Ga naar inhoud

Konijnenhok van €829,- maar is dit goed?


Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

ik vroeg mij af op deze ren met nachthok wel goed genoeg is voor 2 dwergkonijnen. Ik lees namelijk op deze site weer informatie die mij aan het twijfelen brengt. Dit terwijl ik er een flink bedrag voor betaal. Wie kan mij informeren hierover? 

alvast bedankt benieuwd om jullie reacties te lezen

Foto van hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Nikharriz zei:

Goedemorgen,

ik vroeg mij af op deze ren met nachthok wel goed genoeg is voor 2 dwergkonijnen. Ik lees namelijk op deze site weer informatie die mij aan het twijfelen brengt. Dit terwijl ik er een flink bedrag voor betaal. Wie kan mij informeren hierover? 

alvast bedankt benieuwd om jullie reacties te lezen.

Screenshot_20240327-084731_Chrome.jpg

Error 404 bij mij...

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de screenshot niet bekijken helaas. 

 

Wat is de afmeting van het verblijf?

 

Ik heb een veel te duur verblijf gekocht. Het is 4m2 met een schuilhok erboven. Ik had destijds nog geen verstand van konijnen, nu nog niet helemaal want ze zijn best complex.

 

Voor 2 kleine konijnen wordt minimaal 4m2 gerekend, inmiddels hoor ik ook minimaal 6m2.

Mijn ervaring is dat kleine konijnen juist heel actief zijn en in mijn ogen veel meer m2 nodig hebben. 

Ik heb inmiddels het verblijf uitgebreid naar 10m2 en binnenkort komt er nog een aantal m2 bij. Ik heb dan ook de ruimte om het te doen.

 

aangepast door bobbyonthefloor
tekst toegevoegd
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de link uit je bericht verwijderd omdat deze in strijd is met de forumregels.

Een screenshot plaatsen kan wel.

Als je naar de maken van de ren kijkt, 363x95, dan kom je op 3,4 m2. Dat is minder dan de aanbevolen 4 m2 per koppel. Dat geldt ook voor dwergkonijnen. Dat is het minimale, heb je grotere konijnen dan moet je groter dan 4 m2 hebben. 

 

Ook is de plank naar het schuilhok erg stijl. Niet alle konijnen zullen die durven te gebruiken en als de konijnen ouder worden kan dat ook problemen geven. 

 

Wat heb je gelezen dat je aan het twijfelen brengt? 

 

Vaak zul je goedkoper uit zijn als je een losse ren+hok koopt, ipv samen. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat de link niet werkt. Een screenshot is geen probleem maar weet niet hoe dit up te loaden. Ik had de 4m2 aangehouden maar nu lees ik dat het nachthok niet meegerekend mag worden. Dan zit ik op 3,4m2 ik heb bewust een grote gekocht omdat ik al die kleine hokjes zo zielig vind. Ik woon verder op een boerderij dus ze zullen vaak ook wel los kunnen maar ik wilde een goede basis bieden vandaar dat ik deze keuze hebt gemaakt terwijl ik het wel veel geld vind. De afmeting is 363x90 en 150hoog

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Nikharriz zei:

vandaar dat ik deze keuze hebt gemaakt terwijl ik het wel veel geld vind.

Ik heb dus dezelfde fout gemaakt. Mijn verblijf was 1500,= 

Ziet er super mooi uit en is compleet marterproof maar als ik zie hoe andere mensen zelf panelen hebben gemaakt of los gekocht hebben dan baal ik er wel nog van. Echter, zelf maken was ons niet gelukt. Op marktplaats zijn ook kant en klare panelen et c te koop en/of volières. Dan heb je veel meer ruimte en kun je er zelfs in staan. Velen hier hebben zoiets waar je rechtop in kan staan. Maar ja wist ik veel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, happy211 zei:

Ik heb de link uit je bericht verwijderd omdat deze in strijd is met de forumregels.

Een screenshot plaatsen kan wel.

Als je naar de maken van de ren kijkt, 363x95, dan kom je op 3,4 m2. Dat is minder dan de aanbevolen 4 m2 per koppel. Dat geldt ook voor dwergkonijnen. Dat is het minimale, heb je grotere konijnen dan moet je groter dan 4 m2 hebben. 

 

Ook is de plank naar het schuilhok erg stijl. Niet alle konijnen zullen die durven te gebruiken en als de konijnen ouder worden kan dat ook problemen geven. 

 

Wat heb je gelezen dat je aan het twijfelen brengt? 

 

Vaak zul je goedkoper uit zijn als je een losse ren+hok koopt, ipv samen. 

 

Ik rekende met m2 ook het nachthok omdat dat verhoogt is. Ik lees hier dat je dat niet kan doen. Maar voor mij belangrijk is dan de 0,6m2 is dat echt te klein als standaard verblijf want ik woon op een boerderij en ze kunnen soms gewoon vrij rondhuppelen als we erbij zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je het goed wil doen, maar ik zou niet kiezen voor wat je nu hebt uitgezocht. Kippen en konijnenhokken zijn heel erg anders, omdat die dieren andere dingen nodig hebben, maar heel vaak zie je bedrijven die beide verkopen. Dan krijg je dit soort hybride dingen die niet handig zijn.


Wat er mis is met dit hok:

  • Schuilhok boven is prima voor kippen, maar veel konijnen voelen zich het veiligst op de vloer en sommige weigeren een loopplank te gebruiken. Oudere konijnen met artrose kunnen ook gaan weigeren. En als je konijn ziek is E.C. e.d. en dus problemen heeft met evenwicht, dan kunnen ze helemaal niet naar boven.
  • Je kan dit hok met geen mogelijkheid goed schoonmaken. Niet elk konijn is zindelijk of zindelijk te krijgen en het hok is 148cm hoog. Als er dus keutels of plasjes in het ren gedeelte liggen, kun je er niet goed bij. Tenzij je klein bent en het niet erg vindt om te bukken.
  • Je wil je konijnen elke dag een gezondheidscheck kunnen geven (oren, pootjes, kontjes, oogjes) en dat kan niet goed in dit hok, tenzij ze in het schuilhok zitten.

Wat je veel handiger is:

  • een afgesloten ren (marterproof) die hoog genoeg is voor jou om in te staan en schoon te maken. Dit kan je zelf maken en/of je kan voliere delen kopen op marktplaats en in elkaar klikken. Zeker als je genoeg ruimte hebt is dat fijn.
  • meerdere kleine schuilhokken, waar de konijnen tussen kunnen kiezen en die je ook makkelijk schoon kan maken. Hup: de ren uit, schoonmaken en weer terug.
  • meerdere toiletbakken

Soms zie je ook mensen die een groter hok hebben (wij hebben een peuterhuisje van hout) waar mensen dan een grote ren omheen bouwen. Dit kan zeker niet in landelijk gebied, omdat het dan overdekt moet zijn.

 

Let op: niet elke setje konijnen kan tegen wisselend territorium (opeens hele tuin vrijgeven, af en toe in de tuin af en toe in de ren) en dan krijg je dus gevechten. Ook in de eerdere kleinere ruimte. Het is dus veel handiger om een goed leefgebied voor hen te maken, waar ze 100% van de tijd in kunnen verblijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met de standaard hokken is dat het altijd net niet is wat praktisch is en/of lang mee gaat. En dat is echt ontzettend jammer. Ik heb zelf ook heel wat konijnenhokken verkocht en zelf ook een aantal modellen versleten. Maar de markt loopt mijlenver achter, als het gaat om wat gewenst, praktisch, ruim genoeg en goed is voor konijnen. Zo jammer! 

 

Het hok van je foto is net te klein voor een koppeltje. Dat zou je dan nog wel kunnen compenseren met een extra uitbouw of een extra ren er aan koppelen. Maar ik vind dat je dan eigenlijk al best wel wat geld kwijt bent voor een hok dat het net niet is 😅

 

Als je handig bent zou ik zeggen ga lekker zelf aan de slag en zet iets praktisch neer.

 

Je zou ook naar volières kunnen kijken. Dat zijn losse panelen die ze aan elkaar monteren (of dat kun je zelf doen) en dan op die manier stevig, knaag-proof, veilig en praktisch voldoende ruimte geven voor jouw konijnen. 

 

Hier wat linkjes naar tips en informatie over konijnenhokken:

 


Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

 

Tips voor het zelf bouwen van een konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken


Schuilhokken voor konijnen (oa tips voor formaat)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/schuilhokken-nachthokken-voor-konijnen

 

Roofdieren zoals marters en vossen weren uit het konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Nikharriz zei:

Ik rekende met m2 ook het nachthok omdat dat verhoogt is. Ik lees hier dat je dat niet kan doen. Maar voor mij belangrijk is dan de 0,6m2 is dat echt te klein als standaard verblijf want ik woon op een boerderij en ze kunnen soms gewoon vrij rondhuppelen als we erbij zijn?

Het klopt wat je zegt dat het nachthok verhoogd is en dat ze er dus onder kunnen. Met 360x90 is de grondoppervlakte zelfs maar 3,25 m2, dus zelfs als je de ruimte onder het hok meerekent, kom je onder de aanbevolen grootte uit. De ruimte in het hok kun je inderdaad niet meerekenen, dat is geen bewegingsruimte.

Eigenlijk zou je je ook nog kunnen afvragen of je de ruimte onder het hok mee kunt rekenen, en dat hangt ervan af hoe hoog het hok is. Want als het krap is, dan zullen ze die ruimte niet gebruiken om een sprintje te trekken. Dus of die 3,25 m2 genoeg is? Ik zou zeggen van niet, tenzij je ze dagelijks enkele uren in de vroege ochtend of in de avond lekker in de tuin laat rennen. Maar ik denk dat weinig mensen dat in de praktijk volhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik kan het gewoon bekijken. Ziet er best mooi uit. Hoe groot is het in m2?  Hout zal wel afgezet moeten worden hier en daar met knaagstrips omdat het in eerste instantie een kippenhok is.

Was eerst error nu kan ik het zien😇

Mooi hok. Je kan de oploop plank weg halen en een langere plank voor in de plaats doen. Maar voor 2 nijntjes is hij wat te klein. Plus voor jezelf niet handig zo laag.

 

 

Maar ik zie nu dat er genoeg berichten hierboven staan dat je beter iets anders kan nemen.

 

Succes 🤗

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er supermooi uit en vergelijkbaar met mijn verblijf qua uitstraling. Ook hier zit het schuilhok boven en ze maken er veel gebruik van. Ik had een konijn met 3 pootjes en heb een lange plank met zijschotten gemaakt daar kon Floor mooi op lopen en liep ze gewoon rustig naar boven. Ik heb de plank nu ingekort maar er weer in gedaan want Bobby en Mieke liggen vaak op de plank dus toch op hoogte en beschut, blijkbaar houden mijn konijnen er wel van. Deze 2 kunnen zo vanaf de grond in het schuilhok springen wat ongeveer 50cm boven de grond is. Het licht eraan wat voor konijnen je krijgt maar als ze goed gezond zijn kunnen ze zo vanaf de grond in het schuilhok springen en anders een minder stijl trappetje maken of er gewoon iets onder zetten waar ze op springen en zo verder in het hok, een cat cube of houten kistje o.i.d. Er zijn mogelijkheden zat. Wel zou ik inderdaad een ren eraan bij bouwen voor meer m2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .