Ga naar inhoud

Hart luchten en tips bij konijn met EC


Bruine Veder

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik kan me niet herinneren of ik mezelf wel eens heb voorgesteld op het forum, maar ik heb al wel eerder jullie hulp gehad en dat was heel fijn. Ik heb nu twee konijnen van 7 en 6 jaar, Nijn (zwart dwergkonijn) en Tess (grijs dwergkonijn).

Inmiddels 7 jaar geleden heb ik mijn derde konijn aangeschaft (voorgaande waren al overleden). Ik wist destijds niet dat het beter was om konijnen in paren te houden, dus mijn kleine vriend Nijn is 5,5 jaar "alleen" geweest. Niet echt natuurlijk, want wij brachten zo ontzettend veel tijd met elkaar door, maar toch.

1.5 jaar geleden kreeg ik toch inzicht dat een konijnenvriendin een goed idee zou zijn voor Nijn. Bij de opvang in Bavel had ik hem laten koppelen, de tweede koppeling was een succes!

Een grijs dwergkonijntje van ongeveer 5 jaar (exacte leeftijd onbekend). 

Wat ik niet wist en wat de opvang waarschijnlijk ook niet heeft geweten is dat ik een ziek konijntje heb geadopteerd. Ze is het liefste en het meest enthousiaste beestje wat ik ken, maar ze is niet zindelijk. Ze drinkt heel veel water en plast overal. Daarom kunnen ze helaas alleen onder toezicht als ik thuis ben vrij rondlopen in het huis.

Met dit probleem ben ik ook naar de dierenarts geweest (diergeneeskundig centrum, voorheen dierendokters in Breda). Wat testjes gedaan, geen diabetes, mogelijk EC (?), dus aan de panacure. Ze vertoonde behalve dat geen EC verschijnselen en ze at gewoon normaal.

Veel zindelijkheidstraining geprobeerd, en met ups en downs gaat dit redelijk. Ik heb me er gewoon bij neergelegd.

Als ze één jaar bij ons is krijgt ze ineens zere hakjes, ook hier ga ik systematisch aan de slag met leucellin, honingzalf en liefde. Het is eerst erger geworden en de laatste tijd groeit er voorzichtig wat vacht terug, maar dat wordt een lange adem.

November dit jaar wordt ze snotterig, eerst denk ik dat het misschien wel overgaat, maar als ze constant een piepend geluid maak ga ik maar naar de da. Antibiotica en neusdruppels krijg ik mee, het is er net niet mee genezen en het komt daarna terug. Inmiddels eet ze geen hooi meer, wel brokken, vers en mondjesmaat kruiden. Ze is daardoor ook ontzettend afgevallen en ik geef haar daarom apart eten van Nijn, omdat Nijn anders alles voor haar neus op eet (hij is sneller). Weer naar de da, is er iets met de tandjes? Haakjes zijn minimaal en worden niet als oorzaak verwacht, maar ze krijgt wel een roesje, zodat ze het beter kunnen bekijken en werken het bij. Daarna krijgt ze weer antibiotica voor haar verkoudheid, beetje novacam, voor als ze pijn zou hebben en panacure, want misschien toch vermoeden van EC.

Ze kwam moeizaam uit het roesje en heeft een nachtje bij de dierenarts doorgebracht, gelukkig was haar dikke vriend Nijn er wel bij.

 

Nu is ze thuis, ze eet brokjes, vers en kruiden, medicijnen neemt ze als een kampioen, maar eet nog steeds geen hooi. Ik heb al geprobeerd er kruiden doorheen te mengen en een andere soort te geven, maar ze eet het niet. Nijn die normaliter veel kieskeuriger is dan zij, eet zich helemaal rond. Ik geef haar nu extra critical care, dat likt ze zo op uit de spuit, om te voorkomen dat ze te weinig binnenkrijgt. Maar wat is wijsheid, hoeveel zou ik haar geven? (Dit vraag ik vandaag ook na bij de da). Verder is ze lekker zichzelf en ze komt zoveel kroelen.

Ik heb het er moeilijk mee, ik maak me meer zorgen dan dat ik wil en heb geen idee wat ik kan verwachten. 

Is er misschien iemand die bemoedigenden woorden of goed advies heeft?

 

Droge info:

antibiotica = doxicycline, krijgt ze nu al 1 week

panacure en novacam krijgt ze sinds 4 dagen

 

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn dat je gekozen hebt voor een maatje voor je konijn. Het is altijd heel lastig als je een oergezond konijn hebt en dan heb je er eentje waar vanalles wel mis mee blijkt te zijn. Dat geeft opeens veel stress en zorgen, dat is echt wel wennen. Zo te horen doe je er alles aan om haar weer aan de beterende hand te krijgen. Wees trots op en lief voor jezelf.

 

Wat vragen/opmerkingen:

  • Wat dit konijn ooit zindelijk in de opvang? Ze is nu van wat ik begreep 1 jaar bij jullie, dus de kans dat ze 100% zindelijk wordt is nu echt laag. Ik neem aan dat je bedoeld dat ze af en toe op de verkeerde plekken plast? Zijn de nieren wel goed nagekeken als ze zo vaak plast? Ik neem aan van wel, want je bent o.a. voor EC gaan behandelen.
  • Hoeveel ruimte hebben ze als je er niet bent? Teveel ruimte kan problemen geven, maar te weinig natuurlijk ook.
  • Zere hakjes behandelen met zalf e.d. is prima, maar vaak is de ondergrond blijvend veranderen echt wel noodzakelijk. Anders blijft het vaker terugkomen en dat is echt super vervelend.
  • Snot gaat eigenlijk nooit vanzelf over helaas. Heel vaak wordt het chronisch. Let erop dat Tess Nijn ook kan aansteken. Als hij het krijgt, z.s.m. behandelen.
  • Hoe zit het met de keutels?

Al met al lijkt dit een konijn met een behoorlijk rugzakje als het gaat om gezondheid. Vermoedelijk EC, nog steeds veel drinken/plassen, nu snot en afgevallen en daarnaast haakjes en slechter eten. Het kan best wel even duren voordat ze weer goed opknapt en het duurt vaak na de behandeling ook wel een paar dagen voordat ze weer hooi eten. Heb je ook eens ander hooi aangeboden zoals bijv. timothy? Niet alle konijnen eten elk hooi even lekker.

 

Om te bekijken hoeveel critical care ze nodig heeft én zelf blijft eten is het gewicht van je konijn nodig. Weet je toevallig hoe zwaar ze is?

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je lieve woorden en snelle reactie op deze ochtend.

Hier de antwoorden op je vragen:

  • Het konijntje was ook niet zindelijk in de opvang. Ze is pas gesteriliseerd toen ze 5 jaar was, dus misschien heeft ze het nooit geleerd. Ze hebben een enorm toilet, maar ze plast ook op de vloer (daar ligt nu vinyl) en op de kleedjes (die was ik wekelijks). Ze hebben een kleedje in hun doos, waar ze graag liggen te chillen en een kleedje in de ren als buiten de doos willen chillen. De kleedjes zijn meerdere keren dubbelgevouwen, zodat het een soort kussen is.
  • Ze hebben ongeveer 4 vierkante meter. Ondanks dat ze klein zijn, was dit volgens internet het minimale oppervlak. Ze lijken er zelf tevreden mee te zijn, geen baldadig gedrag.
  • En ja de ondergrond is en blijft grotendeels vinyl, want dan ik het makkelijk schoonmaken voor haar. In het toilet ligt back-2-nature met hooi.
  • Ze krijg nu gelukkig medicijnen voor de snot en ik hou Nijn uiteraard goed in de gaten.
  • De keutels van Tess zijn klein en onregelmatig van vorm, helaas geen mooie coco puffs zoals ze dat zeggen. Als ik haar niet bijvoer met critical care, zijn ze nog kleiner.

Ik heb al twee soorten hooi aangeboden, het een is Duits weidehooi waar ze normaal gek op is en het andere weet ik niet. Ik heb ook nog een gesloten pak timothy hooi liggen (vorige week gekocht), maar ik wil ook niet direct 3 pakken open staan, want dan willen ze dat straks ook niet meer, omdat het "oud" is.

Ze woog 970g toen ze gezond was en nu nog maar 750 g.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel veel ja! Ik zou minimaal 3x daags 10ml geven. Gezien de omvang van het gewichtsverlies twijfel ik zelfs of je niet iets meer moet geven. Met 50ml per dag pak je alles over, als je wil blijven controleren of ze zelf iets wil moet je daar dus onder blijven zitten. 30 ml is wel te doen, ook qua stress.

 

Ik denk inderdaad dat je richting de nieren of lever moet kijken om het gewichtsverlies te verklaren. Misschien is die waardes laten controleren nog een optie om te bespreken met de dierenarts. Dan heb je wat meer duidelijkheid waar je aan toe bent. Zeker omdat je E.C. vermoedens hebt, nieren worden echt vaak gepakt door die rot parasiet. Lever zie je ook wel, maar wordt pas duidelijk als de lever flink beschadigd is.

 

Hoe zit het met de panacur? Hoe lang heb je dat gegeven? Geef je het nu nog? Ik denk dat daar een deel van de oplossing zit. Eventueel nog met niermedicatie en fytotherapie voor de lever. Uiteraard wel antibiotica blijven geven tegen de snot.

 

Gezien de kleine keutels zou ik de dierenarts ook vragen om een combinatie van emeprid (metoclopramide) en cisaral. Omdat de maag en darmen daarmee beter in beweging blijven zou het ook makkelijker moeten worden om er genoeg voeding in te krijgen. Keutels zijn met dwangvoeding overigens wel iets kleiner, dan met dat ze hooi eten. Maar met dit gewicht vind ik hooi eten echt even van ondergeschikt belang. Als er maar keutels blijven komen.

 

Beweegt ze voldoende?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal en ik heb veel te doen met jou en het konijn. Ik ga iets delen dat waarschijnlijk niet op heel veel sympathie kan rekenen op dit forum. Maar ons konijntje Luna is momenteel bezig aan haar laatste dagen. We hebben alles geprobeerd, maar het is ongeveer hetzelfde verhaal. Ze ging even voor waarschijnlijk haakjes op de kiezen naar het dierenziekenhuis in Rotterdam en kwam er als een wrak uit. Met de kennis van nu, hadden we dit nooit laten gebeuren. Alle informatie lezende, en we hebben de afgelopen 2 weken wat gelezen, is mij wel duidelijk geworden dat we veel te veel sleutelen aan onze konijnen.

 

Ik zou mijzelf heel goed laten voorlichten door een dierenarts die het beste met het konijntje voorheeft. Er specifieke kennis van heeft, dat zijn er echt maar een aantal, maar vooral: een die geen dierenziekenhuis te vullen heeft. 

 

Heel veel sterkte met je konijntje, maar kijk vooral naar de kwaliteit van leven. Niet eten en daardoor sterk afvallen is een teken dat ze niet meer willen. Luister daarnaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KolinoBedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik had zelf ook even gerekend en kwam ook uit op 3 x 10ml per dag. Zodra ze dit krijg worden haar keuteltjes een stuk groter, dus dat stelt me enigszins gerust.

De panacure krijgt ze sinds 4 dagen, dit moet in totaal 2 weken 2x per dag en daarna nog 2 weken 1x per dag. Ze is dus eigenlijk nog maar net aan de kuur begonnen. Ik wil voornamelijk weten wat ik kan verwachten: na hoeveel tijd zou ze weer hooi gaan eten?

De antibiotica voor het snot krijgt ze nog minimaal 7 dagen, daarna heb ik weer contact met de da. Mocht ze dan nog steeds geen hooi eten, dan kan ik dat met hen bespreken.

En ze beweegt zeker voldoende, ze is heel actief (zoals altijd), ze loopt overal achter me aan in de hoop eten te paaien of kroelies te krijgen.

 

@TonRotterdamBedankt voor je reactie.

Wat triest om te horen. Ik wil inderdaad wel de juiste beslissing nemen. Echter heb ik het idee dat ze heel levenslustig is, aangezien ze al het lekkers van de wereld wil eten, behalve hooi. Enthousiast achter ons aanloopt, langskomt voor kroelies, haar vriend en zichzelf wast. Dit alles maakt het voor mij gemengd. Als ze zielig in een hoekje zou zitten, dan zou ik er wellicht anders over denken. 

 

 

aangepast door Bruine Veder
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, TonRotterdam zei:

Ik ga iets delen dat waarschijnlijk niet op heel veel sympathie kan rekenen op dit forum

Ik begrijp jou volkomen. Er is met Floor ook vanalles mis gegaan door onkunde van een dierenarts. 

 

Heel veel sterkte voor de komende tijd.

 

aangepast door bobbyonthefloor
Tekst erbij gezet
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bruine Veder zei:

En ja de ondergrond is en blijft grotendeels vinyl, want dan ik het makkelijk schoonmaken voor haar. In het toilet ligt back-2-nature met hooi.

 

Er zijn mensen die van die zachte foam dingen eronder hebben gelegd. Die je in de sportschool hebt voor onder trampolines enzo of bij kinderen ziet als puzzelstukjes.

Dan kunnen ze niet knagen (want onder vinyl), jij goed schoonmaken én ze heeft toch wat extra demping. Dus daar kan je over nadenken als optie, omdat je 4m2 hebt.

 

Je ruimte is prima, maar ik vrees idd dat je een onzindelijk konijn hebt geadopteerd en niet elk konijn kan of wil zindelijk zijn. Dus dat is behoorlijk veel extra werk voor baasjes.

Ik weet ook niet wat voor kleedjes je hebt, maar er zijn speciale voor cavia's die makkelijk wasbaar zijn en soms met inleggers enzo, dus dat scheel dan wel weer werk.

 

Ik hoop dat ze snel opknapt, want ze zit nog maar kort aan de panacur.


@TonRotterdam Wat rottig dat het zo gelopen is met jouw konijn. Veel sterkte de komende tijd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had over je droge info heen gelezen 🤔 Mijn advies zou zijn om het na die 2 weken nog 6 tot 10 weken te geven. Ik weet dat het anders in de boeken staat, maar de meeste konijnen hebben 2 a 3 maanden behandeling nodig. Een maand is wel een mooi moment om te evalueren of de panacur aanslaat.

 

Ik vermoedde al dat die 2 heel klef zijn, afhankelijk van de situatie zeg ik de ene keer wel maatje mee behandelen en de andere keer niet. Gezien de duur van de klachten zeg ik, doe Nijn ook maar 2 weken 1x daag 20mg per kg. Dan neem je hem als eventuele bron die de parasiet uitscheidt weg.

 

@TonRotterdam Wat naar dat je konijn er zo slecht aan toe is, wat is er gebeurd dat je konijn er slechter uit is gekomen? Ik heb het ook niet zo op met die grote dierenziekenhuizen die je allerlei dure behandelingen aansmeren hoor. Als ik iets voorstel overweeg ik wel hoe of wat, dat is echt niet altijd hetzelfde advies. Zeker dure onderzoeken ligt ik toe, waarom wel of niet. Heb je laten inslapen ook overwogen, als het toch niet meer goed komt, waarom dan nog langer laten lijden?

 

Kwaliteit van leven is zeker iets wat je altijd mee moet nemen in het verhaal, als ik kijk naar het konijn Tess, dan denk ik dus, je wil weten of er schade is door de parasiet. Want ja, de kans dat er iets is met de nieren is mega groot, daar is medicatie voor te geven, waardoor ze ondersteund zou kunnen worden. Beetje afhankelijk van de uitkomst. Pas was er ook iemand met een konijn met nierfalen die het niet gered heeft, ik heb dat zelf ook al eens meegemaakt met nierfalen bij E.C.

 

Ik durf overigens niet te zeggen wanneer hooi eten weer gaat lukken. Valt je iets op aan de manier van eten? Welk verschil zit er in de manier van aanbieden? Konijnen verkiezen vers altijd boven hooi en in dit geval denk ik, hoe meer eten er zelfstandig in gaat hoe beter. Stel dat het toch het gebit was en de haakjes pijn deden dat trekt dat met een paar dagen weer bij. Je geeft ook pijnstilling dus ik verwacht normaal gezien een dag of 2 a 3, maar omdat het gewicht zo laag is en je best flink moet bijvoeren zou ik je echt even geen zorgen maken over hooi. Er zitten genoeg vezels in de dwangvoeding om dat te vervangen. Als je daarnaast nog kruiden en groenvoer geeft, dan is het prima voor de komende week. Aankomen is echt belangrijker dan hooi eten. Wel is het voor je eigen gemoedsrust fijn als ze zelf dus wat groen eet.

 

Ik zet zelf bij zieke konijnen altijd weegbree en paardenbloedblad in, in dit geval zou ik ook tijm en/of oregano aanbevelen. Peterselie is ook wel een fijne voor de eetlust, selderij ook. Daarnaast zijn witlof en andijvie wel fijn om de nieren wat te helpen, omdat de rest nogal vol mineralen zit. Wat dat betreft zou ik zelf wel willen weten hoe de nieren er aan toe zijn. Soms kun je dit ook voelen (of juist niet) bij lichamelijk onderzoek. Naast bloedonderzoek zijn daar röntgenfoto of echografie als diagnostische middelen voor. CT kan ook, maar vind ik buiten proportie. Dit zijn dus allemaal onderzoeken die in de papieren lopen. Ik heb in dit geval bloedonderzoek geopperd omdat je dan dus kunt zien of je voor de nieren eventueel medicatie in kunt zetten en als het leverproblemen zijn een indicatie hebt wat de leverfunctie nog doet. Er zijn wel een aantal andere waarden de moeite waard om ook te laten bepalen, maar die weet ik niet uit mijn hoofd. Als het goed is, zou een dierenarts dit moeten weten. Uitgebreid bloedonderzoek is ongeveer 80 tot 100 euro, als ik het goed heb.

 

Vergeet niet dat doxicycline maag-darmproblemen geeft bij konijnen, daardoor stoppen ze ook met eten of gaan selectief eten. Emeprid kan hier een uitkomst zijn. Dat werkt namelijk tegen misselijkheid en last van de maag hebben. Zelf geef ik bij antibiotica vaak een spuitje water erbij, maar omdat jij dwangvoert zou ik de antibiotica geven voor of na een spuit dwangvoer. Vraag bij darmstimulatie wel even of er nog tijd moet zitten tussen het geven van de stimuatie en de rest van de medicatie. Dit is soms wel aan te bevelen, maar hoeft niet altijd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempress Bedankt voor de tips om de vloer zachter te maken, ik zal er eens naar kijken. Verder zijn twee kleedjes katoenen kleedjes van de zeeman en de andere een fleecedeken. Alles vouw ik meerdere malen dubbel tot een kussen. Ze zit daar ook veel op, zeker als ze slaapt.

 

@Kolino Bedankt voor het medische inzicht, ik ben heel blij met deze kennis. Ben je zelf ook dierenarts toevallig? Als ik de volgende keer contact heb met de dierenarts zal dit goed van pas komen. Haar nieren hebben ze eerder dit jaar gecontroleerd, deze waren goed volgens de da.

Het is in ieder geval goed om te horen dat het belangrijker is dat ze wat eet, in dit geval dwangvoeding, dan hooi. De dierenarts neemt naar aanleiding van mijn mail deze ochtend ook nog contact met me op. Ik verwacht dat hij een vergelijkbaar antwoord zal geven.

Het valt me op dat ze wat meer smakt tijdens het eten van gedroogde klavers (wat het meest in de buurt komt van hooi). Verder geef ik ze meestal 2-3x per dag een verse pluk hooi. Beetje in het toilet en een beetje in de hooizak, dan kunnen ze kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft inmiddels gereageerd op mijn e-mail en beveelt zelfs 40 ml dwangvoeding aan. Verspreid over de dag natuurlijk.

Na een week zou er duidelijke verbetering moeten zijn en hij kan nog emeprid voorschrijven.

Daarnaast moet ik natuurlijk bij onvoldoende verbetering of verslechtering sowieso contact opnemen.

 

Bedankt allemaal tot nu toe. De topic heeft me goed geholpen, als is het alleen maar mentaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Ik zet zelf bij zieke konijnen altijd weegbree en paardenbloedblad in,

 

Je weet dat je teveel suffe administratie zit te doen met af en toe forum kijken als je dit leest en dan in de lach schiet.

Ik vind het wel zielig dat je konijnen een paarden-bloed-blad krijgen @Kolino. Gelukkig is het geen paarden-bloed-bad, dan is het nog erger 😆

 

Maar even serieus, het is een goed idee om dit soort kruiden toe te voegen @Bruine Veder

 

Fleece kan ook zere hakjes geven, maar ik neem aan dat ze er alleen op ligt en niet loopt? In principe zijn alle kleedjes prima. Sommige mensen kopen bij de IKEA, andere bij de Zeeman e.d. De duurdere cavia varianten lekken niet door en dat kan fijn zijn, als je bijv. een kussen niet telkens onder geplast wil zien of je eigen schoot.

 

Bij dwangvoeren is het altijd kiezen. Veel, dan weet je zeker dat ze vol zitten en lekker kunnen aansterken. Iets minder, dan kan je zien of ze nog zelfstandig willen eten (ook best wel heel handig). Je heb daarom mensen die 30ml doen, kijken wat ze zelf eten en dan evt. verhogen indien nodig. Het is ook altijd een afweging of het konijn het zelf lekker oplikt of dat je echt fors stress geeft door het echt in die bekkies te moeten spuiten. En hoe vaak je kan geven, want, het is natuurlijk ook makkelijker om meer te geven of te spreiden als je thuis werkt vs uren weg bent.

 

Blijf gerust vragen en we duimen gewoon allemaal mee dat er snel goed herstel te zien is.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, paardenbloemblad moest dat zijn natuurlijk.

 

Dwangvoeren is altijd zoeken naar wat werkt, mijn ervaring, eerst vol stoppen (mits je zeker weet dat er geen blokkade is) en daarna afbouwen en kijken wat ze zelf willen doen. Voor iedereen is dat anders, maar ik vind het een fijne manier, omdat ik dan niet meer achter de feiten aanloop. Overigens begin ik nooit direct met dwangvoeren, maar op het moment dat ik het in moet zetten, eerst vol stoppen, dan zoeken naar een balans.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, TonRotterdam zei:

Ik ga iets delen dat waarschijnlijk niet op heel veel sympathie kan rekenen op dit forum. Maar ons konijntje Luna is momenteel bezig aan haar laatste dagen. We hebben alles geprobeerd,

Ik stel voor mezelf ook altijd een limiet hoever ik wil gaan. Ik heb ook nare ervaringen met maar door behandelen en ben daar ook van teruggekomen. Dat is zo mooi dat we hier elkaar vrij laten. Iedereen heeft het beste met zijn konijnen voor en voor de één is dat door behandelen en voor de ander eerder stoppen.

Maar bovenstaand konijntje is nog levenslustig. Dat is positief. Sterkte TonRotterdam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had voor Floor 2 grote vetbedden gekocht. Zij kon haar urine niet meer ophouden en op de vetbedden zat ze toch nog droog en lekker zacht en warm voor haar. Het vocht gaat door de mat heen. Advies is geloof ik om er nog puppypads onder te leggen maar dat heb ik nooit gedaan. Je kunt ze op maat knippen. BunnyBunch verkoopt ze ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, 

Zoveel reacties, dank allemaal!

 

Ik heb over dat paardenbloedbad heen gelezen, helaas, anders had ik ook even kunnen lachen.

De fleecedeken zit in een katoenen kussenhoes, dat was ik vergeten te zeggen, is dat oke?

 

Verder gaat het dwangvoeren best wel zonder dwang, als ze me met de spuit aan ziet komen komt ze naar me toe en als ik het niet snel genoeg eruit duw, dan gaat ze eraan trekken. Ze heeft dus honger en komt het echt halen. Verder is ze qua gedrag echt zichzelf.

 

Nu vanochtend was de verkoudheid weer erger geworden, ik heb moeten huilen en wie kwam mij troosten? Tess natuurlijk, Nijn niet, die dacht: zoek t uit ik ga pitten. 

Daarna had ik haar nog even gewogen, er stond nu 790 g op de weegschaal. Ze had al wel 10 gram brokjes op en 10 ml critical care, maar alsnog verbetering.

 

Dus ja nu weet ik het allemaal niet zo goed meer. Ze is levendig, ze wil graag alles eten (behalve hooi), gewicht gaat omhoog, maar de verkoudheid is erger. Wat doe je dan?

Verder heb ik ik zoiets: als ze zielig in een hoekje zit, dan is het duidelijk voor me, nu weet ik niet waar ik de grens moet trekken.

In het verleden heb ik dat eigenlijk ook niet echt hoeven doen, toen was ik nog zodanig jong dat mijn ouders dat voor me deden en die trokken de grens vrij snel.

aangepast door Bruine Veder
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Bruine Veder zei:

De fleecedeken zit in een katoenen kussenhoes, dat was ik vergeten te zeggen, is dat oke?

Tja ik zou zeggen dat het geen probleem is of ik mis iets. Daar weten andere forumleden meer over te vertellen.

Als ze het maar niet opeten maar dat geldt ook voor de fleecedeken als je die los hebt liggen. 

 

Heel fijn dat dwangvoeren goed gaat en dat ze gretig is, altijd een goed teken.

 

Ik snap heel goed dat je nu niet meer weet waar de grens ligt. Ondanks de verkoudheid vind ik het nu weer hoopvol klinken allemaal.

 

Je krijgt vast weer bruikbare informatie.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwachten, zou ik zeggen. Er zijn echt heel heel heel veel mensen die konijnen hebben met chronisch snot. De stelregel dan is, als ze gewoon levendig zijn, goed gevoed  kunnen worden of zelf eten, dat het ok is. Er zijn mensen die de neuzen spoelen en ik heb ook weleens foto's gezien van iemand met een vernevelaar voor het konijn. Als ze echt benauwd worden, adem happen met die koppies omhoog, dan is het echt andere koek. Dan is het niet meer leefbaar.

 

Tess heeft het nu even zwaar, maar er zit verbetering in en de klachten zijn leefbaar, dus dan zou ik haar lijf de tijd geven. Niet elke verbetering is een rechte lijn omhoog, af en toe kan het ook een dag of een paar uurtjes minder gaan. Bij EC wordt een maand behandelen en dan afwegen hoe het gaat vaak aanbevolen, juist omdat het wat kan stuiteren met de voortgang.

 

Fleece in katoen is prima, fleece kan schuren, maar natuurlijk niet als er wat anders omheen zit 🙂

 

Het is mentaal echt wel wennen als je konijn (zeker wat langduriger) last heeft van dingen. Het is zo jammer dat je ze niets kan uitleggen. Sommige konijnen werken goed mee aan herstel, terwijl anderen echt veel stress hebben. Het ene kan weer het andere veroorzaken, dus het maakt het ook pittig als je snotterige konijn ook EC blijkt te hebben of als je EC konijn slecht gaat eten en daarna een gebitsprobleem krijgt. Dan voelt het soms wel als een gebed zonder einde. Maar het tegenovergestelde is ook vaak waar: als ze gaan opknappen, dan knapt alles vaak weer mee op.

 

Ik zou er wel serieus rekening mee houden dat dit konijn blijvend meer weerstand ondersteuning nodig heeft én meer zorg.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update: vandaag is het gesnotter nog net zo als gisteren en ze eet nog steeds geen hooi. Critical care kan ze niet genoeg van krijgen en ze is nog steeds heel levendig. Ze heeft inmiddels wel door dat bij de routine van oppakken en medicijn geven ook panacur erbij hoort (gadsie wat doe ik haar aan) en dan laat ze zich niet zo makkelijk meer pakken.

Vandaag ga ik bij een lokaal konijnenwinkeltje weegbree en paardenbloem blad halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .