Ga naar inhoud

Nieuw vaccin tegen myx en VHD: Nobivac


jrjsieben

Aanbevolen berichten

Mijn 2 konijnsels zijn ook deze morgend geënt! Ze hadden best veel stress, bij Fluffy viel het nogal mee! Beiden kerngezond verklaart en binnen 4 weken moet ik terug voor een herhalingsenting omdat Fluffy myxomatose overleefd heeft, anders werkt de enting mogelijk niet tegen VHS!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 378
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat komt doordat het konijn het myxomatose deel van het vaccin al herkent en het virus daarom snel 'opruimt', precies de bedoeling van het vaccin. Alleen krijgt het immuunsysteem dan niet de kans op echt te reageren op het VHS deel en dan kan het zijn dat de immuniteit niet volledig opgebouwd wordt. (Weet niet of ik het nu helemaal correct samen vat, maar hier komt het wel op neer.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik dus niet echt, de VHS stoffen zijn voor zijn afweersysteem toch net zo onbekend als voor elk ander konijn? Dus daar zou de Myx toch geen invloed op moeten hebben? Die het myxomatose-virus blijft toch een ander dan dat voor VHS, dus vraagt een andere reactie van het afweersysteem neem ik aan? Die VHS-stoffen uit de enting worden toch niet opgeruimd doordat de Myx-stoffen snel uit de weg zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ze hebben van de ene ziekteverwekker gelijk de producent van de andere ziekte gemaakt dus, en die ene ziekteverwekker heeft even tijd nodig om als virus zijn werk te kunnen doen. Ik denk dat ik het een beetje snap, bedankt voor je uitleg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ze hebben van de ene ziekteverwekker gelijk de producent van de andere ziekte gemaakt dus, en die ene ziekteverwekker heeft even tijd nodig om als virus zijn werk te kunnen doen. Ik denk dat ik het een beetje snap, bedankt voor je uitleg :)

Dit staat ter info op de bijsluiter.

Indien het konijn 1. Geen Myx. of RHD/VHS vaccinatie ooit heeft gehad = enkel Nobivac

2. geen myx vaccin maar wel RHD/VHS vaccin ooit gehad = enkel Nobivac

3. Myx infectie afgelopen jaar gehad en nog geen RHD vac. ooit gehad = Nobivac en herhaling Nobivac na 4 weken (dit noemen ze een booster)

4. Myx vaccinatie in het verleden gehad , maar nog nooit RHD/VHS vac. gehad= Nobivac en herhaling Nobivac na 4 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voor 1 konijn, hoewel het wel samen viel met de nacontrole van een operatie (weet niet of dat nog wat kost, volgens mij niet) en het was uiteraard geen entdag. Bij meerdere konijnen krijg je vaak korting en dat is ook logisch (geen nieuwe potjes etc.)

aangepast door Knijnderte
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, vandaag mijn nijntjes laten inenten en was gemideld 18 euro per konijn kwijt, incl kleine konijnen- apk :mdr:. Nu hopen dat er geen rare bijwerkingen komen en dat ze straks gewoon eten , dan is deze dame weer heel blij :whistle2:

En complimenten over mijn konijntjes met een trotse glimlach in ontvangst genomen , toch altijd leuk om te horen...:yes:

aangepast door rabbitmams_miriam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, 18 euro, zo'n dierenarts moet je hebben.

Met dat nieuwe vaccin zou het voor de prijs toch niet uit moeten maken of je het buiten een entdag doet?

Ik ben nog steeds benieuwd wat mijn da gaat rekenen. Naar mijn idee rekenen ze sowieso altijd een consult van in de 20 euro.

Pas 1 nijn in laten slapen en dat was 27 euro nog wat. Dat vond ik achteraf best wel prijzig.

Mijn nijn wordt pas volgende week ingeënt. Het lijkt wel of ik de enige in mijn omgeving ben die dat laat doen, want ze moesten de vloeistof voor me bestellen.

Ik had gevraagd wat ze rekenden om langs te komen, maar dat was 35 euro extra, dat is me toch iets te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hebben mijn geen consult berekend, zat ik de prijs inbegrepen. Algehele gezondheidscheck en inenting . Dus dat is wel te doen dan 1x per jaar met een groep konijntjes. En nu hopen dat ze dit jaar weer ziekte-vrij blijven want begreep dat er nu alweer myx gevallen waren bij wilde konijntjes bij ons.........( volgens da)

Mijn konijntjes hebben tot nu toe niet echt een bijwerking gehad gelukkig....:mdr:, aten gisteren meteen weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit staat ter info op de bijsluiter.

Indien het konijn 1. Geen Myx. of RHD/VHS vaccinatie ooit heeft gehad = enkel Nobivac

2. geen myx vaccin maar wel RHD/VHS vaccin ooit gehad = enkel Nobivac

3. Myx infectie afgelopen jaar gehad en nog geen RHD vac. ooit gehad = Nobivac en herhaling Nobivac na 4 weken (dit noemen ze een booster)

4. Myx vaccinatie in het verleden gehad , maar nog nooit RHD/VHS vac. gehad= Nobivac en herhaling Nobivac na 4 weken.

En wat als ze vorig jaar tegen beiden zijn ingeent? Onze dierenarts ent nu ook met nobibac, maar vorig jaar heeft Ralph nog in het najaar zijn Myx + in het voorjaar myx en VHS en in de zomer myx entingen gekrengen (ja, wij hebben altijd drie keer per jaar geent voor Myx, 1 keer voor VHS) Moet hij dan ook een herhalingsinenting krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen konijnen die wel met myxomatose te maken hebben gehad (ofwel omdat ze myxomatose gehad hebben ofwel omdat ze er tegen ingeënt zijn) maar niet met VHS (dus nooit ingeënt tegen VHS), moeten nogmaals ingeënt worden. Dat heeft te maken met het volgende:

Dat komt doordat het konijn het myxomatose deel van het vaccin al herkent en het virus daarom snel 'opruimt', precies de bedoeling van het vaccin. Alleen krijgt het immuunsysteem dan niet de kans op echt te reageren op het VHS deel en dan kan het zijn dat de immuniteit niet volledig opgebouwd wordt. (Weet niet of ik het nu helemaal correct samen vat, maar hier komt het wel op neer.)

Het vaccin bestaat uit een zeer verzwakt myxomatosevirusstam, en die kan weer een eiwit van het VHD virus aanmaken. Ik ben daar echt niet in thuis dus verder begrijp ik er ook niet veel van, maar dit is mij vertelt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Myx en de VHD zijn gekoppeld in dit vaccin. Als een konijn dus een goede weerstand heeft tegen de myx, word ook het VHD weggevangen voordat het lichaam de kans krijgt om hier goed op te reageren. Door een herhaling na een maand herkent het lichaam de stof en reageert sneller. Hierdoor krijg je een soort herinnering en kan het lichaam het komende jaar (de herkenning vervaagt langzaam alst ware) op tijd en voldoende reageren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, zelfs ik, het kritische konijnenbaasje wat betreft inenting (de oude manier!) ben overstag gegaan en heb vandaag mijn konijnen het reismandje in gelokt onder valse voorwendselen (kom maar, gezellig knus samen eten in het dit leuke mandje?!) om ze te laten inenten.... Nu de enting een jaar lang werkzaam is, vind ik het wel de moeite waard en na een beetje 'shoppen' onder de DA's heb ik er ook nog één gevonden die een redelijke prijs vroeg. Want wat een verschillen zijn er, zeg, echt niet normaal, dat vind ik nog steeds een raar verhaal. Ze kunnen vragen wat ze willen blijkbaar....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar blijf ik mij ook over verbazen. Een beetje prijsverschil mag van mij best (mits er dan ook maar kwaliteitsverschil is..) maar het varieert van 10 tot 40 euro.... Of hoger soms zelfs!

Bijv: in Hilversum vraagt een DA 52 euro en dan ben je met 2 nijnen meer dan 100 euro kwijt! Terwijl ik ze nu voor 45 (eerste nijn 25, 2e nijn 20 euro) heb kunnen laten enten, da's toch gek? Ik heb ook gemailed met die DA in H'sum en die brabbelde wat over zijn konijnkundigheid etc, maar dan nog blijf ik het een vreemd verhaal vinden.... hij zei dat ie ook 59 had kunnen vragen, dat dat de adviesprijs was (???), dus hij was nog coulant met zijn prijs?? Yeah right :whip2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er ook weer aan, mijn DA is met dergelijke dingen echt niet goedkoop (€30,- voor een consult, en voor het inenten betaal je zo'n €40,- per konijn) terwijl zij niet midden in een stad zitten o.i.d. Maar ze volgen wel heel veel nascholingen, dus ja.. Het geld zit vaak ook wel ergens in. En met mijn konijnen (ik had er zes mee, konijn van mijn neef ook) is ze bijna een uur bezig geweest. Dan mag het van mij ook best iets meer kosten. Maar apart is het wel dat er gewoon geen enkele richtlijn voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijv: in Hilversum vraagt een DA 52 euro en dan ben je met 2 nijnen meer dan 100 euro kwijt! Terwijl ik ze nu voor 45 (eerste nijn 25, 2e nijn 20 euro) heb kunnen laten enten, da's toch gek? Ik heb ook gemailed met die DA in H'sum en die brabbelde wat over zijn konijnkundigheid etc, maar dan nog blijf ik het een vreemd verhaal vinden.... hij zei dat ie ook 59 had kunnen vragen, dat dat de adviesprijs was (???), dus hij was nog coulant met zijn prijs?? Yeah right :whip2:

Die advies prijs klop wel redelijk hoor, ik dacht dat het 56 euro was, maar in de 50 euro klopt wel. Ik weet dan niet of de adviesprijs in of exclusief consult is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .