Ga naar inhoud

E.C. met mogelijk Snot.. :'(


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Nee ik bedoel niet dat ze geen antibiotica moet, zeker wel, maar je zei in je openingspost dat dit ontstekingen remt en antibiotica is geen ontstekingsremmer.

Pijnstilling wel.

Maar misschien is het wel iets anders dan EC als ze niet meer slikt terwijl ze echt honger zou moeten hebben? Een konijn gaat niet binnen een dag dood aan EC voor zover ik weet, volgens mij gaan ze daar zelden zelf aan dood.

 

Het duizeld me een beetje erg ;)

 

De da zei toen ik daar vanmorgen was dat ze een ontstekingsremmer kreeg en Panacure. Ze heeft vanmorgen pijnstilling per injectie gehad.

 

 

 

Nijntje is nu wel een beetje aan het bewegen door het boven hokje, da's dan toch wel weer positief..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een konijnkundige DA? Als ik het zo hoor (misschien begrijp ik het verkeerd hoor) wil de DA niet te veel energie in het konijn steken? Als je er een slecht gevoel bij hebt, kan je dan niet voor een second opinion naar een andere DA? Aangezien je zegt dat ze je al liet wachten en haar niet op zou nemen enzo. Dan kan je die DA ook de hemd van het lijf vragen over alles wat je wil weten. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een konijnkundige DA? Als ik het zo hoor (misschien begrijp ik het verkeerd hoor) wil de DA niet te veel energie in het konijn steken? Als je er een slecht gevoel bij hebt, kan je dan niet voor een second opinion naar een andere DA? Aangezien je zegt dat ze je al liet wachten en haar niet op zou nemen enzo.

 

Heel dubbel, want mijn vertrouwen in da's is enorm laag. Zij zou wel konijn kundig moeten zijn. Zo ver ik weet is er nog 1 konijn kundige, maar daar ben ik van mening dat zij niet konijn kundig zijn..

En Nijn moet echt rust hebben, want ik merk dat stress haar echt teniet doet.

 

Ik ga 100% wortel proberen te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roos is een Hollander, die overgewicht heeft. Ze weegt 3,1 kilo, wat voor haar veel te veel is. Ze woog meer (3,3 kg), ik was al bezig haar te laten afvallen, maar omdat ze in een groep van 6 zit lukte dit niet direct.

Met het vier keer dwangvoeren per dag heb ik Roos op haar gewicht weten te houden.

Ik zou nog niet van het ergste uitgaan. Veel konijnen met EC overleven dit. En als ze een beetje aan het bewegen is, is dit toch ook positief. Het is natuurlijk ook best stressvol voor een konijn om naar de dierenarts te rijden, daar onderzocht te worden, eenmaal thuis gedwangvoederd worden. En zoals je zelf al aangeef, doet al die stress haar niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wortel spuit heb ik maar gelaten voor wat het was, ze had 2 biksjes uit zichzelf opgegeten!! Ik heb er meer biksjes neer gelegd en alle kruiden die al in mijn tuin staan. Ze heeft nu een ruime keus :) Oregano, citroenmelisse, peterselie, salie, tijm, radijsje met loof en 2 soorten munt. Er stond al een bordje met wortel puree en een bordje met een biks papje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Roos is een Hollander, die overgewicht heeft. Ze weegt 3,1 kilo, wat voor haar veel te veel is. Ze woog meer (3,3 kg), ik was al bezig haar te laten afvallen, maar omdat ze in een groep van 6 zit lukte dit niet direct.

Met het vier keer dwangvoeren per dag heb ik Roos op haar gewicht weten te houden.

Ik zou nog niet van het ergste uitgaan. Veel konijnen met EC overleven dit. En als ze een beetje aan het bewegen is, is dit toch ook positief. Het is natuurlijk ook best stressvol voor een konijn om naar de dierenarts te rijden, daar onderzocht te worden, eenmaal thuis gedwangvoederd worden. En zoals je zelf al aangeef, doet al die stress haar niet goed.

 

O, echt? Dus zonder dat jouw konijn zelfstandig extra dingen at, kon je haar met 48ml per dag op gewicht houden?

 

Nijntje heeft er voor vandaag 15ml in, maar het is tenminste iets en idd dat af en toe bewegen, het af en toe eten van kleine dingetjes (vooral biks, want dat zijn harde biksjes van HFST!!) is een goed teken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de rust haar echt wel goed gaat doen. Ik zou het zelf nu eventjes aankijken wat ze zelf eet, nog even rust gunnen, en anders vanavond een keer dwangvoeren. Maar goed dat is wat ik zelf zou doen, het is uiteraard aan jezelf wat jou het beste lijkt.

 

Ja, dat ga ik ook doen. Vanavond moet ze ook weer medicijnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zelf gaan eten is dat toch een goed teken, al zijn het maar kleine beetjes, het is toch een vooruitgang.

Mijn Rakker is al vaak aan zijn kiezen geholpen. Van mijn dierenarts kreeg ik altijd het advies hem, als hij niet zelfstandig zou eten, drie keer per dag 15 ml te dwangvoeren. Rakker weegt rond de 2,6 kg. Dit is altijd voldoende geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky, probeer rustig te blijven, ik snap je angst en stress, dat had ik ook toen ik het ontdekte. Ik heb hier ook een EC konijn gehad, mijn dierenarts nam haar ook niet op. Ze heeft geen Dexametason gehad en is er ook doorheen gekomen. De reden van het niet opnemen was dat ze daardoor ook weer meer stress zou ervaren van JUIST niet goed is voor een EC konijn. En mijn da gebruikt de Dexametason niet, dat is echt per dierenarts verschillend heb ik in de gaten. 


 


Luna wilde de eerste dagen ook voor geen meter eten. Ik had vanalles voor haar liggen en haar vriendje vrat het meeste op, maar toch vond ze de gedroogde kruiden, wortelloof en een paar biksjes best lekker. Ik heb toen ook speciaal van die kruiden hooi en alles gehaald maar de eetlust bleef beroerd en de keutels erg klein. Ik heb het op een woensdag ontdekt en op maandag had ze eindelijk weer een keer goed gegeten en gepoept. Ze kreeg ook Cisaral omdat ze slecht at en heb die dag ook nog Metocloral gegeven (de Cisaral was al op aanraden van de DA). Of het daardoor kwam, of omdat ze zich weer wat stabieler voelde en dus ook het eten wat beter ging weet ik niet. Maar vanaf die dag heeft ze eigenlijk prima gegeten.


 


Ik heb haar niet gedwangvoerd omdat dat ook weer iedere keer een stressmoment is en ze toch wel wat at. Dus je moet maar even kijken wat je ermee doet. Zolang ze nog wat eet en ook poept en plast loopt het binnenin nog wel door.


 


Vergeet ook niet dat het heel desoriënterend voor haar is en dan is eten geen fijne aangelegenheid naar mijn mening. Ik heb destijds het hok uit de ren gehaald en er een laag schuilhok in gezet en een berg stro op de grond. Zodat ze wel warm konden zitten maar dat ze geen grote hoogten hoefde te overwinnen. Mij werd aangeraden om haar verder zoveel mogelijk in haar vertrouwde omgeving te laten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat ga ik ook doen. Vanavond moet ze ook weer medicijnen hebben.

Dat is een mooi moment om ook te dwangvoeren. Dan heb je alles tegelijk gedaan. Zo beperk je de stressmomenten voor Nijn. Zo doe ik het nl ook altijd. De momenten dat er medicijnen gegeven moet worden, geef ik, indien nodig, ook gelijk dwangvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet zo van het temperaturen. Het is voor een konijn toch niet echt fijn om zo'n thermometer ingebracht te krijgen. Ik voel altijd zelf aan een konijn of het te warm of te koud is. In jouw geval zal er geen sprake van koorts zijn, dus zou ik voelen of haar nekje warm aanvoelt. Een konijn met ondertemperatuur voelt in de nek niet warm aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky, probeer rustig te blijven, ik snap je angst en stress, dat had ik ook toen ik het ontdekte. Ik heb hier ook een EC konijn gehad, mijn dierenarts nam haar ook niet op. Ze heeft geen Dexametason gehad en is er ook doorheen gekomen. De reden van het niet opnemen was dat ze daardoor ook weer meer stress zou ervaren van JUIST niet goed is voor een EC konijn. En mijn da gebruikt de Dexametason niet, dat is echt per dierenarts verschillend heb ik in de gaten. 

 

Luna wilde de eerste dagen ook voor geen meter eten. Ik had vanalles voor haar liggen en haar vriendje vrat het meeste op, maar toch vond ze de gedroogde kruiden, wortelloof en een paar biksjes best lekker. Ik heb toen ook speciaal van die kruiden hooi en alles gehaald maar de eetlust bleef beroerd en de keutels erg klein. Ik heb het op een woensdag ontdekt en op maandag had ze eindelijk weer een keer goed gegeten en gepoept. Ze kreeg ook Cisaral omdat ze slecht at en heb die dag ook nog Metocloral gegeven (de Cisaral was al op aanraden van de DA). Of het daardoor kwam, of omdat ze zich weer wat stabieler voelde en dus ook het eten wat beter ging weet ik niet. Maar vanaf die dag heeft ze eigenlijk prima gegeten.

 

Ik heb haar niet gedwangvoerd omdat dat ook weer iedere keer een stressmoment is en ze toch wel wat at. Dus je moet maar even kijken wat je ermee doet. Zolang ze nog wat eet en ook poept en plast loopt het binnenin nog wel door.

 

Vergeet ook niet dat het heel desoriënterend voor haar is en dan is eten geen fijne aangelegenheid naar mijn mening. Ik heb destijds het hok uit de ren gehaald en er een laag schuilhok in gezet en een berg stro op de grond. Zodat ze wel warm konden zitten maar dat ze geen grote hoogten hoefde te overwinnen. Mij werd aangeraden om haar verder zoveel mogelijk in haar vertrouwde omgeving te laten.

 

Bedankt voor je geruststellende woorden!

 

Ik zat idd ook aan Cisaral te denken als ze vannacht nog niet gepoept heeft. Overdag poepten ze zowiezo weinig, dus dat ze nu niets heeft is wellicht niet iets om me echt zorgen om te maken.

 

Ik ga voor het slapen een warme kruik geven, medicijnen en een wortel papje. Dan laat ik haar rustig de nacht door gaan met hooi, kruiden en biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koude oren bij een konijn zegt niet altijd wat. Belangrijkste is dat het kuiltje in de nek warm is.

Neem inderdaad zelf ook rust, want als je zelf onrustig ben breng je dat over op Nijn.

Mocht je toch bang zijn dat Nijn teveel afvalt, dan kan je haar paardenbloem (vers of gedroogd) aanbieden. Konijnen vinden dit vaak lekker, en het zorgt o.a. voor gewichtstoename.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf wel water geven. Misschien een kleiner bakje in een hoekje zetten, zodat de kans dat ze erin gaat staan kleiner is.

 

Het stond al in een hoekje, maar ze besloot blijkbaar dat ze daar wilde liggen ;) Ze ligt daar nu namelijk, weg van de kruik.

 

Misschien een theezakje-schoteltje met een dun laagje water. Of is dat te weinig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf een klein bakje neerzetten. Zo'n theezakje-schoteltje is naar mijn idee makkelijk om te gooien, en ik denk de hoeveelheid ook te weinig is, mocht ze willen gaan drinken.

Misschien anders midden in het hok zetten. Mijn konijnen liggen altijd aan de zijkant of in de hoek. Maar goed ik weet niet wat Nijn haar favoriete plek is. Ik heb zelf geen ervaring met bakjes, hier hebben ze nl flesjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier heel veel EC konijnen gehad die het wel gehaald hebben.

Dus niet meteen in paniek gaan.

Warmte rust en de juiste medicatie is belangrijk.

Mijn eerste konijnen hebben ook Dexamethason gekregen de rest niet.

Panacure, AB en pijnstilling.

Je zou als je het hebt een vetbed in de kooi kunnen leggen of handoeken ?

Klein bakje water of wat vocht extra geven als je dwangvoert.

Ik geef altijd heel veel kruiden en groenvoer en dingen die ze lekker vinden, gedroogde kruiden.

Citroenmelisse schijnt hongeropwekkend te zijn.

Verder zou je kunnen proberen om met een lepeltje te dwangvoeren.

Zelf maak ik de laatste jaren een papje van havermout, dwangvoer, kruimels van de brokjes of kruiden er doorheen en dan hele rijpe peer er doorheen. Ze eten het echt heel graag.

Kan ook banaan geprakt door heen als je dat hebt of wortelhapje.

Mijn advies is wel goed warmhouden en rust.

Heel veel sterkte dikke knuffels leef met je mee.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vanavond naar een plek voor een bakje kijken ;)


 


 


 


Jij ook bedankt Belleke!


Ik had nog een knaagdieren kleed, die ligt er al in, met daar onder de kruik. Nijn is een echte sloper (hoe ziek ze ook is) en dat kleed mag ze zonder problemen op eten. Volgens mij is het van hennep vezels gemaakt. Maar ze eet of sloopt het niet.


 


Morgen gaan we gelijk naar de Welkoop voor Kenner dwergkonijnen mix. Dat is het lekkerste wat er bestaat als ik hun mag geloven ;) Ze krijgen het ook alleen bij ziekte, nooit gewoon tussen door. Zo blijft het speciaal.


 


Bij de AH ga ik morgen een potje gepureerde pastinaak halen. Ik heb namelijk geen keuken, dus ik kan niets pureren of koken..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wilde niets. Ik heb haar er toch uit moeten pakken (liet ze toe) en de dappere waaghals zou zelfs van het dak af springen!! Uiteraard liet ik dat niet toe. Toen zou ze tegen de muur omhoog..


Ik kreeg haar Panacure (2,2ml) er zeer moeilijk in (ze wilde het niet slikken). Haar andere medicijn gaf ik als eerste en die ging redelijk snel (1,1ml). Vervolgens heb ik ff met haar geknuffeld. Ze leek echt super moe. Ze lag plat op haar buik, gestrekt. Toen ze weer iets bij gekomen leek, heb ik er nog 3ml wortel puree in gekregen en toen wilde ze weer niet slikken. Ik heb het toen maar gelaten. Bij het schoon maken van haar snoetje, keerde haar kopje weer kort. Ze corrigeerde het wel iets minder snel als de vorige keer, maar nog steeds snel.


Bij het in haar hok zetten, zou ze uit mijn armen erin springen. Dan ineens lijkt ze dus niet ongelooflijk moe, maar toen ik haar neer zette bij haar warme kruik, was ze duidelijk echt op.


Ze heeft nog steeds niet gepoept sinds ik haar vanmorgen vond! En sinds de autorit heeft ze niet meer geplast.. Haar buik voelt gewoon soepel.


 


Haar nekje was warm en ze heeft water, biks, gedroogde kruiden, verse kruiden, biks puree, wortel puree een nieuwe snuggle safe. De hele nacht wil ik haar met rust laten, maar mij kennende ga ik zelf niet goed slapen en kijk ik tussendoor nog eventjes hoe het gaat.


 


Snuffel wordt nu juist actief en mist zijn vrouwtje + zijn slaapplek (hij sliep de laatste tijd bovenin). Hij is onrustig en knabbelt aan alles waar hij aan knabbelen kan (ren, hok etc.). Ik gaf hem een wilgentak, maar dat was zo weg.. Hij ruikt haar wel, hopelijk vind hij snel zijn rust. Hij eet wel gewoon goed (lees: hij bunkert voor het eerst in zijn leven, normaal at Nijn alles voor hem weg).


 


 


Ik maak me zorgen om beiden. Snuffel is slecht ziend/blind. Hij hangt aan Nijntje. Als zij weg valt, zal hij ook snel gaan.


Nijntje oogt echt dood en dood op. Zo slap als en vaatdoek.. Ik maak me echt grote zorgen..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .