Ga naar inhoud

Hoelang duurt herstel darmen na wormenkuur?


Rosinda

Aanbevolen berichten

Ik dacht, ik open even een nieuw topic, aangezien het vorige topic specifiek voor Hos zijn blindedarmkeutels was.

De ziekenboeg gaat hier redelijk, en ik wil in dit topic advies vragen voor verdere verloop/aankijken hoe en wat.

Ivm de blindedarmkeutels van Hos hebben beide dus een wormkuur van 3 dagen van baycox gehad. Sindsdien is het drama met eten, vooral met Guusje die ook bij de dierenarts is geweest en lichte gasbuik leek te hebben.

Zij krijgt nu 3x daags emiprid, 1xdaags metacam. Hos krijgt geen medicijnen meer. Hos is meer geinteresseerd in eten. Nog geen 10, maar hij is al wel meer gefocused op brokjes, eet verder lijnzaadbrokjes en kruiden met volledige intresse. Om hem maak ik mij ook niet zo zorgen. 

Guusje is daarin wat lastiger, die haast geen behoefte in brokjes maar dat lijkt met de dag stapje voor stapje beter te gaan. Lees; er gingen eerst 3 tot 5 brokjes in, ik denk vanmorgen haast 10. Nog ter info, ze krijgen de Beaphar care+

Zij heeft vanaf het moment dat de eetproblemen begonnen, wel intresse gehouden in kruiden (op @Kolino advies weegbree en/of paardenbloem) en ook in lijnzaadbrokjes. De fibafirst sticks van science selective geef ik nu beide ook 1 per dag, aangezien het vezelrijk is als ik het goed zeg en het probleem van weinig/geen hooi eten tijdelijk een beetje opvangt, al is het maar minimaal. Ook die sticks gaan er bij haar zonder problemen in.

 

Ik had vanuit de dierenarts Rodicare gekregen voor mogelijk uit balans gisten in de darmen van Hos (microscopisch onderzoek op zijn bdk), en ik geef dat nu dus een beetje voorzichtig (niet op recept/advies) aan Guusje om aan te sterken en als probiotica om de darmen hopelijk weer een beetje te herstellen. Het is wel duidelijk dat die baycox echt funnest is geweest, wat een troep.. 

 

Ik hoor graag van wat konijnenexperst hoe zij dit zouden aankijken. Ik vind keutels in het toilet, maar die zijn echt ieniemienie helaas, toch gaat er bij beide dus wel wat in en ook weer uit. Hooi lijkt wel wat gegeten te worden, maar niet veel en ik weet ook niet door wie. Ook zie ik ze wel drinken, maar ze drinken nog niet veel te zien met het verversen van de waterbakjes.

Hooi probeer ik al aantrekkelijk te maken door daar ook wat kruiden in te doen.

Hoe zouden jullie dit aankijken, hoe lang vooral? Vooral met het hooi eten zodat de keutels een keer groter gaan worden. En daarbij ook aanraden op het krachtvoer/antibiotica Rodicare? Ik geef Guusje nu 5gr+10ml water, zodat ze ook wat vocht binnenkrijgt, maar dat moet ik wel dwangvoeren. Niet helemaal je-van-het als ze verder wel iets zelfsrandig eet weet ik uit adviezen van BB-ers hier, maar het is wel iets om hopelijl haar darmen wat op te peppen. Wat denken jullie hierover? En zou je dit Hos ook nog geven? Hoelang zouden jullie aankijken tot de volledige intresse echt wel terug moet zijn? Wanneer dierenarts weer inschakelen, en moet ik evt. wisselen/minderen met medicijnen? Hos had namelijk cisadal ook gehad voor zijn darmen, maar dat is op. Ik zou dat evt aan de dierenarts ook kunnen vragen voor Guusje als dat extra ondersteunend is. 

@Kolinoik tag jou nogmaals even specifiek omdat jij het over andere probiotica's had, nu de situatie volledig uptodate is uitgelegd, zou je aanraden om over te stappen dan? 

Ik wil dat ze er uiteraard zo snel mogelijk weer bovenop komen, maar ik zoek de balans tussen zelf eten en dus niet dwangvoeren om te stimuleren, en helpen door te dwangvoeren met probiotica, om de darmen te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer hebben ze de laatste dosis baycox gehad? Stoppen met eten is een bekende bijwerking van baycox, tenminste de eerste 24 uur na de laatste dosis hoef je zeker nog geen verbetering te verwachten. Daarna zou er wel een stijgend lijntje moeten zijn. Er gaat wat in, er gaat wat uit, dus je bent op de goede weg. Het is echt belastende medicatie dus wat je nu ziet is niet gek, hoe naar het ook is. (Ik heb overigens het andere topic niet gelezen, even als kanttekening.)

 

Overigens is baycox geen wormenkuur. Maar misschien had ik dan eerst het andere topic moeten lezen voor ik hier wat over zeg 😅

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie bedankt voor je reactie. Ik kreeg baycox mee voor een bepaald wormpje die in de bdk's waren gevonden dat ik begreep, zij het wel in hele lichte mate. Ik begreep van @Kolino ook dat het een wormenmiddel was.

In ieder geval, ze hebben de laatste keer donderdagavond gehad, en ik kan wel voorzichtig zeggen dat het elke dag beter gaat, al weet ik niet of we in de verwachtingslijn liggen. Wat zou jij aanraden met de Rodicare voor het ondersteunen/in balans brengen van de darmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baycox is tegen coccidiose, dat is een eencellige parasiet, geen worm. Misschien heb je dat verkeerd begrepen van de dierenarts of vonden ze het makkelijker om niet op de details in te gaan en het onder wormen te scharen. Ik heb geen ervaring met rodicare. In dergelijke gevallen gebruik ik meestal fibreplex of puur probiotic. Gezien de laatste dosis pas zo kortgeleden was vind ik dat ze het zoals ik lees helemaal niet gek doen hoor.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke variant van rodicare geef je? Er zijn er nogal wat, dan kan ik iets specifieker zijn in mijn advies. Ik ga een beetje uit van instant, maar wil het even zeker weten. Als het goed is zit in die brok die je geeft ook al een pre- of probioticum. Beaphar volgens mij FOS en misschien ook wel MOS.

 

Ik kijk bij dat soort voedingssupplementen dus vooral naar wat voegt het nog toe? Biergist zijn de meningen ook over verdeelt. Soms staat het er als biergist op, maar er zijn verschillende benamingen. Hetzelfde geldt een beetje voor lactulose (wat door de suikers extra vocht naar de darmen trekt). Je voert hierbij dus ook bepaalde darmbewoners. Wat ik doe hangt dus af van de problemen. Venkelzaad wat je wel ziet in dat soort preparaten is interessant. Ik heb zelf wel venkel en venkelzaad ingezet bij darmproblemen bij konijnen. Het is geen wondermiddel hoor, maar werkt tegen gas en krampjes enzo als ik het goed uit mijn hoofd zeg.

 

Als het inderdaad rodicare instant is, dan zijn er betere opties. Aan de andere kant is het een soort dwangvoer, waardoor de keuzes wel te verantwoorden zijn, waarom het deze samenstelling heeft. Het is niet zo dat ik zeg, stap maar over. Nee, de basis die je nodig hebt zit er in. Bij andere opties die ik ken zijn er meer kruiden toegevoegd, maar zijn het weer druppels. Daar is ook wat van te zeggen. Fiberplex vind ik vergelijkbaar met rodicare instant. Dat andere spul (puur probiotic) bevat een stuk meer aan bacterietjes, gezien ik daar zelf geen ervaring mee heb durf ik daar niks over te zeggen. Dan kom je op een punt van wat hoort en in de darm van een konijn te zitten aan bacteriën en is dat hetzelfde product dat je inzet bij honden en katten?

 

Ik ben voorstander van vers (of gedroogd) voeren. Vandaar al mijn opmerking over oregano. Dat is in dit geval voor mij een no brainer. Weegbree en paardenbloem idem. Alles wat eetlustopwekkend is, selderij, peterselie, basilicum etc, kun je ook allemaal geven.

 

Waarom ze moeilijk doen over hooi, kan verschillende oorzaken hebben. Of ze krijgen teveel andere dingen, waarbij je naar mijn mening de afweging maakt... wat vind ik belangrijker, eten of hooi eten? Ik kies zelf altijd voor eten, maar dan probeer ik wel dingen in de mix te doen die ook vezels bevatten, maar vers zijn. Wat ook kan, hooi kan de darmen irriteren of als de darmen door andere invloeden geïrriteerd zijn, dan loop je dus de kans dat ze pijn gaan vermijden. Of ze voelen zich niet lekker en moeten hooi uit een ruif halen en dat kost ze teveel energie. Ik heb dan zoiets, weegbree erin, beetje paardenbloem erbij, eventueel wat gras (alles gewassen natuurlijk als het vers is). Hooi is makkelijk, maar zie jij een wild konijn hooi eten?

 

Over baycox, ik ken de inzet eigenlijk alleen bij coccidiose. Ik weet niet of ik goed heb aangegeven dat ik het een aparte behandeling vind. Ik zat te denken, heb ik dan zoveel onzin uit zitten kramen, maar het lijkt mee te vallen. Na baycox heb ik het alleen nog over parasieten gehad. Maar als dit echt coccidiose is, dan heb je wel iets meer te doen dan 3 dagen baycox. Sterker nog, meestal wordt de behandeling herhaald. Maar het is echt verschrikkelijke troep.

 

Ik heb even zitten kijken of er alternatieven zijn, dan vind ik Vecoxan (diclazuril). Misschien zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben. Ik weet niet of huisdierdierenartsen in Nederland het al toepassen, het is wel toegelaten in Nederland. Maar het is altijd even de vraag, passen ze het in Nederland toe bij konijnen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Dollie en @Kolino. Nu ik er meer en meer over hoor vraag ik mij inderdaad ook af wat de reden was van de baycox. Ik ga morgen nog wel even bellen naar de dierenarts voor navraag, zeker ook omdat ik niks heb gehoord van herhaalbehandeling. Dat vind ik op zich niet heel erg 😅 ik vermoed dat de dierenarts niet kundig genoeg was, ik kan me niet herinneren dat ze het over coccidiose heeft gehad. 

 

Ik heb inderdaad de Rodicare instant gekocht. Ik zat er dus inderdaad ook mee in mn maag dat je wilt zien dat ze gaan eten vs hooi eten. Vandaar mijn tegenstrijd. Maar nu is er zojuist in beide een normale portie brokjes in gegaan, en finn om te horen dat daar toch ook wel veel goede dingen inzitten. Dan laat ik die Rodicare dan maar even achterwege, ook om eetlust hopelijk op te wekken voor het hooi.

Onwijs bedankt voor je uitgebreide uitleg, is zeker handig om te weten voor mogelijk gebruik in de toekomst. 

Bedankt ook voor de tips over het hooi, het zit inderdaad in een ruif, ik zal eens een losse pluk in de wc met kruiden ertussen neerleggen. 

Ik ga morgen achter de andere eetlustopwekkende kruiden aan, nogmaals dank! En na telefoontje van dierenarts zal ik update geven wat de reden was van de baycox. Mocht het toch een vervolgbehandeling nodig hebben (even achterwege gelaten dat zij daar mij over hadden moeten informeren, niet andersom), kan ik gelijk overleggen over de genoemde alternatieven.

 

Laat ik nog wel even zeggen dat de bdk's nog steeds afwezig blijven=opgegeten worden, daar ben ik enorm blij mee! En dat er wel wordt gekeuteld, alleen weinig en vooral heel klein. Desondanks is het iets en wordt er steeds beter gegeten dus ik blijf positief! En ik dank jullie enooorrm voor alle adviezen en uitgebreide uitleg over alles. Ervaring geeft veel kennis, fijn dat dat hier zo gedeeld word. Dank en ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is een behandeling van 3-5 dagen achter elkaar (zonder herhaling) bij Baycox niet ongebruikelijk hoor, of 2-5-2. De aanbevolen dosering is de laatste jaren wel naar beneden bijgesteld, dit geeft ook wat minder bijwerkingen. Dus grote kans dat het zo prima is, toevallig zit er hier eentje naast me die op het randje van de dood zweefde en met 3 dagen behandelen opgeknapt is. En dat was niet bepaald een lichte besmetting met milde symptomen zoals jouw konijnen. Dus hopelijk is een vervolgbehandeling niet nodig en zijn ze snel weer helemaal lekker aan het eten 😄

 

De puur probiotic is overigens door een veterinair natuurgeneeskundige voorgeschreven. Ik heb het vorig jaar langdurig aan een grote groep konijnen gegeven, het is met zulke dingen natuurlijk altijd gissen of het iets doet maar ik heb in elk geval geen averechtse effecten opgemerkt (en er is niemand meer dood gegaan 🤷‍♀️).

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Miekmoek zei:

Moet er met coccidiose ook niet alles heel goed schoongemaakt worden? Of is dat bij iets anders?

Ja, van de zomer hadden we het nog over het afgraven van de bovenste laag aarde in de ren. Maar ik dacht dat je het meeste wel met heet water kon behandelen. Het is vooral zorgen dat je iedere dag de toiletjes goed schoonmaakt. Dat is het belangrijkste.

 

Mochten ze kleedjes hebben of dingen van stof, dan is het slim om die even in de wasmachine (60 graden) te doen of met een stoomreiniger te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten binnen, en het scheelt dat ik al redelijk schoonmaakte door de vieze vlekken van de bdk elke keer. Ze hebben 2 handdoeken als kleedjes, die ga ik dan even wassen. Al is het dus de vraag of het echt voor coccidiose was, dat heb ik dus niet goed onthouden/begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt voor de wastip! Ligt al uit hun kamer maar vanavond dan even wassen. 

De behandelende dierenarts is vandaag niet aanwezig dus ik hoor er morgen van. Als ik over coccidiose lees op internet, lijkt het alsof t soms al aanwezig is in de darmen, en pas de kop opsteekt bij verminderde weerstand. Klopt dat? Mogelijk dat dat her geval dan was bij Hos, aangezien de dierenarts wel aangaf in zeer lichte mate iets te zien. Wat dat iets nou was, dat heb ik dus niet goed onthouden... het kwam er in ieder geval op neer dat we goed zoekende waren voor her bdk probleem, en dat bij mestonderzoek niks mega geks/verdachts werd gezien op dat kleine iets dus en de gisten waarvoor ik rodicare had gehad (zie andere topic ook). 1 van de 2 is de oorzaak geweest.

Update ook over de gezondheid, vanmorgen was er weer vol intresse in de brokjes en heb ik ze iets minder de hoeveelheid gegeven die ze normaal smorgens krijgen om de eetlust te behouden voor hooi. Maar ook dat was gegeten! Lagen al meer keutels in de bak en er was ook eindelijk wat meer gedronken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad konijnen een spuit water geven, maar dat zou ik alleen doen als je toch al medicatie moet geven, anders geef je ze onnodig veel stress. Groente met vocht eten is dan een betere optie, want dat kan zonder stress.

 

Wel goed nieuws dat het beter met ze lijkt te gaan! Nog even in spanning over wat de dierenarts te zeggen heeft dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-11-2023 om 13:42, Kolino zei:

Je kunt inderdaad konijnen een spuit water geven, maar dat zou ik alleen doen als je toch al medicatie moet geven, anders geef je ze onnodig veel stress. Groente met vocht eten is dan een betere optie, want dat kan zonder stress.

Ik bedoel zonder dwang. Dus dat je je konijn uit het spuitje laat likken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .