Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Bij mensen is het zo dat het verteren van bladgroente (zonder dressing) meer kalorieen kost dan er in zit. Dus ik verwacht dat voor dieren hetzelfde geldt. Let op: dit gaat op voor bladeren (sla, wortelloof, enzovoorts). Knollen en vruchten hebben altijd meer koolhydraten. Tomaten, komkommer en paprika zijn vruchten he. Van fruit zou ik helemaal wegblijven. Ook geen zaden doen (zoals granen, bonen of noten), die bevatten vet. Aangezien hooi een gedroogde vorm van bladgroente is, lijkt hooi me onbeperkt veilig. Brokjes in standaardvorm niet, maar je hebt ze zonder granen. Zeker geen konijnensnacks doen. Wat betreft stelen (b.v. bleekselderij) weet ik het niet zeker, maar ik denk dat die veilig zijn. In stelen zitten veel vezels, wat goed is voor de darmwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand hier misschien of je de stelen van de paprika mag geven? Een vriendin van mij vroeg me dit maar ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Ik geef het altijd met stam en heb nu zelfs de paprika plant van vorig jaar gegeven. Niets aan de hand hoor ;) Maar ik gaf er ook niet veel van en niet alle weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Hallo,

Ik heb net even de lijst bekeken en ga deze ook zeker uitprinten! Erg bedankt :cool:

Maar ik zag ook ijsberg sla en normale sla staan, in de lijst met goede groenten.

Dat vind ik vreemd want ik hoor altijd dat ik mijn konijnen sla niet mag geven?

Omdat hier teveel vocht in zit en ze daar een blaasontsteking van kunnen krijgen...

Dus wat moet ik nou doen!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van te veel vocht een blaasontsteking? Dat is onzin.

Sommige konijnen kunnen van sla diarree of gasvorming krijgen. Dat hoeft echter niet. Sla is wel een iets gevorderde groenten, dus geen groente om mee te beginnen. Als je het mixt met ander groenvoer dat ze gewend zijn is het geen probleem. Hier eten ze regelmatig sla en andere koolsoorten en hebben ze eigenlijk nooit problemen.

Voor zo ver ik weet zijn inderdaad alle wilgensoorten veilig. Ik heb zelf een mini-treurwilg in de tuin en daar krijgen ze ook gewoon de takken van.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo allemaal,

Sinds kort hebben wij ons konijn af en toe in de tuin lopen. Nu heb ik een vraag over giftige planten.

Wij hebben in de tuin staan:

- Rhodondenderon (2x);

- Hibiscus;

- Campanula (3x);

- Lavendel;

- Aster;

- Vlinderstruik (2x);

- Lavatera;

- Clematis

Nu hebben wij via sites en via bunnybunch gekeken welke ze absoluut niet mogen hebben.

Dat zijn de Lavendel en de Rhodondenderon. Deze zijn zelfs giftig.

Maar wij kunnen maar weinig informatie over de andere planten vinden. Hebben jullie ervaring met deze planten?

Wij hebben wel gevonden dat een Campanula juist tegen konijnen is. Dat ze dit niet lusten. Maar na mijn idee trekt onze Elmo daar niks van aan.

Nu hebben wij om de Rhodondenderon een hek gezet, zodat ze daar niet bij kunnen.

Hebben jullie nog verder ervaring met de andere planten??

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lillian123 - Nou mijn konijn (Elmo) trekt zich niks van de konijnenregels aan. Hij lust graag een stukje banaan.

Maar ze mogen echt niet teveel fruit krijgen, want daar zit ontzettend veel suiker in! Vooral in bananen.

Ook met groente zou ik oppassen. Echt hele kleine beetjes. Het beste is om ze onbeperkt hooi te laten eten, weinig brokjes en heel af en toe voor de lekkers een stukje groente of fruit. Teveel groenten kan een gasbuikje veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .