Ga naar inhoud

Wekelijkse gezondheidscheck bij konijnen


Aanbevolen berichten

Wij hebben dagelijks gezondheidscheck. 
 

Oren

Kijken of we geen oormijt, oorsmeer of andere problemen zien. Vaak tijdens het eten, dan kan je gewoon een oortje op tillen en erin kijken bij beiden. 
 

Ogen

Zien ze helder, zitten er geen haartjes in en hebben ze geen last van klaasvaakjes. Niet te nat of andere oog problemen. 
 

Neus 

Geen snot of andere gekkigheid bij de neus. 
 

Kontjes/Staartjes 

Wij pakken niet op, maar voelen er onder. Geen plak poep, nattigheid, mogelijke urine brand e.d.  

 

Als we toch iets voelen, dan wel oppakken en omkeren. 
 

Keutels

Liggen er genoeg keutels en zien ze er goed uit in vorm en kleur. Zitten er veel haartjes in, ketting keutels en/of blinde darm keutels. 
 

Daarnaast letten we natuurlijk op gedag. Komen ze lekker aanrennen, zijn ze levendig etc. 

 

Nagels check ik ook, maar minder. Ze zijn buiten konijnen en het slijt netjes af. Eens in week/2 weken check ik vaak ff als ik ze niet gezien heb. Vaak genoeg pootjes op mijn knie of arm, dus dan zie ik de voorpoten. Achterpoten vaak als ze lekker liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze elke ochtend twee brokjes uit de hand. En 's avonds voer ik elk twee lijnzaadbrokjes. Dat vind ik voldoende. Als er één niet komt, weet ik dat het mis is en dan ga ik kijken wat er is. Het is voorgekomen dat er één van de twee niet kwam en bleef liggen. Die hebben direct apart gezet en gekeken of er nog gekeuteld wordt. Zo niet dan naar de DA.  Het is nu twee keer gebeurd dat we het zonder DA af konden. Het was vermoedelijk een gasbuik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik check mijn konijnen niet wekelijks, maar maandelijks. Dan pak ik ze op om ze van kop tot staart helemaal goed te bekijken en zet ze dan ook op de weegschaal. Mijn konijnen zijn senior, dus liever korte stresss om ze goed in de gaten te houden qua gezondheid. Verder natuurlijk 2x per dag of ze goed komen eten en of ik geen gekke dingen zie. Lopen ze normaal, geen vieze plekken in de vacht? Dat soort dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dagelijks let ik gewoon op gedrag en activiteit. Komen ze enthousiast aan als ik ze voer, eten ze gewoon goed, hebben ze geen moeite met bepaalde voeding en hoe zien de keutels er uit. Ook kijk ik per konijn gewoon even goed of er dingen opvallen, dus even kijken naar de oogjes, neusje en vacht. 

 

Ik doe regelmatig ook even een simpele gezondheidscheck op vier pootjes. Niet dagelijks, maar wel een paar keer per week. Even de vacht en conditie voelen, even onder de kontjes voelen. Dan voer ik ze een paar brokjes uit de hand en in ruil daarvoor wil ik ze even aanraken. Alleen Sofie is er nog steeds geen fan van, de andere twee vinden dat prima. Sommige konijnen kun je makkelijk leren even op de achterpoten te staan voor een brokje, dan kun je ook onder de buik kijken zonder gedoe (dat is dan wel even op twee pootjes 😅).

 

De check met wegen en optillen om ze grondig te bekijken, dat doe ik eigenlijk alleen als er iets opvalt bij de basis check. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegen doen we ook, maar hoeven we gelukkig niet voor op te tillen.

We hebben een baby weegschaal en kunnen ze gewoon op lopen.

Voor €10 op Marktplaats gehaald.

 

Als ik hem vergeet weg te zetten en Lodewijk is naar binnen gesneakt gaat hij er vaak triomfantelijk op zitten.

Zo van: KIJK, ik zit hier en dan krijg ik normaal SNOEP, dusse... waar blijf JIJ? 🤣

Scarlett is een diva. Die wil er alleen op als er een handdoek op ligt. Te glad anders voor haar pootjes.

 

We wegen als we denken dat er iets niet klopt met hun gewicht.  In het begin wogen we vaker.
Om ze aan te leren erop te staan, maar ook omdat Lodewijk nog in de groei was. Goed kijken of hij wel bleef aankomen en Scarlett niet teveel wegat voor zijn neus.

 

Laatst vond de vervangende dierenarts Scarlett een beetje té en toen bleek ze wel 200 gram zwaarder te zijn (net na de winter). Toen hebben we wat geminderd met voer en nu is ze weer netjes op het oude gewicht. Bij de vaccinaties verder even bespreken wat ze van haar vinden over een maand of twee.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, bunnyempress zei:

Wij hebben dagelijks gezondheidscheck. 
 

Oren

Kijken of we geen oormijt, oorsmeer of andere problemen zien. Vaak tijdens het eten, dan kan je gewoon een oortje op tillen en erin kijken bij beiden. 
 

Ogen

Zien ze helder, zitten er geen haartjes in en hebben ze geen last van klaasvaakjes. Niet te nat of andere oog problemen. 
 

Neus 

Geen snot of andere gekkigheid bij de neus. 
 

Kontjes/Staartjes 

Wij pakken niet op, maar voelen er onder. Geen plak poep, nattigheid, mogelijke urine brand e.d.  

 

Als we toch iets voelen, dan wel oppakken en omkeren. 
 

Keutels

Liggen er genoeg keutels en zien ze er goed uit in vorm en kleur. Zitten er veel haartjes in, ketting keutels en/of blinde darm keutels. 
 

Daarnaast letten we natuurlijk op gedag. Komen ze lekker aanrennen, zijn ze levendig etc. 

 

Nagels check ik ook, maar minder. Ze zijn buiten konijnen en het slijt netjes af. Eens in week/2 weken check ik vaak ff als ik ze niet gezien heb. Vaak genoeg pootjes op mijn knie of arm, dus dan zie ik de voorpoten. Achterpoten vaak als ze lekker liggen. 

Heb dit vandaag gedaan tijdens het groenten moment. En Knaag wat vonden we ervan?: Tja, 1 oor is prima, maar als je vervolgens ook in mijn andere oor wil kijken, dan loop ik weg. 

 

Knabbel, wat vond jij ervan?: Ohh, ja niet zo veel, maar ik had zin om eigenwijs te doen, dus ik deed mijn vrouw na. 1 oor is oké, bij de tweede zeg ik neee. 

 

En Satje? Die volgde het voorbeeld van papa en mama😂🙄

 

Dus ja, tot zo ver de evaluatie 😂😂. Dit gaan we oefenen. Ik vond het wel lief dat Knaag speciaal haar staartje omhoog deed. Knabbel deed dit al, want hem controleerde ik vaker. Satje deed het nog niet, maar oefening baart kunst😉.

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Heb dit vandaag gedaan tijdens het groenten moment. En Knaag wat vonden we ervan?: Tja, 1 oor is prima, maar als je vervolgens ook in mijn andere oor wil kijken, dan loop ik weg. 

 

Knabbel, wat vond jij ervan?: Ohh, ja niet zo veel, maar ik had zin om eigenwijs te doen, dus ik deed mijn vrouw na. 1 oor is oké, bij de tweede zeg ik neee. 

 

En Satje? Die volgde het voorbeeld van papa en mama😂🙄

 

Dus ja, tot zo ver de evaluatie 😂😂. Dit gaan we oefenen. Ik vond het wel lief dat Knaag speciaal haar staartje omhoog deed. Knabbel deed dit al, want hem controleerde ik vaker. Satje deed het nog niet, maar oefening baart kunst😉.

 

Nou ja, in ieder geval dan de helft gecheckt, toch? 😛 Ik moet zeggen tijdens de brokjes is checken soms handiger, dan zijn ze meer in hun eigen wereld. Maar ze springen hier ook graag op schoot tijdens het groenvoer moment dus dat helpt. Toen Scarlett speciaal haar staartje omhoog deed de eerste keer, schrok ik me te barsten, ik dacht dat ze me onder ging plassen.  😂😂.


Ze zeggen dat onder de kont voelen vaak minder wordt gewaardeerd dan oppakken, maar bij ons is dat niet waar. Zeker omdat we buiten konijnen hebben, wil ik zeker weten dat er geen plakpoep is. Dierenarts zegt dat je dat ook goed ruikt, maar ja, 10 seconden en ik weet het zeker.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik check mijn konijnen Aya en Verdi dagelijks. Ik kijk in de oren, voel onder hun kontjes en bij hun staartje of dat er geen plak keuteltjes onder zitten, ik controleer hun keuteltjes, kijk naar de neusjes en oogjes en ook kijk en let ik op hun gedrag, hoe ze zijn. Zijn ze vrolijk, komen ze meteen naar mij toe als ik met eten aan kom enz. Mijn konijnen Aya en Verdi zijn 2 buiten konijnen dus check ik ze dagelijks, wat ik erg belangrijk vindt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Evee zei:

Sommige konijnen kun je makkelijk leren even op de achterpoten te staan voor een brokje, dan kun je ook onder de buik kijken zonder gedoe (dat is dan wel even op twee pootjes 😅).

Ohhh ja dat is een goede!! Dat ga ik ook nog proberen. Op hun achterpootjes staan vinden ze hier erg leuk, als ze er lekkers voor krijgen...😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke dag op hun gedrag letten smorgens en savonds, De Leeuw ruik je al bij binnenkomst dus dat is niet checken meer maar direct oppakken en schoon maken.

 

De kleine is een ander verhaal...maarrrr tijdens het eten kan ik m wat aaien en zachtjes in een oortje kijken, haartje weghalen bij oog en neusje voelen. En hij staat altijd hoog als ik het vraag dus buikje is snel gezien.

En zo nu en dan mag ik even zijn buikje voelen... Gelukkig nog altijd zacht.

 

Bij Leeuw is dit bijna wekelijks poetsen en gelijk oortjes neusje en oogjes, pootjes bekijken. Bij Kleine rat dus wat minder. Morgen op balkon flink de borstel erdoor want hij begint zijn manen weer flink te verliezen, kleine nu ook wat losse zwarte en witte haartjes maar niet zo heftig als Leeuw. 

 

Kip pakt dochter zo van zijn stok bij het raam en ruikt m en bekijkt zijn snaveltje, nageltjes, oogjes en of er geen scherpe veren los zitten en in m prikken en dan geeft hij haar een pik met de snavel tong eruit ( ziet er altijd zo grappig uit hihi) en weer klaar. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-4-2024 om 18:32, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ohhh ja dat is een goede!! Dat ga ik ook nog proberen. Op hun achterpootjes staan vinden ze hier erg leuk, als ze er lekkers voor krijgen...😉

Dit doen ze hier voortdurend, dan check ik meteen de onderkant. Kan dan ook mooi de nageltjes checken. Verder kijk ik of de keutels goed zijn. Ik kan ze iedere keer als ik bij ze ben goed aaien en oortjes voelen kijken. Zodra er 1 niet komt dan is er vast iets niet in de haak. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-4-2024 om 08:31, bobbyonthefloor zei:

Zodra er 1 niet komt dan is er vast iets niet in de haak. 

Ja dat denk ik ook altijd, maar dan wacht je vol spanning en zoek je - inmiddels al ongerust - naar je konijn, rommelt er vervolgens wat in een nachthok en komt er zo een duf koppie naar buiten "Is het al etenstijd?" 😂 en is er niets aan de hand. 

Kortom, zelfs als ze niet direct komen, is het meestal loos alarm! Gelukkig maar. Hoewel je als baasje op zo'n moment gelijk 10 jaar ouder geworden bent van de spanning. 

Het kan wel een teken zijn dat er iets mis is hoor, ze horen wel enthousiast op het eten af te komen natuurlijk. Maar soms moeten ze nog even wakker worden, of keutelen, of een zoomie van blijdschap doen voor ze aan het eten beginnen 🙂 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee gesloten en geopend dit topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .