Ga naar inhoud

Vermoed gas


Linke

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

 

Een van mijn konijnen, Chili, heeft waarschijnlijk gas in zijn buikje. Ik hoor borrelend geluidje bij zijn buikje komen af en toe. En sommige van zijn keutels zijn ovaal. Iets natter dan de gezonde versie, maar plakt niet (dus geen diaree). Verder drinkt en eet hij goed, niks te merken... Wat zou nu het beste aanpak zijn? 

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees niet zoveel spannends, een konijn wat eet, drinkt keutelt en zijn ding doet. 

Mijn ervaringen met gas zijn konijnen die absoluut niet willen eten en tandenknarsend in een hoekje zitten, komen ook geen keutels uit. Houd het even in de gaten, als het gedrag zo blijft zou ik me geen zorgen maken. Merk je dat je konijn weg gaat kruipen en stopt met eten, dan direct naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even heel praktisch. Een gasbehandeling bestaat uit pijnstilling, darmstimulerende middelen en in veel gevallen dwangvoer. Soms wordt een antigasmiddel gebruikt, meestal niet. Dit is allemaal om ervoor te zorgen dat het gas de buik weer uit kan. Dat zou anders niet lukken, omdat het konijn stopt met eten van de pijn, waardoor de darmwerking stilvalt en het gas geen kant meer op kan. Daarom moet je de darmen kunstmatig aan de gang houden tot ze zelf weer gaan eten. 

In het geval van jouw konijn eet, drinkt en keutelt hij gewoon. Zolang dit het geval is heeft een behandeling geen zin, want alles wat je zou behandelen werkt op dit moment gewoon zoals het hoort. Zelfs al zou er wat gas in zijn buikje zitten, dan komt dat er vanzelf uit zolang hij eet en keutelt, want dan is er darmbeweging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Eefje:

Even heel praktisch. Een gasbehandeling bestaat uit pijnstilling, darmstimulerende middelen en in veel gevallen dwangvoer. Soms wordt een antigasmiddel gebruikt, meestal niet. Dit is allemaal om ervoor te zorgen dat het gas de buik weer uit kan. Dat zou anders niet lukken, omdat het konijn stopt met eten van de pijn, waardoor de darmwerking stilvalt en het gas geen kant meer op kan. Daarom moet je de darmen kunstmatig aan de gang houden tot ze zelf weer gaan eten. 

In het geval van jouw konijn eet, drinkt en keutelt hij gewoon. Zolang dit het geval is heeft een behandeling geen zin, want alles wat je zou behandelen werkt op dit moment gewoon zoals het hoort. Zelfs al zou er wat gas in zijn buikje zitten, dan komt dat er vanzelf uit zolang hij eet en keutelt, want dan is er darmbeweging. 

Ik ben het met je eens. Ik zou hem gewoon in de gaten houden. Bedankt voor je berichten :) Soms is het last om objectief te blijven als het om de nijnen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Linke:

Ik ben het met je eens. Ik zou hem gewoon in de gaten houden. Bedankt voor je berichten :) Soms is het last om objectief te blijven als het om de nijnen gaat.

Hier hetzelfde hoor! Ben al snel bezorgd als het om mijn konijnen en cavia's gaat. Bij sommige dingen moet je ook snel handelen. Beter hulp/advies vragen dan niets doen en te laat zijn. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu?

 

Het kan best een (beginnend)gasbuikje zijn geweest, maar zolang ze nog actief zijn, eten en keutelen, is dat gelukkig niet direct spoed, wel reden om ze heel goed in de gaten te houden, want dat kan natuurlijk wel omslaan.

 

 

Op 13-6-2020 at 20:42 zei Eefje:

Dat is ook de keerzijde van bunnybunch, je leest zoveel dat je achter elke boom een spook gaat zien! 

 

Klopt, en het nadeel is ook dat niemand op bunnybunch je konijn daadwerkelijk ziet, het is best lastig om de ernst van de situatie in te schatten. Dan is het dierenarts-advies meestal gewoon echt de veilige optie. Misschien in sommige gevallen dus iets te snel dat advies, maar liever dat er een keer iemand voor niets naar de dierenarts gaat met z'n konijn, dan dat er een konijnenleventje verloren gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .