Ga naar inhoud

Konijn bijt


Kat2012

Aanbevolen berichten

Hallo @Kat2012 en welkom op het forum!

Ik heb jouw vraag een eigen topic gegeven, omdat het over een nieuw onderwerp gaat.

 

Kun je wat meer informatie geven over jouw konijn? Hoe oud is hij en is hij gecastreerd?

Doet hij dit ook als je gewoon op de grond naast hem zit, of alleen op schoot?

 

Bijt hij hard, of zijn het maar kleine beetjes? Konijnen verzorgen hun vacht soms door daarbij hun tanden te gebruiken. Kan het zijn dat hij jou wil verzorgen? Bijvoorbeeld omdat hij geen konijnenmaatje heeft om dat bij te doen?

Of vindt hij dat je in de weg zit? Vaak duwen ze dan eerst een beetje tegen je aan, voordat ze duidelijk maken dat ze het er niet mee eens zijn.

Of heb je een lekker ruikende zeep, bijvoorbeeld met bloemengeur?

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey! Mijn konijn is 4 jaar hij is gecastreerd en heeft een vrouwelijk dwergkonijn bij hem in de kooi. Als hij bijt dan bijt hij degelijk door zonder eerst een waarschuwing te geven. Ik ben al meerdere keren beginnen bloeden. Hij doet dit als hij op mij zit en naast mij zit. En ik heb geen geuren op me. Enig idee wat het nog zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Briana

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Kat2012 zei:

Hey, Mijn konijn is 4 jaar hij is gecastreerd en heeft een vrouwelijk dwergkonijn bij hem in de kooi. Als hij bijt dan bijt hij degelijk door zonder eerst een waarschuwing te geven. Ik ben al meerdere keren beginnen bloeden. Hij doet dit als hij op mij zit en naast mij zit. En ik heb geen geuren op me. Enig idee wat het nog zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Briana

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van je verhaal is het lastig te zeggen wat er precies aan de hand is met je mannetjes konijn.

 

Bijten zie je meestal bij:

  • Frustratie - hoeveel ruimte heeft hij samen met zijn maatje als je er niet bent?
  • Boosheid - wordt hij opgepakt om in en uit de kooi te komen? De meeste konijnen vinden dat echt niet leuk
  • Te weinig mogelijkheid te knagen - Knaaghout, knaagspelletjes etc. zijn bij sommige konijnen veel meer nodig dan bij anderen.
  • Te weinig mogelijkheid om te graven - sommige konijnen bijten in handdoeken/stof e.d. omdat ze eigenlijk willen graven en uit frustratie de stof anders willen neerleggen, dus dan gaat het met tanden.
  • Geuren (maar je zegt dat het niet zo is - dus die kan je uitsluiten)
  • Voeren van eten waarbij de vingers over het hoofd gezien worden
  • In de weg zitten
  • Iets recht voor het kopje van het konijn houden (dat zien ze dus niet - dus zetten ze daar dan vaak hun tanden in om te kijken wat het is)

Nooit je konijn straffen als je gebeten wordt, want dat snappen ze niet. Je leert het ze dan dus ook niet af. Zeker als ze bijten vanuit normaal konijnengedrag (met andere woorden, als je een konijn bent, zouden ze je bijten) gaan ze dat niet afleren. Het is voor hen normale taal om "hap" te doen, om je te laten weten dat je in de weg zit, dus dat is niet af te leren. Wat wel kan helpen is een piepend geluid maken. Als konijnen milde pijn hebben kunnen ze piepen, dus dan registeren ze dat ze je kennelijk te hard hebben gebeten. Vaak springt het konijn dan ook van je af en/of geeft je de ruimte, zo van: 'oh sorry! foutje!'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-11-2023 om 07:23, bobbyonthefloor zei:

Je hebt het over een kooi. Zitten ze daar 24/7 in en haal je ze daar af en toe uit? of lopen ze 24/7 los en kunnen ze in en uit de kooi lopen wanneer zij willen.

Ze zitten daar vaak maar ik laat ze ook vaak rondlopen en als ze rondlopen en hij komt neer mij dan bijt hij ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Kat2012 zei:

Ze zitten daar vaak maar ik laat ze ook vaak rondlopen en als ze rondlopen en hij komt neer mij dan bijt hij ook

Het is in de eerste plaats zo dat een koppel kleine konijnen 24/7 minimaal 4m2 permanente ruimte ter beschikking moeten hebben voor het welzijn van konijnen. 

Daar begint alles eigenlijk mee. Je hebt het over en kooi en mijn vermoeden is dat ze niet de 4m2 tot hun beschikking hebben. 

@bunnyempress geeft goede informatie.

Er staat ook heel veel informatie op de website van BunnyBunch.

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-11-2023 om 20:16, To van de Veluwe zei:

Wat is de verhouding tussen kooi en vrij rondlopen? Hoeveel uren kooi en hoeveel uren rondlopen?

Dat zou ik niet direct kunnen zeggen maar pak ongeveer 17 uur kooi en 7 uur rondlopen maar we laten ze niet elke dag naar buiten voor zo lang ik laat ze zeker wel een uur elke dag buiten maar als we thuis zijn lopen ze meestal rond de 7 uur rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-11-2023 om 07:21, bobbyonthefloor zei:

Het is in de eerste plaats zo dat een koppel kleine konijnen 24/7 minimaal 4m2 permanente ruimte ter beschikking moeten hebben voor het welzijn van konijnen. 

Daar begint alles eigenlijk mee. Je hebt het over en kooi en mijn vermoeden is dat ze niet de 4m2 tot hun beschikking hebben. 

@bunnyempress geeft goede informatie.

Er staat ook heel veel informatie op de website van BunnyBunch.

 

Hun kooi bestaat uit twee gewone kleine konijnen kooien met dan telkens twee hekjes ertussen met veel knaag speelgoed we hebben een houten krukje waaraan ze bijten en ze krijgen regelmatig nieuwe stokken bij hun kooi is denk ik ongeveer 1,5m bij 3,5 meter

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Kat2012 zei:

Hun kooi bestaat uit twee gewone kleine konijnen kooien met dan telkens twee hekjes ertussen met veel knaag speelgoed we hebben een houten krukje waaraan ze bijten en ze krijgen regelmatig nieuwe stokken bij hun kooi is denk ik ongeveer 1,5m bij 3,5 meter

Dan zou het daar theoretisch niet aan kunnen liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteravond ging ik ze een lijnzaadbrokje brengen en groenvoer. Flo pakte het aan maar had ook mijn vinger goed te pakken: au. Het bloedde eietsje en gelijk ontsmet.

Toch neem ik het hem niet kwalijk. Ik moet gewoon uitkijken. Hij wil altijd de eerste zijn. Als zijn vrouwtje met iets voedsel wegrent, speert hij er gelijk achteraan.

Ik wilde Rosie als eerste een brokje geven maar Flo greep toen in mijn vinger. Ik denk ook dat hij het minder goed ziet. Als we hier kinderen hebben, laat ik ze meestal Rosie iets geven en geef ik het aan Flo omdat hij zo snel toehapt of het moet een paardenbloemblad zijn, dat is groot en gaat goed. Hij is juist het konijn dat me graag likt.

Rosie is een echte dame. Voorzichtig en behoedzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Marjoleink zei:

Wanneer heb je voor het laatst een tetanusinjectie gehad?

Ja dat is een goeie. Ik zal morgen eens naar de huisarts bellen of zij kunnen zien hoe of wat. Ik ben er al meerdere keren voor gevaccineerd en ik weet de laatste keer dat ik iets had, het niet nodig was. Maar dat biedt geen garantie voor de toekomst.....

Dank voor je tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

Ja dat is een goeie. Ik zal morgen eens naar de huisarts bellen of zij kunnen zien hoe of wat. Ik ben er al meerdere keren voor gevaccineerd en ik weet de laatste keer dat ik iets had, het niet nodig was. Maar dat biedt geen garantie voor de toekomst.....

Dank voor je tip.


HIj is 10 jaar geldig, maar de tijd gaat altijd harder dan je denkt. Ik duim dat je er snel vanaf bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen met de assistente gebeld en ik heb de booster gekregen 31-07-2014. Dus is nog een jaar geldig. Gisteravond met zwarte trekzalf begonnen en dat helpt bij mij altijd heel erg goed. Doe ik al op zwerende wondjes vanaf mijn kinderjaren. Mijn vader was er weg van en ik ook.

Bij brandwonden trek ik een blad van de Aloë Vera af (speciaal voor dat doel gekocht) en smeer dat op de wond. Dat helpt ook goed en bij stoten heb ik Arnica: ideaal. Helpt bulten voorkomen of ze zijn kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .