Ga naar inhoud

Wat zouden jullie doen?


Vloems

Aanbevolen berichten

Een van mn nijnen is sinds een week acuut verlamd aan de achterhand, met onbekende oorzaak. Eerder heeft hij nergens last van gehad en ook heeft hij geen andere symptomen. Hij eet en drinkt goed, lijkt voor de rest zichzelf te zijn. Hij kan niet lopen, de keutels komen er gewoon uit, maar de blaas moet geleegd worden dmv duwend de buik te masseren. Hij reageert niet op pijnprikkels. De leeftijd is waarschijnlijk 4/5 jaar.

Hij heeft tweemaal een injectie gekregen en metacam mee tegen evt zwelling in het ruggemerg en ook voor de zekerheid panacur, mocht het ec zijn. Niets heeft nog verbetering opgeleverd. Ik werk zelf op de radiologie en zou eigenlijk zeggen dat hij op de een of andere manier een dwarsleasie heeft opgelopen, geen hernia en zeker geen ec. Mijn dierenarts denkt dat ook en kan m enkel nog laten inslapen, ziet geen heil in een karretje/rolstoel, omdat dat een konijn waarschijnlijk niet gelukkig maakt en hij dan nog steeds een blaasprobleem heeft. Maar ik vind dat een vreselijke beslissing en twijfel daaraan. Wat zouden jullie doen?? Is een konijn in een rolstoel gelukkig?

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik heb echt meningen nodig :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook een foto gemaakt om de dwarsleasie vast te kunnen stellen? Of zeg ik nu iets raars en kan je dat niet altijd op een foto zien?

Ik meen me te herinneren dat er eerder iemand is geweest met een plotseling verlamd konijn. Maar ik zou even niet weten waar dat topic precies staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier niet zo heel veel verstand van, maar is het wellicht een idee om een röntgenfoto van zijn ruggetje te laten maken. Als het een dwarslaesie mocht zijn dan is dit toch op de foto te zien? Dan weet je in ieder geval zeker of het wel of niet een dwarslaesie is. En wellicht is er iets anders te zien op de foto.

En ja, een karretje/ rolstoel, zoals ook wel eens bij honden wordt gebruikt, ik zou dat zelf niet zou snel doen. Ik weet ook niet of een konijn dit wel zo prettig vind.

Bij de mens plaatsen ze een catheter bij blaasproblemen, maar ik denk zelf dat dit voor een konijn niet handig is. Hij gaat denk toch aan van alles zitten knagen.

Ik begrijp helemaal dat dit een vreselijke beslissing voor je moet zijn, zeker omdat je konijn het verder nog vrij goed doet. Ik zou zelf toch eerst voor een foto van het ruggetje gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee sorry jongens, je zou echt een mri moeten maken...op een foto is niet te zien of er iets met het ruggemerg is, enkel of er een wervel gebroken is (maar dat kan eigenlijk niet, hij is niet gevallen). Zeer waarschijnlijk zijn zn wervels (tijdelijk) verkeerd verschoven en hebben het ruggemerg behoorlijk beschadigd.

Heel erg bedankt alvast voor de antwoorden! @stamperpluis, dankje voor het eerlijk delen wat jij zou doen! Graag zou ik nog meer van dit soort antwoorden krijgen, dat zou me erg helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft hetzelfde, plotseling verlamde achterhand maar eet wel zelfstandig en is levendig met wassen ect.


 


Bij haar is de oorzaak zeer waarschijnlijk wel EC, nu twee weken aan het behandelen met panacur, helaas tot nu toe zonder resultaat...


Ik zou ec dus iig niet uitsluiten en voor de zekerheid daarvoor behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door wat Rifca aangeeft heb ik even op de site van wilhelminapark gekeken. Een symptoom van EC kan verlamming van de achterhand zijn. Ik weet dat EC moeilijk aantoonbaar is middels bloed- en urineonderzoek, maar soms zien ze toch andere waardes in het bloed/urine wat zou kunnen duiden op EC.

Zoals ik al aangaf zou ik niet voor een karretje/rolstoel gaan, maar ik zou zeker de behandeling voor EC proberen. Je konijn doet het verder nog goed, en zoals Rifca al aangeeft, mocht het toch EC zijn dan is er nog hoop. Wellicht overleg met je dierenarts of het toch EC zou kunnen zijn.

Bij sommige gevallen van EC (afhankelijk van de symptomen) worden er ook vitamine B injecties gegeven, dit om de zenuwcellen te laten herstellen, maar ook dexamethason-injecties bij gevallen die opeens bijv. een verlamde achterhand hebben gekregen.

Wellicht een idee om even op de site van Wilhelminapark te kijken. Ik denk dat deze site je een beeld kan geven wat EC met je konijn kan doen, en wat er mogelijk is in de behandeling.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt dat jullie zo meedenken!! Heel erg fijn.

@Rifca; heeft jouw nijn ook geen controle over de ontlasting? Want dat maakt het extra lastig voor de mijne en hij heeft door die verlamming moeite zichzelf te wassen, omdat ie al zo groot en lomp is. Hij ligt dus in zn eigen ontlasting (ik verschoon m vaak hoor en was m zonodig, heb ook zn haar aan de onderkant geknipt uit voorzorg). Hoe los jij dit op? Hij krijgt trouwens ook panacur, tegen ec.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zou doen..


Eerst inderdaad alle mogelijke oorzaken uitsluiten. Als het dan uiteindelijk echt neerkomt op de keuze: rolstoelachtige hulpmiddelen en blaas leegdrukken of inslapen, dan zou ik kiezen voor inslapen. Het lijkt me voor het konijn zelf niet fijn om een eeuwige patiënt te zijn, die geholpen moet worden met plassen en die steeds schoongemaakt moet worden.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik sluit ij bij Eefje aan. Zag op animal event ook een stichting voorbijkomen met honden met karretjes en luiertjes.... ik kan me echt neit voorstellen dat een dier daar echt gelukkig van wordt. ze kunnen niet gaan liggen of zitten met zo'n ding. niet springen oid. Het beperkt ze in hun normale vrijheid. En zo'n beestje snapt echt niet waarom die wielen onder zijn kont hangen. Ze zullen vast wel blij gedrag vertonen, maar ze kunnen gewoon niet meer doen wat ze willen en begrijpen niet zoals een mens in een rolstoel waarom dat is. In mijn ogen is het dus echt een keuze die de mens maakt uit eigen belang ipv uit het belang van het dier. Dat is hoe ik dat zie, dus ik zou, hoe moeilijk ook gaan voor inslapen als het niet meer gaat.


 


Behandeling voor EC zou ik zeker afmaken. In sommige gevallen kan het best 3 tot 4 weken duren voor je verbetering ziet. Wat je wel kan helpen om kleine stapjes op te merken is regelmatig filmpjes maken. De stapjes kunnen zo klein zijn dat het niet opvalt als je je konijn elke dag ziet, maar als je een filmpje van een paar dagen of een week terug bekijkt, je toch wel verbetering ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn kan wel zelfstandig poepen en plassen, al is de controle volgens mij iets minder.


Als ik haar oppak en daarbij haar buikje iets indruk plast ze alles onder, iets wat ze normaal nooit deed.


 


Verder kan ze zichzelf niet verplaatsen waardoor ze, zoals jij ook beschrijft, in haar eigen ontlasting blijft liggen. Ik heb haar op een vetbed / stapel handdoeken zodat het vocht opgenomen wordt en ze niet in een 'vijver' van plas ligt. Deze handdoeken verschoon ik iedere keer als ik haar toch moet oppakken voor medicijnen. Ook maak ik haar schoon en dep ik haar droog wanneer ze medicijnen krijgt.


Ondanks alles is de huid wel geïrriteerd aan de zijde waar ze op ligt. Als het erg rood is kun je er wat sudo-creme (voor luieruitslag) op smeren.


 


De zijde waar ze op ligt kan ze niet wassen, ook heeft ze meer moeite haar achterkant schoon te houden, hier help ik haar dus iets bij. Als er plakpoep vast zit knip ik dit er uit. Normaal week ik het los, maar omdat ze al zo nat en geïrriteerd is nu dus even niet... 


 


Ik denk dat het vooral belangrijk is dat onze nijnen weer herstellen en weer normaal kunnen zitten. De urinebrand etc zal dan ook wel weer over gaan. Ondertussen vooral de schade beperken door het zo veel mogelijk schoon en droog te houden (maar dat doe je volgens mij al).


 


Veel sterke en beterschap voor je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben jullie allemaal erg dankbaar voor de snelle en zeer bruikbare antwoorden!!

We gaan de medicatie tegen ec nog de kans geven en verzorgen m verder zo goed als mogelijk. Ik vind dat jullie gelijk hebben wat betreft wieltjes, ik snapte al niet eens hoe zo'n dier moest gaan liggen en zo sterk zijn zn voorpoten nou ook niet om een deels dood gewicht van 5kg te dragen.

Meer antwoorden zijn uiteraard zeer welkom. En @Rifca, jij ook heel veel sterkte met je nijn!! Reageert ie op pijnprikkels in de poten? Mijne niet nml en dat was een slecht teken volgens de da, omdat dat de diepste zenuwbanen zijn. Maar tenzij ik zie dat ie lijdt, gaan we nog even door.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een moeilijke beslissing, zeker omdat het plassen dan niet meer lukt, maar hij verder nog wel vrij goed doet..


Ik zou inderdaad nog afwachten of de medicijnen tegen EC aanslaan..


 


Er bestaat wel zoiets al een karretje/rolstoel voor konijnen, ik volg er toevallig zelf een konijntje op facebook dat zo'n karretje heeft. 


Moet je bij de zoektermen: Dolly - A Little Disabled Rabbit intypen.  Misschien wel prettig om daar even op rond te kijken op die pagina. Toch zou ik zelf niet zo snel weten wat ik zou doen.. 


 


Hopelijk knapt hij snel weer op! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de behandeling voor EC nog een week of twee afwachten. Ik heb echter nog nooit mee gemaakt/gehoord dat een konijn echt volledig verlamd was en dus niet op pijnprikkels reageerde en niet zelfstandig kon plassen. Vaak is het bij EC toch vooral een (ernstige) verzwakking van de achterhand en geen (volledige) verlamming. Het lijkt mij eerlijk gezegd dus ook wat onwaarschijnlijk. Als het over een week of twee/drie nog niet verbeterd is dan zou ik toch ook de knoop doorhakken. In deze situatie lijkt doorgaan me dan echt niet diervriendelijk meer. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie; bedankt, je hebt helemaal gelijk en daar word ik ook steeds meer van overtuigd. Je ziet aan m dat hij steeds bozer wordt met medicatie geven / optillen / wassen, dat is geen doen. Maar als ik m dan zie aanvallen op het eten, vind ik het zo ontzettend cru!! Ik ga het aanzien tot hoe ver we dit kunnen laten door gaan, met in mn achterhoofd dat het zeer waarschijnlijk toch geen ec is. Dat hij niet op de pijnprikkels reageert duidt erop dat de allerdiepste zenuwbanen beschadigd zijn, dat is erg weinig hoopgevend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meis reageert nog wel op pijn prikkels.

Ik herken het beeld dat ze steeds knorriger wordt bij oppakken en eten geven etc. Maar bij haar is dat ergens juist een goed teken, het is een niet-mensen-konijn en houdt handen graag op afstand;) de eerste dagen deed ze dat minder, wellicht dat ze nu dus iets meer energie heeft.

Het is idd erg cru, je weet dat ze niet blij zijn, maar de wil is er en ze doen zo hun best! Ik vind het ergens noet eerlijk om dan zelf op te geven, maar ja een konijn reageert vanuit instinkt en het zijn taaie! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja we moeten ons gevoel en interpretaties niet projecteren op het konijn... We hebben namelijk geen idee wat het beestje wil, het reageert puur uit instinct en dat vergeet je nogal eens. Hij eet misschien om te laten zien dattie 'heus nog wel sterk en gezond' is, zodat ie niet als makkelijke prooi gezien wordt. Mijne reageert trouwens ook heel laat (maar reageert dus wel) als je m in zn voorpoten knijpt, terwijl daar niks mee aan de hand is. Ook dat is een teken van zich niet laten kennen.

Ik heb trouwens bij de wilhelminapark kliniek gekeken en daar wordt behandeld met eerst drie dagen intraveneus dexamethason met vitamine b injecties. Heeft jouw nijn dat gehad? Mijne niet iig, ik twijfel of dat nu nog zin heeft of dat je dat meteen had moeten doen. Ik vraag het mn dierenarts morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een goeie vraag die je stelt. Mijn nijn heeft dat ook niet gehad wel een injectie prednison en nog een andere ontstekingsremmer. Ben nu 1,5 week verder en merk maar een piepeltje verbetering. Ze krijgt wel fenbendrops en carpofen.


Wellicht dat die injecties misschien toch nog helpen?


Veel beterschap voor jouw nijn, hoop dat het snel beter gaat!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft inderdaad die injecties gehad (hoewel niet intraveneus).


Ik weet niet zeker of het nu nog helpt, maar volgens mij is op dit moment alles het proberen waard!


 


Gisteren weer bij de Da geweest en die heeft haar ook een vitamine D injectie gegeven. Als ik het allemaal goed begrepen heb heeft dit te maken met calcium opname en vergroeiingen als oorzaak van het niet kunnen staan.


 


Ik heb van de DA verder de tip gekregen om haar af en toe rechtop te zetten met de achterpootjes wat gespreid, zodanig dat ze daar steun aan heeft.


Op deze manier kan ze blijven staan. Ze kijkt dan nieuwsgierig om haar heen en probeert dan ook een stapje te zetten, maar dat lukt nog niet zonder omvallen. Als ze stil blijft zitten zakt ze langzaam wat naar achteren. Kan jou nijn op deze manier blijven staan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft ook injecties (2x) gehad, maar intramusculair (net als die van jou Rifca). Ik weet niet of dat net zo goed werkt.

Dat rechtop zetten, doe ik inderdaad ook! Hij lijkt het wel fijn te vinden en probeert ook te lopen. Op die manier kan hij even 'normaal' zijn. Het zorgt er denk ik ook voor dat zn poten niet stijf worden. Sinds gister avond beweegt hij zn linkerpoot :o nog niet sterk genoeg om op te blijven staan, maar hij probeert m onder zich te trekken. Benieuwd hoe dit zich ontwikkeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .