Ga naar inhoud

Algemeen SS topic


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

  • Reacties 187
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat als je een konijn van jong af aan op grassen en onkruid op laat groeien dat zeker nog wel zal gaan. Dat is het natuurlijke voer van konijnen.

Er zijn wel bepaalde rassen, die bekend staan om hun gevoelige darmen, waar dat lastig bij zal zijn, maar de meeste gemiddelde konijnen zullen dat best nog kunnen naar mijn mening.

Maar dat gaat wel offtopic, we hadden het over de toevoeging van soja in konijnenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Oke, mijn ervaring met SS: Het is wondervoer :P

Heb net een zak SS gekocht, en had nog wat gemengd over en HF dat ik dus al met elkaar had gemengd. (Had SS gekocht voor als het voer op is)

Ik gaf mijn nijntjes de keus tussen het voer, en ze kozen als eerste SS :D

Als jullie afvragen waarom ik dus gemengd had, lees mn topic :P

Fout van mn ouders :$ Toen had ik dus snel HF erbij gekocht zodat het een beetje verdeeld kon worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten SS en zijn er weg van. Eén van hen is een moeilijke hooi-eter, dus is dit voer de perfecte oplossing :)

Ik word altijd een beetje moe van mensen die alle voedselsoorten waar je volgens één of ander onderzoek (dat vaak door weer een ander onderzoek wordt tegengesproken) een fractie van een procent kans op kanker door krijgt, mijden als de pest. Van sinaasappels kun je kanker krijgen, kraanwater is niet gezond, flessenwater dat te lang in de fles heeft gezeten is ook niet gezond, zo kun je voor zowat alles wel iets bedenken. Is er ooit een verband gelegd tussen het voederen van SS en prostaat/baarmoederkanker bij konijnen? Zo niet, dan heb ik geen enkele reden om te vrezen dat mijn beestjes door dit voer kanker zullen krijgen.

Oh, en ik eet graag sinaasappels en heb tot nu toe nog niemand geweten die van sinaasappels kanker gekregen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer Hope farms super trio en ze vinden het alle 5 heerlijk, SS is voor de 5 konijnen die ik heb niet haalbaar qua kosten.....

Als ik een konijn ziek heb zoals omaatje toen, die krijgt dan lekker SS maar dagelijkse kost....nee dat gaat hem niet worden vrees ik.

Ik koop mijn zak HFST bij de plaatselijke dierenwinkel...10 kilo voor 13,95 euro en doe er ongeveer 3 weken mee.

Het ligt ook aan de konijnen natuurlijk, ik heb 3 normale konijnen van rond de 1,5 a 3 kilo en ik heb twee flinke dames van meer dan 5 kilo dus dat eet nogal wat :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://forum.vegetariers.nl/viewtopic.php?f=3&t=581

soja en ongezond....

Als je van 1 ding veel, heel veel binnen krijgt, zal dat ongezond zijn, wat dat ene ding ook is. Maar in een evenwichtige voeding, waarbij alles in balans is en niet eenzijdig wordt gegeten (en pellets/biks zijn een mix van dingen, dus zeker niet eenzijdig) zal er geen overdaad aan 1 aspect zijn, tenzij er een overgevoeligheid voor dat ene aspect bestaat... Maar dan is ook de geringste hoeveelheid al een 'overdaad'...

alles waar 'te' voor staat is eigenlijk niet goed....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten SS en zijn er weg van. Eén van hen is een moeilijke hooi-eter, dus is dit voer de perfecte oplossing :)

Ik word altijd een beetje moe van mensen die alle voedselsoorten waar je volgens één of ander onderzoek (dat vaak door weer een ander onderzoek wordt tegengesproken) een fractie van een procent kans op kanker door krijgt, mijden als de pest. Van sinaasappels kun je kanker krijgen, kraanwater is niet gezond, flessenwater dat te lang in de fles heeft gezeten is ook niet gezond, zo kun je voor zowat alles wel iets bedenken. Is er ooit een verband gelegd tussen het voederen van SS en prostaat/baarmoederkanker bij konijnen? Zo niet, dan heb ik geen enkele reden om te vrezen dat mijn beestjes door dit voer kanker zullen krijgen.

Oh, en ik eet graag sinaasappels en heb tot nu toe nog niemand geweten die van sinaasappels kanker gekregen heeft.

Ik vind deze reactie misplaatst aanvallend.

Ik vroeg me alleen af hoe men tegenover soja en SS staat, en of de neveneffecten uberhaupt bekend zijn.

Het betreft niet 1 of ander onderzoek, en ook niet een fractie van een procent kans. Dat uit andere onderzoeken het tegendeel blijkt, betekent niet automatisch dat dit waar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind deze reactie misplaatst aanvallend.

Ik vroeg me alleen af hoe men tegenover soja en SS staat, en of de neveneffecten uberhaupt bekend zijn.

Het betreft niet 1 of ander onderzoek, en ook niet een fractie van een procent kans. Dat uit andere onderzoeken het tegendeel blijkt, betekent niet automatisch dat dit waar is.

Maar als het één niet automatisch waar is, geldt dat toch ook voor het ander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind deze reactie misplaatst aanvallend.

Ik vroeg me alleen af hoe men tegenover soja en SS staat, en of de neveneffecten uberhaupt bekend zijn.

Het betreft niet 1 of ander onderzoek, en ook niet een fractie van een procent kans. Dat uit andere onderzoeken het tegendeel blijkt, betekent niet automatisch dat dit waar is.

Ik heb jou niet geciteerd en ik val je niet aan, ik geef gewoon mijn mening over voedselparanoia.

Ik heb eens rondgeneusd op internet. Wat leren we bijvoorbeeld van dit artikel ?

  • Soja verkleint de kans op hartkwalen niet, zoals eerder beweerd werd.
  • Vrouwen die borstkanker hebben, of veel risico op de ziekte, wordt afgeraden soja te eten, want bewerkte soja zou borstkankertumors kunnen doen groeien.
  • Kleine kinderen wordt afgeraden veel soja te eten omdat er omega 6 inzit en het arm is aan vitamine A, dat instaat voor de groei van een kind. De vitamine A die er in zit, zit in bètacaroteen en dat kunnen kleine kinderen niet omzetten in vitamines.
  • Soja mag gegeten worden, maar met mate. Dit geldt trouwens voor mensen, er wordt niks gezegd over risico's bij konijnen.

Wat leren we hiervan?

  • Papegaaien ondervinden ernstige kwalen als ze een voeder krijgen dat vooral uit soja bestaat
  • Bij dieren zoals muizen, ratten, varkens en schapen werd een verslechterde schildklierwerking, leverwerking en vruchtbaarheid vastgesteld als ze op een sojadieet gezet werden
  • (Soja zou vitamine D en calcium blokkeren, maar hier staat geen bron bij en ik vind ook geen externe bron of ander bewijs. Tot ik dit wel vind beschouw ik dit punt als een lege bewering.)
  • Soja is slecht voor kleine kinderen.

En ik heb zo nog wel een aantal artikels gevonden, maar die komen allemaal zowat neer op hetgene dat hierboven al staat. Wat we dus kunnen concluderen:

  • Een sojadieet (wat SS NIET is!) is ongezond voor o.a muizen en ratten. (En cheetahs. Maar cheetahs zijn carnivoren, ik snap dus niet wat de onderzoekers wilden bereiken door hen op een sojadieet te zetten.)
  • Het gaat zowat overal over soja in hoge concentraties, niet over normale consumptie. Soja is voorzover ik weet een ingrediënt van SS, niet het hoofdbestanddeel en is dus niet te vergelijken met de voeding die in die tests gebruikt werd.
  • Soja wordt zover ik gevonden heb alleen in verband gebracht met borstkanker, en alleen bij vrouwen die het al hebben of risicopatiënt zijn. Het veroorzaakt dus geen kanker bij gezonde mensen.

Algemene conclusie: ik heb geen afdoende bewijs gevonden tegen de soja in SS en ga dus niet stoppen met dit voeder te geven omdat er een ingrediënt in zit dat in hoge concentraties niet gezond kan zijn.

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn keukenweegschaaltje is kapot en ik wou eigenlijk net SS gaan afwegen. Ik weet het gewicht van mn nijntjes (2,1 en 1,8 kg) maar ik weet dus niet hoeveel SS ik moet geven. Heb hier wel maatbekertjes.

Ik moet 58,5 g SS geven.

Welk maatbekertje moet ik ervoor gebruiken? 3/4? 1/2?

Kan iemand me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

die maatbekertjes die jij bedoeld zijn meestal ''geijkt'' op meel of rijst.

Waarschijnlijk betekent het 1/2 = 1/2 kopje

in een kopje (een hele dus) past geloof ik 100 gram rijst.

dus in 1/2 zou dan 50 gram passen.

Maar ik weet niet of 100 gram SS net zoveel plek in beslag neemt als rijst.

(ik denk het niet)

Dus eigenlijk moet je eerst je halve maatbekertje vullen met rijst en dan evenveel SS pakken.

En dan kijken in welk bekertje dat past.

Dan weet je hoeveel je moet hebben.

Maar met zo'n leeg tomatensausblikje is het wel makkelijker vind ik zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .