Ga naar inhoud

Konijnen aangevallen door honden


Lucie

Aanbevolen berichten

Hey, 

Jammer genoeg wat slechter nieuws...

 

Vrijdag zijn mijn konijnen aangevallen door de honden van de buren. Ze zijn over de ren gesprongen en hebben ook het hok kapot gemaakt. Lola kon ontsnappen maar jammer genoeg kreeg Gandalf waarschijnlijk een hartaanval... ( er waren niks van wondjes te zien bij hem). We vonden Lola terug en hadden het hok terug gemaakt en de ren op een andere plaats gezet in de tuin ( waar het volledig is afgesloten). Maar toch vonden de honden ergens een plaatsje om erdoor te kruipen. 

Gelukkig was ik net buiten en kon meteen ingrijpen. Nu houden we haar teidelijk binnen maar ze eet niet zo veel. Drinken is nog redelijk en ze zit heel de tijd in het houten huisje in haar hok binnen.

 

Weet iemand wat ik voor haar kan doen?

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Gandalf, Lola en arme jullie. Wat enorm verdrietig.

 

Veel konijnen kunnen niet goed in hun eentje zijn. Als je het hebt, dan helpt een baby knuffel (zodat er niets aan oogjes e.d. zit waar ze aan kunnen knagen) de meeste konijnen toch wel met iets van troost bieden. Weghalen als ze het gaat slopen, maar als ze er tegen aankruipt of bij blijft zitten, dan is het goed.

 

Uiteindelijk zul je nu moeten beslissen wat je het beste kan doen, want de situatie met de honden buiten klinkt onhoudbaar. Dus binnenkort buiten terugplaatsen lijkt me niet goed, maar straks kom je over de tijd heen dat ze nog naar buiten kan, omdat het weer gaat afkoelen. Dan wordt ze dus automatisch een binnen-konijn. Ik weet niet of je daar de plek en ruimte voor hebt.

 

Nadat je dat hebt besloten, zou ik z.s.m. gaan kijken naar een maatje voor haar.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

En wat heb je met die buren gedaan? Contact met ze opgenomen en het verhaal verteld?

Mijn inziens moeten zij het hok toch vergoeden als het beschadigd is?

De eerste keer waren het de buren zelf die kwamen aanbellen om het te zeggen maar de tweede keer ben ik het weest zegen.

 

De schade aan het hok viel wel mee want nieuwe spijkers in geslaan en een draad recht getrokken. Ze willen in preciepe ook een nieuw konijntje betalen maar ik hier voor ben ik nog niet meten klaar ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

Arme Gandalf, Lola en arme jullie. Wat enorm verdrietig.

 

Veel konijnen kunnen niet goed in hun eentje zijn. Als je het hebt, dan helpt een baby knuffel (zodat er niets aan oogjes e.d. zit waar ze aan kunnen knagen) de meeste konijnen toch wel met iets van troost bieden. Weghalen als ze het gaat slopen, maar als ze er tegen aankruipt of bij blijft zitten, dan is het goed.

 

Uiteindelijk zul je nu moeten beslissen wat je het beste kan doen, want de situatie met de honden buiten klinkt onhoudbaar. Dus binnenkort buiten terugplaatsen lijkt me niet goed, maar straks kom je over de tijd heen dat ze nog naar buiten kan, omdat het weer gaat afkoelen. Dan wordt ze dus automatisch een binnen-konijn. Ik weet niet of je daar de plek en ruimte voor hebt.

 

Nadat je dat hebt besloten, zou ik z.s.m. gaan kijken naar een maatje voor haar.

Volgende week gaan er 2 puppy's weg maar ze hebben er wel nog dus gaan het nog eens bespreken met hun en vooral waar de honden telkens weg kunnen.

 

We gaan wel kijken voor een nieuw konijntje maar hier ben ik nog niet direct klaar voor ... de buren stelden wel zelf voor om het nieuwe konijntje te betalen en de bijkomende kosten zoals castratie.

 

Het idee met een baby knuffel ga ik zeker eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat is toch gewoon je grootste nachtmerrie? Niet 1 maar zelfs 2 keer. Die honden moeten in ieder geval gestopt worden, die gaan hier niet mee stoppen. Goed nadenken over hoe je alles kunt afsluiten, 1 gaatje is genoeg, ze kunnen dan de hele tuin door. Waar je de ren ook neer zet het zal niet veilig zijn tot ze nergens meer door kunnen.

 

Gandalf was meteen dood? Er is wel een verklaring hoe dat kan, maar dan heeft hij letterlijk doodsangsten uitgestaan. Dat is een soort "foutje" waardoor de hartspier niet meer ontspant, na een fight or flight reactie. Het is wel een vaak gehoorde opmerking dat konijnen zich dood kunnen schrikken door enorme angst (bijvoorbeeld vuurwerk).

 

Lola heeft het nu ook gewoon moeilijk, weg uit haar vertrouwde omgeving, maatje weg, honden die haar doodsbang hebben gemaakt en dan ook nog allemaal leefgeluiden in huis die ze niet kent. Ga er maar aanstaan. Ik vind haar gedrag niet gek.

 

Wat je kunt doen, rekening houden met leefgeluiden, de tv is ook een bedreiging voor haar. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar misschien heb je ruimte in een rustige kamer voor haar over? Zodat ze echt even niet bang hoeft te zijn. Slecht eten kan wel een noodgeval worden, ik zou haar dus zeker ook dingen voorschotelen die haar wel verleiden te eten. Is er iemand in het gezin die ze vertrouwd?

 

Een knuffel voor baby's kan haar helpen minder alleen te zijn, maar is wel een beetje tricky of ze het niet stuk maakt natuurlijk. Koppelen zodra zij dat aan kan lijkt me het beste, maar de kans is groot dat je daar zelf dan nog niet aan toe bent. Het ene konijn heeft het binnen een week nodig de ander doet het prima zonder, houd rekening met 3 weken, maar in ieder geval binnen 3 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Lucie zei:

Ze willen in preciepe ook een nieuw konijntje betalen

Waar ik ons konijn vandaan haalde, moet je binnen drie maanden weer herkoppelen of het overgebleven konijn terugbrengen. Ik begrijp dat je er nog niet aan kunt denken maar een ander konijn geeft ook weer iets van vreugde als je die gaat halen.

De buren lijken me correcte mensen. En een konijn uit de opvang is voor een buitenstaander best prijzig! Sterkte joh!

 

Een hond van de buren heeft eens een kip bij ons gedood. Ik ben die hond achterna gegaan en hij ging een schuur in en heb ik hem met een hondenketting flink afgedroogd. Woest was ik. Was niet netjes. En de buren hebben hem af laten maken. Bleek niet betrouwbaar te zijn voor hun kleinkinderen. Ze verbaasden zich erover dat hij  me niet aangevallen was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Kolino zei:

Jeetje, dat is toch gewoon je grootste nachtmerrie? Niet 1 maar zelfs 2 keer. Die honden moeten in ieder geval gestopt worden, die gaan hier niet mee stoppen. Goed nadenken over hoe je alles kunt afsluiten, 1 gaatje is genoeg, ze kunnen dan de hele tuin door. Waar je de ren ook neer zet het zal niet veilig zijn tot ze nergens meer door kunnen.

 

Gandalf was meteen dood? Er is wel een verklaring hoe dat kan, maar dan heeft hij letterlijk doodsangsten uitgestaan. Dat is een soort "foutje" waardoor de hartspier niet meer ontspant, na een fight or flight reactie. Het is wel een vaak gehoorde opmerking dat konijnen zich dood kunnen schrikken door enorme angst (bijvoorbeeld vuurwerk).

 

Lola heeft het nu ook gewoon moeilijk, weg uit haar vertrouwde omgeving, maatje weg, honden die haar doodsbang hebben gemaakt en dan ook nog allemaal leefgeluiden in huis die ze niet kent. Ga er maar aanstaan. Ik vind haar gedrag niet gek.

 

Wat je kunt doen, rekening houden met leefgeluiden, de tv is ook een bedreiging voor haar. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar misschien heb je ruimte in een rustige kamer voor haar over? Zodat ze echt even niet bang hoeft te zijn. Slecht eten kan wel een noodgeval worden, ik zou haar dus zeker ook dingen voorschotelen die haar wel verleiden te eten. Is er iemand in het gezin die ze vertrouwd?

 

Een knuffel voor baby's kan haar helpen minder alleen te zijn, maar is wel een beetje tricky of ze het niet stuk maakt natuurlijk. Koppelen zodra zij dat aan kan lijkt me het beste, maar de kans is groot dat je daar zelf dan nog niet aan toe bent. Het ene konijn heeft het binnen een week nodig de ander doet het prima zonder, houd rekening met 3 weken, maar in ieder geval binnen 3 maanden.

Gandalf had niks van wondes ofzo dus denk dat hij van angst gaat gestorven zijn...

 

Lola vertrouwd mij best goed en ondertussen eet ze wel al weer wat meer dus dit stelt mij enorm gerust.

Ik heb ook gepobeerd met een baby knuffel maar ze maakt die niet kapot maar doet er ook niks mee...

 

Ben wel van plan om een nieuw konijntje te nemen binnenkort en ben nu ook wel al een beetje aan het rondkijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Waar ik ons konijn vandaan haalde, moet je binnen drie maanden weer herkoppelen of het overgebleven konijn terugbrengen. Ik begrijp dat je er nog niet aan kunt denken maar een ander konijn geeft ook weer iets van vreugde als je die gaat halen.

De buren lijken me correcte mensen. En een konijn uit de opvang is voor een buitenstaander best prijzig! Sterkte joh!

 

Een hond van de buren heeft eens een kip bij ons gedood. Ik ben die hond achterna gegaan en hij ging een schuur in en heb ik hem met een hondenketting flink afgedroogd. Woest was ik. Was niet netjes. En de buren hebben hem af laten maken. Bleek niet betrouwbaar te zijn voor hun kleinkinderen. Ze verbaasden zich erover dat hij  me niet aangevallen was.

Ben wel van plan om een nieuw konijntje te nemen en ben nu ook al een beetje aan het rondkijken.

Waar heb jij jou konijntjes vandaan?

 

 

Wow! heftig verhaal! Die zelfde buren hun hond heeft ook ooit eens achter onze kip gezeten die leefde wel nog maar was helemaal gepluimd en verdween daarna plots... Heel vreemd

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lucie zei:

Waar heb jij jou konijntjes vandaan?

Ik heb ons echtpaar en daarvoor een ram bij Kaatje Keutel (Karin Kuipers) in Lelystad vandaan. Een schat van een vrouw met een hart voor konijnen en ze kent haar konijnen ook goed.

Maar ik moet zeggen dat ik bij Huize Pluis Bennekom en Ede ook goede ervaringen heb opgedaan. Alleen gingen ze daar voor een date van een uur. Bij Kaatje mocht ik drie konijnen aanwijzen en dan gaan ze het proberen met keuze 1. Het is toen keuze 2 geworden. Het koppeltje heb ik zelf gekozen omdat ik helemaal weggeraakt was van Japanners. En daar hadden ze een koppel dat precies op mijn vorige koppel leek. Alleen hebben nu beide staande oren en in het vorige koppel was er één met hangoren.

Beide verdwenen door vos of marter.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kan je Lola laten koppelen aan een nieuw vriendje bij een konijnen opvang. Lola mag dan zelf een vriendje kiezen die zij leuk vindt. Bijkomend voordeel is dat de rammetjes in een opvang allemaal gecastreerd en gevaccineerd zijn. Mijn konijnen heb ik laten koppelen bij konijnen opvang Hillegom, 45 minuten rijden bij ons huis vandaan.

Op de site hier staat bij informatie een lijst met konijnen opvangen, zo kan je een opvang bij jou in de buurt zoeken.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 14-9-2023 om 17:45, To van de Veluwe zei:

Ik heb ons echtpaar en daarvoor een ram bij Kaatje Keutel (Karin Kuipers) in Lelystad vandaan. Een schat van een vrouw met een hart voor konijnen en ze kent haar konijnen ook goed.

Maar ik moet zeggen dat ik bij Huize Pluis Bennekom en Ede ook goede ervaringen heb opgedaan. Alleen gingen ze daar voor een date van een uur. Bij Kaatje mocht ik drie konijnen aanwijzen en dan gaan ze het proberen met keuze 1. Het is toen keuze 2 geworden. Het koppeltje heb ik zelf gekozen omdat ik helemaal weggeraakt was van Japanners. En daar hadden ze een koppel dat precies op mijn vorige koppel leek. Alleen hebben nu beide staande oren en in het vorige koppel was er één met hangoren.

Beide verdwenen door vos of marter.

 

 

Oh,

Is heel jammer...

Gandalf heb ik wel geluk gevonden en afscheid kunnen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-9-2023 om 21:36, mammafelina zei:

Het beste kan je Lola laten koppelen aan een nieuw vriendje bij een konijnen opvang. Lola mag dan zelf een vriendje kiezen die zij leuk vindt. Bijkomend voordeel is dat de rammetjes in een opvang allemaal gecastreerd en gevaccineerd zijn. Mijn konijnen heb ik laten koppelen bij konijnen opvang Hillegom, 45 minuten rijden bij ons huis vandaan.

Op de site hier staat bij informatie een lijst met konijnen opvangen, zo kan je een opvang bij jou in de buurt zoeken.

Heb vandaag een nieuw konijntje weest halen. Hij moet wel nog gecastreerd worden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dan kom je misschien straks voor een lastige situatie te staan: wat doe je als Lola en de gecastreerde ram elkaar niet leuk vinden en gaan knokken? Dan heb je kosten gemaakt voor de castratie en zit je met 2 konijnen die niet samen kunnen. Weet je hoe oud het rammetje is? Was het geen beter plan geweest om naar een opvang te gaan en Lola daar te laten koppelen aan een rammetje die al kant-en-klaar is en waar Lola het goed mee kan vinden? Ik help je hopen dat je heel veel geluk hebt en dat het rammetje wat je nu hebt gekocht/gekregen het goed kan vinden met Lola. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lucie zei:

Heb vandaag een nieuw konijntje weest halen. Hij moet wel nog gecastreerd worden 

Ik ben het voor meer dan 200% met JokeC eens. Jammer dat je niet naar een opvang gegaan bent. Dan was hij gecastreerd, gechipt (meestal) en gevaccineerd. Als je dit zelf moet laten doen, kost je dat veel meer en net wat Joke zegt. Als het niet klikt tussen die twee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .