Ga naar inhoud

Konijnen in het voorjaar en de lente


Evee

Aanbevolen berichten

Het lijkt nog vroeg, in februari, maar voor konijnen is het voorjaar begonnen!

 

Dat betekent dat hormonen opspelen, konijnen graafdrang krijgen, er schijnzwangerschappen zijn, maar ook dat er weer muggen, vliegen en andere parasieten zijn. De weerstand is deze tijd van het jaar vaak wat laag, dus kwaaltjes spelen op (meer topics over EC, ontstoken oogjes en dat soort kwaaltjes komen hier voorbij 😉 )

 

Ook begint de periode waarin ik dagelijks de vraag krijg "kunnen mijn binnenkonijnen al naar buiten" 😂 Nee, dat kan nu nog niet. Pas na ijsheiligen, half mei, kan dat. En let goed op de weersverwachting, gebruik je verstand. Als je zelf nog niet zonder jas naar buiten gaat, is het voor konijnen ook echt nog te vroeg om zonder jas buiten te zitten (zeker 's nachts!)

 

Wil je alles weten over konijnen in het voorjaar, lees dan dit artikel:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-lente-voorjaar

 

 

Merken jullie al iets aan jullie konijnen, qua voorjaars-gedrag? Zo ja, wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk het aan het graven. Nou heeft Sofie de hele winter wel gegraven, maar zie ik de andere twee nu ook weer vaker in de zandbak bezig. Graven, dat weer aanstampen, rollen en gekke sprongen maken enzo. Ik mag weer dagelijks zand terug in de bak scheppen in ieder geval 😂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voelt nog niet als voorjaar. Ja, er staan al wat bloemen in bloei en de dagen worden langer, maar het weer is nog zo druilerig dat het nog niet zo voelt.

Mijn konijnen zijn al wel in de rui, dus ze krijgen nu weer dagelijks een lijnzaadbrokje en wat extra groente (=vocht) om het haar allemaal wat soepeler door de darmen naar buiten te kunnen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk aan Hubble nog niets maar Silke lijkt wel wat kriebels te hebben 😁 Ik zag haar al een paar keer met haar neus in  Hubble zijn rug 'wroeten' waarna ze vervolgens een aantal keer over hem heen sprong 😄 En Hubble intussen verstoord achterom kijkend van 'wat ben je toch allemaal aan het doen??'

  • Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja hoor. Blij dat Kushi gecastreerd is vorig jaar. Micha loopt regelmatig verliefd om haar heen te draaien.

 

Van de week zat hij haar lief te likken op het hok terwijl ze half sliep. Dat likken werd om haar heen draaien en uiteindelijk wilde hij erbovenop. Waardoor Kushi half slapend naar het lager gelegen stuk van het hok sprong en verbaasd zat te kijken. Micha is dan wel zo'n heer dat hij het daarbij laat. Het zag er wel enorm grappig uit.

 

Toen ze goed wakker was gingen ze maar samen hooi eten beneden.

 

 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .