Ga naar inhoud

Dit voer oke?


Lappie2

Aanbevolen berichten

Lijkt op science selective. 
Dat staat bekend als prima voer - behalve voor konijnen met darmproblemen van de tarwe. Wel lager vezel gehalte. 
 

Dit is science selective:

 
 

Alfalfameel, tarwe, tarwegries, sojabonenschillen, erwtenvlokken, lijnzaad, sojameel, gedroogde bietenpulp, sojaolie, calciumcarbonaat, prebiotica (MOS), yucca-extract. Kan genetisch gemodificeerde soja en sporen van noten bevatten.

 

  Ruw eiwit 14,0%, ruwe celstof (vezels) 25,0%, ruwe oliën en vetten 4,0%, ruwe as 8,0%, calcium 0,6%, fosfor 0,4%.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, bunnyempress zei:

Lijkt op science selective. 
Dat staat bekend als prima voer - behalve voor konijnen met darmproblemen van de tarwe. Wel lager vezel gehalte. 
 

Dit is science selective:

 
 

Alfalfameel, tarwe, tarwegries, sojabonenschillen, erwtenvlokken, lijnzaad, sojameel, gedroogde bietenpulp, sojaolie, calciumcarbonaat, prebiotica (MOS), yucca-extract. Kan genetisch gemodificeerde soja en sporen van noten bevatten.

 

  Ruw eiwit 14,0%, ruwe celstof (vezels) 25,0%, ruwe oliën en vetten 4,0%, ruwe as 8,0%, calcium 0,6%, fosfor 0,4%.

 

 

Dankjewel 🤗 ( ik dacht nog easy peasy iemand anders als jouw tekst te quoten maar zo easy peasy ben ik niet 😂)

 

Deze zak is 4 keer goedkoper dan de Beaphar hier. Dus ik dacht misschien een idee om het te mixen. Dit meer voor mijn portomonee😜. 1 konijn is nog wel te doen maar 2 vreten me leeg hihi. En ik moet iedere keer opletten dat ik op tijd bestel en ook nog voor een groot bedrag om de verzendkosten gratis te krijgen🥴

 

Sinds Beaphar zit er wel veel witte afscheiding bij 1 van hun plas. Zag ook dat er best veel calcium in de Beaphar zit. Dat zou er mee te maken kunnen hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alfalfa is een ander woord voor luzerne (eiwitbron dus), jammer dat het meel is... dan maak ik me gelijk zorgen over vezels

Tarwe, kan, hangt een beetje af van je konijn of je dit kunt geven. Ik geef zelf alleen snoepjes met tarwe, brok heb ik graanvrij. ook eiwitbron

Sojabonenschillen, ik heb daar altijd mijn twijfels bij, het zit in veel brokken hoor, maar ik ben bewust zonder gaan geven.

Erwtenvlokken, kan prima, er schijnt wel weinig meerwaarde in te zitten, bron van eiwit en zetmeel dus.

Sojabonenmeel, eiwitbron

Lijnzaden, ja dat wordt tegenwoordig bijna standaard toegevoegd.

Sojaolie, oke, nog meer soja, voor vetten

MOS, dat is normaal, biergisthoekje

Yucca zie je vaak voor de geur

 

Zover de uitleg/commentaar. Nu mijn mening, ik mis dus vezels, ik zie 19% staan, dat is in principe net genoeg maar kan echt beter. Je ziet me al heel vaak eiwit roepen, maar dat percentage is oke. Vergelijkbaar met de brok die hierboven al werd genoemd 😉 Op zich zijn de ingrediënten niet slecht, calcium is ook prima, dus mij hoor je niet, behalve over het vezelpercentage. 19% is echt wel minimaal hoor, voor jouw beestjes raad ik aan om een stuk hoger te gaan zitten. Ik heb ooit een voer gegeven met, schrik niet, 32% vezels, om maar even te laten zien dat die 19% peanuts is. Mijn advies, kijk naar brokken die rond of boven de 25% zitten.

 

De sojabonenschillen, die zijn mij een doorn in het oog, ze moeten ergens heen met het afval, ja ze maken er ook voeding voor koeien van hoor. Het is eiwitrijk, dus in die zin snap ik dat ze daar voer van maken. Maar past het in een dieet van konijnen? Ik ben gewoon geen fan. Maar dat is echt persoonlijk.

 

Veel calcium in beaphar? Dat kan niet, dat is volgens mij rond de 0,5%. De meeste brokken zitten hier boven. Welke hooisoort geef je? In hooi zit ook calcium en als het toevallig een konijn is dat toch peterselie of iets in die richting krijgt, kan het daar ook vandaan komen. Brok mag van mij tot de 0,9% calcium bevatten, alles daaronder veroorzaakt in principe geen problemen. Wat wel kan, je hebt binnen konijnen en volgens mij zit beaphar niet zo hoog in vitamine D.

 

 

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Kolino zei:

Alfalfa is een ander woord voor luzerne (eiwitbron dus), jammer dat het meel is... dan maak ik me gelijk zorgen over vezels

Tarwe, kan, hangt een beetje af van je konijn of je dit kunt geven. Ik geef zelf alleen snoepjes met tarwe, brok heb ik graanvrij. ook eiwitbron

Sojabonenschillen, ik heb daar altijd mijn twijfels bij, het zit in veel brokken hoor, maar ik ben bewust zonder gaan geven.

Erwtenvlokken, kan prima, er schijnt wel weinig meerwaarde in te zitten, bron van eiwit en zetmeel dus.

Sojabonenmeel, eiwitbron

Lijnzaden, ja dat wordt tegenwoordig bijna standaard toegevoegd.

Sojaolie, oke, nog meer soja, voor vetten

MOS, dat is normaal, biergisthoekje

Yucca zie je vaak voor de geur

 

Zover de uitleg/commentaar. Nu mijn mening, ik mis dus vezels, ik zie 19% staan, dat is in principe net genoeg maar kan echt beter. Je ziet me al heel vaak eiwit roepen, maar dat percentage is oke. Vergelijkbaar met de brok die hierboven al werd genoemd 😉 Op zich zijn de ingrediënten niet slecht, calcium is ook prima, dus mij hoor je niet, behalve over het vezelpercentage. 19% is echt wel minimaal hoor, voor jouw beestjes raad ik aan om een stuk hoger te gaan zitten. Ik heb ooit een voer gegeven met, schrik niet, 32% vezels, om maar even te laten zien dat die 19% peanuts is. Mijn advies, kijk naar brokken die rond of boven de 25% zitten.

 

De sojabonenschillen, die zijn mij een doorn in het oog, ze moeten ergens heen met het afval, ja ze maken er ook voeding voor koeien van hoor. Het is eiwitrijk, dus in die zin snap ik dat ze daar voer van maken. Maar past het in een dieet van konijnen? Ik ben gewoon geen fan. Maar dat is echt persoonlijk.

 

Veel calcium in beaphar? Dat kan niet, dat is volgens mij rond de 0,5%. De meeste brokken zitten hier boven. Welke hooisoort geef je? In hooi zit ook calcium en als het toevallig een konijn is dat toch peterselie of iets in die richting krijgt, kan het daar ook vandaan komen. Brok mag van mij tot de 0,9% calcium bevatten, alles daaronder veroorzaakt in principe geen problemen. Wat wel kan, je hebt binnen konijnen en volgens mij zit beaphar niet zo hoog in vitamine D.

 

 

 

 

 

 

Dankjewel voor je advies en uitleg 🤗

Ze krijgen alleen maar Beaphar care plus. Verder al heel lang niks anders. Geen vers, geen gezonde snoepjes, kruiden (ja wat in het hooi zit), fruit , niks. Puur om te kijken of Leeuw er beter op kakt 😜

Hooi... Veel verschillende soorten die ik eigenlijk al vanaf het begin geef. Timothy, gedroogd gras, en 🤔 nog 2 soorten hooi waar ik even de naam van kwijt ben. Voor Beaphar nooit wit gezien in de wc.

Ik dacht ergens te lezen dat Beaphar veel calcium heeft ... Verkeerd gezien dan🤔

 

Denk je dat het oke is om deze brok met Beaphar te mengen? Zodat ik er iets langer en goedkoper mee kan doen? Als ik in NL gewoond had dan had ik natuurlijk hier op de site besteld want de Beaphar is bij bb stuk goedkoper 😜

 

D zit in de goedkopere brok. Dus misschien geeft dat ze wat extra D.

Mits Leeuw er geen last van krijgt door de tarwe...  Tot nu toe doet hij het flink. Wel kak maar niet zo heftig meer en er zit een mooi droog jasje omheen waardoor het,  mits hij er niet in gaat staan🙈, niet aan m vast plakt. Hebben hem maar 1 keer moeten wassen en dat is al een flinke tijd geleden 💪😄

 

Zul je zien dat ik het gejinxt heb😖

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net nog zit te kijken en op hun site staat toch echt 0,51% 😉 Ik heb hier geen zakken care+ liggen, dus ik kan niet checken of dit ook op de verpakking staat. Wat staat er op jouw zak?

 

Dit staat bij hun op de site: Analyse: Ruw eiwit 12%, Ruw vet 2,1%, Ruwe celstof 25%, Ruw as 3,9%, Ca 0,51%, P 0,33%, Na 0,2%, Mg 0,23%, K 0,49%, S 0,021%, Omega 3 0,03%, Omega 6 0,50%. Energiewaarde: 2.300 Kcal/kg.

 

Denk je dat je er achter kunt komen wie het doet? In principe is calcium uitplassen niet erg, maar het moet geen slush worden.

 

Ik zit even over je vraag na de denken, kun je het mixen... alles kan natuurlijk, maar ik zit over de gevolgen voor leeuw na te denken. Want, meer eiwit, meer vet, minder vezels, meer calcium. Enige positieve, meer vitamine D, maar het zou kunnen dat omdat er minder calcium in care+ zit de verhouding vit D ook lager is. Daarnaast moeten die moeilijke eters van jou het er ook nog mee eens zijn natuurlijk 😉

 

Ik ben er een beetje bang voor dat als je dit gaat geven hij meer klachten krijgt, natuurlijk gun ik je betaalbaar voer, dus mocht je meer opties hebben, gewoon posten. Het is geen hele slechte brok hoor en als ze op en top gezond waren, zou het zeker kunnen, maar nu twijfel ik of je er goed aan doet. Je hebt hem net zo ver dat hij het zo goed doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Lappie2 zei:

1 konijn is nog wel te doen maar 2 vreten me leeg hihi.

Hoeveel geef je dan? Ik heb ook 2 konijnen en doe heel, heel lang met Science Selective voer. Of krijgen jouw konijnen meer voer i.v.m. problemen van Leeuw?

 

Oh maar ik lees ook net dat bij jou konijnenvoer echt veel duurder is. Potverdikkeme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bobbyonthefloor zei:

Hoeveel geef je dan? Ik heb ook 2 konijnen en doe heel, heel lang met Science Selective voer. Of krijgen jouw konijnen meer voer i.v.m. problemen van Leeuw?

 

Oh maar ik lees ook net dat bij jou konijnenvoer echt veel duurder is. Potverdikkeme.

Ze krijgen zo.n 80 gram totaal per dag verspreid over 2 a 3 keer. (Leeuw moet nog steeds wat gewicht kwijt dus daarom 80gram.)  Soms iets meer soms iets minder. Ligt eraan of ze wat laten liggen of niet.

Duur en ik moet steeds opletten dat ik op tijd bestel.. zoals nu moet ik echt uitrekenen of ik voldoende heb tot het nieuwe jaar of moet ik weer 5 pakken bestellen. En ben ik dan thuis als het gebracht wordt of zal ik minder pakken bestellen wat nog duurder is met verzendkosten maar dan stoppen ze het in de post kast.

 

Ik doe geloof ik zo.n 18 dagen met 1 zak. 1.5kilo

 

@Kolino

Op de Poolse site lees ik dit.

Zal vanmiddag op de zak kijken. 

 

 

 

 

 

 

Screenshot_2023-12-13-08-34-52-308_com.android.chrome.jpg

aangepast door Lappie2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Lappie2 zei:

Duur en ik moet steeds opletten dat ik op tijd bestel.. zoals nu moet ik echt uitrekenen of ik voldoende heb tot het nieuwe jaar of moet ik weer 5 pakken bestellen. En ben ik dan thuis als het gebracht wordt of zal ik minder pakken bestellen wat nog duurder is met verzendkosten maar dan stoppen ze het in de post kast.

Wat een gepuzzel. Lijkt Secret Santa wel. 

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Als je weer een keer naar Nederland komt, het hiervandaan meenemen of door je familie mee laten nemen als ze je bezoeken! Is dat geen optie?

Helaas geen optie.. Ben zelf al bijna 5 jaar niet in NL geweest en 1 keer per jaar iemand uit NL België die naar mij komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zei ik dus ook al, zelfs als het waar zou zijn, ik geef zelf tot en met 0,9%. Alleen bij problemen met de urinewegen zeg ik maximaal 0,6%. Liefste rond 0,5%.

 

Maar wat gek, nou ja, websites kunnen fouten maken, maar een label op een zak zou in theorie moeten kloppen. Ik ben echt benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Kolino zei:

Ja, dat zei ik dus ook al, zelfs als het waar zou zijn, ik geef zelf tot en met 0,9%. Alleen bij problemen met de urinewegen zeg ik maximaal 0,6%. Liefste rond 0,5%.

 

Maar wat gek, nou ja, websites kunnen fouten maken, maar een label op een zak zou in theorie moeten kloppen. Ik ben echt benieuwd!

De zak zou moeten kloppen ja. Nou is beaphar vorig jaar weer opnieuw van samenstelling veranderd, omdat er kleurstoffen en conserveringsmiddelen er uit gehaald moesten worden (omdat het voedsel is voor voedseldieren, en die producten ook niet meer in voedsel voor mensen mochten zitten). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Dit is een stukje tekst (van mij denk ik) toen de brok een paar jaar terug van samenstelling veranderd is. Het calciumgehalte in de brok ging toen iets omhoog, maar is nog steeds prima hoor, met de 0.71%. 

Klopt van bb.

En de Poolse van pl website.

Ik ben ook benieuwd wat de zak beschrijft🤪

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Kolino zei:

Ja, dat zei ik dus ook al, zelfs als het waar zou zijn, ik geef zelf tot en met 0,9%. Alleen bij problemen met de urinewegen zeg ik maximaal 0,6%. Liefste rond 0,5%.

 

Maar wat gek, nou ja, websites kunnen fouten maken, maar een label op een zak zou in theorie moeten kloppen. Ik ben echt benieuwd!

Ik zeg ook niet dat het veel te hoog is maar denk wel vergeleken met hun oude voer zeker een stuk hoger ligt.

 

Vanmiddag weet ik het 😜 spannendddd 😂

 

Ik ga proberen de goedkopere zak als snoepjes te geven. Dus zeg 2 brokjes per nijn...als ze het überhaupt willen natuurlijk. Stelletje drama queens. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, mammafelina zei:

Heb wel vreemdere dingen meegenomen in de afgelopen 21 jaar 😉

Als ik bij je in de buurt zou moeten zijn hadden we het echt wel meegenomen, maar jij zit ergens aan de andere kant van waar mijn familie woont volgens mij.

Hihi

Ja ik geloof dat we flink uit elkaar zitten. 

 

 

 

Ze hebben de andere brokjes 2 stuks uit mijn hand gegeten. En stonden direct om meer te bedelen. Weirdo,s😜

Zal het elke dag geven als snackjes uit de hand. Kijken of Leeuw er op reageert..nouja zijn bibs dan 🙈

Wie weet krijgt hij er geen last mee. Dat zou al heel veel schelen kwa regelen en zo want die zakken kan ik zo halen zonder bestelling 🙏

Beaphar blijft natuurlijk het hoofd product. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .