Ga naar inhoud

Algemeen SS topic


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn kleintje in het begin zo'n 60 gram gegeven en later ongeveer 30 à 40 gram, ze kreeg dan 20 gram met de anderen samen en 's avonds haalde ik haar een uurtje er tussen uit en dan mocht ze gewoon eten zoveel ze wilde. Inmiddels voer ik zo nu en dan nog 10 gram bij maar krijgt ze in principe 20 gram. Maarz ij weegt nu 1,3 kg dus dan hebben we het wel over een andere categorie.. (Over een "echte" dwerg om precies te zijn :P zij valt daar wel onder :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 187
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

oke haha want het is erger dan met het gemengde voer wat ik eerst gaf, ze horen me al aankomen en staan bijna als een klein paardje te trappelen tot de eerste brokjes in het bakje komen......

SS bevalt wel erg goed hoor! Ik ben nu zelfs voor de katten aan het kijken naar beter voer, je kunt het leventje van je dieren er ook mee rekken zelfs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is zeker een verschil met gemengd voer. Toen ik dat nog gaf, werd eerst de helft eruit gegraven om de 'lekkere' dingen eruit te pikken. En een volle bak waar ze de hele dag mee deden. Ik moest wel wennen aan die paar gram SS die ze daarna kregen. Familie vroeg zich al af of dat niet wat weinig was haha.

Nu met de BBT krijgen ze nog minder, 1 eetlepel per koppel.

Maar van de overgang van gemengd naar SS zag ik echt een verschil in de vacht, veel glanzender en de konijnen werden ook actiever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier t zelfde! Ik moest ook wel wennen aan de hoeveelheid van ss. Nog steeds wel eigenlijk als ik zie hoeveel gram fransehangooren soms krijgen.. Brutus krijgt samen met Willy 150 gram ss waarvan brutus 120 eet en Willy 30 gram. Ongeveer dan. Bij elkaar wegen ze samen rond de 14 kilo dus ja Ik kom lang niet aan die 15 gram per kilo. En dan is brutus nog in de groei. En komt nog steeds aan. Ga ik meer voeren zoals de 'richtlijn' van bb eten ze geen hooi meer en ga ik bdk's vinden. Elk konijn is anders dus het is idd belangrijk om naar je eigen konijnen te kijken hoe ze t erop doen. Beetje uitproberen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja......daarom twijfel ik dus ook. Maar de verpakking ligt al in de prullenbak, hoeveel schrijven ze voor per konijn van 3 kg?

Nouja Floris en stijn krijgen 100 gram eerder dan 110, maar ik denk dat ik daar toch wel best aardig mee in de buurt zit? De DA was heel tevreden en is ook KK

aangepast door floris en stijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

10-15 gr per kg volwassen lichaamsgewicht. Zo staat het niet op de verpakking volgens mij, maar zo wordt het hier aangehouden.

Met groenten erbij is het denk ik echt wel te veel. Eten ze genoeg hooi?

Je hebt 2 konijnen van 3 kg? En die blijven ook netjes op gewicht? Zijn ze al volwassen?

6 kg x 15 gr is 90 gr SS per dag. Bij mij kregen ze zelfs 10 gr per kg omdat ze anders te dik werden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt wel als veel. 10 / 15 gram per kilo is hier de richtlijn. Mits ze voldoende groente krijgen. En hooi blijven eten.

Hoe groot worden de konijnen die nog in de groei zijn? Zoals ik al zei brutus en duitse reus in de groei en Willy krijgen samen namelijk ook 150 gram. Nou weet ik dat dit flink onder de richtlijn is. Maar voor middelmaat konijnen lijkt t me wat veel.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

De jonge konijnen van 4 maanden zitten nog in de groei dus die mogen nog was meer hebben.

Je moet niet afgaan op het aanvallen van de konijnen op de SS, dat doen ze allemaal omdat ze het zo lekker vinden. Het betekend niet dat ze uitgehongerd zijn of te weinig voer krijgen (hoewel ze wel zo reageren ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diamantje, mijn nieuwste aanwinst, een meisje van zes à acht weken, krijgt nu onbeperkt SS, omdat ze in de groei is en ook omdat ze nog geen groenvoer krijgt. Ze eet ongeveer 40à50 gram SS per dag, en ze eet ook tamelijk goed van haar hooi. Ze krijgt ook de gewone SS, omdat ze zaterdagavond toegekomen is en ik dan niet meer aan Junior raakte. Misschien zou ik de SS voor haar moeten afwegen, maar ze is nog zo klein, ik ben blij met elke korrel die erin gaat. En voor zover ik kan zien eet ze haar BDK's goed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal wel niet hoor, Bente, die 10% calcium. Calcium blijft best onder 1%, een voeding met 10% is onvindbaar. Het was vast ruwe as. ;)

Om hier nog even op terug te komen. (zorrie, beetje offtopic) Ik ben vandaag naar de DW gegaan en heb een 3 kg zak HF gekocht. 6 eurie, voor mij niet echt te duur gelukkig. Ik heb gelijk toen Die dozen van de DW even niet keken een foto gemaakt van de ingrediënten van het voer wat ik op dit moment dus nog geef. Er staat niks over calcium bij?! Zeer vreemd. De foto is niet beste kwaliteit, met mijn mobiel gemaakt. Hier is ie:

IMAG0093.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In HF zit (zo uit mijn hoofd maar ben er vrij zeker van dat het klopt) 0,9% calcium. Dat is op het randje: Meer moet het zeker niet zijn. Tenminste, da's uiteraard afhankelijk van hoeveel je voert, maar uitgaande van 25 gram per kg.

Ik gok dat er in dat voer waar jij een foto van hebt Bente, minstens 1% in zit, als ik naar de rest van de samenstelling kijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Iets totaal anders: maakt niemand zich zorgen over de grote hoeveelheid soja in SS?

Soja bevat hormonen/hormoonachtige stoffen die baarmoederkanker kunnen veroorzaken, of in ieder geval een rol spelen. Volgens sommige onderzoeken bestrijdt soja kanker, maar andere onderzoeken spreken dit tegen. Soja heeft ook effect op de schildklier.

Bovendien bevat het lijnzaad, en dat wordt in verband gebracht met een verhoogde kans op prostaatkanker.

Ik neem het zekere voor het onzekere en voer geen SS meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het juist zo dat het gebruik van soja hartkwalen en kanker (en dan met name de hormoon-afhankelijke kankers zoals juist baarmoederkanker) helpt te voorkomen.

Lijnzaad bevordert een goede darmwerking. Bij mensen helpt het ook bepaalde soorten kanker te voorkomen (volgens mij darm en borstkanker?).

Tja, als je alle stoffen uit gaat pluizen kom je zowel goede als minder goede bestanddelen tegen. Ik denk dat als je de andere voeders uit gaat pluizen je nog wel ergere dingen tegenkomt.

Voor mij is het in ieder geval geen reden om te stoppen met SS, ik heb er nog steeds veel vertrouwen in.

Wat voor een mens zo hoeft te zijn hoeft niet altijd voor een konijn ook zo te zijn. Prostaatkanker komt volgens mij niet tot nauwelijks voor bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .