Ga naar inhoud

Nieuw vaccin tegen myx en VHD: Nobivac


jrjsieben

Aanbevolen berichten

  • Reacties 378
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag zijn er weer 25 konijnen geent, zij worden bij mij thuis geent dus hier komt geen stress van naar de dierenarts etc. aan te pas. Vanavond de dieren lekker aan het eten, zal hier posten als ik in de komende weken nog bijwerkingen merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu enkele dagen later, inmiddels dus zo'n 50 konijnen laten enten met de nieuwe enting en geen enkele reacties, zelfs geen bulten wat ik met de vorige enting wel had. Ik denk dat een deel ook door stress komt hier van naar de dierenarts gaan, bij mij komt de dierenarts ze bij mij thuis inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraagje over de enting. Mijn vlaam + middelmaat hangoor zijn woensdag geënt. Nu heeft mijn vlaam bij het puntje van zijn oog een klein beetje rood. Het is volgens mij niet dikker. Ik heb hem net even vast gehad (wat hij helemaal niet leuk vind!) en ik kon geen bulten of andere rare dingen vinden. Wel zijn zijn schilfertjes al minder (daar is hij woendsag ook voor behandeld)

Kan dit kleine rode ooglid nu komen omdat hij antistoffen aan het maken is tegen myxo? Want hij kan het nu toch eigenlijk niet krijgen ofwel? Ik heb hem al zijn hele leven laten enten, vanaf dat hij klein was!

Bij de enting spuiten ze toch een klein beetje van het virus in zodat het konijn zelf antistoffen gaat aanmaken ofniet? Daarom lijkt het me niet verstandig als hij het dan heeft dat ik hem medicijnen geef, want dan maakt hij zelf geen antistoffen meer aan ofwel?

Ik moet het denk ik nog heel even aankijken.. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar daarop is niet te zien dat zijn oog rood is.. dus het is ook nog niet heel ernstig.. ik ga vandaag wel wat vaker naar hem kijken!

aangepast door JipenTeun
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de enting kan je konijn zeker wel de ziekte krijgen. Dat is ook waarom je een konijn wat niet helemaal gezond is niet mag laten enten, want dan is het afweersysteem misschien te zwak en worden ze ziek van de enting ipv dat ze er anti-stoffen tegen maken. Zo was het iig met de oude enting, dus ik neem aan ook met de nieuwe.

(Toen ik voor de enting kwam bleek Hobbes net een uur of zo van te voren diarree te hebben van de cocc. We hebben toen met de enting gewacht tot het weer over was).

Maar als zijn oog maar een beetje rood is, dan is de kans groter dat er iets anders aan de hand is hoor. Maak eens een foto. Als het erger wordt, ga dan toch maar even naar het weekendspreekuur, maar als het bijna niet te zien is, kun je afwachten tot maandag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie! Jip was met de enting helemaal gezond, hij had alleen een beetje huidschilfers waarvoor hij een pipetje heeft gekregen. Het oog is nog steeds hetzelfde, het is niet erger geworden. Ik heb geprobeerd een foto te maken maar daarop is het niet te zien.. dus het is ook niet super opvallend. Ik heb ook niet het idee dat het dikker is, en ook de anus van jip en teuntje zagen er hetzelfde uit. Ik kijk het nog even af tot maandag denk ik, als het vandaag ook niet erger gaat worden. (bij myxomatose word het meteen heel veel erger ofniet?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Hazel achteraf misschien toch een lichte myxomatose reactie heeft gehad op de enting. Ik heb het alleen niet als zodanig herkend. Hij kreeg een paar dagen na de enting een bultje op de buitenkant van z'n oor, maar daar had hij verder geen last van. Ik dacht eigenlijk misschien een steek van een insect. Het deed geen pijn want je mocht er ook gewoon aankomen. Dat bultje werd niet groter, maar wel harder. Daarna werd het een soort korstje, steeds harder en kleurde de laatste twee dagen zwart en nu is het er vorige week afgevallen. Eromheen, het randje, is nog steeds hard en er zit geen haar op die plek.

Verder geen andere tekenen van myx, en omdat de konijnen die ik heb gezien met myxomatose pas op de dag van hun dood rode vlekken aan de binnenkant van de oren kregen heb ik dit nooit zo gezien.

Maar misschien was het ook wel heel wat anders, ik weet het niet, bedacht me laatst pas dat het misschien wel een myxoompje is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Hazel achteraf misschien toch een lichte myxomatose reactie heeft gehad op de enting. Ik heb het alleen niet als zodanig herkend. Hij kreeg een paar dagen na de enting een bultje op de buitenkant van z'n oor, maar daar had hij verder geen last van. Ik dacht eigenlijk misschien een steek van een insect. Het deed geen pijn want je mocht er ook gewoon aankomen. Dat bultje werd niet groter, maar wel harder. Daarna werd het een soort korstje, steeds harder en kleurde de laatste twee dagen zwart en nu is het er vorige week afgevallen. Eromheen, het randje, is nog steeds hard en er zit geen haar op die plek.

Verder geen andere tekenen van myx, en omdat de konijnen die ik heb gezien met myxomatose pas op de dag van hun dood rode vlekken aan de binnenkant van de oren kregen heb ik dit nooit zo gezien.

Maar misschien was het ook wel heel wat anders, ik weet het niet, bedacht me laatst pas dat het misschien wel een myxoompje is geweest.

Ik denk eerder dat het een reactie was op de enting. Op BB zijn er meerdere konijnen geweest die na de enting een bultje kregen.Meestal gaat dit ook weg hoor. :) Dus niks om je zorgen om te maken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie! Jip was met de enting helemaal gezond, hij had alleen een beetje huidschilfers waarvoor hij een pipetje heeft gekregen. Het oog is nog steeds hetzelfde, het is niet erger geworden. Ik heb geprobeerd een foto te maken maar daarop is het niet te zien.. dus het is ook niet super opvallend. Ik heb ook niet het idee dat het dikker is, en ook de anus van jip en teuntje zagen er hetzelfde uit. Ik kijk het nog even af tot maandag denk ik, als het vandaag ook niet erger gaat worden. (bij myxomatose word het meteen heel veel erger ofniet?)

Je konijn was niet 100% gezond als hij schilvers had en een pipet nodig had.. Zelfs bij honden kan een enting en een pipet al te veel zijn, daarom zou ik dit voor konijnen eigenlijk ook nooit tegelijkertijd doen.. Het kan dus heel goed dat die 2 samen ook te veel voor jouw konijn is (geweest). Maar het kan ook zijn dat je konijn op de enting reageert omdat hij al niet 100% gezond was. Ook kan het zijn dat je konijn juist op de pipet reageert. Lastig te zeggen op dit moment ;)

Het kan ook nog 'gewoon' zijn dat er iets in het oogje van je konijn zit/zat..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

(bij myxomatose word het meteen heel veel erger ofniet?)

Ja, dus dat kun je nu wel uitsluiten denk ik. Hou het gewoon een paar daagjes in de gaten. Is het alleen rood, of traant het oog ook? Heb je al eens gekeken of er misschien iets achter het ooglid zit, of heb je zo'n konijn bij wie je niet mag kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat het een reactie was op de enting. Op BB zijn er meerdere konijnen geweest die na de enting een bultje kregen.Meestal gaat dit ook weg hoor. :) Dus niks om je zorgen om te maken. :)

Ik maak me ook geen zorgen, zou het juist wel een geruststelling vinden als het echt een myxoompje was want dan weet ik zeker dat hij antistoffen ontwikkeld heeft :)

Dacht dat dat bultje op de plek moest zitten van de enting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gelukkig al heel wat gerustgesteld door jullie reacties! Ik was echt bang dat jip nu myxomatose zou krijgen, zo vlak voor mijn examens kan ik dat er niet bij hebben!

Ik heb gisteren nog een paar keer gekeken en overdag vond ik t eigenlijk helemaal weg. 's avonds in de schemering zag ik het ineens weer en toen meende ik ook dat teuntje een dikker neusje had.. maar vanmorgen was er niks te zien dus waarschijnlijk heb ik t me verbeeld omdat ik er zo bang voor was! dankjewel voor jullie snelle reacties!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Hazel achteraf misschien toch een lichte myxomatose reactie heeft gehad op de enting. Ik heb het alleen niet als zodanig herkend. Hij kreeg een paar dagen na de enting een bultje op de buitenkant van z'n oor, maar daar had hij verder geen last van. Ik dacht eigenlijk misschien een steek van een insect. Het deed geen pijn want je mocht er ook gewoon aankomen. Dat bultje werd niet groter, maar wel harder. Daarna werd het een soort korstje, steeds harder en kleurde de laatste twee dagen zwart en nu is het er vorige week afgevallen. Eromheen, het randje, is nog steeds hard en er zit geen haar op die plek.

Verder geen andere tekenen van myx, en omdat de konijnen die ik heb gezien met myxomatose pas op de dag van hun dood rode vlekken aan de binnenkant van de oren kregen heb ik dit nooit zo gezien.

Maar misschien was het ook wel heel wat anders, ik weet het niet, bedacht me laatst pas dat het misschien wel een myxoompje is geweest.

Is het geen teek geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik herken een teek wel, vroeger ook vaak zelf verwijderd bij mijn katten. Het was echt een bultje, geen teek.

Overigens was er blijkbaar weer een heel klein korstje op de plek gekomen van het korstje wat eraf gevallen was, veegde het er vandaag zo af (daar leek ie niks van te voelen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan volgens mij echt niet hoor, een klein myxoompje en verder niks. Ofwel het beestje wordt ziek of niet. Een beetje Myx bestaat volgens mij niet.

Denk eerder dat het samenhangt met de huidziekte waar hij medicijnen voor moest hebben (dat was toch jouw konijn?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, er is hier nog zo iemand op het forum wiens (niet geënt) konijn er enkel een paar bultjes heeft maar verder geen symptomen vertoont! Ik vind het heel vreemd!

Er is zeker en vast zo iets als een verzwakt soort van het virus want mijn 3 konijnen die het hebben gehad vertoonden elk op een verschillende manier en op verschillende volgorde de symptomen. Fluffy, mijn overlever, kreeg van dag 1 al myxomen en is daarna nog flink ziek geworden. De eerste die ziek werd kreeg enkel zwellingen en op de dag van zijn dood enkele myxomen, het ander konijntje zat zowat tussen de 2 soorten in maar is ook bezweken!

Nu, het duurt wel een tijdje eer het vaccin bescherming biedt natuurlijk maar ik vermoed dat het iets met de enting te maken had!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan volgens mij echt niet hoor, een klein myxoompje en verder niks. Ofwel het beestje wordt ziek of niet. Een beetje Myx bestaat volgens mij niet.

Denk eerder dat het samenhangt met de huidziekte waar hij medicijnen voor moest hebben (dat was toch jouw konijn?).

Nee hoor, mijn konijn is kerngezond verder! Geen huidziekte of zo, dat is iemand anders.

Ik zag gisteren foto's van Dierenkliniek Wilhelminapark, van verdroogde en afgevallen myxomen en zo zag het er wel precies uit! Van die zwarte korstjes die een beetje de hoogte in gaan zeg maar, puntige vorm. Zo'n korstje was het.

En als een beetje myxomatose niet zou bestaan zouden ze ook niet ingeënt kunnen worden, ze moeten het wel een beetje krijgen anders schiet zo'n vaccinatie niet op natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .