Ga naar inhoud

Buitenren en de aanhoudende regen....


Aanbevolen berichten

Goede morgen,

Ik weet niet eens of ik raad zoek of even een innerlijke frustratie kwijt wil. 

Ik ben eigenlijk tevreden met het buitenverblijf voor de twee konijnen. En is het bestand tegen wind, regen etc. Ook al wil ik om de paar maanden liefst updaten en "mooier" maken. Nu is het vanochtend weer hevige regen en wind na een aantal heerlijk droge dagen/weken.

Met de eindeloze regen eind van vorig jaar zat ik wel met mij handen in het haar. De jaren ervoor had ik deze zorgen niet. (De konijnen hupsen trouwens rustig door dus geen ziekte o.a.) Bijna dageljks heb ik het hooi vervangen, want het voelde altijd klam en vochtig, evenals het stro in de toiletten. De groentebak en de kleine kompost liepen al over. En ook al is ca 60% van het verblijf droog (bij de rest kan regen zaaiwaards inwaaien), waren de tegels alsnog overal vochtig! De lucht opzich lijkt gewoon vochtig, ook vanochtend. Ook op de oprit, en in de hele tuin staan plassen door al het water. 

 

Nu zou ik ze het liefst in de garage (geen verwarming) zetten, droog en het hooit blijft droog. En in die tijd bouwen wij een nieuwe verblijf met tuinhuisje-iets + ren, of aan 3-kanten-dicht, zoiets. Alleen dan moeten ze tot mei binnen zitten, en buiten heeft over het algemeen mijn voorkeur. En misschien willen wij in 2025 een ander huis kopen en verhuizen, en dan nu nog 1500-2000 Euro (mijn schatting voor ca 10qm verbliijf) investeren op deze plek...

 

Zoals ik zei, ik wil vermoedelijk eerder mijn hart luchten. Misschien zijn er anderen, die soortgelije zorgen hebben ervaren met het aanhoudende natte weer. Mijn man is nog steeds tevreden met het ren, dus mogelijk leg ik lat té hoog. Maar misschien is het alsnog waard om naar een nieuwe verblijf te kijken. Wie weet vinden wij geen geen ander huis in 2025, en gemoedsrust is toch ook veel waard. 

Alvast bedankt allemaal. 

aangepast door Fluff4ever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar. Mijn ren is best goed beschermd tegen weersomstandigheden, maar bij lang aanhoudende regen zijn de tegels ook nat, en hoewel de ren aan één kant maar in kan regenen, staat soms ook net de wind zo dat er ook een deel inregent. Met die aanhoudende regen is de luchtvochtigheid hoog, alles condenseert. 

 

Bij een garage moet je ook opletten dat zonlicht erg belangrijk is voor konijnen. Een garage heeft niet altijd veel direct zonlicht. Soms niet eens ramen (dan missen ze een dag-nacht ritme dat van nature mee gaat met de seizoenen). Nou kun je wel een uv lamp op gaan hangen, maar dat doen nog niet veel konijnenbaasjes (is overigens wel een goede optie hoor, UV lampen, ook voor konijnen in huis!). 

 

Konijnen kunnen goed tegen regen, hebben een ingebouwd regenjasje, en tenzij er problemen met de pootjes zijn is een vochtige ondergrond ook niet zo erg. Zolang ze maar goede droge schuilplekjes hebben 🙂 Of je veel moet investeren in deze ren als je wil verhuizen? Ik zou dat zelf niet direct doen, maar dat geld gewoon in een goede ren op de nieuwe locatie stoppen 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het nu klinkt is vooral het hooi irritant? Ik zou daar iets voor zoeken, al eten de mijne dus ook echt gewoon nat hooi met keutels wat ik aan het opvegen ben. Al haal ik het dus wel meer weg als het natgeregend is. Wij hebben een kinderspeelhuisje, maar de rest van de ren is gewoon open, al kunnen ze ook onder de kruidenbakken schuilen. Scarlett brengt ook echt het hooi naar buiten als er alleen binnen hooi ligt en Lodewijk doet het soms per ongeluk. Meestal hebben ze én binnen én buiten. Mw. wil het liefst buiten eten en gaat er gewoon mee slepen. Als de ren heel nat is, vegen wij hem aan met een vloerwisser, maar zij hebben er echt heel weinig last van. Ze krijgen dit voorjaar nog meer ruimte en dan wil ik wel een stukje meer overdekken, maar zelf hebben ze het dus niet nodig.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel fijn dit te lezen, want ik voel mij nu al een stuk rustiger. Bedankt. 🙂

 

@bunnyempressHet hooi wordt niet nat, het wordt hooguit dus vochtig door de hoge luchtvochtigheid. Ofschoon ik soms echt aan mezelf twifelde: "Voelt het droog of niet...dan toch maar wisselen, anders worden ze misschien ziek" - maar ik heb zelf 100% aanleg tot stresskip dus ja 😅.

Want ze aten het hooi altijd gewoon op, en ze waren ook niet ziek (knockonwood). I.p.v. slepen maken ze er een hooibedje erin en graven zich eronder en doorheen 😉 

 

@Evee Een UV-lamp in de garage zou prima kunnen. Maar zoals ik het lees, kunnen zij buiten blijven. Ze hebben droge schuilplekjes en gezonde pootjes. 

Ik ga plannen en sparen voor een mooie verblijf op een nieuwe locatie. Ik heb al veel inspiratie foto's gezien, in het oude forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen mogen gewoon nat en vochtig hooi eten hoor @Fluff4ever. Het hooi mag alleen niet te lang nat/vochtig zijn, want dan kan het gaan broeien en schimmelen en dat is wel een probleem. Als jij gewoon 1 of 2x per dag je hooi ververst, dan kan het echt niet schimmelen. Het ene konijn is heel kieskeurig en eet geen nat hooi, de ander plast er overheen en staat het daarna nog te kauwen. Je weet het nooit met ze. Ik heb er ook eentje die af en toe een nestje maakt, dat vind ik ook buitengewoon schattig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, bunnyempress zei:

,de ander plast er overheen en staat het daarna nog te kauwen.

@bunnyempress 😂😂😂 ...nog net mijn thee niet uitgespuugd van de lach.

 

Dan gaat het allemaal goed komen. Ik laat ze buiten en hoop op minder regen dit voorjaar. Dankjewel.

aangepast door Fluff4ever
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Fluff4ever zei:

Ik laat ze buiten

Hier ook aan drie kanten beschermd maar vaak toch een natte vloer. Ze hebben catcubes met stro waar ze in kunnen schuilen of er bovenop. Toch zie ik ze vaak op de vloer zitten. Ze kunnen er kennelijk tegen. Maar als het zonnetje schijnt zie je ze op een boomstronk heerlijk soezebollen in het zonnetje (wel achter plexiglas).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ervaar het allemaal hetzelfde @Fluff4ever. Ik heb onlangs nog op 2 plekken plexiglas gemonteerd. Echter, door de storm en hevige regen is niets ertegen bestand.

Dit keer zelfs onder het schuilhok waar ze altijd droog zitten, zaten dus! Ze kunnen een groot schuilhok in wat wel 100% droog is en blijft. Maar ook ik wil het liefst dat het helemaal droog is, al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust. 

Het verblijf grenst aan de garage en de verleiding is er om een gat in de muur de maken en met een tunnel een mooi verblijf daar erbij te maken. Hoewel in de zomer ook de tegels in de garage nat waren. Ik denk ook echt dat wij er met zijn alleen meer last van hebben dan de konijnen. Ik begrijp je volkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Het verblijf grenst aan de garage

Jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn. Ook bij ons tegen de garage aan. Maar inderdaad die garagevloer is ook wel eens nat. Ik heb een catcube in een een laag hok staan en daar kunnen ze in. Daar heb ik alleen Flo een keer uit moeten halen toen hij een gasbuik had. Dus bij 'nood' weten ze kennelijk wel een droog plekje te vinden.

Deze week was ook weer een keer de hele vloer nat in de ren en inderdaad lijkt het dat plexiglas ook niet alles tegenhoudt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een verbinding met een gat in de muur of kattendeur zou een droom zijn @bobbyonthefloor @To van de Veluwe Dan zie ik mijzelf bij regen en donkere dagen gezellig met een thee bij de konijnen binnen zitten (ook als is natuurlijk kans dan de konijnen alsnog buiten kiezen 😂). 

 

Bedankt voor jullie berichten allemaal, ik voel mij gesteund, en zal onthouden dat ik het vooral zelf erger vindt dan de konijnen.

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Fluff4ever zei:

en zal onthouden dat ik het vooral zelf erger vindt dan de konijnen.

Maar elke keer als je die natte ren ziet, heb je medelijden met ze. Dat heb ik ook tegen beter weten in. Dat gevoel had ik niet toen ik echt konijnen in een grote open ruimte had. Dan zaten ze vaak in een zelf gegraven hol of onder de trap van hun hek. Maar het geheel was onveiliger, hoewel het toen jaaaaaaaaren goed is gegaan. Nu zitten ze veiliger maar kunnen ze niet schuilen in een zelf gegraven hol. Maar ja er staan kunstholen genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de konijnen is het echt niet nodig dat de hele ren droog blijft (tenzij je bijvoorbeeld angorakonijnen hebt). Zolang er maar droge, warme schuilplekken zijn zonder tocht. Licht vochtig hooi en stro door de hoge luchtvochtigheid is natuurlijk wel irritant, maar dat is bij ‘extreem’ weer bijna niet te voorkomen. Maar regelmatig controleren en zo nodig vervangen. 
 

Voor ons baasjes is een volledig droog konijnenverblijf wel lekker, maar voor de konijnen hoeft dat dus niet. Ik denk dat de meeste konijnen het in een buitenren (met voldoende droge, beschutte plekken) fijner vinden dan in een garage. In een garage gebeurt niet zoveel. Buiten hebben ze de weerelementen, daglicht/schemer/donker, geluiden, geuren, een vogeltje dat voorbij komt, enz. In een garage lijkt het me dan veel saaier en onnatuurlijker voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik had ze zo graag eens sneeuw gegund. Maar het heeft hier weinig gesneeuwd. Een dun laagje. Alle vorige konijnen van ons waren  weg van sneeuw.

Hier sneeuwde het dit jaar ook niet gigantisch. De sneeuw die er lag vonden ze erg..... Interessant...😁😂(rustig huppelen, dan rennen en dan wat binky's!)

aangepast door knaagjeknabbelsuddenly
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben zeker dat ik woensdag al iets geschreven had, maar blijkbaar niet verzonden.... @Lienappelsien Je hebt goede punten, wat betreft de prikkels, buiten is het zeker meer afwisseling. Het zijn geen langhaar konijnen, dan was het een heel ander verhaal geweest idd. Ze blijven mooi buiten, heb ik besloten.

@To van de Veluwe Sneeuw was hier wél, maar dat belandt maar minimaal in het ren, tenzij dat het een sneeuwstorm is. In het verleden mochten de konijnen los in de tuin, als wij met hun in de tuin waren of in de woonkamer. Toen hebben ze genoten van de sneeuw.  Helaas hebben de overburen met aangrenzende tuin inmiddels 3 buiten-katten met grote jachtinstinct en durf ik het niet meer aan. De katten zitten sneller bij ons in de tuin dan dat ik tot 3 tellen kan.

 

 

aangepast door Fluff4ever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze lekker buiten blijven.

 

Oei ja, katten… Heel verstandig dat je de konijnen niet meer buiten de ren laat. Je kan inderdaad te laat zijn terwijl je het ziet. Ik weet nog dat een BunnyBuncher meemaakte dat haar konijn door een kat werd gepakt waar ze zelf bij stonden! De kat kwam onverwachts over de schutting en had zo het konijn te pakken. Gelukkig liet hij los en liep het goed af. Ook al denk je dat er geen katten in jouw buurt zijn, dat kan zo veranderen. 
 

Een ren waar geen konijn uit kan en geen ander dier in kan is heel wat waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Lienappelsien zei:

Een ren waar geen konijn uit kan en geen ander dier in kan is heel wat waard.

Precies, alleen muizen kunnen overal door. Toch hebben wij nooit last van katten en konijnen gehad. Ze keken nooit naar elkaar om. De kat sprong zelfs wel eens in de open ren en ieder ging zijn eigen gang. Nu heb ik een afgesloten ren en de huidige konijnen vanaf Juni 2022. De kat was er al. Vandaag hing ik de was buiten en de kat kwam bij me zitten. Ik hoorde Rosie stampen en rechtop gaan zitten. Na anderhalf jaar zijn ze nog niet aan die kat gewend. En..... hij negeert ze volkomen. En hij kan niet bij ze komen. Op de koeien reageerden ze van de zomer niet meer maar die kat.....!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Muizen nog nooit gehad, niet zichtbaar iig. De ene kat is de andere ook niet, maar ja, helaas de huidige katten zijn super scherp in de jagd. Ook op vogels o.a.

In de zomer rende er ineens een bunzing (marterachtige) door de tuin. Volgens mij niet helemaal in orde of hongerig door de warmte, want bunzings zijn nachtaktiv vlg Google.

Nou, heeeel toevallig dat ik het dier zag, super geschrokken, van elkaar dan, de bunzing en ik 😄

Ik woon niet eens ver buitenuit op een boerderij of in een bosrijk gebied, gewoon in een wijk in een groot dorp. Dus ja die tijden van loslopen zijn voorbij. Ren is overal dicht & compleet betegelt. Je weet niet war er allemaal door de tuin loopt. Maar dat gaat aan de topic voorbij eigenlijk 😇

aangepast door Fluff4ever
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Fluff4ever zei:

Je weet niet war er allemaal door de tuin loopt. Maar dat gaat aan de topic voorbij eigenlijk 

Toch belangrijk want dan weten mensen die in een wijk wonen dat je ren eigenlijk van boven dicht moet zijn en niet alleen voor katten!

bij de buren hebben ze pas een hermelijn gevangen in een mollenval!!

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe Je hebt gelijk! En het juiste gaas dan uiteraard; stevige volieredraad met heel kleine maas. Anders vreten zich of glippen marterachtigen er alsnog door. 

 

Er zijn inmiddels ook een aantal leuke documentaires op TV geweest over wilde dieren zoals vossen in grote steden. Sta je versteld van (heel boeiend eigenlijk!) maar dus zó belangrijk om zich bezig te houden met een veilig verblijf voor de konijnen, zowel m.b.t. weeromstandigheden als ook roofdieren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .