Ga naar inhoud

Nat bekkie na drinken


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Hallo, ben ik nog een keer. (Ik las vooral mee op het forum en heb een account aangemaakt omdat ik met een aantal vragen zat, maar zal jullie hierna niet telkens lastigvallen met alles hoor...)

 

Mijn voedster Sien heeft af en toe een klein beetje een nat bekkie. Het is altijd links, soms is het ook enkele dagen helemaal droog. Kan dit komen door het drinken uit een bakje?

Ze eet goed, zowel biks (SS) als hooi. Ze drinkt ook goed, maar soms zie ik dat de haartje links van haar bekkie (eigenlijk meer haar wangetje) wat nat zijn. Haar kinnetje is droog en de haartjes meteen onder haar bekkie ook. Het lijkt me geen snot omdat haar neusje verder droog is. Ik had in eerste instantie een afspraak bij de dierenarts gemaakt omdat ik bang was voor haakjes aan de kiezen, maar vervolgens had ze drie dagen nergens last van en bleef het droog. Verder ook geen rare symptomen. Ze eet lekker veel hooi en haar keutels zijn perfect. Afspraak dus afgezegd. Gisteravond was het weer een klein beetje nat. 

Kan het komen van slordig drinken bijvoorbeeld? Of zou er toch meer aan de hand kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen uitvloeiing vanuit de oogjes...

Ik heb haar een aantal dagen heel veel geobserveerd en vaak is ze helemaal droog, zowel haar wang als kin. Gisteren ook helemaal droog, vervolgens gaat ze drinken en haartjes op haar kinnetje en linkerwangetje zijn weer vochtig. 

Zou het misschien handig zijn om haar ook uit een fles te leren drinken om te zien of alles dan wel droog blijft? 

Ik bedoel...is ze gewoon een slordige drinker of gaat er iets fout met drinken waardoor ze nat wordt door een onderliggend probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het niet echt, nat worden van het drinken. Maar misschien heb je echt een sloddervos? Mijn eerste gedachte was eigenlijk ook gebitsproblemen. Ik denk dat ik toch een keer - geen spoed - een check zou laten doen. 

 

Ik zou geen fles ophangen in plaats van een bakje, uit een bakje drinken ze vaak toch prettiger, gulziger. En het is zo ontzettend belangrijk dat konijnen voldoende drinken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... Het zou kunnen, maar als het natte bekkie er toen al was lijkt het me sterk. Is het gebit nagekeken onder narcose? Als ze met zo'n kijkertje in de bek kijken, kunnen ze niet het volledige gebit goed inspecteren en kan het zijn dat er wel haakjes zijn, die niet gezien worden. Fijn dat ze veel hooi eet trouwens, dat maakt de kans op haakjes al iets minder groot volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet onder narcose...

Volgens mij had ze toen nog geen nat bekkie. Is bij de opvang iig niet opgevallen. Maar ze heeft haar bekkie vaak ook best snel weer droog en ik snap wel dat als je 60 konijnen moet verzorgen waarvan ook nogal wat chronische patiënten, je bij een gezond uitziend koppel dat goed eet (zowel biks als hooi), goed drinkt en goed keutelt niet zoekt naar dingen die niet zo opvallen. Ze hebben ook maar twee weken in de opvang gezeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar niet zomaar onder narcose laten brengen inderdaad. Maar ik geloof dat ze een narcose voor gebitsinspectie meestal op een andere manier doen dan voor een grotere operatie. Je kan het misschien beter even met je dierenarts overleggen, hij/zij kan wat meer informatie geven over de risico's en hoe lang je met een onderzoekje kan wachten. Het klinkt vooralsnog niet als iets dat met heel veel spoed onderzocht moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebitscontrole hoeft niet met narcose, maar een verdovingsmiddeltje is genoeg. Ik zal even de charlie foto opzoeken om te laten zien waarom dat niet makkelijk gaat bij konijnen die bij zijn, om alles goed te kunnen zien zijn er namelijk wat tangen / klemmen nodig om voldoende zicht te krijgen, de meeste konijnen vinden dat echt niet ok als ze bij zijn 😉 

 

charlie-gebitscontrole.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb hier een slordige drinker die er echt altijd een natte kledderzooi van maakt (gelukkig zitten ze buiten😉). Als ze gedronken heeft is soms haar hele voorkant nat (en ik soms ook als ze zich even uitschudt of haar snuit tegen me aan duwt...). Maar goed, ze gaat zich meestal daarna wassen en dan is het weer wat droger. 

 

Ik lees bij jou dat het niet altijd nat is en maar aan één kant. Heb je haar gebit inmiddels laten checken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-10-2019 at 13:49 zei Pablo&Lola:

Ik heb hier een slordige drinker die er echt altijd een natte kledderzooi van maakt (gelukkig zitten ze buiten😉). Als ze gedronken heeft is soms haar hele voorkant nat (en ik soms ook als ze zich even uitschudt of haar snuit tegen me aan duwt...). Maar goed, ze gaat zich meestal daarna wassen en dan is het weer wat droger. 

 

Ik lees bij jou dat het niet altijd nat is en maar aan één kant. Heb je haar gebit inmiddels laten checken? 

 

Nee, ik ben er nog niet mee naar de dierenarts geweest want ik heb het nu al een aantal weken helemaal niet meer gezien. Ze eet, drinkt en keutelt erg goed. Eet veel hooi, altijd aan het kauwen. Ik maak me dus eigenlijk niet meer zo'n zorgen om haar gebit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Nee, ik ben er nog niet mee naar de dierenarts geweest want ik heb het nu al een aantal weken helemaal niet meer gezien. Ze eet, drinkt en keutelt erg goed. Eet veel hooi, altijd aan het kauwen. Ik maak me dus eigenlijk niet meer zo'n zorgen om haar gebit...

Het blijft een raadsel dus, haha. Fijn dat alles verder goed gaat. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .