Ga naar inhoud

Nieuw vaccin tegen myx en VHD: Nobivac


jrjsieben

Aanbevolen berichten

Mijn 3 hupsels gaan morgen voor hun enting.

Dit wordt nog gedaan met het oude vaccin.

Mijn dierenarts is nog niet over op het nieuwe vaccin.

Dit zal in de toekomst wel gaan gebeuren.

Voor nu dus nog het oude vaccin met algehele controle van mijn konijnen.

Ik ben benieuwd morgen.

Hebben om 10.30 uur een afspraak staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 378
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

bianca, mijn konijn is ook een paar dagen niet lekker geweest hoor, weet niet of het van de stress is gekomen of van de enting, ze was dinsdag geent en vrijdag leek het of ze een soort gasaanval kreeg, en sloom. en pas sinds vandaag is alles weer een beetje gewoon

Oh das goed om te horen (vooral ook dat ze weer opgeknapt is). Met Muis lijkt het ook beter te gaan. Ze lijkt toch langzaamaan wat hongeriger te worden. Muis heeft overigens ook een ent-bultje, Hobbes nog niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluf en Tinus hebben gisteren hun entingen en check up gehad (totale kosten 42,50). Gelukkig geen vervelende toestanden... Lekker liggen tijdens de reis heen, maar wel boos tijdens de rit terug. De kussensloop in de vervoersmand heeft een aantal scheuren opgelopen.

's Middags was Fluf alweer aan het racen over het balkon en vanochtend was ook Tinus weer z'n normale zelf :)

Kreeg nog een complimentje van de DA over hun conditie en dat is natuurlijk altijd fijn voor een liefhebbend konijnenbaasje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijnen hebben de APK erop zitten!

Ze zijn goedgekeurd!!

Tijdens de controle moest Dolly laten merken dat ze er was (keutelen en weg willen klimmen).

Snuffy was prima in orde. Een leuke vent vonden ze.

Flap moeten we even zijn oor in de gaten houden.

Hij heeft een kleine poliep in zijn oor.

Hij schijnt er geen last van te hebben, maar dit moeten we even in de gaten houden.

Snuffy is zeker weten een mannetje.

Hij mag binnenkort voor castratie, daar moeten we nog een afspraak voor maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kreeg TYGO 's avonds een soort gas-aanval...

Hij was er i.t.t. andere keren wel weer heel snel bovenop, maar dat slome herken ik ook wel. TYGO zit helemaal in trance lijkt het wel en heeft helemaal niet zo snel door dat ik de ren open doe, terwijl hij dan normaal al over het schot heen hangt!

Normaal vliegen ze het hok in en twee trappen op als ik kruidenhooi met care+ neerzet nu helemaal niet. TYGO gaat nu uiteindelijk wel naar boven, maar Robijn moet ik pakken en in het bovenhok zetten, ze gaat zelf niet.

Kan natuurlijk allemaal toeval zijn..., maar zal het toch even melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melden.. Hier of aan de fabrikant? ;) want DAT is wat je (iedereen) moet doen hè, als je bijwerkingen vermoed.. contact opnemen met je DA en met de fabrikant.. Ik geloof niet dat ze een totaal onveilig vaccin op de markt brengen maar mijn dierenarts vertelde ook, je kunt gewoon niet alles anticiperen en daarom kijken zij na een bepaalde tijd (zal hier ongeveer een jaar zijn, i.v.m. werkingsduur vaccin etc) of ze echt tevreden zijn met het product. Zo gaf ze een voorbeeld van een bepaald ontvlooiingsmiddel, werkte fantastisch maar het gaf gigantische vlekken in vloerbedekking en meubels! Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar mijn dierenarts doet er dus wel echt iets mee, als ik zou melden dat ik het idee heb dat het niet helemaal ok is en/of om wat voor reden dan ook niet bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen is mijn dierenarts een van de weinigen, die niet over gestapt zijn naar het nieuwe vaccin. Ik heb het daar met ze over gehad en er werd mij verteld dat ze daar nog over in beraad zijn, maar dat ze dit voorjaar sowieso nog gewoon met de oude stof enten. De dierenarts zelf vindt het nml niet fijn dat de konijnen dan nog maar 1 keer per jaar langs komen voor controle... Het is 20,- voor het eerste konijn en 10 voor elk volgend konijn.

Opzich kan ik wel achter deze visie staan, aangezien dit ook mijn eerste gedachte was; ik vind het een fijne zekerheid dat ze elk half jaar compleet gecheckt worden. Alleen lees ik nu steeds dat de oude stof niet gegarandeerd een half jaar werkzaam is. Maar geldt voor de nieuwe stof dan wel echt dat deze een jaar gegarandeerd werkt?? Ik vind het moeilijk te geloven..en sowieso ben ik een bangerik war betreft (voor mij onbekende) medicatie :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melden.. Hier of aan de fabrikant? ;) want DAT is wat je (iedereen) moet doen hè, als je bijwerkingen vermoed.. contact opnemen met je DA en met de fabrikant.. Ik geloof niet dat ze een totaal onveilig vaccin op de markt brengen maar mijn dierenarts vertelde ook, je kunt gewoon niet alles anticiperen en daarom kijken zij na een bepaalde tijd (zal hier ongeveer een jaar zijn, i.v.m. werkingsduur vaccin etc) of ze echt tevreden zijn met het product. Zo gaf ze een voorbeeld van een bepaald ontvlooiingsmiddel, werkte fantastisch maar het gaf gigantische vlekken in vloerbedekking en meubels! Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar mijn dierenarts doet er dus wel echt iets mee, als ik zou melden dat ik het idee heb dat het niet helemaal ok is en/of om wat voor reden dan ook niet bevalt.

Ja, onze dierenarts vertelde dat ook toen ik vroeg of de konijnen er bijwerkingen van konden krijgen.

Ze vertelde dat er tot nu toe nog niets bekend was, maar dat sommige konijnen er heus wel wat bijwerkingen van kunnen hebben.

Zij gaf als voorbeeld dat er ook in de mensenwereld mensen zijn die wel of juist geen paracetamol mogen/kunnen slikken. Bij de één werkt het perfect, bij de ander zorgt het voor rode vlekken in de hals.

En dat is met dieren ook zo. Ook als voorbeeld een castratie. De één huppelt na een castratie alweer door z'n kooi, de ander is er nog dágen ziek van. Aard van het beessie.

Het enige wat ze tot nu toe had gehoord over de inenting, was dat er tot ongeveer 3 weken een bobbeltje kan blijven zitten op de plek waar de prik is gegeven. Maar dat dat geen kwaad kon.

Gelukkig hebben die van mij geen bijwerkingen ondervonden. Ik had een handje biks meegenomen naar de dierenarts en ze namen allemaal gelijk weer een biksje van me aan. Ik blij, maar de dierenarts zei: "ja, goed dat ze gelijk weer eten, maar ik wil je niet bang maken: het kan ook stress-eten zijn. Ja, dat gebeurd ook bij dieren" met een knipoog.

Thuis hebben ze allemaal even flink lopen stampen. Ik denk dat het meer boosheid was, omdat ze even in een kleine box zaten en een autorit overleefd hebben. Maar binnen 5 minuten vielen ze alweer aan op het hooi en een uur later wat het etenstijd en ik merkte geen verschil met andere dagen. Zelfde ritueel als normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen is mijn dierenarts een van de weinigen, die niet over gestapt zijn naar het nieuwe vaccin. Ik heb het daar met ze over gehad en er werd mij verteld dat ze daar nog over in beraad zijn, maar dat ze dit voorjaar sowieso nog gewoon met de oude stof enten. De dierenarts zelf vindt het nml niet fijn dat de konijnen dan nog maar 1 keer per jaar langs komen voor controle... Het is 20,- voor het eerste konijn en 10 voor elk volgend konijn.

Opzich kan ik wel achter deze visie staan, aangezien dit ook mijn eerste gedachte was; ik vind het een fijne zekerheid dat ze elk half jaar compleet gecheckt worden. Alleen lees ik nu steeds dat de oude stof niet gegarandeerd een half jaar werkzaam is. Maar geldt voor de nieuwe stof dan wel echt dat deze een jaar gegarandeerd werkt?? Ik vind het moeilijk te geloven..en sowieso ben ik een bangerik war betreft (voor mij onbekende) medicatie :P

Het oude vaccin tegen myx is zelf maar een maand werkzaam. Dit staat in de bijsluiter. Het werd maar twee keer per jaar geent daar voor veel konijnen eigenaren dit eigenlijk al te gek is, laat staan elke maand. Echte werkzaamheid van het nieuwe vaccin weer je pas als het lange tijd op de markt is. Ik had zelf zo iets van. Dat oude vaccin is zowiezo maar een maand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik één check up per jaar wel voldoende, ik heb zelf ook ogen en handen natuurlijk. Maar als je er veel waarde aan hecht zou ik eerder nog één keer per jaar laten vaccineren met het nieuwe vaccin en nog voor een gewone check up langsgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oude vaccin tegen myx is zelf maar een maand werkzaam. Dit staat in de bijsluiter. Het werd maar twee keer per jaar geent daar voor veel konijnen eigenaren dit eigenlijk al te gek is, laat staan elke maand. Echte werkzaamheid van het nieuwe vaccin weer je pas als het lange tijd op de markt is. Ik had zelf zo iets van. Dat oude vaccin is zowiezo maar een maand

Ah oke dat is dus ook niet zeker. In dat geval ben ik blij dat de oude nog gebruikt wordt bij mij.

@Dollie; ja dat was mijn idee ook, dat kan natuurlijk altijd nog. Het gaat de dierenarts meer om de mensen die minder goed weten hoe ze voor konijnen moeten zorgen, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat ook de mensen zijn die helemaal niet komen enten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oke dat is dus ook niet zeker. In dat geval ben ik blij dat de oude nog gebruikt wordt bij mij.

@Dollie; ja dat was mijn idee ook, dat kan natuurlijk altijd nog. Het gaat de dierenarts meer om de mensen die minder goed weten hoe ze voor konijnen moeten zorgen, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat ook de mensen zijn die helemaal niet komen enten..

Nou ja, het is wel getest natuurlijk maar het is nooit 100 % Het is niet zo dat ze zomaar iets op de markt morgen brengen en zeggen dat het een jaar werkt terwijl dat niet waar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net terug van de DA. Alle konijnen geënt, gewogen en gecheckt. Alles ziet er goed uit, gewichten volgens mij ook wel goed.

Zoef (hollander ex-ram): 2,9 kg

Hajo (japanner ex-ram): 3,3 kg

Floortje (rasloos voedster): 2,5 kg

Catootje (NHD voedster): 1,6 kg

Ze zijn nu allemaal wel wat sloom, en ik moet even melden als ze een ent reactie krijgen.

Hier was ik voor 4 konijnen iets van 65 euro kwijt, een koopje als ik vergelijk met sommigen hier. Eerste konijn koste vandaag op de entdag 20,50 euro en voor elk volgend konijn 15,00 euro. Terwijl buiten de entdagen is dit 45,50 en 24,10 euro. Scheelt toch nogal. Hier houden ze de entdagen wel aan, omdat het zo minder stressvol is met alleen konijnen in de wachtruimte, ipv honden en katten, vind ik wel een slimme zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vindt ik ook

Beter alleen konijnen in de wachtkamer

Ze zijn al zo gestressd en dan als ze geen honden gewend zijn helemaal

En die honden of katten zijn ook meestal zenuwachtig

Ik ben net terug van de DA. Alle konijnen geënt, gewogen en gecheckt. Alles ziet er goed uit, gewichten volgens mij ook wel goed.

Zoef (hollander ex-ram): 2,9 kg

Hajo (japanner ex-ram): 3,3 kg

Floortje (rasloos voedster): 2,5 kg

Catootje (NHD voedster): 1,6 kg

Ze zijn nu allemaal wel wat sloom, en ik moet even melden als ze een ent reactie krijgen.

Hier was ik voor 4 konijnen iets van 65 euro kwijt, een koopje als ik vergelijk met sommigen hier. Eerste konijn koste vandaag op de entdag 20,50 euro en voor elk volgend konijn 15,00 euro. Terwijl buiten de entdagen is dit 45,50 en 24,10 euro. Scheelt toch nogal. Hier houden ze de entdagen wel aan, omdat het zo minder stressvol is met alleen konijnen in de wachtruimte, ipv honden en katten, vind ik wel een slimme zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier doen ze dat inderdaad ook, maar ik ben zelf wel gewoon op afspraak gegaan. Dan is geen probleem, je bent dan ook niet meer kwijt. Alleen al omdat ze voor mijn vijf konijnen + het konijn van mijn neef al bijna een uur kwijt zijn vinden ze het prettiger dat ik niet op een entdag kom haha. Ik geloof niet dat honden en katten extreem veel extra stress veroorzaken bij mijn konijnen en daarbij hoeven we eigenlijk bijna nooit te wachten bij mijn DA. Enige keer dat een hond stress opleverde bij mijn konijnen, was toen mijn eigen hond ook mee moest en het nodig vond om héél hard tegen een andere hond te gaan blaffen......... :whistle2::$

Maar aan de andere kant, ook dat zijn ze al wel gewend haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meteen daarna sloom en gasaanval klinkt meer als stress dan Muis die 2 1/2 week minder ging eten..

Maar het goede nieuws is.. Muis eet nu 1 1/2 dag weer normaal! En komt dus ook weer aanrennen voor haar biks en voor alle andere lekkere hapjes (groenten en stukjes fruit enzo) Jippie! Houden zo Muis! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een half uurtje terug van de da met een auto vol dieren.. 2 honden en 2 konijnen.

Nijntje: geen nieuws, gewoon 100% gezond.

Snuffie: Alleen een traan oogje wat even met antibiotica gezalft moet worden (heeft hij redelijk vaak). En we kregen nog meer goed nieuws! Hij blijkt NIET blind te zijn!! Ik vond dat hij de laatste maanden ook al sneller reageerde op eten en dergelijke :)

Ze gingen vrij ontspannen heen. Vanaf de wachtkamer werden ze echt gespannen. De da liet ze gewoon lekker in hun mandje zitten en onderzocht ze dus daarin, lekker tegen elkaar aan. Toen we thuis kwamen gingen ze direct hun hok in om zich even niet meer te laten zien, maar inmiddels zitten ze alweer lekker hooi te eten.

Ik ben dus super blij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .