Ga naar inhoud

Vuurwerk / Oud&Nieuw


Newby1981

Aanbevolen berichten

Hee, wat doen jullie met je buitenkonijnen bij de jaarwisseling?

Ik heb sinds deze zomer 2 buitenkonijnen, hebben nog geen jaarwisseling meegemaakt. (zijn nu 10 maanden)

Zit er nu al een beetje mee in m'n maag eigenlijk. Binnen halen kan niet ivm temperatuurverschil maar misschien kan ik ze

in de garage zetten? (die is niet verwarmd dus niet een te groot temperatuurverschil)

Hebben jullie tips?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat veel info: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-en-vuurwerk/

 

Zelf doe ik niets bijzonders. Het vuurwerk valt hier erg mee in de buurt. Mijn konijnen wonen in een voliere / kennel, er kan dus geen vuurwerk in vallen. Verder vinden ze het het prettigst op hun vertrouwde plekjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het artikel! Zeker nuttig.

Het is geen optie om het hok te verplaatsen want het is een heel groot hok en te zwaar.

Ik ben niet bang dat er vuurwerk in valt, ik laat ze uiteraard niet in de ren want hier zit wel gaas over maar je weet maar nooit.

Ik hoop dat het meevalt met vuurwerk in onze buurt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe ook niks bijzonders. Ik controleer ze wel even na 24.00 uur of ze het allemaal goed doorstaan hebben. Ze blijven gewoon in hun eigen verblijf, buiten in de tuin. In theorie kan er een vuurpijl door het gaas naar binnen komen, maar dat is in al die jaren gelukkig niet gebeurt. Er zit wel een dak op hun hele verblijf/ren. Twee zijkanten zijn dicht en twee zijkanten zijn van gaas. Wij wonen in een vrij rustige woonwijk, maar om 24.00 uur barst hier wel een enorm lawaai en geflits los!

Hoewel ergerlijk, is het eigenlijk ook wel goed dat er in de aanloop van oud en nieuw al redelijk veel geknald wordt. Zo wennen ze er al wat aan. De meeste tijd trekken ze zich er niks van aan. Als ze al eens schrikken, zitten ze in hun eigen, bekende verblijf en vluchtten ze eventueel even hun schuilhok in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verplaats ze elk jaar naar de garage, puur voor de veiligheid. Er wordt veel afgestoken en er belanden elk jaar meerdere pijlen in onze tuin. In hun verblijf kan natuurlijk niks vallen, maar wel vlak ernaast of erop. Vandaar dat ik ze dan ook verplaats. Het hok is te zwaar en kan helaas niet mee, in plaats daarvan maak ik een grote ren met verschillende schuilmogelijkheden. Toch blijft het elk jaar een dubbel gevoel, want in hun eigen verblijf zijn ze uiteraard meer op hun gemak. Wel heb ik in de garage het licht aan waardoor ze weer minder meekrijgen van de flitsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze niet in de ren, ze blijven in hun eigen verblijf waar ze ook naar buiten kunnen, maar de poort naar de ren blijft dicht. Ik geef ze tien minuten voordat het vuurwerk losbarst allemaal lekkere hapjes zodat ze vooral bezig zijn met eten. Ik heb het idee dat ze het allemaal niet zo heel erg vinden. Als ze zich echt niet happy voelen gaan ze hun nachthokken in. 

De volgende dag ga ik eerst de ren helemaal schoonmaken, er wil nog wel eens wat liggen van stukken karton, zelfs ook al eens een pijltje. Pas dan mogen ze weer de ren in, als alles oke is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een goeie tip van snoepjes geven en licht aandoen. Ik heb een bouwlamp, die ga ik op hun hok richten  waardoor ze hopelijk minder last van de flitsen hebben.

Gelukkig zijn we thuis en kan ik de boel in de gaten houden.

Ik vind het gewoon zo zielig als ze heel bang zijn :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de lamp wel al een paar keer aan doen voordien om ze te laten wennen. Anders is het opeens knallen en een zee van licht, dat is nog steeds vreemd dan en zorgt voor stress. Dan kun je ze beter alvast aan de lamp laten wennen voordien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat een fel licht heel veel meerwaarde heeft met oud en nieuw. Als je een goede schuilplaats voor ze hebt die helemaal donker is (nachthok/schuilhuisje) dan kruipen ze daar wel in als ze bang zijn voor de flitsen. Als er geen vuurwerk recht naast de ren afgeschoten wordt zullen ze er dan niet heel veel van zien.  Ze zullen gestrest zijn en vooral aan het begin veel schrikken. Dat is heel zielig om te zien maar als het goed is houden ze er niets aan over. 

Mocht je je echt heel erg zorgen maken dan denk ik dat het rustiger voor ze zal zijn om ze binnen te zetten in de garage met gedempt geluid en de lichten uit dan buiten met een bouwlamp. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Nou, ik had eigenlijk besloten om ze buiten te laten in hun eigen vertrouwde hok maar vanmiddag was ik in de ren en de buurjongen stak vuurwerk af en ze waren zo enorm bang en helemaal panisch dat ik nu toch twijfel. Zo zielig als ze zo bang zijn.:'(

Misschien dat ik ze in hun oude hok (is niet zo groot dus makkelijk te verplaatsen) in de garage zet. Het liefst zet ik ze in de woonkamer maar dat gaat helaas niet ivm temperatuur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vannacht besloten dat ik vandaag een plekje ga maken voor ze in de garage. Ik ga hun oude hok hier zetten (hopelijk herkennen ze dit nog en is dit dus vertrouwd voor ze) en rij even langs de dierenwinkel voor zo'n simpele ren zodat ze iets meer ruimte hebben. Het is voor mijzelf dan ook makkelijker om er bij te gaan zitten om 12 uur ipv dat ik buiten in de kou moet gaan staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .