Ga naar inhoud

Konijn maakt rare bewegingen


DennisR1998

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Sinds deze week heb ik een jong konijn in huis. Geschat op 3 maandjes jong.

Het is een hangoor dwerg.

 

Aan haar kooi zit een ren van 1,20m bij 1,20m waar ze vrij in kan lopen en spelen.

 

Wat mij opvalt en waar ik mij een beetje zorgen om maak zijn haar bewegingen.

Als ze even in der kooi is maakt ze een hele snelle (lijkt op een schrik) beweging.

Ze maakt dan een half rondje en is binnen denk ik een halve seconde aan de andere kant van de kooi.

 

Dit doet ze een paar keer en dan is ze erg druk.

Na een paar keer dit gedaan te hebben is het voorbij en is ze weer rustig.

 

Wat kan dit zijn? Moet ik me zorgen maken?

Ze heeft gewoon 24/7 hooi en water. Hard voer geef ik 1x per dag in de avond (een handje).

 

Verder is ze erg nieuwsgierig en volgensmij wel blij.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het echt tollen? Zo ja, dan zou ik aanraden dat je snel met haar naar de dierenarts gaat. Dat kan op EC wijzen.

 

Ik herken het gedrag verder niet echt, anders dan dat het tollen zou kunnen zijn, en dat is meestal geen goed teken en reden voor een spoedbezoek bij de dierenarts.  Een kooi is ook wel een kleine ruimte voor een konijn, te klein eigenlijk. Het kan dus ook zijn dat het frustratie is / een manier om in zo een kleine ruimte toch de beweging te krijgen en energie kwijt te raken die een konijn heeft.

 

Hopelijk valt het mee, maar het is toch aan te raden om met een jong konijn op gezondheidscontrole bij een konijnkundige! dierenarts te gaan, misschien moet ze ook de vaccinaties nog hebben? Overigens zou ik die niet laten zetten als ze echt EC blijkt te hebben, dan zou ik eerst die behandeling afwachten.

 

Informatie over EC:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

en

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Informatie over konijnkundige dierenarts:

 

hoe vind je een konijnkundige dierenarts

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/goede-dierenarts-konijn/

 

Dierenartsen die door andere bunnybunchers konijnkundig gevonden worden

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! ik ga zeker even langs de dierenarts op zeer korte termijn.

Het rare is dat ze erg vaak gewoon lekker in de ren loopt. Als ze dit doet, doet ze dit enkel in de kooi (terwijl ze de ren in kan).

 

Ook heeft ze geen scheve kop en lijkt ze verder gewoon vrolijk en erg enthousiast en nieuwsgierig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal m'n best gaan doen om het te filmen.

Ze doet het namelijk niet vaak en volgensmij meer als ze enthousiast is ofzo.

Maar het is volgensmij niet rollen en/of tollen. 

Het lijkt op een schrikbeweging ofzo, ze springt ook niet.

Ze gaat gewoon helemaal los ofzo met paar keer snelle bewegingen en dan is het weer voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het dan toch wel een uiting is van energie in te kleine ruimte. Ik hoop het voor je. Maar aan de andere kant, zorg wel dat de huisvesting voldoet, zelf kun je ook niet hardlopen in de badkamer. Voor een konijn in een standaard kooi is dat net zo. Het kan vrij makkelijk en niet te duur opgelost worden door er bijv. een panelenren aan vast te koppelen.

 

In dit artikel staan veel tips over konijnen in huis:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

Het kan vrij makkelijk en niet te duur opgelost worden door er bijv. een panelenren aan vast te koppelen.

 

Zoals aangegeven zit er een panelenren van 1,20m bij 1,20m aan vast gekoppeld 😄

Alleen ze zit ook vaak gewoon in der kooi voor bijvoorbeeld water of om even te rusten. En dan doet ze dit soms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als wat mijn konijnen ook regelmatig doen. Rent 10 centimeter, draait om, rent 10 centimeter terug, maakt een paar rare sprongen, etc. Meestal duurt dat 1 of 2 minuten.

Dat gebeurt hier in de ren van 1,5x1,5 (Ik heb er een aantal aan elkaar gekoppeld). Ik interpreteer het als enthousiasme.

 

Bij twijfel kan het nooit kwaad om even met de dierenarts te overleggen. Als ze nog niet gevaccineerd is kun je dat dan ook meteen laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei DennisR1998:

 

Zoals aangegeven zit er een panelenren van 1,20m bij 1,20m aan vast gekoppeld 😄

Alleen ze zit ook vaak gewoon in der kooi voor bijvoorbeeld water of om even te rusten. En dan doet ze dit soms.

Haha sorry overheen gelezen! Gelukkig zit er ook extra ruimte aan 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt bijna alsof ze binkygedrag probeert te doen in een kleine ruimte ofzo. Mijn nijnen hebben echt ruim de ruimte (10-12 vierkante meter per koppel) dus misschien dat ik daardoor het gedrag niet herken. Hier kunnen ze de energie kwijt door een lekkere sprint te trekken bij de gekke sprongen en hoeven ze dus niet op een klein stuk te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Het klinkt bijna alsof ze binkygedrag probeert te doen in een kleine ruimte ofzo. Mijn nijnen hebben echt ruim de ruimte (10-12 vierkante meter per koppel) dus misschien dat ik daardoor het gedrag niet herken. Hier kunnen ze de energie kwijt door een lekkere sprint te trekken bij de gekke sprongen en hoeven ze dus niet op een klein stuk te draaien.

 

Als dit het geval is ben ik heel erg blij en gelukkig. Ik zie mijn nieuwe konijn namelijk graag blij.

Ik doe mijn uiterste best namelijk 😄 ik heb een 2 panelenrennen voor der gekocht wat dus 1,20m bij 1,20m is.

Ook ligt er in de ren een speel balletje en een doos om lekker mee te spelen. Elke ochtend voor ik naar mijn werk ga zit ik met een bak koffie op het kleed naast er en ga ik tegen haar praten. Ze komt altijd naar me toe.

 

Ik zie tot nu toe verder geen tekenen van EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop ook voor je dat het een vreugdedansje is ipv ec!

 

Wel echt goed alert op zijn, als het echt tollen (EC) is, is het hoe eerder je met de behandeling begint, hoe beter ze er doorheen komen. En soms zie je ook even een kenmerk van EC, dan een tijd niets, en dan komt het terug, maar dan heftiger of met meer klachten.  Dan had je beter bij de eerste tekenen al behandeling kunnen starten, later is er minder goede kans op herstel.

 

Bij binkies zou een konijn niet de balans kwijt moeten raken, dat is echt een uiting van vreugde, gekke drukke sprongen en vaak sprintjes er bij. Bij tollen is het vaak dat ze draaien omdat ze juist die balans kwijt zijn. Uit draaierigheid, of om omvallen te voorkomen, draaien ze dan rondjes.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Bij binkies zou een konijn niet de balans kwijt moeten raken, dat is echt een uiting van vreugde, gekke drukke sprongen en vaak sprintjes er bij. Bij tollen is het vaak dat ze draaien omdat ze juist die balans kwijt zijn. Uit draaierigheid, of om omvallen te voorkomen, draaien ze dan rondjes.

 

Bedankt voor de goede antwoorden 😄

Het zijn geen rondjes maar meer een super snel sprintje naar de andere kant van de kooi. Op het trappetje en eraf etc. haha.

 

Ik blijf het gewoon even aankijken en extra alert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel veel gezelliger zijn voor je konijn. Ze krijgt nu wel aandacht van jou, maar jij wast haar niet, je ligt niet tegen haar aan te slapen, etc. 

Je zou dan inderdaad iets meer ruimte moeten hebben, misschien kun he de panelenren nog iets uitbreiden.

 

En als je er een konijn bij wilt nemen, kun je het beste met haar naar een opvang gaan en haar zelf laten kiezen. Dan weet je zeker dat het klikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen dat je open staat voor suggesties en al snel een ren hebt aangeschaft. 🙂 Je ziet vast het verschil dat ze blijer is nu ze wat meer ruimte heeft. 

 

Haha ik dacht bij je bovenstaande eerste bericht al dat het vast een binky is. Ik vind dat altijd zo leuk om te zien, zo’n vrolijke bui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Lienappelsien:

Leuk om te lezen dat je open staat voor suggesties en al snel een ren hebt aangeschaft. 🙂 Je ziet vast het verschil dat ze blijer is nu ze wat meer ruimte heeft. 

 

Haha ik dacht bij je bovenstaande eerste bericht al dat het vast een binky is. Ik vind dat altijd zo leuk om te zien, zo’n vrolijke bui.

 

Ik vond het alleen een beetje raar dat ze dat al de eerste dag deed dat ze bij mij was.

Overal lees je dat ze minstens een paar dagen moeten wennen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, klinkt als binkies! Dat kunnen volledige "bokkesprongen" zijn of kleine gekke wiebertjes/schuddesprongetjes gepaard met hard rennen.

 

Ze kunnen het trouwens prima doen ookal zijn ze ergens nieuw. Mijn Monster doet het soms als ik hem met zijn dinnetje uit zijn vervoersmand laat onder het mom van "yaasss vrijheid!", ook al heb ik ze in een vreemde omgeving (ander huis) gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .