Ga naar inhoud

E.C. met mogelijk Snot.. :'(


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Konijnen vinden Panacur niet lekker. Hier had ik ook altijd moeite dit erin te krijgen. Ik deed het daardoor altijd door het dwangvoer. Mijn dierenarts adviseerde om bij medicijnen die ze niet lekker vinden een beetje carvan cevitam te doen. Dit is altijd handig als er niet gedwangvoederd hoeft te worden.

Hopelijk knapt Nijn vannacht toch een beetje op. Dat ze zo gestrekt op haar buik ligt zou misschien ook met haar darmen te maken kunnen hebben. Haar buik mag ook niet te zacht aanvoelen.

Ik begrijp goed dat je nachtrust erbij in gaat schieten. Dat heb ik hier ook. Als er een konijn ziek ik slaap ik op de bank om iedere keer te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan heel goed begrijpen dat je zo niet rustig gaat slapen. Ze krijgt nog niks om haar darmen op gang te helpen/houden of wel? Zelf masseer ik, als ik dwangvoer, de buik een beetje. Je zou kunnen overwegen om, om een uur of 2 a 3 vannacht even te kijken of je er toch weer een paar ml voeding in kunt krijgen. Panacur vinden ze inderdaad maar niks en AB ook niet. Dat schijnt ook bitter te smaken. Die tip van carvan cevitam vind ik wel een goeie om te onthouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen vinden Panacur niet lekker. Hier had ik ook altijd moeite dit erin te krijgen. Ik deed het daardoor altijd door het dwangvoer. Mijn dierenarts adviseerde om bij medicijnen die ze niet lekker vinden een beetje carvan cevitam te doen. Dit is altijd handig als er niet gedwangvoederd hoeft te worden.

Hopelijk knapt Nijn vannacht toch een beetje op. Dat ze zo gestrekt op haar buik ligt zou misschien ook met haar darmen te maken kunnen hebben. Haar buik mag ook niet te zacht aanvoelen.

Ik begrijp goed dat je nachtrust erbij in gaat schieten. Dat heb ik hier ook. Als er een konijn ziek ik slaap ik op de bank om iedere keer te kijken.

Aha.. madam is gewoon superrrrr kieskeurig en weigert daarom te slikken? Dan hoef ik me wellicht minder zorgen te maken. Ik las eerder in dit topic dat ec uitputtend is, dus dat ze zo moe is, is niet vreemd voor deze ziekte.

Dat stelt me wel wat meer gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is goed. Massage van de darmen draagt er ook aan bij dat de darmen weer aan het werk gaan. Mocht ze morgen nog niet gekeuteld hebben, dan zou ik toch even overleggen met de DA voor cisaral.

Probeer toch een beetje te slapen vannacht. Je doet alles wat mogelijk is. EC is inderdaad een ziekte die je konijn veel energie kan kosten, en daardoor zijn ze snel moe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg er wel voor dat ze goed warm blijft. Ze heeft nl zelf niet de energie om zichzelf warm te houden. Normaal wordt geadviseerd een konijn met EC naar binnen te halen, en binnen ook goed warm te huisvesten. Konijnen met EC zijn nl goed ziek. Bij mijn dierenarts worden konijnen met EC ook altijd in verwarmde hokken gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, een van mijn EC konijnen was ook erg bang binnen maar toen het buiten snachts kouder werd lag ze daar op apegapen in de ren. Ging ook steeds niet goed met kou. Warm binnen en dan in een veilig hokje of vervoersbak knapte ze toch weer op. Zo heb ik haar toch ook wel eens een week binnen gehouden om bij te laten komen ondanks haar angst. Echt, ik heb bij mijn beide konijnen gemerkt hoe belangrijk warmte en rust is.

Panacur kun je mengen met van alles wat ze lekker vindt. Perenhap was hier een succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen een katten reismandje. Dat is te klein. Ik zit ook midden in een verbouwing, dus veel stof. Dat is weer niet goed voor haar stof allergie.

In huis is het nu ook 15 graden.

Waar ze nu zit is het stofvrij, wind stil en op een warme kruik met stro. Haar nekje was ook gewoon warm.

Ik denk echt dat ze buiten beter af is..

Hier in huis heb ik een kat die haar zal slaan om eten te stelen en een hond die onrustig zou doen + dat ik haar dan bij dwangvoeden aldoor op moet pakken en dus de stof.

Qua lichaamstemperatuur vertrouw ik het wel. Dat echt voor apengapen liggen en niet keutelen vertrouw ik niet.

Als ze morgen niet gekeuteld heeft, hang ik direct met de andere dienst doende da aan de foon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was om 4 uur wakker en ben gelijk mijn bed uit gestormd. Alsof ik het wist.. Nijn lag in haar eigen urine op een koude kruik, precies zoals ik haar gister avond weltruste wenste..

Ik heb de kruik eerst opgewarmd en ondertussen mijn vriend gewekt en overlegd. Ik heb Nijn haar kont 45 minuten tot een uur in een handdoek gewikkeld zodat de handdoek de urine kon opzuigen. Ondertussen ben ik half onderuit op de bank gaan zitten met Nijn tegen mij aan (ik had een dun shirt aan). Over Nijn had ik een winterjas en een fleece deken, met daarop mijn handen. Het kuiltje voelde al iets warmer, maar nog niet als normaal.

Nijntje ligt nu in de katten reisbox, op een warme kruik (Vreemd genoeg verkoos ze eerst de kant zonder kruik, maar ik legde haar terug op haar kruik). Over de kruik zit alleen een fleece hoes zodat de warmte goed door komt.

Over Nijn heb ik een schone handdoek gelegd en over de box een fleece deken.

Nijntje beweegt bijna niet. Ze doet haar ogen ook niet open. Ze heeft in het hok en ik vermoed ook op mij geplast. In het hok liggen 4 inimini natte keuteltjes. 4x 1/3 van een normale keutel denk ik.

Ik heb de verwarming op 18 graden gezet. Nijntje staat er 2 meter vanaf, op onze eettafel. De woonkamer deur is dicht en alle dieren zijn boven, waar ik ook ben.

Ik ga marktplaats afzoeken naar een echt hok.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijnen heeft ook EC gehad. Gelukkig niet zo ernstig als Nijntje. Zij is ook goed genezen.


Ik wens je heel veel beterschap en sterkte met Nijntje. Wat kun je een zorgen en 'gedoe' hebben met een konijntje. Hoop dat je toch nog wat hebt kunnen slapen, maar ik weet dat, als je dier ziek is, het daar vaak niet zo van komt. Nou ja, als ze maar opknapt. Sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 konijnen met ec gehad. Geen van de drie was slap en lusteloos en gingen ook niet liggen. Wel zochten ze steun om te kunnen blijven staan. Ik herken slap en lusteloos liggen wel bij gas en verstopping (waar ik helaas ook een konijntje aan verloren heb). Ik zou contact opnemen met de dierenarts en de situatie nogmaals doornemen.

Overigens heeft bij mij 1 konijn met ec het overleeft. Ik ben naar een andere dierenarts gegaan. Ze is toen meen ik 3 dagen bij de dierenarts geweest en kwam echt een stuk beter naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn heeft het dus echt moeite mee om zichzelf warm te houden. Goed dat je haar nu naar binnen heb gehaald en in een reismand met kruik heb gelegd. Hopelijk heeft dit een beetje resultaat. Toch blijft bij mij het idee dat Nijn wellicht ook gas heeft. Bij stress kan een konijn een gasbuik ontwikkelen. Roos van mij heeft een aantal weken geleden ook een gasbuik gehad. Ze was ook koud en slap. Ik zou toch even overleggen met een DA.

Hopelijk vind je een hok vandaag, anders is er misschien iemand waar je er eentje van kan lenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat verschrikkelijk. Toen Hannibal ec had was hij niet slap of lusteloos. Wel een keer een slap konijn gehad, die had toen buikpijn. Als ze gepoept heeft is er doorgang. Ik denk dat je beter kan blijven dwangvoeren, elke 4 à 5 uur. En naar de dierenarts voor advies en darmstimulerende middelen.


Als er een rommelmarkt in de buurt is kan je daar ook kijken voor een hok.


 


Veel sterkte voor Nijn!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek je een binnenkooi? Die heb ik nog wel voor je als je hem wil ophalen. Je mag hem zo hebben. Hij is zo goed als nieuw en er heeft een konijntje in gezeten van iemand die ervanaf wilde. Konijntje is naar de opvang gegaan en heel snel herplaatst. Hok staat hier nog steeds. Ik gok dat hij 1 meter meter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erheen gereden op de fiets, want de auto wilde niet starten. Ze is 35 graden. Te koud dus en is in coma aan het slippen. Ze heeft ontstekingsremmer en ab per injectie gehad. Dwangvoeren heeft nu geen zin.

1 long klonk nu niet meer goed en haar hartje klopt bijna niet meer. Haar slijmvliezen zijn bleek. De da zei letterlijk dat ze dood aan het gaan is.

Advies was rondom kruiken, extra warm houden en elk uur de kruiken verversen.

Bij thuiskomst direct gedaan. Dat moest met 2 man, want ze reageert totaal niet meer en heeft totaal geen kracht om ook maar haar kopje op te tillen.

Toch kan ze ineens uit het niets een spurt nemen.

Ze staat nu ook binnen in het zonnetje en de verwarming is nogsteeds aan.

Mijn auto is gestart door een bedrijf. Ik ga nu een konijnen kooi van 1m halen die voor kuikens gebruikt is geweest. Dat is denk ik sneller als hier gegevens uitwisselen, maar wel super bedankt voor het aanbod!

Ik ben kapot en heb nog niet gegeten, maar nu snel de auto in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar zoals ik begrijp van Nicky is het dus niet goed gegaan met doorschakelen naar de dienstdoende dierenarts. Misschien staat het nummer inderdaad wel op de site van de dierenarts die dienst heeft.


 


Ik heb het dus wel gehad met een konijn met EC toen het 's nachts kouder werd dat ze er zo bij lag. Ik dacht dat ze dood ging. Ik heb het eigenlijk op dezelfde manier gedaan, naar binnen gehaald, in een vervoersbak, kruik en snugglesafe, dekens over de vervoersbak en handdoeken in de vervoersbak om haar reachtop te houden. Ik was al maanden met haar bezig en Panacur sloeg niet aan, dus ik dacht oké, op een gegeven moment is het op, we zijn al maanden aan het vechten, ze mag nu rustig sterven. Ze lag er ook heel rustig bij, slap en koud. Heb haar nog dexamethason gegeven omdat ze daar altijd goed van op knapte en geloof nog een injectie pijnstiller en zo gelaten met eten en drinken erbij. 


 


Een aantal uur later begon ze weer op te knappen en had weer wat gegeten. De volgende dag zat ze weer fier rechtop en was er weinig meer aan de hand.


Ik hoop dat het bij jou ook zo gaat. Zou haar nu niet in een kooi zetten, alle rust is goed nu. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erheen gereden op de fiets, want de auto wilde niet starten. Ze is 35 graden. Te koud dus en is in coma aan het slippen. Ze heeft ontstekingsremmer en ab per injectie gehad. Dwangvoeren heeft nu geen zin.

1 long klonk nu niet meer goed en haar hartje klopt bijna niet meer. Haar slijmvliezen zijn bleek. De da zei letterlijk dat ze dood aan het gaan is.

Advies was rondom kruiken, extra warm houden en elk uur de kruiken verversen.

Bij thuiskomst direct gedaan. Dat moest met 2 man, want ze reageert totaal niet meer en heeft totaal geen kracht om ook maar haar kopje op te tillen.

Toch kan ze ineens uit het niets een spurt nemen.

Ze staat nu ook binnen in het zonnetje en de verwarming is nogsteeds aan.

Mijn auto is gestart door een bedrijf. Ik ga nu een konijnen kooi van 1m halen die voor kuikens gebruikt is geweest. Dat is denk ik sneller als hier gegevens uitwisselen, maar wel super bedankt voor het aanbod!

Ik ben kapot en heb nog niet gegeten, maar nu snel de auto in!

Oh dat klinkt echt niet goed. Misschien is ze toch echt aan het sterven. Je hebt nu alles gedaan wat haar nog zou kunnen redden. Maar ik denk dat het dan afwachten is of dit haar erbovenop helpt. Waarom wil je dan die kooi hebben? Een doodziek konijn hoeft toch geen kooi? Een veilig, donker en klein bakje lijkt me veel prettiger voor haar nu dan een nieuwe grote kooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd snap ik even niet zo goed waarom de da haar niet heeft opgenomen met die temperatuur. Ze hebben meestal een warmtemat of couveuse die het makkelijker voor elkaar krijgt om ze op te warmen dan dat je zelf met kruiken doet. En evt vocht toedienen wat is voorverwarmd.


 


Ik hoop enorm dat ze het red, je doet alles wat je kan Nicky, en dit is naar mijn idee niet alleen aan EC te wijten. Als haar long ook niet goed klinkt zou ze misschien ook wel iets van een longontsteking kunnen hebben. Ik zeg niet dat dat zo is, ik ben ook geen arts, maar zo'n gevoel krijg ik er dan wel bij.


 


Heel veel succes en sterkte!! Ik duim voor je dat je haar erbovenop krijgt! Je hebt alles gedaan wat je kan!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .