Ga naar inhoud

Blaasstenen/zand


Aanbevolen berichten

Ik heb het idee dat mijn ram blaasstenen heeft. Dit denk ik omdat hij veel drinkt, en veel plast, soms ook persen met plassen, plas is donkerder en hij poept en plast overal. Voorheen was hij zindelijk. Hij eet en drinkt wel. Hij ziet er verder prima uit, misschien wel iets rustiger, maar wel actief. Hij is 6,5 jaar.
 

Is dit een gevalletje dierenarts? Heeft iemand tips of ik wellicht iets in de voeding aan moet passen?
 

de voeding ziet er zo uit voor twee konijnen: 

ochtend: 2 x 10  gram biks versele laga complete. 
kruidenrijk hooi, engels raaigras (van de boer), kruiden (wissel ik eens per maand af), (zongedroogde) luzerne van BB, een paardenbloemwortel en soms een lijnzaadbrokje. 
 

avond: groenvoer: meestal twee bladeren andijvie, plakje komkommer, plakje pastinaak en soms bleek of knolselderij. 

kruidenrijk hooi, engels raaigras (van de boer) En weegbree.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Kolino zei:

Eerst de dierenarts, dan voeding. Het kan ook blaasontsteking of blaaszand zijn.

 

Het hooi zou je even op calcium gehalte moeten checken. Luzerne beter even van niet.

 

Welke kruidencombinatie heeft je op dit moment?

Dank voor je bericht. Ik zal voor nu stoppen met de luzerne. De kruiden dat ik overdag geef is een mix van Hazelnootblad, Havergras, aardbeiblad, Peterseliekruid, Weegbree, Paardenbloem, Zwartebesblad, Goudsbloem, Zonnebloemblaadjes. Kan ik deze mix blijven geven? Of welke kruiden zijn voor nu beter geschikt?

 

in de avond geef ik alleen weegbree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, RenateB zei:

Dierenarts is te adviseren. Lekt ze ook? Heeft ze beginnende urinebrand?

Het is een mannetje 🙂 maar z’n kontje ziet er schoon uit. Hoe kan je urinebrand herkennen? Is dat dat persen wat hij deed. Het viel me op dat z’n keutels prima qua maat en vorm zijn. De bevatten ook voldoende hooi alleen waren ze brokkelig. Ik kon ze zo verpulveren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine brand krijgen ze als ze urine lekken op hun vacht, uiteindelijk tast dit de huid aan. Dit komt voor bij bijvoorbeeld blaaszand. 

Sowieso even langs de dierenarts. Als er veel blaaszand in zit, kan het zijn dat ze moeten spoelen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je naar kijkt bij kruiden is hoeveel calcium er in zit. Gedroogd zijn dingen als peterselie en paardenbloem zijn nu niet geschikt. Er wordt ook wel gezegd even helemaal geen gedroogde kruiden te geven.

 

Ik zou alleen niet teveel tegelijk veranderen, hooi vervangen voor Timothy vind ik wel een goede top, dat zou ik zelf doen.

 

Ook kun je je brok vervangen voor science selective, due ligt dicht bij de brok die je nu geeft maar heeft minder calcium. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kolino zei:

Waar je naar kijkt bij kruiden is hoeveel calcium er in zit. Gedroogd zijn dingen als peterselie en paardenbloem zijn nu niet geschikt. Er wordt ook wel gezegd even helemaal geen gedroogde kruiden te geven.

 

Ik zou alleen niet teveel tegelijk veranderen, hooi vervangen voor Timothy vind ik wel een goede top, dat zou ik zelf doen.

 

Ook kun je je brok vervangen voor science selective, due ligt dicht bij de brok die je nu geeft maar heeft minder calcium. 

 

 

Ik ben aan het kijken naar de samenstelling van mijn huidige hooi. Ik geef meerdere soorten. Volgens mij is Engels raaigras niet geschikt. Klopt het dat ik moet kijken naar calcium maar ook naar ruwe vezels?
 

Zijn deze soorten geschikt? Dit is kruidenhooi

Droge stof 86,7

Ruw eiwit 16,3

Ruw as 6,3

Ruw vet 26

Ruwe celstof 29,1

Natrium 0,3

Calcium 0,6

Fosfor 0,2

Suiker 0,8

 

ook geef ik smulhooi 

32 % ruwe vezels

 

en ik geef gedroogd gras/grasmix bunny bunch

 

Ruw eiwit 11.80 % Ruw vet 2.20 % Ruwe celstof 31.00 % Ruw AS 10.20 % Suikers 8.00 % Suikers & zetmeel 12.00 % EWPa 0.56 % VEP 533.00 % VREp 62.00 g Droge stof 90.00 %

calcium 0.6%

Link naar reactie
Delen op andere sites

0,6 % calcium zou ik wel durven. Engels raaigras twijfel ik inderdaad over, heb het niet opgezocht.

 

Waar je naar kijkt is de verhouding tussen calcium en fosfor. Calcium wil je op ongeveer 0,5 % hebben, minder mag ook. Fosfor rond 0,2%, als ik kijk bij merken die ik aan zou raden.

 

Kruiden zijn eigenlijk altijd rijk aan calcium,  maar weegbree vind ik te verantwoorden.

 

Ik raad ook altijd aan om dingen als witlof en andijvie te geven, mits een konijn groenvoer gewend is. Want die zijn vochtafdrijvend en daardoor moeten ze vaker plassen en komt de ellende er uit.

 

Misschien heb je wat aan dit artikel voor een hooi keuze https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je het informatieve artikel over calcium al gevonden? Daar staan ook veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

 

Wat betreft het hooi zou ik mengen met timothy hooi. Wat de kruiden betreft als je konijn er goed tegen kan zou ik aanraden om die zo veel mogelijk vers te geven en niet te veel gedroogd. Gedroogde kruiden zijn erg rijk aan voedingsstoffen, ook calcium. En juist voor konijnen met problemen met blaaszand is vocht erg belangrijk, gedroogde kruiden bevatten dat nou juist heel weinig ten opzichte van de verse varianten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Evee zei:

Had je het informatieve artikel over calcium al gevonden? Daar staan ook veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

 

Wat betreft het hooi zou ik mengen met timothy hooi. Wat de kruiden betreft als je konijn er goed tegen kan zou ik aanraden om die zo veel mogelijk vers te geven en niet te veel gedroogd. Gedroogde kruiden zijn erg rijk aan voedingsstoffen, ook calcium. En juist voor konijnen met problemen met blaaszand is vocht erg belangrijk, gedroogde kruiden bevatten dat nou juist heel weinig ten opzichte van de verse varianten. 

Bedankt voor je bericht. Heb je een tip waar ik verse kruiden vandaan kan halen in deze periode van het jaar? In de supermarkt hebben ze vaak peterselie en basilicum en die zijn volgens het artikel niet ideaal. Ook geef ik liever bio.

 

overigens drinkt hij wel heel goed. Veel meer dan die ander (overblijfsel van EC). Ik denk dat met ander hooi/kruiden en de tips van BB een heel eind ga komen.

 

als ik het idee heb dat het beter gaat kan ik dan weer de oude kruidenmixen geven? Ook zo zonde om dat weg te gooien. Heb bijna 3kg liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde kruiden hoef je niet volledig te mijden, maar ik zou het nu niet in grote hoeveelheden geven. 

 

In de internationale supermarkten hebben ze ook vaak (wat grotere) bosjes met verschillende soorten kruiden te koop, op de markt soms ook. Alleen niet biologisch meestal. Zelf kweken kan natuurlijk ook, biologische kruidenplantjes zijn wel te vinden, of zaai zelf in potjes. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
13 uren geleden, Kolino zei:

Is de oorzaak al bekend? Het is niet zo dat je helemaal geen calcium meer kan geven. Sterker nog een beetje calcium moet altijd.

 

Dus nee ik zou het niet weggooien, maar behoedzaam geven.

Ik heb voor donderdag 11 Jan een afspraak bij de dierenarts. Omdat mijn konijn gewoon actief is, is het geen spoed en kon ik niet eerder. 
 

Ik heb de boer gemaild met de voedingswaarden van het Engels raaigras wat ik gaf. Ik kan er niet heel veel chocola van maken, maar ik denk dat als ik het Engels raaigras verwissel voor Timothy hooi dat ik al veel winst behaal. De andere soorten hooi dat ik geef, hebben minder calcium/fosfor en hoge vezelwaarden. Ook het stoppen/minderen van luzerne zal vast resultaat opleveren.

 

bedankt @Kolino en @Evee voor het meedenken! Ik heb weer wat geleerd. Wat betreft konijnen ben je nooit uitgeleerd blijkt maar weer 😊

aangepast door tam86
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .