ook niet inenten tegen Malaria maar ik ga ook niet naar een tropisch land op reis....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen nog nooit ingeënt.

Dit konijn is nu bijna 7 jaar en geen problemen.

Hij komt nooit in aanraking met andere konijnen

De konijnen hier voor van me vader (ruim voor mijn tijd) waren slacht konijnen en die waren ook niet ingeënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dilemma... Ik heb wim niet geeent. Hij komt ongeveer nooit met anderen in aanraking, behalve opvang en dierenarts. En als Frits en Wilma ineens van 5 hoog beneden zitten, maar dat lijkt me stug;). Ik denk dat ik niet voor enten ga..

Haha Frits en Wilma komen hem niet opzoeken nee ;)

Ik laat ze zelf wel enten, hoewel het risico hier binnen wel een stuk minder is dan buiten. Vliegen en muggen kunnen het namelijk overdragen, dus contact met andere konijnen is niet nodig om toch myx te kunnen krijgen. Daarbij is het noodzakelijk om je konijnen in te enten als je ze naar een pension wilt brengen, of in jouw geval, voor een koppelvakantie. Ze nemen geen ongeënte konijnen, dus dat is wel iets om over na te denken en voor mij de voornaamste reden om het wel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .