Ga naar inhoud

Kruiden voeren aan konijnen


Evee

Aanbevolen berichten

Een nieuw artikel met uitleg over het voeren van kruiden aan konijnen. Hierin staat bijvoorbeeld hoeveel je mag voeren, waar je op moet letten en er volgt binnenkort nog een uitgebreide lijst met welke kruiden konijnen mogen, welk deel, vers of gedroogd en wat de geneeskrachtige werking is.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/kruiden-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 113
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Begrijp ik nu dat mijn konijnen maar twee eetlepels aan verse paardenbloemblad per dag mogen? Ik verslikte me echt even toen ik dat las. Ze krijgen vaak een flinke bos. :oh:

Ja hier net zo, dat wordt vechten voor ze....

Ik heb ook even een stukje gekopieerd,

Kleefkruid gehele plant vers Helpt tegen blaasstenen, goed voor de urinewegen, bloedstollend. Aangezien deze plant plakt is het niet aan te raden deze aan langharige konijnen te voeren.

Hahaha ik zie m'n konijn al helemaal verwikkeld in die plant :D (sorry, beetje groot inlevingsvermogen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat er valeriaan tussen staat. Nou heb ik hier een vraag over, ik weet dat het ontspannend en ontstressend werk (gebruik al bijna een half jaar de druppelvorm) maar mag een konijn ook die druppels opgelost in water en zo ja hoeveel? Want ik vroeg me al een tijdje af of ze uberhaupt valeriaan mochten omdat ook mn nijn soms gestresst kan zijn door omstandigheden en kamillethee is ze helaas niet zo'n fan van

Verder kon ik de meeste werkingen al maar sommige niet heel fijne lijst:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van paardenbloem mogen ze wel meer hoor, maar het is een algemene richtlijn voor kruiden die ik er in gezet heb,voor veel kruiden geld het namelijk wel dat ze er echt maar beperkt van mogen, better safe then sorry!

Voor valeriaan moet ik even opzoeken hoeveel daarvan mag, doe ik als ik thuis ben even!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goed topic Evee, MAAR... (en dan ga ik gewoon even lekker moeilijk doen) hoe is men erachter gekomen dat deze aangegeven hoeveelheden de "juiste" zijn? Is het zo dat je bij 3 eetlepels ipv 2, een dood konijn gaat vinden? (Heel zwart wit gesteld)

Een algemene richtlijn komt, neem ik aan, voort uit een onderzoek dat gehouden is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Rian, dat vraag ik me ook af. Net zoals ik me afvraag hoe je weet dat een kruid helpt tegen gewrichtsklachten of bij de zwangerschap. Soms lijkt het wel alsof konijnen voeren een hogere wetenschap is, terwijl er natuurlijk helemaal geen onderzoek naar gedaan is. Volgens mij is het geven van kruiden helemaal niet nodig en alleen maar duur. Al die zogenaamde geneeskrachtige werking... tja... Misschien is het mijn achterdocht, maar is dit niet gewoon om de verkoop te bevorderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet niet, het voeren van kruiden, maar het mag wel. Meestal schrijf ik mijn artikelen aan de hand van waar ik veel vragen over in de mailbox krijg of wat een trend is op het forum. Zo ook dus in dit geval. Je moet natuurlijk niets, en je konijn heeft het niet slecht zonder kruiden hoor, hooi is het belangrijkst. Maar ze vinden het lekker. Er staat ook bij dat het geen wondermiddelen zijn, maar vaak wel kan helpen ter ondersteuning van als je konijn gevoelig is voor bepaalde ziektes.

De hoeveelheid is bij sommige soorten inderdaad wel onderzoek naar gedaan, niet bij alles. De 2 eetlepel richtlijn heb ik er in gezet omdat veel mensen vroegen wat beperkt inhield, het is niet zo dat je konijn doodgaat als hij 3 eetlepels eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik wel Evee, en ik weet ook wel dat een konijn niet doodgaat bij het voeren van 3 eetlepels. Ik vroeg me alleen af hoe dat tot stand gekomen is, die hoeveelheden. Ik voer het hier omdat ze het lekker vinden, en ik meet al jaren niet af. Prima gezonde konijnen. Daaruit kan ik dan concluderen dat het niet in hoeveelheden eetlepels afgemeten hoeft te worden. In het wild doen ze dat ook niet, daar eten ze wat ze tegenkomen en wat ze op kunnen toch?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden werken bij mensen ook ondersteunend. Dus waarom bij konijnen niet? Zo'n jarenlang onderzoek hoeft dat niet te zijn..

En konijntjes in het wild, voelen zelf aan wat ze wanneer nodig heeft. Net als dat een hond het instinct ook nog steeds heeft om gras te eten bij buikpijn. Zo doen konijnen dat ook. Zij eten tenslott eook niets giftigs in de natuur. De gedomesticeerde konijntjes kunnen dat niet meer. En als je de kruiden geneeskrachtig wilt gebruiken, is twee lepels meer dan voldoende, anderd werkt het niet meer. Wil je dat niet, is meer echt niet schadelijk. Mits niet overdreven natuurlijk. Salie is bijvoorbeeld zelfs voor mensen in grote hoeveelheden vergiftigend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden werken bij mensen ook ondersteunend. Dus waarom bij konijnen niet? Zo'n jarenlang onderzoek hoeft dat niet te zijn..

Ik zou wel willen weten hoe je er bij komt dat kruiden voor mensen ondersteunend zijn. Bij sommige planten is dat bekend en die worden in medicijnen gebruikt. Maar alle andere kruiden... Ik denk niet dat je dat wtenschappelijk kunt onderbouwen.

Ik heb ook een tijdje kruiden gegeven omdat ze dat lekker vonden en Bram geen verse groenten verdroeg. Nu krijgen ze wel groenten en geef ik geen kruiden meer. Ik denk dat het "voor de lekker" prima is, maar geneeskrachtige werking geloof ik gewoon niet in. (maar ik laat me graag overtuigen als iemand het aan kan tonen ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja.. Zo ver ik weet, wijden ze er complete studies aan hoor.. Fytotherapie, homeopathie, drogisterij opleidingen of die voor natuurwinkels. Ik heb nooit naar onderzoeken gevraagd :P Maar als het niet waar is, waarom zou er dan wel zoveel kennis over zijn en gedeeld worden? Ik geloof er wel in. Niet dat ik alles homeopathisch behandel, maar er zit zeker wel iets in. En zowat elk kruid wordt wel thee van gezet om een of andere werking of in (homeopathische/fytotherapeutische) geneesmiddelen verwerkt. Dat zal niet voor niets zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bergen paardenbloemen in mn tuin staan. Die bladeren mag ik dus gewoon plukken en met mate aan de konijnen geven?

Ja hoor. Mits onbespoten en vrij van katten-/hondenuitwerpselen ;) Dan is dat geen probleem om erbij te voeren. Niet alleen maar natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als het niet waar is, waarom zou er dan wel zoveel kennis over zijn en gedeeld worden?

Hierom:

Ik geloof er wel in. En zowat elk kruid wordt wel thee van gezet om een of andere werking of in (homeopathische/fytotherapeutische) geneesmiddelen verwerkt. Dat zal niet voor niets zijn ;)

Omdat er altijd mensen blijven die zonder onderbouwing aangeven dat iets goed voor je is, zonder het te kunnen onderbouwen, omdat ze vaak horen dat anderen het ook doen.

Van alle alternative behandelingen is homeopathie de enige die echt goed onderzocht is. En er zijn geen goede studies die laten zien dat het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden werken bij mensen ook ondersteunend. Dus waarom bij konijnen niet? Zo'n jarenlang onderzoek hoeft dat niet te zijn..

En als je de kruiden geneeskrachtig wilt gebruiken, is twee lepels meer dan voldoende, anderd werkt het niet meer. Wil je dat niet, is meer echt niet schadelijk. Mits niet overdreven natuurlijk. Salie is bijvoorbeeld zelfs voor mensen in grote hoeveelheden vergiftigend.

Kun je onderbouwen wat je hier zegt? Werken kruiden bij mensen ondersteunend? Waar kan ik lezen dat dat zo is? En waar kan ik lezen dat dat bij konijnen zo is? Een jarenlang onderzoek hoeft niet, maar om te onderbouwen wat je zegt heb je feiten nodig, en die kun je allleen maar aantonen door onderzoek.

Waar kan ik lezen dat twee eetlepels meer dan voldoende is voor geneeskrachtige werking, anders werkt het niet meer?Hoe is die informatie vastgesteld? En waar kan ik lezen dat meer niet schadelijk is?

Snap je wat ik bedoel?

Je kan veel roepen, maar alleen feiten die uit onderzoek komen zijn voor mij geldig. Anders zou ik Jomanda ook wel geloven.... :whistle2:

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze twee bakjes per dag met vier konijnen, altijd (ongeveer) dezelfde mix, ik vind het wel best zo :P ik geloof overigens wel dat het voor het konijn nuttig is in die zin dat het dichter bij het natuurlijke dieet van het konijn staat. En dan niet zo zeer (alleen) op gebied van gezondheid maar ook om hun natuurlijke gedrag wat meer te stimuleren. Ze zijn er wat langer mee bezig, maar minder lang vol van. Geef je een mix dan kunnen ze ook nog wat scharrelen naar hun favoriete kruiden. Dus om nu te zeggen dat het helemaal niet nodig en alleen maar duur is, dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan veel roepen, maar alleen feiten die uit onderzoek komen zijn voor mij geldig. Anders zou ik Jomanda ook wel geloven.... :whistle2:

Oh joh doe geen moeite, die discussie heb ik hier op het forum wel eens gehouden totdat de toon echt naar werd en ik zelfs prive-berichten van iemand er over kreeg die blijkbaar echt het laatste woord wilde hebben. Sommige mensen gaan gewoon erg graag af op anekdotische ervaringen en pseudo-wetenschap. Het enige dat ik je kan aanraden als je echt fatsoenlijke informatie wil is om te zoeken via http://scholar.google.nl/ (die doorzoekt veel wetenschappelijke bronnen) of om te proberen te achterhalen wat exact de bestanddelen van een plant zijn en hoe die werking exact is.

On topic: bij mij krijgen ze regelmatig Tijm en Peterselie. Geen idee wat het allemaal 'doet' maar ze vinden het lekker en ik vind het fijn om ze afwisselend voer te geven. Stop het vaak in een holle kokosnoot met gaten zodat ze ook wat meer moeite moeten doen om erbij te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .