Ga naar inhoud

Wat doen na dood konijn door EC?


Leonora

Aanbevolen berichten

Mijn voedster at gisteravond al slecht en omdat dat vanochtend niet verbeterd was, heb ik haar gedwangvoerd. Ik zag ook nattigheid liggen, waarvan ik nu zeker weet dat het plas is. Als het vanmiddag nog niet beter zou zijn, wilde ik naar de da gaan. Toen ik een uur geleden weer bij haar ging kijken, lag ze op haar zij en kon ze niet meer lopen. Zo nu en dan trappelde ze met haar achterpootjes, waardoor ze in rondjes over de grond schoof. Haar kontje en pootjes waren nat van de urine. Ik wilde gelijk met haar naar de da gaan, maar ze ging dood in mijn handen.

Ik vrees dat het EC is geweest, gezien de klachten. Ik laat nu haar vriendje afscheid van haar nemen, maar wat moet ik nu nog meer doen? Moet ik de hele ren en alle speeltjes schoonmaken? En moet ik mijn ram daarvoor een even ander hok geven of niet? Hoelang moet ik mijn voedster laten liggen? Moet ik nu gelijk het hok schoonmaken of een andere dag?

 

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig @Leonora. Ik zou met de DA overleggen of je het vriendje ter bescherming mag behandelen. Er volgt nu een stressvolle periode voor hem.

Eerst zal hij een tijdje alleen zijn en daarna wil je neem ik aan koppelen en dan wil je zeker niet dat EC opkomt bij hem. Door preventief te behandelen kan je een actieve besmetting met klachten vaak voorkomen. Zijn er eerder verschijnselen geweest bij hem?

 

Daarnaast zou ik inderdaad zo veel mogelijk schoonmaken. De parasiet wordt afgescheiden in urine e.d., maar de kans dat het rammetje al een EC besmetting heeft is groot.
Zeker als hij van de opvang afkomt. Toch is het verminderen van de hoeveelheid actieve besmettingshaarden fijn. Ik snap dat je genoeg aan je hoofd hebt, maar als het kan, dan wel schoonmaken. Wat betreft je voedster moet je helaas beslissen wat je wil met haar (begraven, cremeren e.d.), dus afhankelijk daarvan zou ik kiezen wat je doet.

 

Heel veel sterkte.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, wat erg voor jou en je konijnen. Dat is wel heel snel gegaan.

Je hoeft haar niet lang te laten liggen hoor. Ik liet het dode konijn even besnuffelen en daarmee was het naar mijn idee wel ‘klaar’. Niet dat ze zich afvragen waar hun maatje ineens gebleven is maar weten dat die niet meer leeft.

Je ram zou ik laten zitten. Hij is al in contact geweest met de EC (ervan uitgaande dat het dat is) via zijn vrouwtje. Schoonmaken moet je wel doen maar het niet erg om bijv morgen pas te doen.

Misschien wel goed om te overleggen met je dierenarts of je ram preventief behandeld moet worden. Ik zou hem in elk geval goed in de gaten houden.

Veel sterkte gewenst, dit lijkt me best heftig, zo ineens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje bunnyempress & Bunny566

Mijn ram heeft geen verschijnselen (gehad).

Oké, ik ga zo alles schoonmaken.

In de ren staat op dit moment: een ferplast hok, twee houten schuilhuisjes, een wilgentunnel, twee gooispeeltjes, een brokbakje, een hooiruif, een waterbakje en een waterflesje. Hoe kan ik dit het beste schoonmaken (het ferplast hok en de schuilhuisjes)? Moet ik de wilgentunnel weggooien of kan ik hem ook een bepaalde tijd wegzetten en dan weer geven (schoonmaken lijkt me zo lastig)? Kan ik gelijk na het schoonmaken mijn ram weer in zijn hok zetten?

aangepast door Leonora
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is niet afdoende. Ik moest even zoeken maar vlgs Wilhelminapark in Utrecht schoonmaken met 0,1% bleek of met 70% Ethanol. De wilgentunnel zou ik zelf vervangen. Het ferplasthok kun je met bleek of ethanol behandelen, zou het wel goed met water afnemen daarna.

De houten speelhuisjes weet ik niet goed. Ik denk niet dat je die makkelijk schoon kunt maken. 
Je kunt voor meer info even op hun site kijken, dierenkliniekwilhelminapark.nl

Op deze site staat ook een artikel over EC. Bij konijneninformatie, medische problemen (meen ik). 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, die kun je moeilijk wegdoen. Dan zou ik gewoon zo goed mogelijk schoonmaken. Dat heb ik zelf ook gedaan toen mijn voedster EC had. Mijn ram is preventief meebehandeld en niet ziek geworden.

Er zat wel een aantal maanden tussen het moment dat ze naar binnen verhuisden en mijn ram terug naar buiten verhuisde maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De parasiet kan niet goed tegen heel koud of heel warm. Mocht je een stoomapparaat hebben of kunnen lenen zou je hier ook nog het een en ander mee kunnen behandelen. Misschien zijn er dingen die je in de vriezer kunt leggen (speeltjes bijvoorbeeld)? 

 

Zoals aangegeven, als er E.C. in het spel is, dan is je ram hier al aan bloot gesteld. Dit gebeurt al voordat je symptomen ziet. Ik zou, ook in het belang van een nieuwe koppeling, de kuur van 2 weken 20mg/kg geven die aan maatjes gegeven wordt. Zo zorg je er in ieder geval voor dat je geen konijn naar de opvang meeneemt die actief de parasiet uitscheidt. Over de toekomst zegt dit natuurlijk niets, maar dan heb je in ieder geval genoeg gedaan om opvangkonijnen er niet aan bloot te stellen.

 

Ik heb zelf na E.C. inderdaad het verblijf een tijd niet gebruikt voor nieuwe konijnen. Als je eenmaal die ziekte hebt meegemaakt dan zit de schrik er wel in. Wel vind ik je konijn wel heel erg snel verslechterd, er zijn wel meer redenen om urine te laten lopen, maar dan denk ik aan iets dat in de hersenen mis is gegaan, of iets van vergiftiging (nierfalen/leverfalen). Maar dat is pure speculatie.

 

Heel veel sterkte met het verlies van je voedster en al het schoonmaakwerk.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Kolino zei:

Ik heb zelf na E.C. inderdaad het verblijf een tijd niet gebruikt voor nieuwe konijnen.

Heb je het dan wel schoongemaakt of niet?

Ik vind het namelijk een beetje zonde om de wilgentunnel weg te gooien, dus zou ik hem niet gewoon een tijdje weg kunnen zetten en dan later geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad alles schoon gemaakt en toen nog leeg laten staan.

 

Ik weet niet hoe groot de brug is, maar een week (of 2) in de vriezer (diepvries) is funest voor die parasiet. Laten liggen duurt echt maanden, maar kan wel, dan zou ik het een half jaar niet gebruiken voor de zekerheid.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .