Ga naar inhoud

Castratie


Joachimdk444

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen

voor veel van jullie zal deze vraag een simpel antwoord hebben, ik zou het wel zeker willen weten..

ik ga men rammetje binnekort laten castreren, maar gaat zo’n operatie wel is fout? Sterft er wel eens een konijntje van? Dat zou ik van jullie willen horen, ik hoop dat jullie mijn ongerustheid begrijpen!

alvast bedankt☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn rammen zijn tot nu toe altijd bij de opvang gecastreerd voor ik ging koppelen. 

Ik weet wel van enkele jaren hier meelezen dat vaak het grootste probleem is hoe de konijnen op narcose reageren, dat ze daarna onder andere moeite hebben hun temperatuur te regelen. Meestal gaat dit goed natuurlijk, maar als er problemen zijn komt het vaak daardoor. Maar tegenwoordig kan castratie van een ram ook met plaatselijke verdoving, dus geen algehele narcose. Als je die mogelijkheid hebt bij jouw dierenarts, dan heb je daarmee al een mogelijk probleem ondervangen. 

Verder hoop ik dat anderen je een meer gericht antwoord op je vraag kunnen geven.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen probleem gehad met de castratie van mijn ram.

Eerste nacht even binnen gehouden, ivm temperatuurregeling van het beestje (dat is dan even wat minder, vandaar).

Het is maar een kleine ingreep, dus er kan echt weinig fout gaan.

Wat happy211 zegt, het wordt door sommige DA's ook onder plaatselijke verdoving gedaan. Dus mocht je dat liever hebben, vraag naar die mogelijkheid.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen je vertellen dat bijna iedereen hier op het forum 1 of meer gecastreerde rammen in huis heeft en daar is het allemaal dus goed bij gegaan. De meesten huppen een paar uur na de ingreep alweer aardig rond. Het gaat eigenlijk altijd goed, maar er zijn uitzonderingen. Het is nou eenmaal een noodzakelijke ingreep voor een fijn konijnenleven, dus je doet het juiste voor je konijn. Het is een hele kleine operatie die ze heel vaak doen. Zorg voor een dierenarts die je vertrouwt en dan is er geen reden om te denken dat het niet goed zou komen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat in de 15 jaar dat bunnybunch er is, het misschien 2 keer is voorgekomen dat het bij iemand fout ging, en bij die keren had dat als reden dat er bij de castratie andere problemen waren, of andere problemen zichtbaar werden. Dat het konijn dus niet goed gezond bleek te zijn toen het de operatie in ging. Maar ik denk dat die konijnen zonder dat er voor castratie gekozen was, ook niet gezond waren gebleven / oud waren geworden. Dat zijn dus echt de uitzonderingen op de regel. 

 

Bij mij is het bij de rammen nooit mis gegaan, en ik weet dat het bij mijn dierenarts ook nooit mis is gegaan, gelukkig. Het is bij rammetjes een vrij kleine ingreep, eigenlijk heel simpel. 

 

Mocht je meer willen weten van wat ze precies doen, hier een fotoverslag van een castratie. De foto's zijn mini, sinds de verhuizing staat dat nog niet goed (word aan gewerkt), maar ik denk dat het nog wel een beetje weergeeft wat de ingreep inhoud. 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt allemaal voor jullie reacties! 

Ik hoop dat jullie mijn ongerustheid toch enigszins begrijpen. 

Ik wil hem gewoon graag bij zijn vriendinnetje houden, zoals dat hoort.

hoe groot is de kans dat ze alsnog in puberteit beginnen vechten, als ze al van jongsafaan samen zitten(weet dat dat niet zo veel uitmaakt, maar toch) maar dan is het gecastreerd rammetje en een voedster, dat gaat vaak goed toch?

@Evee mss kan jij me hier goed mee helpen of anderen met ervaring.

allen bedankt! ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig om er een percentage / kans aan te geven, omdat ik er geen exacte cijfers van heb. Hoe vaak een koppel toch gaat vechten als ze jong & willekeurig samen zijn gezet. Het gebeurt op zich best vaak dat ze vechten, maar gaat ook best vaak (vaker) goed. Een kans van één op de vijf? Of ben ik dan te positief? Dat 4 op de 5 koppels wel samen kunnen blijven, ondanks willekeurig bij elkaar gezet? 

 

Wat denkt de rest van Bunnybunch? 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Eefje:

Ik heb vier koppelingen gedaan, wel met speeddate bij de opvang, maar elke keer met mijn eerste keus thuis gekomen, dus op basis van mijn ervaringen ben ik wel positief.

Wow dat is wel bijzonder. 

 

Hier is maar één koppeling met de partner van 1e keuze gelukt. En met de willekeurige konijnen die ik in het begin had, toen ik nog onwetender was, heb ik veel moeten schuiven in verschillende groepen en koppels voor de juiste matches gevonden waren. 

 

Charlie leeft denk ik met koppelpoging / keuze 8 of 9 samen, maar dat was ook wel een bijzonder geval 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .