Ga naar inhoud

Gasbuik en drinken


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijn Marley kreeg vrijdagavond last van een gasbuik. Hij wilde niets meer eten (alleen stukje wortel nam hij nog aan), zat met halfgesloten ogen stil en had een rommelende buik. Drinken zag ik hem ook niet meer. Zaterdagochtend meteen naar de spoed DA geweest waar hij een injectie kreeg en voor thuisgebruik emeprid en novacam. Nu eet hij weer, maar ik zie hem nog niet echt drinken. Zijn buikje rommelt nog steeds, al is het een stuk minder. Hij poept weer maar in mindere mate en het ruikt ook niet erg lekker. Wel is hij weer lekker actief en nieuwsgierig. 

Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat hij er vanaf is en of dit normaal is? Ben toch nog steeds bezorgd.

aangepast door Gina_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe geef je het drinken? Is je konijn groenvoer gewend? Als je je echt zorgen maakt zou je samen met de orale medicatie ook een spuitje water kunnen geven, gewoon 3 ml nadat je de medicatie hebt gegeven.

 

Het kan zijn dat, water drinken teveel energie kost, soms zie je ook dat konijnen niet uit de ruif willen eten of als ze een flesje hebben om uit te drinken dat ze zich daar niet goed genoeg voor voelen.

 

De duur verschilt per konijn, na 3 dagen zou je eigenlijk geen klachten meer moeten zien, zie je op dag 5 nog klachten, dan moet je echt even de dierenarts opnieuw bellen. Het kan zijn dat er dan meer aan de hand is. Over het algemeen zie je ze vrij snel weer opknappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie! 😊

Ze hebben een bakje water in het hok staan, normaal gesproken moet ik dat 2-3x daags bijvullen, maar nu zit die van vanochtend nog half vol. Ik heb geprobeerd hem water met het spuitje te geven maar hij stribbelt heel erg tegen.. (wat mij goed lijkt, gisteren liet hij zich gewoon optillen door de pijn vermoed ik). Groenvoer krijgen ze beide, maar nu alleen nog maar witlof en wortel. De DA vermoedt dat het gas door bloemkool kwam namelijk.

 

Hij eet iig wel weer, alleen het keutelen en drinken is nog niet zoals normaal. Qua gedrag is hij eigenlijk weer de oude.

Wel goed om te weten, dat ik na 5 dagen nog een keer contact moet opnemen met DA als het niet weg is.

 

Misschien zit ik mij ook weer te gek te maken. Het is nog maar net anderhalve dagen sinds hij medicatie krijgt. Ik ben zoiezo een overbezorgd baasje.

aangepast door Gina_
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Gina_ zei:

maar nu zit die van vanochtend nog half vol

Hier staat altijd een bak water maar soms kan ik amper zien of ze gedronken hebben. Ik hoef het geen paar keer per dag bij te vullen zelfs.

Het beste is om groenvoer te geven dat minimaal uit drie soorten bestaat. Geef je wel eens gedroogde weegbree (verse is er nu nog niet)?

Dat is erg goed voor konijnen. Elke dag wortel is ook niet echt geweldig. Te veel suiker. Geef je wel eens munt? basilicum? etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Geef je wel eens gedroogde weegbree (verse is er nu nog niet)?

Dat is erg goed voor konijnen. Elke dag wortel is ook niet echt geweldig. Te veel suiker. Geef je wel eens munt? basilicum? etc.

Weegbree heb ik nog niet geprobeerd, wel een goed idee. Ik zit met één konijn dat alles vreet en één die ontzettend kieskeurig is. Ik heb ze ook nog niet lang, dus zijn nog op zoek naar groente die ze allebei lusten.

Wortel krijgen ze ook echt niet elke dag, meestal om de 2-3 dagen en dan drie plakjes per konijntje. Munt en basilicum heb ik nog niet gegeven, wel een beetje peterselie.  Maar ik las dat jonge konijnen daar niet te veel van mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Kolino zei:

De duur verschilt per konijn, na 3 dagen zou je eigenlijk geen klachten meer moeten zien, zie je op dag 5 nog klachten, dan moet je echt even de dierenarts opnieuw bellen.

Hij produceert nu een beetje natte en plakkerige keutels dus we gaan nu nog een keer naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Gina_ zei:

Wortel krijgen ze ook echt niet elke dag, meestal om de 2-3 dagen en dan drie plakjes per konijntje.

O dat is niet erg. Ik heb een konijn en de opvang zei: groentjes eet ze niet. Maar ze heeft het hier geleerd. Ik zet 's avonds een volle groentenbak neer en daarin zitten dingen die ik haar ook zie eten. Witlof, weegbree, stukje appelschil, aardbeienblad, druivenblad. Dus misschien komt dat nog wel. Bij gebrek aan wat anders moet je misschien wel. Hooi is de hele dag voorradig maar brokjes niet. En zien eten, stimuleert misschien ook wel doen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog eens verschillende dingen gaan aanbieden als het mannetje beter is.

Ik ben nu heel bezorgd, hij heeft bij de DA cisaral gekregen en nu is hij weer net als vrijdag toen de ellende begon. Zijn buik rommelt ontzettend,  hij eet niet en zit ineengedoken in het hok. Hij niest opeens ook en gaapt na het niezen. Iemand enig idee wat nu te doen?? Waar komt dit nu vandaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Darmproblemen gaan vaak een beetje met horten en stoten. Gasbuik is een symptoom, dus er kan nog iets anders aan de hand zijn.

Lees hier meer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/gas-verstopping-bij-konijnen

 

De DA is denk ik bezig met zijn krampen verminderen (cisaral) en pijnstilling zodat hij blijft eten (metacam/novacam).

Af en toe een nies is niet erg, dat doen gezonde konijnen ook. Niesbuien en/of traanoog erbij is wel een probleem. Kwam er ook snot bij? Gebruik je ook dwangvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, bunnyempress zei:

Darmproblemen gaan vaak een beetje met horten en stoten. Gasbuik is een symptoom, dus er kan nog iets anders aan de hand zijn.

Lees hier meer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/gas-verstopping-bij-konijnen

 

De DA is denk ik bezig met zijn krampen verminderen (cisaral) en pijnstilling zodat hij blijft eten (metacam/novacam).

Af en toe een nies is niet erg, dat doen gezonde konijnen ook. Niesbuien en/of traanoog erbij is wel een probleem. Kwam er ook snot bij? Gebruik je ook dwangvoer?

Volgens de DA zat er geen gas meer in zijn buik, tenminste niet voelbaar. Dus waarschijnlijk is zijn maag-darm nu wat ontregeld en komt weer op gang.

Vlgm is de focus geen reduceren van krampen hoor, want na de cisaral kreeg hij juist krampen (tenminste zo ziet het eruit). Daarom wil hij nu waarschijnlijk ook niet eten.

 

Ik dwangvoer hem niet, tot voor de DA bezoek at hij namelijk gewoon.

Wat het niezen betreft was het meerdere keren binnen een uur, snot kon ik niet zien. Oogjes zien er ook normaal uit. Misschien was het stress?

Had DA nog een keer gebeld, die zegt nog wat tijd geven, hij heeft wss nu last van zijn buik. En dat het idd vaak een op en af is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts toevallig nog een verdenking op coccidiose geuit? Ergens in mijn achterhoofd zit daar een link met niezen, het is geen normaal symptoom hoor. Stress kan ook niezen veroorzaken. Ik denk niet direct aan snot, maar is wel iets om in de gaten te houden. Onmogelijk is het niet. Hoe niest hij eigenlijk? Is het echt een nies of meer een kuch?

 

De buik kan er inderdaad wat spastisch uit zien als ze een hoge dosis cisaral krijgen. Hoe zit het met pijnstiller? Hoe is zijn temperatuur?

 

Weet je toevallig of de darm ook een beetje stil heeft gelegen door (of voor) het gas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Kolino zei:

Heeft de dierenarts toevallig nog een verdenking op coccidiose geuit? Ergens in mijn achterhoofd zit daar een link met niezen, het is geen normaal symptoom hoor. Stress kan ook niezen veroorzaken. Ik denk niet direct aan snot, maar is wel iets om in de gaten te houden. Onmogelijk is het niet. Hoe niest hij eigenlijk? Is het echt een nies of meer een kuch?

 

De buik kan er inderdaad wat spastisch uit zien als ze een hoge dosis cisaral krijgen. Hoe zit het met pijnstiller? Hoe is zijn temperatuur?

 

Weet je toevallig of de darm ook een beetje stil heeft gelegen door (of voor) het gas?

Nee coccidose is nooit ter sprake geweest. Heb het net even opgezocht en is vooral iets van jonge konijnen toch? Hij had vorige week wel iets van een kleine verkoudheid, maar dat was zo mild dat de DA zei dat er geen medicatie nodig is (aan Marley was ook absoluut niets te merken). Aantal dagen later kwam het gasbuik probleem.

Zijn nies is echt een niesje, ook geen niesbui. Echt maar een enkel niesje 2-3 keer per uur. 

 

Hij krijgt 2x daags novacam.  Temperatuur is vandaag gemeten, die was prima.

Ik denk wel dat de darmen even stil lagen,  hij had namelijk een paar uurtjes niet gepoept. Daarvoor waren de keutels ook steeds kleiner geworden. 

aangepast door Gina_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft vanochtend weer zitten eten gelukkig. Alleen hij niest nog en zijn neusje is nat. Het is niet te zien maar als ik met mijn vinger of een doekje keukenrol langs zijn neus ga zit er een natte vlek. Geen kleur ofzo. Beetje zelfde als wanneer wij mensen een loopneus hebben. Toch nog een keer DA bellen? Wil hem eigenlijk niet weer naar de DA brengen, 3x in een week tijd was al stressvol genoeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose komt ook voor bij volwassen konijnen. De laatste jaren kwamen er best regelmatig verhalen van konijnenbaasjes met volwassen konijnen met coccidiose voorbij zelfs.  Daar op laten testen kan dus zeker zinvol zijn.

 

Is het gebit goed nagekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Coccidiose komt ook voor bij volwassen konijnen. De laatste jaren kwamen er best regelmatig verhalen van konijnenbaasjes met volwassen konijnen met coccidiose voorbij zelfs.  Daar op laten testen kan dus zeker zinvol zijn.

 

Is het gebit goed nagekeken?

Oh dat wist ik helemaal niet. Ik ga het nog even aankijken en anders een keer aan de DA vragen. 

 

Gebit was laatst in december nagekeken, toen was alles prima. Vorige week eventjes naar gekeken maar geen afwijkingen te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het gevoel hebt dat het niet beter wordt is op coccidiose laten testen een optie. Wat ook kan en daarom vroeg ik naar of de darmen hebben stil gelegen, is dat alles te lang in de darmen heeft gezeten en daardoor vloeibaarder is geworden, maar dat zie je eigenlijk vooral bij de blindedarmkeutels. Het is altijd een beetje gissen wat er aan de hand is vanaf een beeldscherm.

 

Dat hij al nieste voordat hij ziek werd vind ik verdacht, maar ik begrijp dat ook daar een dierenarts naar heeft gekeken. De conclusie vind ik wel apart, verkouden zijn is niet echt iets voor konijnen. Weet je hoe konijnkundig je dierenarts is? Ik vind niezen toch wel iets dat je niet te lang aankijkt. Als het geen snot is denk ik aan het gebit (denk daarbij ook aan de wortels van kiezen en tanden) of aan een stofallergie bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee klopt vanaf een beeldscherm is het heel lastig. Zelfs in het echt blijft het een moeilijke.

Ik ben nu geen blindedarm keutels tegen gekomen (niet bewust) dus daar durf ik niets over te zeggen. Maar het zou me niets verbazen.  Poepen kost hem nog moeite, hij heeft sinds de cisaral gister deels ook hele grote keutels. Mss dat de hele troep er nu uitkomt.

 

Hij nieste niet voordat die ziek werd, had wel een ietwat nat neusje. Maar DA vond het zo mild dat hij geen zware medicatie wilde geven. Vlgm is hij wel konijnenkundig hoor, is de DA waar ze van de opvang ook met alle konijntjes heen gaan, dus Marley was er ook al bekend. Stof dacht ik ook al aan, maar er ligt niet veel hooi/stro. Hij is wel erg in de rui, mss dat dat irritatie geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij weigert weer eten en is heel apathisch.. Spoed al gebeld, ze zeggen qua medicijnen is er niet veel toe te voegen. Ze willen hem wel zien maar het is een autorit van 40 minuten en die stress wil ik hem in deze toestand niet aandoen. Zeiden ook dat ik zou moeten dwangvoeren maar heb niets in huis. Kun je daar iets zelf voor maken?

Ik ben echt helemaal wanhopig en ten einde raad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brokjes weken in heet water. Af laten koelen en dan in de spuit. Wel een grote spuit.

Als je alleen medicatie spuitjes hebt, eentje opknippen (wel opletten dat het niet scherp is) om de spuitmond te vergroten.

 

Wat ongelofelijk rot. Hij moet echt blijven eten. Je kan ook groenvoer, peterselie of anders aanbieden om te kijken of hij dat wel wil.

Zelfs irriteren onder de neus en dan hem laten toehappen kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net je topic en dacht dat het nu beter zou gaan, maar nu gaat het dus juist slecht. Wat naar. 
 

Wonen ze buiten? Dan is het ook raadzaam om hem nu naar binnen te halen als hij apathisch is. Grote kans dat hij zijn temperatuur niet op orde kan houden en hij ondertemperatuur heeft/krijgt. En dan kom je in een kringetje. Je kan ook in zijn nek voelen of hij koud of warm voelt, maar dat is niet echt betrouwbaar. Heb je een snuggle safe? Dat is ook fijn in dit soort situaties. 
Nadeel van naar binnen halen is dat een andere omgeving ook weer stress geeft, maar warmte is wel belangrijk. Konijnen krijgen snel ondertemperatuur als ze ziek zijn, en dat bemoeilijkt het herstel.

 

Lastig wat je nu moet doen😟 Goed dat je in ieder geval de spoeddierenarts hebt gebeld. Inderdaad, medicatie krijgt hij al. Pijnstillers 2 x per dag. Hoe vaak per dag de emeprid? Emeprid mag vaker per dag. 
 

Dwangvoer is in deze situaties altijd dubbel. Je wil dat er eten in blijft gaan omdat anders de darmen stilvallen en dan wordt herstel heel lastig. Maar je wil het konijn ook niet volproppen als het er niet uit komt. Ik sluit me verder aan bij het bericht van bunnyempress. Je kan vrij makkelijk dwangvoer maken door heet water op de brokjes te gieten. Groenten eten ze vaak het eerst weer als ze ziek zijn, dus leg dat bij hem in de hoop dat hij er van eet. Alles wat er in gaat is mooi! Je kan het er dan wel in kijken hè. 
 

Sterkte. Het is zo rot als ze dit hebben. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tip! Ik ben toch maar naar de spoed gegaan. Hele lieve DA die hem echt grondig heeft nagekeken,  temperatuur was goed, gebit ook.

Hij kreeg nog een keer pijnstillers en injectie voor de darmen. Hebben ook dwangvoer meegekregen nu.

 

Thuis ging hij even later weer wat hooi knabbelen en een blaadje witlof, maar heel snel wou hij dan toch niets meer. Maakt ook niet uit wat ik voor zijn mond hou, hij wil het gewoon niet. Witlof,  peterselie, weegbree, hooi.. niets is goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Lienappelsien zei:

Ik lees net je topic en dacht dat het nu beter zou gaan, maar nu gaat het dus juist slecht. Wat naar. 
 

Wonen ze buiten? Dan is het ook raadzaam om hem nu naar binnen te halen als hij apathisch is. Grote kans dat hij zijn temperatuur niet op orde kan houden en hij ondertemperatuur heeft/krijgt. En dan kom je in een kringetje. Je kan ook in zijn nek voelen of hij koud of warm voelt, maar dat is niet echt betrouwbaar. Heb je een snuggle safe? Dat is ook fijn in dit soort situaties. 
Nadeel van naar binnen halen is dat een andere omgeving ook weer stress geeft, maar warmte is wel belangrijk. Konijnen krijgen snel ondertemperatuur als ze ziek zijn, en dat bemoeilijkt het herstel.

 

Lastig wat je nu moet doen😟 Goed dat je in ieder geval de spoeddierenarts hebt gebeld. Inderdaad, medicatie krijgt hij al. Pijnstillers 2 x per dag. Hoe vaak per dag de emeprid? Emeprid mag vaker per dag. 
 

Dwangvoer is in deze situaties altijd dubbel. Je wil dat er eten in blijft gaan omdat anders de darmen stilvallen en dan wordt herstel heel lastig. Maar je wil het konijn ook niet volproppen als het er niet uit komt. Ik sluit me verder aan bij het bericht van bunnyempress. Je kan vrij makkelijk dwangvoer maken door heet water op de brokjes te gieten. Groenten eten ze vaak het eerst weer als ze ziek zijn, dus leg dat bij hem in de hoop dat hij er van eet. Alles wat er in gaat is mooi! Je kan het er dan wel in kijken hè. 
 

Sterkte. Het is zo rot als ze dit hebben. 

 

 

Ik heb ze idd gisteravond beide naar binnen gehaald, worden ze niet blij van maar ik ben te bang dat hij onderkoeld. Ik had een gewone kruik bij hem gelegd, maar die interesseert hem niet.  Ook in een handdoek wikkelen vond hij niks aan. 

Hij ligt nu de hele tijd op zijn buik/zij in de meest rare houdingen.

 

Ik heb hem vannacht en net geprobeerd om dwang te voeren, maar het is bijna niet te doen. Hij stribbelt zo heftig tegen, had net al een poot in m'n gezicht. Zelfde met medicijnen. Emeprid doe ik trouwens 3-4x daags.

 

Er blijft ook altijd een dikke massa dwangvoer in de spuit terug, iemand ervaring hiermee? Maakt niet uit hoe veel water ik erbij in doe, krijg zo'n dikke pap onderin die er niet uit wil. Heb ook geen goed gevoel bij het dwangvoeren, omdat er idd niets uit komt.. Ben bang dat hij verstopping heeft nu.

 

Bedankt voor jullie reacties trouwens, helpt enorm om te horen dat er mensen zijn die het snappen.  Het is gewoon rot en ik ben mentaal echt gesloopt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heftig dat het niet goed gaat met dwangvoeren. Er moet onder aan de spuit echt een behoorlijke grote opening zitten, anders krijg je de massa er niet goed doorheen. De spuiten die je meekrijgt zijn vaak niet goed genoeg open van onderen. Vandaar dat vaak wordt geopperd om die opening groter te knippen. Dwangvoer is altijd dik, ik ken mensen die het meer aanlengen dan op het pakje staat. Spuit moet via de zijkant van de bek, voorkant zit je anders bij de voortanden. Het feit dat hij nog zoveel pit heeft is wel goed nieuws. Wil hij iets anders wel eten? Zolang er iets ingaat is het goed. Sommige  konijnen willen trouwens geen brokjes, maar wel dwangvoer van een lepeltje likken. Dat mag ook.

 

Ik nam aan dat hij gewoon is blijven keutelen? Is dat ook gestopt? Want dan snap ik dat je je druk maakt over een verstopping. Rare houdingen is toch ook teken van pijn.

De hoeveelheid novacam/metacam die je een konijn mag geven is best hoog. Vaak beginnen ze met lagere doseringen, omdat teveel ook weer de darmen stil kan leggen.

 

Als het normaal wel een konijn is dat aanrakingen tolereert zou je kunnen kijken of je zijn buikje mag masseren?

 

Ik vind het echt super rot voor jou en natuurijk voor hem.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik dan maar moet proberen om de spuit groter te knippen. Van een lepeltje wil hij het ook niet helaas, al geprobeerd. Hij wil op dit moment helemaal niets naar binnen werken. 

 

Ik heb zeker al 12uur geen keutels meer gezien. De DA heeft pas in de middag tijd. Is het verstandig om zelf iets met laxerende werking te geven? Ik las iets over zonnebloemolie. 

Ik wil het liefst ook nog wat meer pijnstilling geven maar als dat de darmen nog meer aantast is dat natuurlijk absoluut niet wat ik wil.

Buikje masseren laat hij heel even toe, maar fijn vindt hij het vlgm niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zonder overleg iets gaan geven. Als hij 12u niet gekeuteld heeft, dan klinkt het toch als een verstopping.  Is zijn buik soepel of opgezet? Ik zou even geen dwangvoeding geven nu, daar kan je het in geval van verstopping juist mee verergeren. Wanneer heb je een afspraak vanmiddag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .