Ga naar inhoud

Hooi uit ruif


Pippa

Aanbevolen berichten

Graag advies,

 

ze trekken hier het hooi uit de ruif (meteen) en eten dan ervan. Wanneer geven jullie dan nieuw hooi want ze plassen en poepen natuurlijk hierop (en eten er ook nog van).  

 

Maar als ik de ruif weer vul terwijl er nog in hun bak ligt trekken ze dit er weer uit en ligt het bovenop het oude hooi en vervuild dit ook weer… en zo zou ik wel heel veel hooi geven en ook veel weggooien. 
 

tot nu toe vulde ik steeds de ruif als deze leeg was maar dat is dus niet bij te houden

aangepast door Pippa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul 's morgens na de brokjes de ruif. Ik heb zo'n hooiruif/toiletbak combinatie.  De ruif gaat dan vol, dat is tussen 9 uur en half 10. Als ik ze groente heb gegeven rond 7 uur 's avonds dan ligt bij mij wat over is aan hooi ook allemaal in de bak. Dat hooi schud ik dan zodat de keutels eronder liggen. Daar wordt dan nog van gegeten.

 

Sinds een tijdje vul ik 's avonds de ruif maar tot de helft. Dat doe ik na de avondronde brokjes rond 9 uur. De andere helft gaat in de kleine toiletbak die aan de andere kant van de ren staat. Ze zijn zo zindelijk bij mij dat 90 % van wat ze plassen en keutelen in die grote bak gaat. In de kleine bak vind ik hooguit een paar keutels. Maar 's morgens ligt al het hooi in de toiletbak bij de grote ruif. Omdat bijna alles in die bak gaat moet ik hem elke ochtend leegscheppen (behalve de papierkorrels die nog schoon zijn) Met een halve ruif vol heb ik dan minder verspilling dan met een hele ruif vol. 

 

Er ligt ook nog wat hooi in hun schuilhok en nu ook stro. Daar eten ze ook van.

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben bij mij twee ruifjes buiten: 1 houten en 1 witte. Daarnaast leg ik binnen bij hun toiletbak nog wat plukken hooi neer. Die vul ik standaard 's ochtends en 's avonds en overdag nog als ze leeg zijn. Bij hun toiletbak heb ik maar geaccepteerd dat daar veel hooi verspilt wordt, hoewel ze het zelf niet echt uit lijkt te maken als ze er op keutelen en plassen. Ze knabbelen er nog even goed aan xD Ze lijken het juist prettig te vinden om tijdens het keutelen lekker in het hooi te graven en ervan te eten? Om die reden heb ik dus ook geen hooiruif daar. Wel doe ik bewust het 'duurdere'  hooi alleen buiten, hier graven ze minder in de ruifjes.

 

Is dat voor jou nog een optie? Goedkoper hooi los in de toiletbak leggen en een extra ruif met hooi? Of keutelen ze overal waar ze hooi eten?

aangepast door MarieElsa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou daar ben ik dus bang voor dat als ik

ergens anders hooi ga leggen dat ze niet meer zindelijk blijven want nu doen ze alles op het toilet alleen leggen ze daar dus hun hooi in. Ik heb er geen problemen mee dat ze dat alsnog eten maar ik ga er dan niet steeds veel

vers hooi bij doen!! Gelukkig zijn er meer die hooi in hun toilet trekken en er dan van eten 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor dat doen ze hier ook 😅 Ik vul de hooiruif 2x per dag, want dat is de hoeveelheid hooi die ze zouden moeten eten (2x hun formaat). Als ik de ruif vaker vul heb ik niet het idee dat ze meer hooi eten, dan vullen ze inderdaad alleen het toilet meer zodat ik die sneller moet verschonen 😅 

 

Ik zou dus zelf even op zoek gaan naar de goede hoeveelheid bijvullen, dat ze wel altijd genoeg hooi eten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Pippa zei:

Gelukkig zijn er meer die hooi in hun toilet trekken en er dan van eten 🤔


Sterker nog, ik heb er eentje die als ik hooi en keutels bij elkaar opveeg met de bezem er midden in gaat zitten om te eten als een vogeltje in zijn nestje 🤣 

 

Ik hoef dus niet snel de stoffer en blik te pakken…

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-10-2023 om 21:41, Miekmoek zei:

Ja hoor dat doen ze hier ook 😅 Ik vul de hooiruif 2x per dag, want dat is de hoeveelheid hooi die ze zouden moeten eten (2x hun formaat). Als ik de ruif vaker vul heb ik niet het idee dat ze meer hooi eten, dan vullen ze inderdaad alleen het toilet meer zodat ik die sneller moet verschonen 😅 

 

Ik zou dus zelf even op zoek gaan naar de goede hoeveelheid bijvullen, dat ze wel altijd genoeg hooi eten.

Ja dat doe ik ook zoals jij, twee keer vullen!! Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .