Ga naar inhoud

Zonnebloem drogen


Leonora

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, bunniesarebunnies zei:

Ik heb het nog nooit geprobeerd om kruiden te drogen

Is het leuk om dat te doen?

 

Het is vrij saai. Je kan op 2 manieren drogen:

Knippen - wassen - op een bord of dienblad neerleggen om te drogen in de zon of gewoon binnen. Regelmatig keren, zodat er geen schimmel op komt. Blad moet zo min mogelijk op elkaar liggen, want dan heb je veel meer kans op schimmel/slechte droging.

Knippen - wassen - in een waszakje ophangen - regelmatig opschudden, zodat er geen schimmel in komt

 

Maar de konijnen vinden gedroogde kruiden en bloemen heeeeeel erg lekker en het is leuk om het aan ze te geven.

Reken op een dag of 7-10 regelmatig werk verrichten (maar dat is maar een paar minuutjes) en dan heb je dus veel plezier ervan.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunniesarebunnies zei:

Bedankt, dan weet ik dat ook weer

Ik heb van die zakjes bij AH gekocht. 30 cent per zakje en steeds weer te gebruiken. Die zakjes bevallen me goed. Bij AH kun je geen plastic zakjes meer pakken maar moet je zelf zakjes meenemen of daar kopen en steeds in je tas stoppen. Ik heb er een stuk of 10 gekocht.

Waszakjes die je voor de wasmachine gebruikt zal ook wel gaan, maar die van AH zijn wat luchtiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn die alleen in de winkel te koop. Bij de jumbo zijn ze ook te koop, ik bestel daar wel online en kreeg de laatste tijd telkens van die zakjes als gratis product bij mijn bestelling. Ik heb nu zo een verzameling dat ik ook wel kruiden kan drogen voor de konijnen 😄 Screenshot_20230926_122338_Gallery.jpg

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, bunnyempress zei:

Het is vrij saai. Je kan op 2 manieren drogen:

Knippen - wassen - op een bord of dienblad neerleggen om te drogen in de zon of gewoon binnen. Regelmatig keren, zodat er geen schimmel op komt. Blad moet zo min mogelijk op elkaar liggen, want dan heb je veel meer kans op schimmel/slechte droging.

Knippen - wassen - in een waszakje ophangen - regelmatig opschudden, zodat er geen schimmel in komt

 

Nog een manier; toiletpapier op de verwarming, daar je blaadjes overheen, niks meer aan doen. Elke keer als je langsloopt zie je meteen hoever het al gedroogd is. Is vooral een succes in de wintermaanden, want dan staat de verwarming ook daadwerkelijk aan. Maar ik heb al met succes aardbeienblad, echinacea, munt, paardenbloemblad en weegbree gedroogd, terwijl de verwarming niet eens aanstond. Mijn goudsbloemen leg ik tussen velletjes keukenpapier in een doos, daar heb ik ook geen omkijken meer naar en werkt prima.

 

Die zakjes wil ik ook nog een keer proberen, volgens mij heb ik nog wel wat liggen. En ik overweeg een voedseldroger te kopen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Denk je dat al die weegbree op de verwarming past?

 

Plunder jij dan nu de aardbeienplanten en de echinacea?

 

Geen 25 liter nee 🤣

 

Maar ik heb wel ongeveer 1/3 pedaalemmerzak weegbree nu, dat paste prima (ruimte over voor andere dingen zelfs). Vonden ze heerlijk.

 

De aardbeienplanten zag ik dat ze op een biologische boerderij allemaal alweer de grond uitgetrokken werden, dus ik had even gevraagd of ik wat mee mocht nemen voor de cavia's. Echinacea stond daar ook heel veel, dat werd er niet uitgetrokken (is volgens mij een vaste plant), maar er was zoveel dat ik daar ook wat van mocht plukken. Ze waren al niet zo mooi meer. Paardenbloemblad pluk ik in de buurt op plekken met amper auto's en honden. Komt vaak als onkruid op tegen schuttingen. Munt heeft de hele moestuin overgenomen, goudsbloem had ik speciaal voor de cavia's gezaaid.

 

Ik zal eens kijken of ik een foto kan sturen hoe het op de verwarming ligt 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Lollie zei:

Echinacea

Wat is zo leuk vind aan deze plant is dat hij zoveel bladeren heeft en aan zo'n plant mist men één of twee bladeren niet. 

Ik vind het ook leuk om zoveel mogelijk kruiden te plukken. Maar ik ben wat beducht geworden voor riet en maisblad. Ik heb weinig gegeven en dan toch pas Rosie een halve dag niet willen eten. Ik denk dan toch dat dat door de groente komt. Wist ik maar wat dat was. Nu al twee keer gehad. Halve dag niet willen eten en in de loop van de middag weer opgeknapt.

Ze krijgen bij mij: druivenblad, berkenblad, weegbree, paardenbloem, enhinacea, aardbeienblad, munt, basilicum, witlof, fluitekruid, wortelloof, gras, klaver, broccoli, , zevenblad, muur, wilgenblaadjes en altijd een appelschil.  Ik geef niet elke dag deze kruiden maar wissel het af maar zeven of acht soorten zitten er wel in de bak

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Lollie zei:

Nog een manier; toiletpapier op de verwarming, daar je blaadjes overheen, niks meer aan doen

 

Oh, dat kan helaas niet bij ons. Op 3 plekken in huis vloerverwarming en de radiatoren die overbleven zijn allemaal dun. Dus niet meer die oude, waar je echt een ruimte van 10cm hebt. Dat deed ik vroeger wel ja. In principe zou ik de vloerverwarming aan kunnen zetten in de badkamer en daar op drogen, maar dat vind ik niet echt duurzaam. Al snap ik dat mensen met zonnepanelen denken, als ik toch niet mag terugleveren (afgeknepen), doe ik wel zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .