Ga naar inhoud

Wat zouden jullie doen?


Vloems

Aanbevolen berichten

Bij mijn dierenarts hadden ze een konijn dat in een "rolstoeltje" zat. Haar poot was geamputeerd en ze leerde er niet mee stappen. Als ze haar gewoon rond lieten lopen, bleef ze de hele tijd op 1 plek en sleepte ze zich af en toe een paar cm verder (wat ook niet goed was want daar kreeg ze een soort sore hocks van, maar dan op haar 'stompje'). Ze hebben dan een speciaal rolstoeltje ontworpen voor overdag en 's nachts/tijdens het middagslaapje deden ze het af en kreeg ze een zacht bedje met alles binnen hand/pootbereik. Nu weet je nooit wat een konijn echt denkt, maar ik had de indruk dat ze toch gelukkig was. Binkies lukten niet meer, maar ze nam af en toe een sprintje terwijl ze blij met haar hoofdje schudde, ging overal aan snuffelen en volgde de dierenarts overal. De baasjes hebben hun huis toen wat aangepast en het laatste dat ik er van gehoord heb was dat alles goed ging. Ze kon haar eten zelf vinden en ze had zo'n soort puppymat om haar behoeftes op te doen.


Daarbij had ik wel het gevoel dat dat een goede oplossing was, maar in dit geval twijfel ik ook. Als je konijn al niet meer zelf kan plassen, vraag ik me af in hoeverre er nog een mens/dierwaardig leven mogelijk is. In een rolstoel zitten is één ding, maar bij zulke basisbehoeften ook hulp nodig hebben, verandert de zaak natuurlijk. Als ik in die situatie zat, zou ik mijn konijn denk ik nog verder behandelen tegen ec, je weet nooit (ik lees net dat hij zijn pootje bewoog, misschien is er nog hoop), maar als het zo blijft of verslechtert, zou ik er denk ik toch voor kiezen om hem in te laten slapen. Elk dier vecht voor zijn leven en zeker prooidieren zijn er meestal slechter aan toe dan dat je op het eerste zicht denkt. Ik denk niet dat je ze veel plezier doet met hun leven op alle mogelijke manieren te proberen verlengen. In ieder geval veel sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rifca: nee hij reageert nog niet op pijnprikkels, maar ik weet niet hoeveel dat bij hem zegt, omdat hij nooit wat laat merken. Als ik in zn voorpoten knijp reageert ie ook amper of niet nml.

@Cathedral: erg bedankt voor je waardevolle antwoord!! Ik heb filmpjes gezien van nijnen met wieltjes en het oogt toch altijd wat sneu. Wel cool dat die van jouw dierenarts blij lijkt in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat mn mooie vent het niet meer zo naar zn zin heeft, hij ligt de hele dag maar op één plek en is minder hooi gaan eten. Ik zie ook geen vooruitgang. Ja, zn linkerpoot beweegt ie, maar nog niet eens met genoeg kracht om m onder zich te trekken. Ik kan het bijna niet aanzien :-( ik ga maandag de dierenarts weer bellen voor advies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al contact gehad met de dierenarts?

Ben erg benieuwd naar zijn/haar overwegingen en de jouwe!

Mijn nijn is eigenlijk best levendig en oogt stabieler maar lopen wil maar niet lukken. Een achterpootje beweegt mee maar is niet sterk genoeg om te compenseren voor het andere pootje. Zo gemeen, ze doet zo haar best en lijkt verder dus wel opgeknapt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil dit even in de groep gooien: Deze hangoor heeft ook een 'mysterie-ziekte' waarbij van de een op de andere dag de achterhand verlamd was, maar sleept zichzelf nog met een redelijk humeur de woonkamer rond. https://www.youtube.com/watch?v=-AcQCWZAsPM


 


Ze bestaan, die rolstoelen. En konijntjes lijken er daadwerkelijk profijt van te hebben en door de beweging in de rolstoel weer langzaam een klein beetje gebruik over hun achterpootjes terug te krijgen, al zie ik in dit specifieke filmpje persoonlijk een berg ontwerp-fouten (zoals wanneer hij wil gaan liggen om uit te rusten en face-down op de grond beland, of de slepende teentjes over het asfalt). Maar de vraag is, wil je er echt zoveel tijd, moeite en geld insteken om de perfecte wagen te krijgen, met het redelijke risico dat je konijntje er niet op vooruit gaat? 


 


Googlen op "rabbit wheelchair" levert bijzonder veel hits op. Alleen in het Engels. Het is het onderzoeken waard. Hoeveel konijntjes hebben er profijt van gehad? Is het een oplossing voor mij? Je moet alles aanpassen. De kooi, de ruimte (geen drempels of tapijt), je leven, alles om te zorgen dat je ze continu in de gaten kan houden als ze in die rolstoel 'zitten', en daarbuiten. Ze moeten regelmatig onderhouden worden, omdat ze zichzelf niet meer optimaal kunnen verzorgen, en je moet jezelf daadwerkelijk afvragen of het een konijn-waardig leven is. 


 


Er moet een balans zijn tussen 'ik wil hem niet kwijt' en 'hij wil zelf nog zo graag'. 


 


Als ik persoonlijk zou kijken naar het konijntje in het filmpje, zou mijn persoonlijke overweging zijn: "Maar hij wil zelf nog zo graag." Als mijn konijntje daarentegen in een hoekje zou liggen en niet eens zou proberen zich met de voorpoten rond te bewegen, of op mij reageren, dan zou ik toch echt de moeilijke keuze maken hem 'te laten gaan'. Maar er is niemand die dat van een afstand voor jou in kan schatten. 


 


Succes met de keuze in ieder geval. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

@yuki-chan: ik heb inderdaad ook filmpjes gezien, die van jou nog niet. Ik denk toch niet dat ik mijn nijn daar een plezier mee doe, hij kan dan niet eens zelf bepalen wanneer ie loopt of ligt. Het lijkt me gewoon geen konijnenleven, hoe vreselijk het ook zal zijn om een levenslustig konijn in te slapen.

@Rifca: klinkt erg als mijn nijn. Hij bewoog eerst zn linkerpoot, nu helemaal niet meer. Nu heeft hij zn rechterpoot al een paar dagen in een redelijk normale houding staan, al zit er geen kracht in.

Ik heb nu een adres gekregen van iemand die acupressuur voor dieren doet en zij vertelde me dat er een kans van slagen is, al lukt het lang niet altijd. Zit nu weer in twijfel of ik dat wil proberen. Iemand ervaring of een idee hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerlijk dat het het proberen waard is.


Maar doe dit alleen als je zelf zeker bent dat je het nog een kans wilt geven.


 


Misschien helpt het inderdaad voor jouw konijntje en komt er verbetering.


En indien het niet helpt dan kan je jezelf nooit iets verwijten want jij hebt het uiterste gedaan...


 


Een heel moeilijke beslissing!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij je prettig voelt bij het uitproberen van acupressuur, dan moet je dat zeker doen.

Het valt echt wel onder de alternatieve geneeswijzen en er is nooit bewezen dat het werkt.

Nogmaals: als jij dit geprobeerd wil hebben, doe dat dan vooral. Maar ik zou er persoonlijk niet te veel geld aan uitgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .