Ga naar inhoud

Maatje overleden, konijn nu alleen


Aanbevolen berichten

Hey allen,

 

Ik heb 2 konijnen; Puck en Sammy. Sammy is helaas vanochtend overleden. Puck en Sammy zijn al hun hele leven samen sinds 1 jaar. Puck kent dus niet beter. Nu hebben we Puck meegenomen naar de dierenarts toen we Sammy hebben laten inslapen en hebben we haar goed afscheid laten nemen. (idealiter hadden we gewild dat Sammy thuis overleed en we haar in haar eigen leefomgeving de tijd konden geven om afscheid te nemen, maar helaas was dit niet mogelijk.)

 

Nu merk ik dat Puck best wel terughoudend en verdrietig is. Wat natuurlijk heel logisch is, aangezien ze ineens alleen is en dit rouwproces hoort er ook bij. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik nu met haar om moet gaan. Moet ik juist wel veel interactie opzoeken met haar, of juist haar even haar ding laten doen. Als ik in het verblijf kom dan komt ze niet echt meer naar me toe in tegenstelling tot eerst. Als ik naar haar kom mag ik haar wel aaien, maar ze is wel wat terughoudend. Ook eet ze minder; normaal is het echt een race met hun avondeten, en nu eet ze zelfs de spinazie niet op. Ik denk dat ze sowieso even moet wennen aan dit alles, en het misschien ook weet dus waarschijnlijk kost dit gewoon tijd. 

 

Uiteraard gaan we voor haar op zoek naar een nieuw maatje voor haar laatste jaren (ze is 11). Mochten jullie nog aanraders hebben voor opvangen die een "leen konijn" aanbiedt (dat we een konijn adopteren voor Puck, en het konijn terugbrengen als Puck komt te overlijden) in omgeving Utrecht hoor ik het graag!!

 

Daarnaast hebben mensen hier ervaring mee/hoe gaan jullie met dit rouwproces van je konijn om?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mare_ zei:

Puck en Sammy zijn al hun hele leven samen sinds 1 jaar.

dat begrijp ik niet. Je hebt het in je bericht over hun levenlang. Maar zijn ze één jaar samen geweest? Je hebt het ook over 11 jaar. Best oud hoor. Bij mij werden ze vaak niet zo oud. Er zijn opvangen waar je een seniorkonijn kunt adopteren: https://seniorkonijnen.nl/

 

Maar wil je als Puck dood is, stoppen met het houden van konijnen? Als je een konijn adopteert via een konijnenopvang mag je die altijd terugbrengen. Van een 'leen'konijn heb ik persoonlijk nog nooit  gehoord. Maar terugbrengen mag altijd mits het konijn uit de opvang komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker aanraden om een nieuw maatje te zoeken. 

 

De term leen-konijn wordt hier niet echt gebruikt. Maar zoals al aangegeven is kun je een konijn dat je uit een asiel adopteert weer terug naar de opvang brengen als je zou willen stoppen met konijnen, sterker nog, dat staat meestal in je contract. Zij herplaatsen het konijn dan weer uit met een nieuw maatje.

 

Of je voor een oud konijn moet gaan, weet ik niet, meestal wordt er in dit soort situaties bewust voor een wat jonger (wel volwassen) konijn gekozen, zodat die ook goede kans op herplaatsing heeft als jouw konijn er niet meer is. Belangrijk is dat ze bij elkaar passen van karakter, dat er een klik is. Leeftijd maakt minder uit. 

 

Hier staat ook uitleg over herkoppelen na het verlies van een konijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/het-verlies-van-een-huisdier

 

En dit is de link naar de lijst met konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

dat begrijp ik niet. Je hebt het in je bericht over hun levenlang. Maar zijn ze één jaar samen geweest? Je hebt het ook over 11 jaar

Ik lees het als: sinds ze 1 jaar zijn, zijn ze samen. Dus stel dat de Sammy ook 11 is geworden  dan zijn ze 10 jaar samen geweest.

 

@Mare_ sterkte met het verlies van Sammy. Hopelijk krijgt Puck weer een lief maatje waar ze nog samen gelukkig mee wordt.

 

aangepast door bobbyonthefloor
Foutje hersteld
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecondoleerd met het verlies. Mijn ram heeft nu in korte tijd voor de tweede keer zijn maatje verloren. Na het verlies van Nina ca. 5 maanden terug had hij al vrij snel een nieuw maatje. Dat heeft hem toen heel erg geholpen. Ze waren erg verliefd. Maar nu hebben we helaas zijn nieuwe vriendin vorige week moeten laten inslapen. Hij is bij haar gaan liggen toen ze het eerste prikje kreeg en is bij haar gebleven tot na haar laatste adem. Dit keer vind ik het heel lastig om op zoek te gaan naar een nieuw maatje. Voel me er niet klaar voor. Daarnaast zijn er momenteel lange wachtlijsten bij de opvang. Tegelijkertijd zie ik dat Hulst minder goed in zijn vel zit. Onze dierenarts gaf ons als tip om zoveel mogelijk aandacht te geven aan Hulst. Ik zie ook dat hij ons nog meer op zoekt dan normaal. Het zijn sociale dieren, dus ik zou Puck juist aandacht geven. Ze reageert misschien minder enthousiast dan normaal, maar dat lijkt me gezien de situatie niet vreemd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte! Het is natuurlijk een hele stressvolle, intensieve en rare dag voor Puck geweest. Een dierenartsbezoek, maatje overleden, alleen thuiskomen. Ik zou haar denk ik goed in de gaten houden, maar verder juist zoveel mogelijk proberen het normale ritme aan te houden. Hoe is ze normaal na een dierenarts bezoek? Blijft ze dan ook uit je buurt?

 

Vaak raden we aan om binnen twee maanden een nieuw maatje te zoeken, dat staat ook in het artikel waar Evee naar linkte, maar bij sommige konijnen merk je echt dat ze enorm uit hun doen zijn en dat het is: hoe sneller, hoe beter.

 

Voor het nieuwe maatje, hoef je inderdaad niet voor een senior te gaan. Als die na het overlijden van Puck terug komt in de opvang, kan die erg lastig te plaatsen zijn. Bij een jonger konijn is dat vaak makkelijker. Maar ik zou wel naar karakter kijken. Zou Puck behoefte hebben aan een maatje met een rustig karakter? Of is ze nog energiek genoeg dat ze wel mee op avontuur wil gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met je verlies. Wij hebben soortgelijke situatie gehad twee weken geleden.

Ik heb geen echte tips, behalve hou het eetpatroon van je konijn goed in de gaten. Bij ons gaat het nu niet goed met het achterblijvertje. En ik denk dat zo snel mogelijk weer een konijnenvriendje het beste is. Je mag ze bijna altijd terug brengen naar de opvang/het asiel, dat heb ik nu ook afgesproken. Ook senior konijntjes vinden wel weer een thuis hoor. Wij hebben een 7 jarige erbij genomen in de hoop dat Linn hem leuk genoeg gaat vinden. 

Succes met alles, ik zal voor je duimen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .