Ga naar inhoud

Knaaggedrag


Ldp

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Ons konijn is nu net een jaar oud, het is een Franse hangoor en het is een mannetje. Een maand terug hebben we hem laten castreren vanwege territoriaal gedrag (bijten wanneer we iets wilden verplaatsen in de kooi etc.). We hoopten dat hij hierdoor misschien ook wat gehoorzamer zou zijn wat betreft knagen aan dingen, maar dit is helaas niet gebeurd. We laten hem uit zijn kooi wanneer we thuis zijn, omdat we hem dan in de gaten kunnen houden en hij niet aan snoeren of giftige planten zou knagen. We merken dat hij uit de kooi zijn heel fijn vindt, maar het is niet altijd mogelijk omdat er dus veel gevaren zijn voor hem die hij niet inziet. Hij heeft heel erg veel knaagspeelgoed en ook een bak met zand waarin hij kan graven, maar toch vindt hij aan de bank en aan de stoelen knagen het allerleukst. Luide geluiden helpen niet, waar we inmiddels achter zijn, en we zijn ten einde raad wat we nog moeten doen. Hij blijft maar overal aan knagen en luistert niet! Zodra we wegkijken heeft hij al weer een blad in z'n bekje. Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt en advies? Alle hulp is welkom!

 

-Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knagen kan je konijnen niet afleren - sorry.

 

Wat wel kan is een konijn-veillige omgeving maken. Snoeren kun je wegwerken of beschermen. Tafelpoten, bankpoten of ander hout kun je afschermen.

Planten zul je hoger op tafels neer moeten zetten of bijv. een hangpot nemen of in de kast zetten.

 

Daarnaast is het zo dat het voor konijnen echt nodig is om 4m2 ongeveer blijvend als ruimte te hebben, anders gaan ze veel meer knagen uit frustratie. Bijv. aan tralies omdat ze eruit willen. Of ze worden aggressiever, omdat ze te weinig ruimte hebben. Hoeveel ruimte heeft hij tot zijn beschikking als jullie er niet zijn? Je kunt op veel manieren een ren maken waardoor hij gewoon lekker kan rennen en floppen. Meer leuke binnenverblijven ter inspiratie je hier: https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/81874-fotos-van-binnenhokken-en-verblijven-van-konijnen/

 

Wat ook heel erg helpt is een maatje voor je konijn - samen zijn ze vaak veel gelukkiger en dus rustiger.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja helaas, dat klinkt als heel normaal konijnengedrag. Dit is dan ook niet af te leren. Waarschijnlijk ben je verkeerd voorgelicht door degene die je het konijn heeft verkocht. Hieronder zijn 2 artikelen die je door kan lezen met tips.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Verder kan ik je alleen meegeven door je woonkamer konijnproof te maken. Mijn koppeltje konijnen (gecastreerde ram en voedster, konijnen horen namelijk samen te leven) leven bij mij ook binnen en hebben de gehele woonkamer. Ze lopen altijd los en we hebben de hele woonkamer dus konijnproof gemaakt. Alle planten staan verhoogd, kabels zijn weggewerkt dat ze er niet bij kunnen en we hebben alleen meubels met metalen poten zodat ze er niet aan kunnen knagen. Behalve onze bank en een klein tafeltje op het kleed, maar die afgeknaagde poten nemen we voor lief, zie ook onderstaande foto (inmiddels zijn de knaagsporen nog erger 😅).

Screenshot_20230717_185722_Gallery.thumb.jpg.88e7231c44e645b169d6fcedd7bffc78.jpg

 

Wat ook een optie is, om van een andere kamer in het huis een konijnenkamer te maken. Dit doen ook veel mensen, omdat een lege kamer speciaal ingericht voor de konijnen makkelijker konijnproof te maken is. Zo hoef je hier sowieso geen planten neet te zetten en is het onwaarschijnlijk dat je er kabels hebt lopen. Ook zijn knaagsporen minder erg omdat je ze toch niet altijd kan zien. 

 

Ik hoop dat je iets met mijn berichtje kan. Als je nog specifiekere hulp nodig hebt, bijv met ideeën over hoe je iets kan wegwerken, stel gerust meer vragen!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Miekmoek zei:

stel gerust meer vragen!

Ik vraag me af of dan je hele kamer niet vol keutels ligt? Zijn ze dan zo goed zindelijk? Ik vind op de vloer soms wel een verdwaalde keutel maar een plasje zie ik inderdaad alleen in het hok maar soms wel naast het toilet! Mooie konijnen heb je! Ze zien er zo zacht uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ze zijn heel goed zindelijk. Hun eigen plekje met toilet en hooiruif staat achter de bank en fauteuil, daar liggen wel meer keutels naast de bak van het eruit springen. Maar dat is mooi uit het zicht 😉 En daar hebben we vinyl liggen zodat alles incl verdwaald plasje, makkelijk op te ruimen is.  

 

Dankje! Ze zijn ook heel zacht 😊 En 's ochtends hebben ze hun 5 knuffelige minuten, dan liggen ze naast elkaar op het kleed en kan ik duo knuffelen 😍

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste is idd een veilige plek waar konijnen geen gevaarlijke dingen kunnen bijten.

 

Onze kleine rakker bijt nergens in maar de grote (die 3.5 jaar in een kleine kooi werd gehouden in het donker) direct bij binnenkomst internet kabel en tv kabel doorgebeten beneden. Stank voor dank😜😂

 

Ze hebben nu 40m2 en hebben kartonnen doosjes, huisjes, tunnel met hangmat en kussen... Maar ik had een koelmatje gekocht bij de action en daar bijt hij stukken af dus direct weggehaald. Planten zijn er niet. Dochter houd haar kabels natuurlijk veilig weg.

 

Dat is de enige optie. Alles wegwerken. En veel veilige speeldingetjes. Knabbelsteen en af en toe een knabbel staaf.

 

Als je een plekje hebt in huis wat je kan afschermen zodat hij alleen daar is en niet verder in huis kan komen dan heb je al die problemen niet.

 

Succes

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Kolino zei:

Wat is een knabbelsteen? Toch niet die witte blokken he?

Ik noem het knabbelsteen maar het is zo.n vierkant ding met kruiden en bloemetjes. Had het anders moeten formuleren sorry. Knabbelblok klinkt dan ook weer als zo.n slechte mineraal steen. Die bedoel ik dus niet. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Kolino zei:

Gelukkig, ik schrok al. Het linkt als een hooikubus nu 🙂

 

 

Zo iets maar dan meer vierkant met bloemetjes erbij. Kan het zo snel niet vinden en heb het ook al een tijdje niet meer gekocht. Ze krijgen al zo veel vers nu.

IMG_20230720_225556.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .