Ga naar inhoud

Verrijking voor konijnen - inspiratie


Aanbevolen berichten

Ik zit er nu over na te denken om misschien eens de brokjes los door het verblijf te strooien. Maar ik vroeg me af of ze het dan wel allemaal zouden vinden..... Als dat niet zo zou zijn, dan trekt het misschien we ongedierte aan ofzo, dat wil je ook niet. Maar ik veeg het verblijf wel om de 2/3 dagen uit dus ja.... Het blijft lastig. Want het voordeel is dan weer: je hoeft er niet bij te blijven omdat ze zich kunnen bezeren of er iets fout kan gaan. Of moet je er wel bij blijven? Ik zou niet weten waarom.  Als ik met het goed herinner deed @To van de Veluwe ook wel eens brokjes strooien toch? Wat is jouw ervaring daarmee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Als ik met het goed herinner deed @To van de Veluwe ook wel eens brokjes strooien toch? Wat is jouw ervaring daarmee?

Denk maar niet dat er één brokje blijft liggen. Ze vinden ze allemaal. Ik zie ze nooit op een krukje zitten dat er in de ren staat. Er staan nl. twee krukjes waar de tunnel onderdoor loopt. Die krukjes zorgen er voor dat de tunnel (grote PVC buis) niet gaat rollen.

Ik gooi wel eens een paar brokjes op dat krukje maar het is altijd weg als ik later kijk. Ik gooi ze echt overal. Achter de catcubes, achter het hok, in de tunnel. Na 15 minuten is er geen brokje meer te zien.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ik zit er nu over na te denken om misschien eens de brokjes los door het verblijf te strooien

Ik doe dat altijd en er blijft af en toe wel 1 ergens liggen maar ik veeg het verblijf iedere dag. Ik verplaats 1x per week de cat cubes en zie er weleens 1 onder liggen. Nog nooit problemen gehad en ik doe dit al een jaar lang iedere dag. Ik vind het prettig om te doen voor de konijnen. HIk ben ermee begonnen omdat Bobby voedselnijd heeft (zo heet dat toch?) Nu gaat het heel goed en ze zijn lekker even bezig. 

 

17 uren geleden, Cheeta26 zei:

Ik heb nu net een nieuwe baal hooi. De vorige vonden ze niet zo lekker terwijl het van hetzelfde merk is

Bij mij is er nu hetzelfde aan de hand.😣

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik strooi soms op de tegels - maar meestal in de snuffelmat, dan blijft het een beetje liggen.
Maar Scarlett komt bij het binnendringen altijd kijken of mijn man per ongeluk wat brokjes heeft laten vallen bij het vullen van hun bakjes.

Die worden dus ook vakkundig opgestofzuigd zeg maar... ze ruikt echt alles, ook door plastic heen. En eten laten staan... dat kan echt niet.

Is ooit 1x gebeurd toen ik met mijn duffe hoofd per ongeluk 2x zoveel eten had gegeven. We gingen van 1 naar 2 bakjes en ik had beide netjes afgewogen tot wat er normaal in een bakje ging 🙃. En toen deed ze nog een dappere poging om alles op te eten. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik strooi de brokjes uit in de ren en dat gaat prima. Meestal een groot deel op één plek, en dan wat kleine plekjes waar ik ook wat brokjes leg. Zodat ze dus echt een beetje rondlopen en zoeken naar alles 🙂 Soms stop ik wat in de catcubes of achter de schuilhokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef niet zo heel veel brokken, alles is hier in 20-30 minuten wel op, op plekjes waar ze wat meer naar moeten zoeken soms wat later, maar niet dat het er de volgende dag nog ligt hoor.  Weinig kans op ongedierte dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit één brokje gevonden. Ze zijn erg gek op eten hier. En ze schuifelen zij aan zij door de ren. Bang dat de één iets eerder vindt dan de ander. Vermakelijk om te zien. Vandaag weer drie brokjes op het krukje gelegd. Vijf minuten gewacht maar toch maar even hout voor de kachel gaan pakken en toen ik terugkwam was het krukje leeg. Als het eens mooi weer is, ga ik er een poos bijzitten en eens kijken wie er nu op die kruk springt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ze hebben het duidelijk door! Alleen nu zoek ik nog iets leuk, uitdaging, voor de groenten. Alles van spelletjes wat ik met ze doe doe ik eigenlijk met brok. Ik heb al wel 1 ding: groente door het gaas steken. Maar dat gaat niet met alles. Doen jullie wel eens voedelsverrijking met groenten? 

 

Soort van - ik steek vaak groenten omhoog in een tissuebox (zie profiel foto), dat vinden ze leuk om het zo te pakken. Het lijkt meer op het 'wild'. Ik zie ook mensen met slingers of soort van sate-pinnen, zodat ze hoger moeten grijpen, dat kan ook. Verder krijgen ze ook vaak via planten (met gaasdeken), dat vinden ze gewoon tof. En een keertje zonder gaasdeken, want ik ging die plant niet overwinteren... nou, dat was pas feest om zo te snoepen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ennnn..... Alles was weg gisteren! Baasje = trots🥰

En de konijnen blij! En ook ik zet in de zomer een graslelie voor de ren en de sprieten groeien dan door het gaas. Verder geef ik het gewoon in een bak maar wel veel verschillende groenten door elkaar. Dat vinden ze al geweldig. Want soms doe ik de appelschil onderin en zie je ze spitten. Dat is dus ook al spannend. En ach, in de natuur kunnen ze ook stil blijven zitten om gras te eten. Overal om hen heen gras. Dan hebben mijn konijnen meer variatie.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen niet zo koud buiten en ik heb een poos op een van de twee krukjes gezeten om te kijken wie de brokjes daar vanaf haalde. Met een minuut of zeven hadden ze alles gevonden. Daarna kwam de kat langslopen en worden het twee stokstaartjes. Na bijna twee jaar nog niet gewend aan onze kat.

Nou ze gingen weer zoeken maar hoe ik ze ook wees op dat krukje. Nee hoor. Ik ging naar binnen en keek vanuit de huiskamer en....... ze zaten er alle twee op.

Verder zie ik ze nooit op dat krukje zitten.

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is jammer dat als ik een foto wil maken ze met hun activiteiten ophouden. Maar vanmorgen heb ik vanuit de huiskamer opnamen gemaakt hoe Rosie de RVS voerbak pakt en wel een meter omhoog gooit. En dat niet één keer maar wel 5-6 keer achterelkaar. Wat zou dat nou te betekenen hebben?

Ik zal eens kijken hoe ik een foto moet plaatsen hier. Toen ik achter het raam ging staan om een foto te nemen hield ze direct even op. De ren staat zo'n vijf meter van de erker maar ze zag natuurlijk iets bewegen. Ik ook maar in stokstaartjesstand gaan staan en begon ze weer.

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

Het is jammer dat als ik een foto wil maken ze met hun activiteiten ophouden. Maar vanmorgen heb ik vanuit de huiskamer opnamen gemaakt hoe Rosie de RVS voerbak pakt en wel een meter omhoog gooit. En dat niet één keer maar wel 5-6 keer achterelkaar. Wat zou dat nou te betekenen hebben?

Ik zal eens kijken hoe ik een foto moet plaatsen hier. Toen ik achter het raam ging staan om een foto te nemen hield ze direct even op. De ren staat zo'n vijf meter van de erker maar ze zag natuurlijk iets bewegen. Ik ook maar in stokstaartjesstand gaan staan en begon ze weer.

 

Soms houden konijnen van geluid maken. Soms willen ze gewoon spelen. Soms is het geloof ik een niet al te subtiele hint dat ze meer eten willen. Scarlett zag mij vanmiddag staan en besloot heel demonstratief haar groenvoer bak, die leeg was, te gaan likken. Met zo'n: "zie je me wel?!", "dit is leeg", "dit moet je weer vullen"-houding. Lik, kijk of ik haar zie, lik, kijk of ik haar zie. Lodewijk doet dit ook weleens. Dat is volgens mij hun eigen verrijkingsspel 🫣

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .