Ga naar inhoud

E.C. met mogelijk Snot.. :'(


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Ik begrijp er nu uit dat de dierenarts denkt dat het EC is, maar zeker is het niet. Ik heb geen ervaring met konijnen met staar, dus weet ik niet hoe dit zichtbaar is aan de ogen.


 


Als een konijn met EC oa het symptoom afvallen heeft, dan zie je dit echt heel goed. Je konijn wordt goed mager. Mijn konijn was toen bijna een kilo lichter geworden. Een konijn die afvalt door EC heeft veel voeding nodig om niet verder af te vallen. Ik gaf hem 8 keer per dag 25 ml dwangvoeding en hij viel gelukkig niet verder af, maar kwam een tijd ook geen gram aan. Hij was gelukkig heel makkelijk hierin, ik kon hem gewoon op een handdoek zetten en hij lebberde de spuitjes gewoon leeg, ik hoefde hem niets eens vast te pakken.


Ik had niet goed naar het gewicht van Snuf gekeken, maar 100 gram lichter is niet echt schokkend. Als ze meer energie verbruiken om zich bijv. warm te houden dan kan het gewicht ook schommelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp er nu uit dat de dierenarts denkt dat het EC is, maar zeker is het niet. Ik heb geen ervaring met konijnen met staar, dus weet ik niet hoe dit zichtbaar is aan de ogen.

 

Als een konijn met EC oa het symptoom afvallen heeft, dan zie je dit echt heel goed. Je konijn wordt goed mager. Mijn konijn was toen bijna een kilo lichter geworden. Een konijn die afvalt door EC heeft veel voeding nodig om niet verder af te vallen. Ik gaf hem 8 keer per dag 25 ml dwangvoeding en hij viel gelukkig niet verder af, maar kwam een tijd ook geen gram aan. Hij was gelukkig heel makkelijk hierin, ik kon hem gewoon op een handdoek zetten en hij lebberde de spuitjes gewoon leeg, ik hoefde hem niets eens vast te pakken.

Ik had niet goed naar het gewicht van Snuf gekeken, maar 100 gram lichter is niet echt schokkend. Als ze meer energie verbruiken om zich bijv. warm te houden dan kan het gewicht ook schommelen.

 

O, ok. Ik schrok al:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht ik snap het niet? Hoezo heeft Snuf EC? Omdat hij staar heeft en 100 gram minder is gaan wegen in de loop van de tijd? Op hoeveel tijd is dat dan? Want EC dat zie je wel hoor, dat afvallen is dan gewoon goed te zien.

Wat betreft je vraag: Ik begrijp het dus niet helemaal waarom je Panacur (of Fenbendrops) geeft. Je dacht eerst al dat Nijn EC had maar dat bleek niet zo te zijn. Nu denk je dat je andere konijn EC heeft? Omdat hij ergens in de loop van misschien wel een jaar 100 gram is afgevallen?

 

Het is niet zeker of Snuf EC heeft. Uit voorzorg krijgt hij hier wel medicijnen voor.

 

Snuf is hier met 8 weken gekomen. Hij reageerde toen vreemd. Uiteindelijk bleek hij zeer slecht ziend tot blind te zijn. Hij had een blauwe gloed in zijn ogen. De da dacht aan staar en mogelijk EC. Ik heb dat EC etiket er zelf maar af geschud omdat zijn ogen niet de herkenbare witte wolk hadden. Hij kreeg ook geen medicijnen van de da. Ik heb hem toen zelfstandig weer een beter zicht kunnen geven door hem specifieke kruiden te geven.

 

Sinds een paar maanden valt het mij op dat zijn ogen weer slechter worden en blauwer werden. Gister leek ik er echter ook wel wat wits in te zien.

Nijn kan EC gehad hebben doordat ze haar kopje af en toe scheef draaide en ze haar evenwicht kwijt was.

De da wil dus uit voorzorg een kuur van 28 dagen geven.

 

 

Snuf werkt niet tegen, maar ik moet wel zijn lip optillen om de spuit erin te krijgen. Hij slikt het dan zo door. Erg makkelijk dus. Toch geeft het hem wel stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat wil je dan precies bereiken met die medicatie?

Je zegt ook dat Nijn EC gehad kan hebben maar zoals al uitgelegd is zijn in zo'n geval als bij haar de symptomen aan iets anders te linken. De kans dat dit EC was lijkt me nihil, er waren een aantal dingen die echt niet bij EC passen, bijvoorbeeld het niet willen eten, de snotneus, ineens overlijden. Ik denk dat het goed is om naar de combinatie van symptomen te kijken.

Slechte blauwige ogen door staar lijken me ook los te staan van EC, en ergens in de loop van het jaar 100 gram afvallen ook. Dat afvallen is precies zoals StamperPluis uitlegt een symptoom in die zin dat je er enorme hoeveelheden eten tegenaan kan gooien en een konijn toch in rap tempo mager wordt. Inderdaad heb ik dat ook gehad met mijn konijn met EC dat er goed gegeten werd, zoveel als ze wilde, maar uiteindelijk op 2 weken tijd ruim een kilo af viel.

Kortom ik vind de gedachte EC hier niet logisch, maar dan nog, stel dat Nijn EC had, en stel dat Snuf het ook heeft, want het is besmettelijk, en de helft van de konijnen heeft het nu eenmaal, wat wilde je dan precies bereiken met medicatie? Wat is je doel ervan? Die medicatie gaat er niet voor zorgen dat hij het dan niet meer heeft of zo hè? Ik weet niet of je dat weet? Ik bedoel het kan weinig kwaad behalve dat je hem stress geeft (waarom niet mengen met wat lekkers? Maak het dan ten minste leuk voor hem), maar het zal hem niet beter maken, ook niet slechter, het zal zijn staar niet verhelpen en als hij goed op gewicht is nu dan hoef je daar toch ook niks voor te doen?

Ik snap dat je bang bent hem ook te verliezen en dat je je machteloos voelde, maar zo maar wat doen is denk ik net zo min nuttig.

Misschien is het fijn voor je eigen gemoedsrust hoor, maar ik vraag me af wat je precies verwacht van de Panacur.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat wil je dan precies bereiken met die medicatie?

Je zegt ook dat Nijn EC gehad kan hebben maar zoals al uitgelegd is zijn in zo'n geval als bij haar de symptomen aan iets anders te linken. De kans dat dit EC was lijkt me nihil, er waren een aantal dingen die echt niet bij EC passen, bijvoorbeeld het niet willen eten, de snotneus, ineens overlijden. Ik denk dat het goed is om naar de combinatie van symptomen te kijken.

Slechte blauwige ogen door staar lijken me ook los te staan van EC, en ergens in de loop van het jaar 100 gram afvallen ook. Dat afvallen is precies zoals StamperPluis uitlegt een symptoom in die zin dat je er enorme hoeveelheden eten tegenaan kan gooien en een konijn toch in rap tempo mager wordt. Inderdaad heb ik dat ook gehad met mijn konijn met EC dat er goed gegeten werd, zoveel als ze wilde, maar uiteindelijk op 2 weken tijd ruim een kilo af viel.

Kortom ik vind de gedachte EC hier niet logisch, maar dan nog, stel dat Nijn EC had, en stel dat Snuf het ook heeft, want het is besmettelijk, en de helft van de konijnen heeft het nu eenmaal, wat wilde je dan precies bereiken met medicatie? Wat is je doel ervan? Die medicatie gaat er niet voor zorgen dat hij het dan niet meer heeft of zo hè? Ik weet niet of je dat weet? Ik bedoel het kan weinig kwaad behalve dat je hem stress geeft (waarom niet mengen met wat lekkers? Maak het dan ten minste leuk voor hem), maar het zal hem niet beter maken, ook niet slechter, het zal zijn staar niet verhelpen en als hij goed op gewicht is nu dan hoef je daar toch ook niks voor te doen?

Ik snap dat je bang bent hem ook te verliezen en dat je je machteloos voelde, maar zo maar wat doen is denk ik net zo min nuttig.

Misschien is het fijn voor je eigen gemoedsrust hoor, maar ik vraag me af wat je precies verwacht van de Panacur.

Ik hoop dat zijn ogen beter worden en de ec niet zijn kans grijpt nu hij mogelijk zijn vriendinnetje mist. Bij stress daalt immers het imuunsysteem en dan grijpt ec zijn kans.

Als het Snuf niet slechter zou maken en wellicht zijn ogen wel beter, waarom zou je het dan niet geven? Zie ik iets over het hoofd? Want dan hoor ik dat natuurlijk graag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het helemaal geen rare gedachte dat je hem behandeld met panacur. Sommige dierenartsen behandelen hokgenoten immers ook mee. Of dat zinvol is, tja dat is een discussie die ik graag aan de dierenartsen overlaat. Voor de gemoedsrust vind ik het sowieso goed om te doen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts waar k met mijn vorige konijn was zei zelfs dat het aan te raden was om het preventief te doen in bepaalde situaties zoals een verhuizing..hij zat in zo'n werkgroep waar hij daar over praatte en zei dat de standaard panacur behandeling in sommige landen al ingevoerd is..als een soort wormenkuur..als ik het goed begreep in ieder geval, omdat k de hele ziekte niet kende was het erg moeilijk te volgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de andere kant moet je ook bedenken dat het toedienen van medicijnen juist voor onnodige stress kan zorgen, wat niet echt bevorderlijk is voor EC konijntjes.


Ik zou het zoals Lonja al aangaf mengen met wat lekkers, zodat hij het zelf zonder problemen binnen krijgt :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend en ik vinden het zo eenzaam voor Snuf, dat we besloten hebben om contact op te nemen met de opvang voor een vriendinnetje. We vinden het nog erg vroeg en dubbel, maar Snuf mag niet onder ons gevoel lijden.

Morgen ga ik bellen en zaterdag willen we erheen :)

Snuf heeft zijn knuffel, maar hij lijkt er bang voor..

Snuffel eet inmiddels uit mijn handen!! Zodra 1 van ons het hok open doet, komt hij al aanrennen. Van mijn vriend wil hij een aai, van mij nog niet. Wel wil hij aldoor een rondje door de tuin, iets wat hij normaal niet zo vaak deed.. Verveling? Nijn zoeken?

Vanmiddag was wel grappig. Wij hebben veel kauwen in de tuin en Snuf stond voor het eerst oog in oog. Hij wist eerst niet wat hij moest en toen ging hij ze in volle vaart weg jagen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, al vonden ze bij mij wortel dan niet zo lekker. Maar net wat hij lekker vindt.

Hopelijk helpt het voor zijn ogen, maar wat ik begrijp van jou is dat staar en daar doet Panacur niet zoveel tegen.

Sommige mensen zijn inderdaad van mening dat je het preventief kan geven, ik snap die gedachte ook wel hoor, maar ik ben zelf van mening dat je alle konijnen dan wel preventief 4 keer per jaar een maand Panacur zou kunnen geven. Naar mijn idee is het dus niet zo zinnig omdat je eigenlijk weinig aanwijzingen voor EC hebt, maar zoals ik al zei, kwaad kan het inderdaad ook niet mits je hem geen stress bezorgt.

Ik wist ook niet of je er misschien niet te veel verwachtingen van had, dus bijvoorbeeld dat je misschien denkt van 'als ik dat geef heeft hij geen EC meer onder de leden' of zo.

Dus niet dat je denkt: het geeft stress maar het moet want dan loopt hij geen risico meer. Vandaar mijn vraag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat bij Snuffel het vertrouwen in jou weer terugkomt,

Ik vind het begrijpelijk dat je dierenarts Snuffel uit voorzorg voor EC wil behandelen, een wit vlekje in het oog kan op EC duiden. En dan met alle stress die er het afgelopen weekend is geweest, vind ik het geen gek idee.

Als je de panacur mengt met iets wat Snuffel lekker vind, zal hij het zo opeten.

Heel lief van jullie om je eigen gevoelens opzij te zetten voor Snuffel, en voor een maatje voor hem te gaan kijken. Hopelijk is er een lieve dame in de opvang die Snuffel wel ziet zitten, en andersom natuurlijk ook. Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, al vonden ze bij mij wortel dan niet zo lekker. Maar net wat hij lekker vindt.

Hopelijk helpt het voor zijn ogen, maar wat ik begrijp van jou is dat staar en daar doet Panacur niet zoveel tegen.

Sommige mensen zijn inderdaad van mening dat je het preventief kan geven, ik snap die gedachte ook wel hoor, maar ik ben zelf van mening dat je alle konijnen dan wel preventief 4 keer per jaar een maand Panacur zou kunnen geven. Naar mijn idee is het dus niet zo zinnig omdat je eigenlijk weinig aanwijzingen voor EC hebt, maar zoals ik al zei, kwaad kan het inderdaad ook niet mits je hem geen stress bezorgt.

Ik wist ook niet of je er misschien niet te veel verwachtingen van had, dus bijvoorbeeld dat je misschien denkt van 'als ik dat geef heeft hij geen EC meer onder de leden' of zo.

Dus niet dat je denkt: het geeft stress maar het moet want dan loopt hij geen risico meer. Vandaar mijn vraag :)

Gelukkig had ik niet te hoge verwachtingen ;)

Inprinciepe hoort staar naar mijn weten niet te verbeteren. Staar kan wel doen lijken dat er een witte vlek is als het licht er op een bepaalde manier in valt.

Het kan dus staar zijn, maar het kan net zo goed ec zijn of beiden tegelijk.

Ik geef het idd maar uit voorzorg en dan zien we wel hoe of wat.

Ik zal het straks met olvarit wortel proberen. Anders heb ik nog ah bio pastinaak. Beiden vind hij in knabbel vorm erg lekker, dus hopelijk ook in gepureerde vorm :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat bij Snuffel het vertrouwen in jou weer terugkomt,

Ik vind het begrijpelijk dat je dierenarts Snuffel uit voorzorg voor EC wil behandelen, een wit vlekje in het oog kan op EC duiden. En dan met alle stress die er het afgelopen weekend is geweest, vind ik het geen gek idee.

Als je de panacur mengt met iets wat Snuffel lekker vind, zal hij het zo opeten.

Heel lief van jullie om je eigen gevoelens opzij te zetten voor Snuffel, en voor een maatje voor hem te gaan kijken. Hopelijk is er een lieve dame in de opvang die Snuffel wel ziet zitten, en andersom natuurlijk ook. Ben benieuwd.

Ja, ik ben heel blij dat het vertrouwen terug komt. Hij is altijd het tamste geweest. Naar mijn vriend toe (hij geeft ze meestal eten) is hij net een hondje :) Eergister ging mijn vriend dat plexieglas vast maken. We hadden de ren open zodat hij het geluid kon ontvluchten. Hij had ook door dat het open was: hij ging de tuin in, maar zodra mijn vriend op de grond ging zitten, kwam Snuf aan gerend om de schroeven zijn geur te geven, te kijken bij de machines en bij mijn vriend. Dat was echt zooo lief!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm.. Als je ogen minder worden, wordt de neus beter en dat is blijkbaar ook zo met konijnen.. Hij trapt er niet in.. Nou ja.. hij trapte er dus wel letterlijk in, waarna hij wel uitvoerig zijn pootjes en het hok schoon likte.. Dus nu heb ik een probleem.. Hoeveel heeft hij binnen gekregen en hoeveel moet ik nu nog geven?

Hij moet 2,1 ml per dag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meng de panacur met een beetje lekkers en dan doe ik het in een spuitje. Spuitje houd ik voor hun bek en dan lebberen ze het spuitje leeg. Is hier tot nu toe altijd gelukt. Ik meng het met critical care, dit vinden de meeste konijnen heel lekker, maar je kan natuurlijk ook iets anders gebruiken wat Snuf heel lekker vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .