Ga naar inhoud

neusspoelen: konijn schreeuwde


bunnyandme

Aanbevolen berichten

Gisteren bij de da geweest, omdat mijn konijn Sonny last heeft van snot. De da wou mij laten zien hoe ik Sonny's neus moest spoelen, maar terwijl ze dat deed begon Sonny naar adem te happen en vervolgens keihard te schreeuwen. Hij heeft een stuk of acht keer geschreeuwd, dus dat was akelig om mee te maken. Sonny werd uiteindelijk weer rustig/stil toen hij bij zijn maatje werd gezet. De da hoopt dat het makkelijker gaat in een vertrouwde omgeving, maar als het niet lukt omdat Sonny in paniek raakt hoeft het natuurlijk niet. Eerlijk gezegd ben ik te bang om het te proberen, ook omdat ik mijn vorige konijn ben verloren nadat hij stikte. Het is dus een enorme trigger voor mij. Heeft iemand ervaring met neusspoelen of een paniekerig konijn?

 

Wat kan ik doen om het alsnog te proberen en te voorkomen dat hij weer zo in paniek raakt? Is er een bepaalde manier om te voorkomen dat hij zich zo verslikt/naar adem hapt? En hoe noodzakelijk zijn de neusspoelingen (naast antibiotica) als het gaat om de behandeling van snot? 

 

Ik las online dat er een verstuiver op de spuit gebruikt kan worden, mogelijk kan ik die online bestellen..?

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoelen is dus de enige medische handeling die je als baas mag doen die ik niet aandurf. Ik heb zelf een "trauma" van zoutoplossing in je neus spuiten. Je stikt daar inderdaad bijna van en konijnen ademen alleen maar door de neus, dus dat is nog heftiger. Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om dat te doen. Mocht het ooit moeten dan zal ik de dierenarts echt vragen het voor te doen, dan weet ik hoe mijn konijn reageert. Neusdruppels waren in het verleden al een grote ellende bij het konijn.

 

De ene dierenarts zweert bij spoelen, de ander moet er niks van weten. Ik heb inderdaad wel van een verstuiver gehoord die je op de spuit kunt zetten. Ik zou dat aan de dierenarts vragen of ze dat hebben/kunnen bestellen. Je zou bij medpets of een dierenapotheker kunnen kijken. Het spoelen is geen must wat ik heb begrepen. Mijn konijn heeft nu 8 jaar snot, heb hem alleen maar met antibiotica behandeld. Zowel oraal als via de neus dus. Ik ben dus ook bang dat ze het gevoel hebben dat ze stikken, dat gillen is ook echt geen goed teken. Ik zou ook twijfelen en 7 kleuren schijten als ik dat mijn konijnen iedere dag aan moet doen.

 

Voorkomen dat ze stikken/verslikken... mij lijkt het voor je op tafel zetten het makkelijkste en dan achter het konijn gaan zitten. Ik tag @Eefje even die heeft ervaring met spoelen. Ik denk dat in dit geval 2 paar handen ook geen overbodige luxe zijn, dus als je iemand hebt waar je het samen mee kunt doen, dan zou ik dat echt aanraden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoelen is echt heel naar. Ik doe het ook liever niet en als het wel moet doe ik liever niet het echte spoelen, maar alleen wat deuppelen gemixt met een slijmoplosser. Ik heb ook nog nooit een konijn horen gillen tijdens spoelen en dat klinkt mij echt niet oke. Als mijn konijn zou gillen bij spoelen zou ik er niet aan beginnen, ze doen dat echt alleen bij extreme pijn of doodsangst. Dan is wat mij betreft de vraag hoe zinvol dat is...

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene konijnenkundige DA zegt "druppelen" met koppie omhoog, de ander zegt met koppie recht "met enige kracht schuin naar achter in het neusgat spuiten". Ik heb beide methodes gebruikt. Ik denk dat ik het meeste resultaat en minste stress (bij zowel konijn als mijzelf 😁) ervaren heb met het spuiten. Even snel spuiten (geen 3 liter tegelijk natuurlijk, maar 2 of 3 ml, dacht ik), koppie meteen loslaten en het konijn de snotpieken laten uitniezen. Misschien is het ook wel per konijn en eigenaar afhankelijk of en wat er werkt. Dat druppelen vond ik enger, omdat ik bang was dat het konijn stikte of zich verslikte of erger, omdat je dan het koppie omhoog moet houden. En het duurde langer. Maar gillen...... als het konijn er van de schrik en ellende niet in blijft dan blijf je er als eigenaar zelf wel in. Brrrr.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het af laten hangen van het konijn. Het konijntje waar ik regelmatig bij gespoeld heb vond het wel vervelend, maar ging niet totaal over de flos. Zij was ook heel tam en vond het niet erg om gehanteerd te worden. Even snel, zoals Joke zegt met enige kracht flats door die neus, keer niezen, snoepje erin en klaar. Bij mijn huidige konijnen geen haar op mijn hoofd die ze dat aan zou doen. Die zijn dagenlang totaal van slag als ze alleen maar denken dat je ze oppakt. 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of een stoom machine (naam kwijt) niet zou kunnen? 

Onze nijn heeft ook last van snot. Om de dag keiharde groene brokken in zijn neus. Hij heeft antibiotica en druppels en zalfje. Het lijkt wel wat minder te worden.

Maar onze nijn is dus ook heel paniekerig. 

Zou het mogen ... stomen? Ding maakt veel herrie maar denk dat het fijner is dan spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou stomen echt nooit doen. Ten eerste omdat je niet weet hoe heet het stoom is dat in de neus komt, waardoor je het konijn gemakkelijk verbrandt. Als je zelf stoomt voel je het als je te dichtbij komt (hoewel het dan ook al te laat is), maar bij een konijn kun je dat niet goed genoeg zien. Bij mijn weten irriteert het de slijmvliezen inderdaad alleen nog maar meer dan dat het effect heeft. Het heeft kortdurend effect, je kan tijdelijk beter ademhalen doordat het meer open voelt, maar je gaat er ook meer snot van produceren.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Kolino zei:

Ik meen dat stomen de slijmvliezen meer irriteert, lang geleden dat ik heb uitgezocht of stomen een optie was. Met een geurolie mag het sowieso niet. Als je het zeker wilt weten zou ik een dierenarts raadplegen.

Zeker weten zonder geurolie want dat irriteert zeker weten. Toen Lap heel verkouden was mochten we hem in de badkamer stomen met hete douche .Dat werkte toen goed. 

Nu zijn we verhuisd en hebben een grote badkamer met alleen bad en dat stoomt niet zo hard.

Ik zal het vragen aan de dierenarts.

 

Dankjewel 🤗

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik zou stomen echt nooit doen. Ten eerste omdat je niet weet hoe heet het stoom is dat in de neus komt, waardoor je het konijn gemakkelijk verbrandt. Als je zelf stoomt voel je het als je te dichtbij komt (hoewel het dan ook al te laat is), maar bij een konijn kun je dat niet goed genoeg zien. Bij mijn weten irriteert het de slijmvliezen inderdaad alleen nog maar meer dan dat het effect heeft. Het heeft kortdurend effect, je kan tijdelijk beter ademhalen doordat het meer open voelt, maar je gaat er ook meer snot van produceren.

Is koud stoom...met zo.n maskertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .