Ga naar inhoud

Voedster wordt volgende week gecastreerd


Amor83

Aanbevolen berichten

Grootste gevaar met twee konijnen samen waarvan de een ziek is, is een nieuwe dominantie strijd. Maar gezien je ram dominant is, is de kans daarop nihil. Je wil niet dat het herstellende konijn opeens bereden wordt of opgejaagd. Dat is het enige risico.   
 

Zeker omdat de ram mee is geweest en alle luchtjes ook heeft geroken.  Als hij niets deed terwijl ze flink out was van de narcose, laat hij haar nu vast ook met rust. Konijnen willen zieke konijnen ook weleens links laten liggen. Dus dat klinkt wat er nu gebeurd. 
 

Fijn dat je thuis bent, wij hielden idd ook een oogje in het zeil. Onze dierenarts raad daarom castraties op vrijdagen aan, zodat je za/zo thuis bent. 
 

Ons meisje werd helaas niet gecastreerd in de opvang. We hadden nog aangeboden om het te betalen en daar laten doen, maar dat wilden ze niet. Ik vond het ook stressvol. Ach, ze zijn het waard moet je maar denken. 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het gaat op zich goed met haar. Ook zonder romper. Ze heeft zich eindelijk weer eens goed kunnen wassen. Ze eet zelfs brokjes en ze sloopt een hoekje van mijn verblijf wat ik heb gemaakt.

Het enige wat nu speelt en wat me zorgen baart is dat de ram niet in de buurt mag komen. Ze knort en piept naar hem en haar oren gooit ze naar achter. Hij vindt het erg spannend allemaal en weet niet zo goed wat hij moet. Maar ik weet dat hij soms echt fel uit de hoek kan komen (vandaar dat hij de baas is) zolang hij uit haar buurt blijft is het goed. Pffff

ik vind dit wel erg spannend want ze hebben in het begin flink gevochten voordat ze goed gekoppeld waren. Het wordt ook zo wel weer tijd voor haar pijnstilling dus wie weet is ze daarom extra fel naar hem.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opzet was een puppyren in de woonkamer Dat was 3 vierkante meter ofzo. Bied je op verschillende plekken hooi aan?  Dan kunnen ze er toch voor kiezen elkaar uit de weg te gaan. Bij mijn koppel is de ram ook de dominante. Hij heeft na de castratie een keer zitten rijden. Dat heb ik onderbroken. Soms wilde hij ook jagen. Qua verloop van hun band weet ik verder niks te zeggen omdat er op een keer vlinderen en soms jagen na niks gebeurd is bij mij tijdens de koppeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze hebben van alles twee, twee wc’tjes, twee bakjes met hooi, twee water bakjes en twee bakjes voor de biks. Het lastige voor hem is, als ze zich door ons angstig voelt (als we bijvoorbeeld medicijnen willen geven of wond willen bekijken) gaat ze bij hem helemaal troost zoeken. Dan is hij ook lief voor haar, likt hij haar. Maar als hij zich even anders beweegt of als hij even bij haar wilt ruiken dan doet ze heel naar tegen hem. Mijn verblijf is naast de woonkamer. 1,90x1,50. Het zijn dwerg konijnen dus voor nu is het denk wel oké. Normaal gesproken hebben ze 9m2 buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff daar ben ik weer hoor, ik blijf aan de gang… 😓

vanavond is het meerdere keren bijna geëscaleerd. Als de ram maar bijna alleen naar haar keek kreeg hij een snauw. Als hij op zoek ging naar eten werd ze wild en nog harder grommen.  Maar ondertussen zocht ze hem steeds op, ze dwong likjes op maar hij durfde zich amper nog te bewegen. Als hij dan wel ietsje bewoog dan wilde ze bijten maar gelukkig rende hij hard weg. Hij was helemaal gestrest en snapte er niets van. Dit heb ik meerdere keren zo aangekeken. Maar ik durf zo met geen mogelijkheid naar bed. Ik heb hem dus terug in het buitenverblijf gedaan. Even rust in de tent. Ik had natuurlijk split cage kunnen doen maar ik had daar niet snel de tijd en de middelen voor zo om half 11 savonds.
de voedster is ook zo onrustig bezig, graven en lopen, knagen. En ook de hele tijd eten. Pffff ze neemt bijna geen rust lijkt wel. Hopelijk een goed teken maar ze is nu zeker niet de makkelijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de rust heeft ze gelukkig weer terug. (En ik ook dus een beetje)  aan het begin van de nacht heeft ze 3 keer gestampt maar daarna heb ik niets meer gehoord.
 Ze is nu  heel rustig aan het eten en aan het rondhupsen in dr verblijf. 
Wat de gevolgen (qua koppeling) zijn weet ik niet, ik hoop niet groot maar voor nu is het voor beide konijnen (denk ik) beter om even niet bij elkaar te zijn. Het gaat me wel aan het hart.
De ram nu zo alleen buiten in het grote verblijf maar daar mag hij tenminste wel bewegen en zijn ding doen. Ze was zó gefixeerd op alles wat hij deed. 
 

aangepast door Amor83
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze haar rust terug heeft!

 

De meningen zijn verdeeld over wel of niet de partner er bij, maar tenzij het echt een heel hecht koppeltje is, doe ik het zelf meestal niet de dag van / de dag na de ingreep. Zeker als de dames de baas zijn (wat hier vaak is 😉 ) maakt het dat de balans in de relatie toch wat verschuift, wat toch wat onrust kan geven. Dan liever een aantal dagen uit elkaar. Ik heb zelf niet vaak problemen gehad met terugkoppelen er na, soms heb ik ze nog wel een aantal dagen split-cage gezet voor het terugkoppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik kom hier weer met mijn update….

vanmorgen kwam ik erachter dat vannacht de voedster mijn mat helemaal kapot had geknaagd. Ik had de mat weggehaald en ander knaagmateriaal neergelegd maar nadat ik de kinderen had weggebracht naar school had ze ook al een stuk van de houten vloer en plinten kapot geknaagd. Ik weet dat ze dit ook doet uit verveling. 
iets later had ik de dierenarts aan de lijn. Omdat ze zo levendig is, goed eet, keutelt en plast mocht ze van de DA naar buiten! Wel split cage adviseerde ze. Ik heb hierna contact gehad met een expert in konijnen en koppelen en zij adviseerde me juist om, als ze toch beide naar buiten gaan, ze gewoon bij elkaar te laten. Zij was er van overtuigd dat ze waarschijnlijk dit gedrag vertoonde omdat het een kleine ruimte was met verder niks erin. Ze verzorgt altijd de voedsters (en rammen) na castratie van de opvang (zij laten altijd alle konijnen castreren) en zij zet ze al heel snel buiten. Ze vertelde me ook dat ik nu me niet meer zo heel druk hoef te maken om de wond, aangezien er wel wat opstakels, tunnels wat dozen in het verblijf staan. Maar zij raadde dit juist aan zodat de konijnen wat te doen hebben en elkaar uit de weg kunnen gaan wanneer nodig. Ik heb haar dus mee naar buiten genomen en ze was zo blij.

blij om weer in haar vertrouwde hok te zijn en blij met haar vriendje. Geen enkele keer deed ze lelijk tegen hem en ze is vandaag verschillende keren flink gewassen door hem. En zij ook bij hem. Dus dat zit nu weer helemaal goed.

Pffjoe 😓 wat een stress om eigenlijk toch niks.
 

Maar nu komt het….. wat ik nu spannend vind (jajaja ik kan me altijd wel ergens druk om maken) is dat ze nu toch de druk doet met haar wond. Het lukt me ook erg lastig om de wond goed te bekijken want ze raakt gestrest als ik haar aanraak, ze vertrouwd me nu echt even voor geen meter. Maar ik lok haar met wat lekkers en dan laat ik haar op haar achterpoten staan en dan hoop ik een glimp op te vangen. Het ziet er wel goed uit (denk ik) mooi van kleur alleen onderaan lijkt het een heel klein beetje te wijken. Weet niet of dat erg is? De vrouw van de opvang verzekerde me dat het echt wel goed gehecht is en er niet zo snel iets mis gaat en ze zelf wel in de gaten houdt wat ze wel of niet kan. De wond ziet  er wel rustig uit.

 

Sorry  hoor dat ik maar blijf vragen om advies maar ik ben hier zo onzeker in. Ik ben hier niet voor ‘gemaakt’ merk ik al. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik was ook super nerveus. Een forum helpt heel goed.


Wat wij hebben gedaan om de wond beter te bekijken:

  1. Wachten totdat ze op haar zij lag (dan kon ik hem vaak wel zien)
  2. Snoepje geven (hoog) zodat ze op haar achterpootjes moest staan en de ander gauw kijken naar de wond evt. voorpootjes in je hand nemen of op je hand laten steunen, zodat ze niet te snel naar beneden kunnen.
  3. Telefoon onder het konijn schuiven met film opname aan - daarna kijken wat er zichtbaar was.

Nummer 1 was het effectiefst, maar 2 & 3 hebben ons ook geholpen. Zolang er geen druppels bloed in de ren liggen, kan de wond niet open zijn. Dus dan hoef je geen zorgen te maken. Maar ff kunnen kijken is wel heel erg fijn. Ik hoop dat ze met het warme weer gewoon flopt en dat je het dan goed ziet.

 

Wat fijn dat ze buiten zit en weer lief doet naar haar vriendje. Ja, veel mensen zeggen: als ze slopen/aggressief doen, dan kan je ze beter in hun eigen stek zetten.

 

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te veel stress hoor 🙂 Je bent de eerste paar dagen door, dus de kans dat er nu nog wat mis gaat is klein.

 

Heb je zo een simpele panelenren? Ik maak voor Sofie vaak even een sluisje van 2 of 3 paneeltjes, daar zet ik haar mee klem, pak haar op, en controleer haar. Zij is een stresskip die niet van optillen houd, maar als ik het op die manier doe is het ongemak toch het kortst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is deze week ook net een weekje dat ik het alleen moet doen, man moest plots een weekje voor werk naar buitenland en als je dan een stress kip bent als ik is het erg fijn om op een site als deze van je af te schrijven en fijne reacties en tips te krijgen. Nogmaals BEDANKT ☺️.

Vanmorgen heb ik de wond goed kunnen bekijken. Ik stond aan de andere kant van het hek. Zij stond op een bankje nieuwsgierig naar me te kijken of ik iets lekkers had. En dat had ik, ik hield het hoog en ze bleef een poos op haar achterpoten staan en zo kon ik het goed zien. Het ziet er goed uit, mooi van kleur en niks geen tekenen van ontsteking of iets. Erg fijn.
Nu inderdaad los laten, er zijn geen redenen dat het nu nog mis gaat. Samen buiten gaat het super met ze, wat een verschil met binnen. Ze zijn weer heel lief samen en ik vind ook ondanks dat de ram af en toe een luie, ietwat lompe en ook soms wat egoïstische ram is 😉, is hij nu erg lief voor haar. De hele tijd wel geweest. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verschil per dierenarts hè? Ik moet haar 6 dagen pijnstilling geven. En dat lukt nu dus erg goed en stress vrij als ik het op basilicum blaadjes doe. Ideaal, ze is er gek op. Het maskeert de evt. geur van de medicatie omdat het sterk ruikt van zichzelf en het basilicum blad is een beetje gekruld en blijft de medicatie er mooi op liggen, als een soort badje. Alleen opletten geblazen dat de ram het niet stiekem uit mijn handen of uit haar bekkie grist. 😃 hij eet een stuk sneller dan zij. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .