Ga naar inhoud

Nieuw vaccin tegen myx en VHD: Nobivac


jrjsieben

Aanbevolen berichten

Ik had begrepen dat het nog steeds geen 100% bescherming biedt. Het zou me erg opluchten als dat wel zo is.

Is het niet zo dat ze gewoon niet willen zeggen dat het 100% bescherming biedt? Dat ze het risico niet willen nemen dat er vervolgens een konijn alsnog myxomatose krijgt (en je het vertrouwen van de baasjes waarschijnlijk kwijt bent). Ik weet het ook niet hoor, misschien mogen ze die zekerheid wel gewoon niet geven.

Hoe dan ook, het geeft me wel een 'veilig' gevoel als ik ze laat enten. Dan weet ik dat ik iets heb gedaan om die ziekte te voorkomen bij mijn konijnen (nouja, proberen te voorkeuren, in het geval dat het niet 100% beschermd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 378
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat het ook heel moeilijk is om 100% bescherming te krijgen. Voor mij zijn er verschillende redenen om in te enten: Niet ingeënt is de kans nog veel kleiner dat ze het overleven, ik wil net als Johanne91 gewoon niet het idee krijgen van 'had ik maar..' of 'wat als?' en daarbij kom ik met veel konijnen in contact, via de opvang (waar gerust een konijn met myx van de straat binnen kan komen, hoewel die gelijk naar de DA zou gaan voor euthanasie kan ik er wel mee in contact komen) en via mijn pension. Ik verlang van mijn klanten dat hun konijnen ingeënt zijn voor ze bij mij komen, dus dan moeten mijn eigen konijnen dat natuurlijk ook zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn zestal konijnen is vanmiddag voor een enting geweest, plus een snelle check-up. Daarbij is er bij Li en Gwyn wat haakjes op de kiezen ontdekt (ben toch blij dat ik naar deze DA ben gegaan, in Bolsward kijken ze daar niet naar). Dus daar ga ik binnenkort een afspraak voor maken om ze te laten slijpen, ze hadden gelukkig verder nog geen wondjes in de wang of tong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dinsdag ben ik met Hobbes en Muis voor de nieuwe enting geweest. Maar net voor ik weg wilde gaan vond ik klodders diarree in de keuken. Toch maar gegaan en de klodders meegenomen. Bij het nakijken (en vooral het omkeren) was als snel duidelijk dat de diarree weer van Hobbes was. Die heeft al twee keer cocc. gehad (1 x lever, 1x darm) dus dat verbaasde me niet. Muis was helemaal schoon en in orde. Dus Muis is wel ge-ent en Hobbes nog niet.

Na mestonderzoek bleek inderdaad weer dat het cocc. was. Dus drie dagen beide konijnen een dosis Totrazuril gegeven.

Maar sindsdien eten ze slecht. 's morgens liggen er nog brokjes in de kooi van de avond ervoor. En het gekke is dat het vooral Muis is die slecht eet! Soms krijg ik er een paar uur geen hap in, en dan ineens is ze weer hongerig en rent ze 30 rondjes om de tafel. Ik heb wel al twee keer gehad dat ik vond dat het te lang duurde voor ze weer ging eten en ik haar gedwangvoerd heb. Maar dat vind ze zo erg dat ze de helft weer uitspuugt en me vanmiddag zelfs beet. Haar keutels gaan ook op en neer tussen normaal en ieniemienie (een teken dat ze te weinig gegeten heeft).

De DA denkt (net als ik) dat het door de combi van enting en anti-parasitaire meds komt, dat ze zich wat minder goed voelt. Gisteren de laatste dosis Toltrazuril gegeven, dus hopelijk gaan ze snel weer normaal eten.

Maar het kan dus ook van alleen de enting komen. Dan kan niet helemaal uitgesloten worden. (Totrazuril heb ik al wel diverse keren aan konijnen moeten geven en nog niet eerder gemerkt dat ze daar (nog) slechter van gingen eten in ieder geval.)

Ik heb nog niet de hele draad gelezen, dus ik weet niet of er meer mensen waren die deze bijwerking bij hun konijn hebben gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Bianca, ben ik net blij om een berichtje van jou te vinden en dan hebben ze weer klachten. :s

Vorig jaar (dus oude enting) merkte ik dat Hedwig na de enting een beetje anders was. Ze ging niet echt slecht eten, maar wel wat minder. Ze zat ook veel te suffen en leek gewoon niet vrolijk. Ik kan me best voorstellen dat Muis ook zoiets heeft.

Ik hoop dat het allemaal snel weer goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier merk(te) ik echt niks aan de konijnen.. ik heb dit jaar zelfs Fred weer in laten enten, vorig jaar heeft ie beide keren overgeslagen. Eerst omdat nog niet zeker was wat hij had, daarna omdat ik het gewoon eng vond. Inmiddels was vrijwel zeker dat bijna al zijn klachten ouderdomsklachten zijn en dat de rest veroorzaakt wordt door een relatief onschuldige massa in zijn borst, maar toch.. Dit jaar heb ik het dus wel weer gedaan en gelukkig geen spijt van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende week dinsdag ga ik met het zestal naar de DA voor de enting. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat en vind het altijd wel fijn dat er een complete check up is bij mijn DA.

Bovendien denk ik dat een KK DA echt wel weet wat hij doet. Ze hebben er in ieder geval goed voor geleerd. Met vier transportboxen gaan we op pad, blij dat het maar vijf minuten met de auto is.

Overigens straks in Puttershoek ook al een KK DA gevonden via de lijst hier op BB, superhandig zeg! Bedankt makers van de lijst :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd

Volgende week dinsdag ga ik met het zestal naar de DA voor de enting. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat en vind het altijd wel fijn dat er een complete check up is bij mijn DA.

Bovendien denk ik dat een KK DA echt wel weet wat hij doet. Ze hebben er in ieder geval goed voor geleerd. Met vier transportboxen gaan we op pad, blij dat het maar vijf minuten met de auto is.

Overigens straks in Puttershoek ook al een KK DA gevonden via de lijst hier op BB, superhandig zeg! Bedankt makers van de lijst :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 30 laten enten laatste keer en echt helemaal niks gemerkt bij geen van de konijnen.

Ik zou het eerder wijten aan de coccidiose dan, persoonlijk had ik ze beide ook niet laten enten. Coccidiose is besmettelijk en dikke kans dat zij het ook gewoon heeft, maar nog geen zichtbare diarree en de enting logischerwijs duikt wel wat op de weerstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn zestal konijnen is vanmiddag voor een enting geweest, plus een snelle check-up. Daarbij is er bij Li en Gwyn wat haakjes op de kiezen ontdekt (ben toch blij dat ik naar deze DA ben gegaan, in Bolsward kijken ze daar niet naar). Dus daar ga ik binnenkort een afspraak voor maken om ze te laten slijpen, ze hadden gelukkig verder nog geen wondjes in de wang of tong.

Mijn ram heeft ook aldoor haakjes, maar zo lang hij geen wondjes heeft en goed eet, doe ik er niets aan.. Voor het slijpen moeten ze namelijk wel onder narcose..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vorige week woensdag laten enten, niks aan het konijn gemerkt behalve dan door de stress van naar de dierenarts gaan dat hij nog 2 dagen schrikachtig was en minder goed van vertrouwen. Maar ja, da's logisch.

Ik was 27,50 kwijt, inclusief uitgebreide check.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat Hobbes cocc. altijd bij zich draagt en wel nooit helemaal kwijt zal raken, en dat het af en toe wat meer de kop op steekt omdat zijn weerstand vaak laag is. Muis zal het dan ook wel in haar darmen hebben, maar zij heeft altijd een goede weerstand gehad en nog nooit diarree gehad. Ik ben ook gewend dat de eerste symptomen van darm-cocc. dairree zijn en pas veel later ook gebrek aan etenslust. Maar Muis heeft dus ofwel normale keutels, of kleinere van wanneer ze minder eet, maar geen diarree.

Aniek, ik snap je redenatie dat Muis misschoen ook beter nog niet ge-ent had kunnen worden. Maar de DA heeft Muis helemaal nagekeken en vond niks raars (en ze had een mooi schoon kontje) dus daarom mocht zij wel de enting. Al keek de DA wel geschrokken toen ze kwam vertellen dat het mestonderzoek positief was voor cocc., terwijl ik helemaal niet verbaasd was. In November had hij ook diarree en toen konden ze nog geen mestonderzoek op de praktijk doen, maar mocht ik wel gewoon met Toltrazuril beginnen, waarna hij na een paar dagen opknapte. Twee maanden eerder had hij ook al Toltrazuril gehad voor levercocc. (bleek toen uit bloedonderzoek). In alle gevallen heb ik Muis steeds mee behandeld en heeft ze niet eerder deze symptomen vertoond. Maar daarom denk ik dus dat de cocc. toch nooit helemaal weg te krijgen is en af en toe nog de kop op zal steken. Maar dat kan toch geen reden zijn om ze allebei niet meer te enten (tenzij hij op dat moment echt ziek is, zoals nu)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose dragen sowieso alle konijnen bij zich en komt uit uiting als de weerstand naar beneden gaat. En niet altijd diarree is er aanwezig is ook per konijn verschillend, sommige beginnen met slecht eten en dan diarree, sommige krijgen uberhaupt geen diarree.. dat is het rotte aan coccidiose. Betreft het enten maakt het dan heel moeilijk, want schijnbaar is hij heel gevoelig en het is wel een aanslag op de weerstand waardoor coccidiose meestal de kop op steekt. Ik zou zeggen stuur eens een mail naar dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht, misschien dat zij wat informatie voor je hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten nog steeds niet van harte. Wel voldoende, maar verdeeld over de hele dag ipv in een keer de hele bak leeg eten zoals normaal. Morgen maar weer DA om raad vragen. Ik ben volgend weekend een lang weekend weg vanaf vrijdagochtend... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 5 nijnen van ons hebben gisteren de nieuwe enting gekregen. Erg handig; 1 spuit per nijn ipv 2 en de prijs was goed te doen (inclusief tanden-nagels-hartje-oren check): 125 euro.

Ze doen het prima tot nu toe, het lijkt wel alsof ze extra eetlust hebben gekregen haha (zucht..NOG meer eetlust...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gedoe vandaag, maar de Nobivac zit erin!

Ik had een afspraak vanochtend en de DA was er vanuit gegaan dan ik de oude vaccinaties wilde omdat dat goedkoper is met 7 konijnen. Gelukkig zag ik het net op tijd, want had aan een assistente aan de telefoon doorgegeven dat ik de nieuwe wilde. Maar ze hadden er maar 3 op voorraad.... Dus 3 werden er alvast geënt. Bij het afrekenen bleek het ook ineens veel meer te kosten, maar dat is gelukkig aangepast.

Ik weer naar huis met de stressertjes en een paar uur later kwam de DA de overige 4 injecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das toch wel een heel gedoe met 7 nijnen, niet? Vriendinnetje van mij is ook met 7 nijnen geweest. Wij vonden het met 5 nijnen al een hele opgave. Moet je ze weer vangen, ermee slepen, wachten bij de DA...

We hebben dan ook afgesproken dat onze DA volgend jaar bij ons thuis komt om te enten. Kan hij meteen de poes doen, hoeft zij ook niet dat ritje te maken. Echt een super DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .