Ga naar inhoud

E.C. met mogelijk Snot.. :'(


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Vanmorgen schrok ik me wild! Ik trof een konijn aan die tegen de zijkant van de ren in elkaar was gestort en daar heel wat uren had gelegen. Haar vacht was nat, ze wilde niets weten van eten. Af en toe draaide haar kopje en ze had duidelijk last van haar evenwicht.


 


Uiteraard direct de da gebeld en langs gegaan. Wat ik vermoede werd werkelijkheid: E.C. Maar daar kwam bij dat ze ook witte slijm uit haar neusje heeft. Haar longen zijn wel goed. Of het een verkoudheidje of snot is, kon ze niet zeggen. Ik zelf vermoed dat ze last heeft van haar stof allergie. We hebben immers heel wat mooie, droge dagen gehad en door drukte (2 terminale familieleden en een onthande familielid) heb ik er niet bij stil gestaan en dus geen water gesproeid over de stenen. We hebben nu het gehele verblijf schoon gemaakt en hopen dat dat zal helpen.


Ze heeft 38,5 graden, dus geen koorts en geen onder temperatuur.


Van de dierenarts kregen we Fenbendrops (Panacure tegen E.C.) en Novadox (onstekingremmer) mee, wat ze daar al gehad heeft.


 


Bij thuiskomst had ik vers uit de tuin een bio radijsje gepakt en aan haar gegeven. Ze wilde er direct aan knabbelen!! Maar toch ergens ook weer niet.. Ik heb haar met haar radijsje gelaten en uiteindelijk had ze toch wel iets op, niet veel. Ik denk 1 blaadje.


 


Ik heb een papje van de brokjes gemaakt en olvarit wortel gekocht. Beiden heb ik op een schoteltje neer gezet omdat ze wel intresse toonde. Van haar olvarit heeft ze een beetje gegeten, de rest op haar oor gesmeerd..


 


Heel positief is dat ze weer iets beweegd en ze ook haar neusje wast! Maar ook zeker dat ze weer intresse heeft in eten. Dit resultaat had ik niet zo snel verwacht, maar Nijn is een vechter, dat heeft ze al eerder laten zien!


 


Willen jullie mij en Nijn hier doorheen helpen? Mijn hoofd loopt over en wat steun, kan ik heel hard gebruiken.. Ervaringen, tips etc. Ik heb ervaring met dwangvoeren, maar dat is al heel wat jaren terug. De da zei om de 2 uur 10ml.


Nu gun ik haar even wat slaap en ik wil even aankijken of ze nog meer zelf gaat eten. Ze had ook al 1 hooitje te pakken, maar ik denk dat ze die niet op heeft gegeten.


 


Morgen is de welkoop open en haal ik hun favouriete voeding die ze alleen bij ziekte krijgen: Kenner dwerg konijnen mix.


 


Ze zit nu bovenin het hok opgesloten, uit de wind. Ons andere konijn zit onderin het hok en in de ren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Koosje.


 


Helaas was de da zelf niet vol vertrouwen in verband met de E.C. Ze zei dat er geen peil op te trekken was mbt die ziekte.


 


Hier op het forum heb ik veel konijnen er doorheen zien komen, maar elke keer dat dat kopje scheef gaat, raak ik toch licht in paniek (kan me wel rustig houden voor Nijn). Het ziet er vreselijk eng uit.. Alsof haar nek gebroken is ofzo..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest je jouw ram dan ook een maand dwangvoeren om de 2 uur?


 


 


 


Nijntje heeft net 10ml dwangvoeding erin zitten. Ze wil liever niet dat ik aan haar kopje kom en hield in het begin haar poten stijf onder haar kopje zodat ik haar bekje niet open kreeg. Op een gegeven moment ging ze in een hoekje van het hok schuilen en gaf ze zich gewonnen. Haar poten en kopje schoonmaken liet ze wel toe, maar ik denk dat ze uitgeput was van de dwangvoeding (ookal deed ik dat rustig). Ze lag echt languit op haar buik te hijgen.


Nu ligt ze in het donkere deel van het nachthok. Daar kan ik haar niet zien, maar ik vermoed dat ze ligt te slapen.


 


Dat ik het hok open deed, stond ze duidelijk verward met haar 2 poten in haar waterbakje.. Ze stond er maar te staan, met haar hoofd in een hoek van het hok en haar bek, neus en voorpoten waren drijf en drijf nat. Ik heb haar gedroogd en het waterbakje weg gezet. Er zit immers water in haar dwangvoeding.


 


Zal ik de snugglesafe in het hok doen? Ik vind het vrij koud buiten en ze ligt nu ook in het hoekje met stro.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Snugglesafe kan nooit kwaad, naar binnen halen is misschien nog wel beter.

Ik gebruikte ook vaak perenhap of de bosvruchtenvariant of iets in die richting.

Weet je ook waarom ze niet goed eet? Lukt dit niet ivm de evenwichtsproblemen?

Heb je geen corticosteroïden gehad? Anders zou ik die ook nog vragen voor de eerste dagen. Heel veel beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen heeft ze heel veel stress, vandaar dat ik haar liever buiten laat zo lang het kan. Mijn ram kan nu op dit moment niet bij haar zodat ik kan zien wat Nijn eet/drinkt/poept/plast. Tot nu toe heeft ze niet geplast/gepoept, maar ik moet zeggen dat ze normaal niet boven plassen/poepen, ookal staat daar wel een poep bak..


 


Ik heb wel altijd ondervonden dat die 2 enorm aan elkaar gehecht zijn en elkaar altijd overal bovenop hielpen, maar verwarde, snel vermoeide Nijn met een open trap en een grote ruimte.. Ik wil voorkomen dat ze weer crashed..


 


Ik vermoed dat ze niet eet omdat ze zich niet goed voelt. Ik bedenk net dat ik volgens mij geen pijnstilling heb gekregen, maar kan een snot neus en EC pijn doen? Ik wil haar ook niet (onnodig) overladen met medicijnen..


 


Ik doe nu ff de snuggle safe in het bovenhok. Om 16 uur nog een keer 10ml dwangvoer en ik denk dat ik haar dan om 17 uur beneden in het hok/ren laat bij mijn ram. Kijken of ze dan wel plast/poept.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dame heeft ook ec. Ze kreeg bij de da  een vitamine injectie en nog iets (is al even geleden weer niet meer wat dat precies was). Verder moest ik ook thuis fenbendrops en ontstekingsremmer geven.


Ik hoefde haar niet te blijven dwangvoeren, maar wel zolang ze niet goed genoeg at en af bleef vallen. Dit heeft wel even geduurd, maar hoefde steeds minder te geven. Ik probeerde haar zo min mogelijk op te moeten pakken, omdat door de stress van het oppakken het hoofdje nog schever ging ( in haar geval was dat bijna onmogelijk). Ze heeft een paar dagen in een heel klein hokje gelegen op een zo rustig mogelijke plek om zo echt alle rust te hebben. Daarna is ze naar een meterhokje met handdoeken gegaan zodat ze zich geen pijn kon doen als ze omviel.


Het is nu denk ik het belangrijkste dat ze veel rust krijgt en dat je een manier vind om haar zo goed mogelijk op te kunnen pakken voor medicijnen en dwangvoer. Met een beetje geluk staat ze het misschien toe zonder op te pakken, maar bij mij lukte dat echt niet.


 


Mij is toen verteld dat een konijn met ec geen pijn heeft, maar ik heb haar ook wel een pijnstiller gegeven de eerste dagen omdat ik mijn twijfels had.


Ik zou haar na het dwangvoeren dan even bij het rammetje zetten, dat scheelt weer 1 keer oppakken. Ik zette ze ook vaak even bij elkaar. Het rammetje mocht dan even op bezoek komen, ze leefde hier dan vaak ook wel een beetje van op


 


Sterkte met Nijntje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dame heeft ook ec. Ze kreeg bij de da  een vitamine injectie en nog iets (is al even geleden weer niet meer wat dat precies was). Verder moest ik ook thuis fenbendrops en ontstekingsremmer geven.

Ik hoefde haar niet te blijven dwangvoeren, maar wel zolang ze niet goed genoeg at en af bleef vallen. Dit heeft wel even geduurd, maar hoefde steeds minder te geven. Ik probeerde haar zo min mogelijk op te moeten pakken, omdat door de stress van het oppakken het hoofdje nog schever ging ( in haar geval was dat bijna onmogelijk). Ze heeft een paar dagen in een heel klein hokje gelegen op een zo rustig mogelijke plek om zo echt alle rust te hebben. Daarna is ze naar een meterhokje met handdoeken gegaan zodat ze zich geen pijn kon doen als ze omviel.

Het is nu denk ik het belangrijkste dat ze veel rust krijgt en dat je een manier vind om haar zo goed mogelijk op te kunnen pakken voor medicijnen en dwangvoer. Met een beetje geluk staat ze het misschien toe zonder op te pakken, maar bij mij lukte dat echt niet.

 

Mij is toen verteld dat een konijn met ec geen pijn heeft, maar ik heb haar ook wel een pijnstiller gegeven de eerste dagen omdat ik mijn twijfels had.

Ik zou haar na het dwangvoeren dan even bij het rammetje zetten, dat scheelt weer 1 keer oppakken. Ik zette ze ook vaak even bij elkaar. Het rammetje mocht dan even op bezoek komen, ze leefde hier dan vaak ook wel een beetje van op

 

Sterkte met Nijntje.

 

Bedankt voor je ervaring!

 

Ik pak haar met de dwangvoeding niet op. Haar hok zit op de juiste hoogte voor mij. Ik doe het dak omhoog en ik kan zo bij haar. Omdat ze met de vorige (eerste) dwangvoeding zo uitgeput was, dacht ik haar niet direct na de dwangvoeding bij mijn ram te zetten, maar een uurtje later.

Was jouw konijn ook zo uitgeput na de dwangvoeding op de eerste dag? Wellicht komt het bij ons omdat het ademen door de neus moeizamer gaat i.v.m het slijm.

 

 

 

Ze blijkt een plasje gedaan te hebben onderweg van de da naar huis, maar in het hok dus niets (daar zit ze al 3 uur). Normaal is ze een flinke keutel kanon, maar wie weet hoe lang ze wel niet tegen het hok aan gecrasht is geweest zonder eten..

 

Ze heeft in ieder geval haar kopje niet meer scheef gehouden en ze ligt nu ook in een normale houding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze was bij mij ook altijd wel moe na het dwangvoeren, maar ik denk dat het slijm bij Nijntje haar wel extra uit put. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de tijd tussen het dwangvoeren om die reden wel wat vergroot had, maar gaf dan ook steeds net een spuitje meer zodat ik aan het einde van de dag net zo veel had gegeven als de da had gezegd. Maar het dwangvoeren ging bij mij ook niet heel moeilijk, ze wilde wel maar zelf lukte het haar gewoon niet.


Hopelijk vind je weer wat keutels nu je haar gaat dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog 25 minuten ;)


 


Ik hoop dat ze snel opknapt. Ik vind het zo zielig als dieren ziek zijn..


 


Ik stop ook met het lezen op internet. Ik zag oorzaken als trauma (door schrik), beroerte, hersen tumor etc. Ik moet er niet aan denken en ga er vanuit dat mijn da weet wat ze doet. Nijntje is al 7 jaar, maar ze mag van mij nog jaren mee..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Shivaya.


 


 


 


Ze heeft net weer dwangvoeding op. Na 8ml gaf ze duidelijk aan dat ze niet meer wou, maar ik heb de laatste 2ml er toch in gekregen! Ik wilde toen nog even haar snoet poetsen, maar ze verzette zich, dus heb ik het maar gelaten (ze maakt haar neusje schoon, dus wellicht ook haar snoetje). Bij het verzetten ging haar kopje heel even iets scheef, maar ze corrigeerde zich gelijk weer. Ik moet haar duidelijk zo min mogelijk stress geven.


Ze leek iets minder uitgeput na deze dwangvoeding.


 


Geen keutels te vinden, dus over een uurtje zet ik haar even onder in het hok. Wellicht dat ze daar gelijk gaat zitten.. Zowiezo zijn het natuurlijk nacht dieren. Overdag eten en poepen ze niet zo veel en 's nachts gaan ze los.


 


De snuggle safe vind ze duidelijk echt lekker. Ze hing er lekker op toen ik bij haar kwam en toen ik weer weg ging.


 


Nijn moet een vreselijke nacht hebben gehad. De tralies van de ren is flink beknaagd..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij elkaar was snel klaar. Snuffel moest zijn mannelijkheid WEER op Nijn botvieren, incl. haren uit haar rug trekken. Nijn liet het eerst toe en toen rende ze vrij snel door het hok, waarna ze tegen de zandbak op knalde. Ik heb haar gelijk weer terug gezet en daar leek ze tevreden mee.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd naar als je konijn EC heeft. Ik heb zelf twee konijnen met EC gehad, en gelukkig hebben ze het beiden overleefd. Ik vind het altijd wel belangrijk dat er vrij snel met de behandeling gestart wordt, dan is nl de overlevingskans groter,

Rust is echt heel belangrijk voor je Nijn, hoe minder stress des te beter. En warmte is ook heel goed. Als ze warm gehouden wordt hoeft ze zelf geen energie te verspillen om zichzelf warm te houden. Deze energie kan ze nu gebruiken om te herstellen.

Je moet niet te veel op internet zoeken naar een eventuele oorzaak. Hier wordt je alleen maar gek van. Bij EC kunnen zoveel zaken de oorzaak zijn. De meeste konijnen zijn al drager van EC, en wanneer er, om wat voor reden dan ook, stress is geweest, kan EC zich openbaren. Vertrouw op je dierenarts, en mocht je toch meer willen weten, kan je ook op de site van dierenkliniek Wilhelminapark kijken. Daar hebben ze een stuk over EC staan.

Hopelijk knapt Nijn snel weer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstiller is belangrijk bij EC omdat je de ontsteking remt. Ik heb ook wel eens hier gelezen van iemand die bij een dierenartsenlezing had gehoord dat EC in zeldzame gevallen pijn kan doen dus ook wat dat betreft kan het geen kwaad.

Maar een corticosteroïde als dexamethason heeft die ontstekingsremmende werking vele malen sterker en ik heb daar erg goede ervaring mee bij EC.

Er wordt wel aangeraden dat de eerste dagen te geven en daarna over te stappen op pijnstiller.

Novadox is toch een antibioticum? Dat remt geen ontstekingen. Vandaar dat ik vroeg of je wel iets in die categorie mee hebt gekregen. Anders zou ik de dienarts daar naar vragen, mijn konijnen met EC hadden geen baat bij Panacur of antibiotica. De jouwe misschien wel maar het is vrij gangbaar om op alle drie de punten in te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de dierenarts gesproken omdat Nijntje haar dwangvoeding niet meer wil slikken. Ze zit op haar kruikje te zitten en doet verder niets. De dierenarts blijkt vanmorgen een pijnstiller ingespoten te hebben en antibiotica. Ze zegt dat ze verder niets meer kan doen, dat wat ik nu doe het maximale is.. Ze adviseert om even een paar uur rust te geven en dan weer te proberen. Als het dan weer niet lukt, moet ik morgen aan de bel trekken??


 


HELP!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstiller is belangrijk bij EC omdat je de ontsteking remt. Ik heb ook wel eens hier gelezen van iemand die bij een dierenartsenlezing had gehoord dat EC in zeldzame gevallen pijn kan doen dus ook wat dat betreft kan het geen kwaad.

Maar een corticosteroïde als dexamethason heeft die ontstekingsremmende werking vele malen sterker en ik heb daar erg goede ervaring mee bij EC.

Er wordt wel aangeraden dat de eerste dagen te geven en daarna over te stappen op pijnstiller.

Novadox is toch een antibioticum? Dat remt geen ontstekingen. Vandaar dat ik vroeg of je wel iets in die categorie mee hebt gekregen. Anders zou ik de dienarts daar naar vragen, mijn konijnen met EC hadden geen baat bij Panacur of antibiotica. De jouwe misschien wel maar het is vrij gangbaar om op alle drie de punten in te zetten.

 

 

Ik snap je tekst niet goed. Je bedoeld dat ze geen antibiotica zou moeten krijgen?

Ze heeft niet alleen EC, ze heeft ook iets met haar neus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik om de 2 uur 10 ml dwangvoer wel veel vind. Ik heb hier een konijn (Roos) met myxomatose (lichte vorm) en toen zij nog niet zelf at gaf ik haar vier keer per dag zo rond de 12/13 ml dwangvoer.

Heb je misschien ook al geprobeerd om Nijn kruiden te geven. Roos at geen biks en groenvoer maar kruiden zoals paardenbloem, weegbree, brandnetel en aardbeienblad at ze wel. Niet in grote hoeveelheden, maar toch.

Wat Lonja aangaf, heb ik ook hele goede ervaring met dexamethason. Één van mijn konijnen met EC bracht ik op zaterdag naar de kliniek, daar werd ze een paar dagen opgenomen en behandeld met o.a. dexamethason en vitamine B injecties. 3 dagen later kon ik haar weer ophalen en was ze praktisch weer de oude. Haar kopje stond nog een klein beetje scheef, maar dat herstelde zich in de dagen erna ook. Thuis heb ik haar nog moeten behandelen met panacur en metacam en duplocilline-injecties.

Belangrijk is ook wel dat je zelf probeert rustig te blijven. Als je zelf gestrest bent, breng je dat over op je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze had bij thuiskomst 1 blaadje van een radijsje op. De rest ligt onaangeroerd. Ik heb tijm uit de tuin geplukt, 2 soorten munt. Ze doet alsof ze het wil, maar pakt het niet aan of pakt het aan en laat het weer vallen.


 


Daarnet probeerde ik wat gruis van kruiden met wortel. Wellicht vond ze dat niet lekker op dit moment (normaal is ze dol op wortel en op kruiden). Ik ga zo nog wel een keer proberen en anders probeer ik nog eens 100% wortel puree.


 


Morgen zal ik Pastinaak puree halen. Mijn vriend heeft net nog wat biksjes neergelegd. Mijn vriend gaat er echter al vanuit dat ze het niet haalt..


 


7 jaar is toch niet bejaard voor een konijn van 2,2 kilo? Ze zou een NHD zijn, maar is dit niet 100% (haar kopje is niet rond).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten ben ik rustig, maar nu zit ik binnen wel ff wat traantjes te laten, moet er niet aan denken dat ze weg raakt..


 


Hoeveel weegt Roos?


 


Ik ben bang dat deze da haar niet gaat opnemen. Ze zei al dat morgen een andere da dienst heeft..


 


Vanmorgen liet ze me ook al later komen omdat ze een andere patiënt zou hebben, ze was gewoon eerst met haar hond gaan lopen..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik bedoel niet dat ze geen antibiotica moet, zeker wel, maar je zei in je openingspost dat dit ontstekingen remt en antibiotica is geen ontstekingsremmer.

Pijnstilling wel.

Maar misschien is het wel iets anders dan EC als ze niet meer slikt terwijl ze echt honger zou moeten hebben? Een konijn gaat niet binnen een dag dood aan EC voor zover ik weet, volgens mij gaan ze daar zelden zelf aan dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .