Ga naar inhoud

Gasbuikje


Frankdefranse

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Eergisterenavond merkte ik dat Franklin wat kleinere keutels tussen zijn gewone keutels had. Verder zag ik geen veranderingen in gedrag of eetgewoonten, en hij legde meer grote dan kleine keutels. Ook was zijn zindelijkheid verdwenen, maar wat kan je verwachten vaan een 12 weken oud rammetje? 

Vanaf gisterenochtend keutelde hij plots helemaal niet meer en ben ik me zorgen gaan maken. Ook was hij iets lustelozer, maar dat was hij ivm de warmte sowieso al wel de laatste 2 dagen. Wat me echt zorgen baarde was dat hij ook zijn brokjes niet helemaal op at. Om de boel te kunnen checken heb ik zijn toilet verschoond. Om 12 uur nog geen keutel en hij had zijn hooi niet aangeraakt

 

ik heb de DA gebeld en die adviseerde me het nog 3 uur aan te kijken omdat hij zojuist wat biks had gegeten. Maar 5 keutels als resultaat dus naar de DA gegaan, gelukkig kon ik meteen terecht. Hij bleek een gasbuikje te hebben en een leeg maagje, iets uitgedroogd. Temp iets hoog.

cisaral en critical care mee.

 

Gisterennacht plots een opleving en goede grote keutels, at zelfstandig. Enkel de cisaral was wat lastig te geven. Hij is net een wild beest als je hem wat wil opleggen, dus ik was al blij dat hij het dwangvoer zelf opat. Hooithee ging erin als zoete koek. 

 

Vanmorgen weer geen keutels, tot vanmiddag. Eten blijft hij doen, wel minder biks als gewoonlijk, maar hij krijgt dan ook wel wat critical care om de 3 uur. Cisaral meng ik overal doorheen zodat hij aan de 1ml komt (hooithee in spuitje, biks, over war andijvie (andijvie begonnen te geven op advies van da)

 

Toch blijf ik me echt zorgen maken! Ik zie dat hij pijn heeft 😞 ik ben opgelucht dat hij eet en drinkt, maar is het voldoende? Hij voelt zich zo ongemakkelijk. Hij laat het toe om zijn buikje te masseren en soms activeer ik hem even. Hij keutelt zo nu en dan.. soms mooie grote keutels en soms wat plakkeriger. Ook zijn bd keutels eet hij goed op. Enkel het ongemak en de pijn. Stress ik te veel? Ik ben gelukkig een aantal dagen vrij en kampeer zo goed als in de keuken waar hij losloopt. Hoe lang kan dit duren?

 

sorry voor dit immens lange verhaal maar ik zit met mijn handen in het haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ervaring zijn konijntjes met dergelijke klachten er met een paar dagen wel bovenop, maar je kan pech hebben dat langer duurt. De situatie die je schetst klinkt mij of het met de juiste zorg wel goed gaat komen.

 

Ik zou zelf niet dwangvoeren zolang je konijn zelfstandig iets eet. Een paar brokjes en wat andijvie is voldoende om de darmen op gang te krijgen. Wel zou ik oppassen met de andijvie als hij dit niet gewend is kan hij hier juist buikpijn van krijgen.

 

Wel zou ik, zoals Okki al aangaf, pijnstilling geven. Metacam vinden de meeste konijnen best lekker, bij mij nemen de meeste dit vrijwillig 😉 De Cisaral kun je proberen te geven op een stukje andijvie of met wat Olvarit wortel hapje (let op echt alleen wortel, niet met aardappel). Ik hoor ook succesvolle verhalen over medicijnen op een stukje brood druppelen. Brood is niet echt gezond maar als je op die manier medicatie stressloos kunt geven is het het proberen en overwegen waard natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je zorgen. In mijn ervaring van de afgelopen dagen (Pelle begon afgelopen weekend met een heftige gasbuik) worden de keutels gaandeweg steeds groter en meer en neemt de eetlust ook weer toe.

Brokken is het eerste wat een ziek konijntje laat staan en het laatste wat ze weer willen gaan eten. Pelle heb ik de afgelopen dagen vooral stukjes witlof, peterselie en geplukt gras + paardebloemblaadjes uit de achtertuin gegeven. En brokjes die ik eerst even in water dip, die waren opeens aantrekkelijker dan de droge brokken, zal wel aan de geur liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update. Hij lijkt zich gelukkig wat beter te voelen! Er zit weer wat meer pit in en soms zelfs een drukte aanvalletje incl mini binkies. Hij eet en drinkt goed (veel meer hooi en water als gewoonlijk??) en het ziet er naar uit dat ik morgenochtend een leeg voerbakje aan ga treffen en dan heeft hij toch zijn gehele dosis biks van vandaag op. 

 

Af en toe nog wel momenten van ongemak en loomheid, juist na zo’n drukte aanval en het eten, dus als dat morgen nog zo is ga ik inderdaad even achter die pijnstillers aan! Gek dat de da die niet meegaf, ik lees dat dit gewoonlijk wel wordt gedaan.. misschien omdat  hij bij de da zoveel pit had?

 

Dwangvoer zal ik mee stoppen zodat hij weer gewoon de hoeveelheden eet die hij hoort te eten. Jammer voor Franklin want hij vindt het heerlijk haha. Gebruik nog een klein beetje om de cisaral mee te mengen morgenochtend, want dat ging er zojuist heel makkelijk in..

 

wat mij wel opvalt in tegenstelling tot jouw ervaring @paniekvogeltje, is dat de keutels net na het weer op gang komen erg groot waren, en nu kuist weer ietsie kleiner.. Hoe gaat het nu met Pelle? Is die wel weer helemaal op de been?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Frankdefranse:

Even een kleine update. Hij lijkt zich gelukkig wat beter te voelen! 

[...]

Dwangvoer zal ik mee stoppen zodat hij weer gewoon de hoeveelheden eet die hij hoort te eten. Jammer voor Franklin want hij vindt het heerlijk haha. Gebruik nog een klein beetje om de cisaral mee te mengen morgenochtend, want dat ging er zojuist heel makkelijk in..

Wat fijn dat Franklin weer wat opknapt!

 

Als hij zijn cisaral goed neemt met wat critical care dan dat vooral blijven doen! En verder hem inderdaad gewoon weer lekker zijn brokjes en hooi laten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frankdefranse Het gaat beter met Pelle, maar durf niet te vroeg te juichen. De keutels zijn nog niet de normale grootte, maar ik ben al blij dat ze keutelt.

Pelle had zaterdagavond normale keutels, maar ik denk dat dat de oude waren vóór de darmen stil kwamen te liggen. Zondagochtend en tot laat in de middag/avond zag het er weer heel slecht uit. Totdat ik de geur rook van poep, toen was het grote poepen gestart en was het de hele tijd echt gigantische en dunne flatsen die ze overal achterliet en die ook aan haar bips bleven plakken.

Daarna ging ze heel vaak blindedarmkeutels eten, wel apart, doet ze normaal niet vaak. En de keutels waren vanaf toen rond en heel klein. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het rare flatsen zijn na een gasbuik is niet gek. Alle vormen en soorten zijn prima op zo een moment, als er maar weer beweging in komt 🙂 Dat is gelukkig het geval hier. Als het goed is gaat het steeds wat beter, worden de keutels steeds normaler.  Fijn dat hij zijn brokken weer op heeft. Eet hij ook alweer goed hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig @paniekvogeltje, maar het blijft spannend.. gelukkig blijft er wel wat uitkomen.. Franklin lijkt ook meer blinde darm keutels te produceren en te eten als normaal. Maar dat is denk ik alleen maar goed!

 

Franklin was vanmorgen goed levendig en enthousiast toen ik voor de medicijnen en zijn voer kwam. Kwam me weer als vanouds begroeten. Sinds vanmiddag vind ik hem weer wat slomer en heb even gebeld voor pijnstillig. De DA vindt hem echter zo jong dat ze zijn maag niet onnodig wil belasten en omdat hij goed eet en drinkt wil ze dat ik het nog even aankijk. Mocht hij nou zo’n pijn blijven houden zijn ze hier in het weekend ook open dus kan ik altijd terecht. 

 

@Evee hij eet hooi als nooit te voren, gek he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas poept hij nu toch al weer niet vanaf een uur of 12.. ik heb hem om 13uur een gift cisaral gegeven van 0,5 ipv 1 ml omdat dit was aangeraden wanneer de poep weer op gang was. Het leek zo goed te gaan dat ik dacht dat die 0,5 dan voldoende was. Helaas niet en weer veel gas in zn buikje te voelen. Mag ik nu weer eerder een dosis geven van 1ml of moet ik echt tot 7uur wachten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frankdefranse Hoe gaat het nu? En hoe kun je voelen dat een konijn gas in de buik heeft? Ik kan dat niet, ik weet ook niet wat ik dan hoor te voelen in geval van gas. 😕

 

Ik maak me nog altijd zorgen om Pelle. Als het heel stil is buiten en ik heb mijn hoofd vlakbij haar buikje (20/30 cm) dan hoor ik nog zo nu en dan ploppende geluidjes in haar buik. 😰😰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond na mijn bericht gelukkig weer veel keutels en hij voelde zich wat beter. Had alle brokjes van die dag op en een hele hoop hooi. Drinkt vooral hooithee uit de spuit, maar volgens mij omdat ie dat wel makkelijk vindt. Ook kwam hij regelmatig enthousiast op me af rennen.

 

sinds vanmorgen een uur of 8 weer geen keutels en veel gas. Ik voel idd de bellen onder mijn hand als ik mijn hand zachtjes op zijn buikje leg  @paniekvogeltje. Hij gaat helemaal liggen voor mijn warme hand en een zachte massage. Ook voel ik kleine belletjes bewegen, en lijk ik de grote wat af te kunnen voeren. Volgens mij geeft dit wel verlichting, hij lijkt het fijn te vinden. Hij is wel weer een stuk minder fit dan gisterenavond.

 

ik maak me ook nog erg veel zorgen.. Eten en drinken gaat goed, maar steeds dat stoppen met keutelen icm met pijn.. zo sneu. Geluiden hoor ik ook. Gisterenavond was het vergelijkbaar met een volwassen vent haha. Vlak daarna een hoop keutels. Ik denk maar zo: zo lang het beweegt en borrelt, ligt het in elk geval niet stil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frankdefranse Het is toch redelijk normaal dat het 2 a 3 dagen duurt 🙂 Ik ben wel benieuwd hoe je voerschema eruit ziet en op welke momenten je eventueel nog medicatie geeft. Wellicht is daar nog winst te behalen.

 

Als het na het weekend nog niet echt beter gaat, kun je het beste even contact opnemen met de dierenarts. Dan kan die eventueel wat nader onderzoek doen naar de oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino Hij krijgt ‘s ochtends en ‘s avonds zijn normale hoeveelheid ss junior (55 gram per gift) en de hele dag onbeperkt hooi, een mix van timothy, kruiden en goedkoop supermarkt hooi. De hele dag vers water en ik maak meerdere keren hooithee. Hij at hiervoor nog geen groenvoer maar op advies van de da nu wat andijvie. Denk dan aan max 4 a 5 sliertjes in de middag. Iedere 6 uur een ml cisaral vermengd in de critical care. Dus echt maar een heel klein beetje critical care, voldoende om die ml in op te lossen. 11:30, 17:30, 23:30, 05:30 etc., 

 

verder geen snoepjes ed.

 

Net het hekje van de keuken opengezet om meer beweging te stimuleren en hij vliegt met binkies door de woonkamer. Gaat vervolgens toch weer languit liggen. Heeft een dikke keutel gelaten en opgegeten en tussendoor wat kleine bd keutels zien eten, verder nog niets laten vallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks mis mee, om zo te voeren. Zit er nog verschil tussen 's morgens en 's avonds wanneer je cisaral geeft t.o.v. de brokjes? Als er geen verschil is, dan kan de warmte overdag een rol spelen. Eventueel zou je voor nu de daghoeveelheid brokjes kunnen opdelen over de keren dat je cisaral geeft (ik meen dat het advies voor cisaral is, 15 min voor het eten geven), zo wordt de darm de hele dag door gelijk belast.

 

Wat ook nog zou kunnen is dat er te vlot gegeten wordt, ook dat kan gasbuikjes veroorzaken. In dat geval kun je hem meer laten werken voor z'n eten. Bijvoorbeeld uit de hand geven, brokje voor brokje of in de ren uitstrooien, zodat hij ze moet opzoeken.

 

Hij wordt in ieder geval super verzorgt 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino bedankt! Op het moment eet hij zijn brokjes echt heel langzaam op vanwege de last van zijn buikje. Hij doet echt wel tot 10 uur over de giften, en eet maar weinig per keer. Maar het is zeker wel iets om rekening mee te houden als hij weer wat happiger is. Ook wel een mogelijke oorzaak dus, want normaal is het idd net een hongerige wolf die alles naar binnen schuift. Zelf denk ik ook dat te weinig drinken met die hitte er mee te maken kan hebben omdat hij bij de DA wat uitgedroogd was.

 

De cisaral voor het eten is nu dus nog niet zo van toepassing maar ook dat neem ik mee zodra ik het kan gaan afbouwen.

 

Ik ben blij om te horen dat het prima is hoe ik het nu doe. Het kost zoveel energie en ben ook wel erg bang hem kwijt te raken (overbezorgd?) En dan ben ik er vannacht zelf ook nog eens ziek bij geworden. Een of andere buikgriep. Kon ik maar met Frank ruilen, dan raakte hij het gas zo kwijt hehe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Frankdefranse:

Hij at hiervoor nog geen groenvoer maar op advies van de da nu wat andijvie. Denk dan aan max 4 a 5 sliertjes in de middag.

 

Geef je andijvie die  voorgesneden is in zo een zakje uit de koeling? Dat kan ook gasbuikjes veroorzaken.  Het is voor konijnen dus beter om een krop andijvie te kopen. Is nog goedkoper ook 😉  Niet dat je het helemaal niet mag geven, maar in dit geval met al probleempjes met gasbuikjes, zou ik dus wel de verse, niet-voorgesneden variant kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Evee:

 

Geef je andijvie die  voorgesneden is in zo een zakje uit de koeling? Dat kan ook gasbuikjes veroorzaken.  Het is voor konijnen dus beter om een krop andijvie te kopen. Is nog goedkoper ook 😉  Niet dat je het helemaal niet mag geven, maar in dit geval met al probleempjes met gasbuikjes, zou ik dus wel de verse, niet-voorgesneden variant kiezen. 

Oh echt? Mijn voorkeur ging er wel naar uit maar die verkochten ze niet toen ik van de da kwam.. Wat maakt het verschil? Het feit dat het gewassen is of? Ik geef het natuurlijk niet direct vanuit de koeling, maar laat het op kamertemp komen en was het nog een keer voor ik her geef..

 

Het lijkt wat beter te gaan. Gisterenavond onwijs veel keutels, echt heuuuul veel. En hij is een stuk energieker. Nu sinds vanmorgen vroeg weer geen keutels maar ook minder krampjes en meer eetlust en energie. Wellicht is het een beetje zijn routine? Het is nu al 2 dagen dat zijn keutels pas vanaf 16:00 lijken te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenten uit zak, al dan niet gesneden, gaan een stuk sneller gisten dan vers groenvoer. Dat kan om die reden dus problemen geven bij konijnen met gevoelige buikjes. In plaats van andijvie zou je ook voor witlof kunnen kiezen, dat is meestal wel los te krijgen. Deze groenten zijn met elkaar verwant, dus dat zou in principe geen probleem moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten, bedankt!

Voor nu ben ik wat terughoudend met het groenvoer, ik wacht er wel even mee tot hij goed hersteld is.

 

Voorlopig gaat eten en drinken goed en zelfstandig. Veel hooi. Wel alles met tussenpozen en tussendoor voelt ie zich nog rot. Keutelen begon vandaag weer pas om 18:00. Ik moet hem regelmatig ‘pushen’ om te bewegen en dan komt er een keutelfestijn. Hij poept dan ook goede ronde keutels, en een flinke hoeveelheid. Hierna opluchting en vandaag zelfs ondeugende streken.

 

Wat ik wel heel typisch vind en op internet nergens teruglees: ik voel het gas (denk ik?) echt bewegen tijdens zo’n aanval. Hij gaat dan languit liggen en lijkt het fijn te vinden als ik mn hand op zn buikje houd. Ik voel dan bobbels soms wel ter grote van een knikker bewegen door zijn buik. Ik hoef daar niet voor te voelen, het is echt aan de oppervlakte. Best heftig! Herkennen jullie dit? Ik kan ze wel richting de achterkant begeleiden lijkt het. Hierna is er vaak opluchting en wordt ie weer wat actief en gaat iets eten. Maar het voelt super pijnlijk...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .