Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Ik kan pompoen (vruchtvlees en zaden) op geen enkele lijst vinden, en met de zoekfunctie kwam ik ook niet verder. Ik geef het mijn hamsters wel, en zij zijn er dol op... maar konijnen dan? Ik heb hier namelijk de de zaden (vers) en het vruchtvlees wat daar aan zit. Het is alleen een beetje veel voor mn 3 hamsters, dus als de konijnen het ook mogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat de wilgenboom (takken iig) lekker zijn om op te knagen, maar hoe zit het met de blaadjes ? heb nml een prachtige wilgen boom en haal om te knabbelen nu de bladeren er af, maar mogen zie die ook ?

Volgens de man van de kinderboerderij vinden ze de bladeren heerlijk en worden ze er een beetje high van. Je krijgt dus heel gelukkige konijnen met halfdichte ogen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoen is verwant aan courgette en dat mogen ze hebben, dus ik vermoed dat pompoen ook veilig is. Ik zou wel op twee dingen letten: het vruchtvlees is nogal zoet, het is niet goed als konijnen ineens teveel suikers eten en de zaden bevatten veel vet, daar mogen ze ook nooit teveel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas nog geen reactie, heb het op een ander forum geplaatst en weet nu dat de plant zeer waarschijnlijk een prunus cerasifera is.

Ik kan eigenlijk geen duidelijk antwoord vinden of dat giftig is of niet(de bladeren)?

Hij staat niet op de lijsten als giftig. Ook zie ik dat het de familie van de roos is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan pompoen (vruchtvlees en zaden) op geen enkele lijst vinden, en met de zoekfunctie kwam ik ook niet verder. Ik geef het mijn hamsters wel, en zij zijn er dol op... maar konijnen dan? Ik heb hier namelijk de de zaden (vers) en het vruchtvlees wat daar aan zit. Het is alleen een beetje veel voor mn 3 hamsters, dus als de konijnen het ook mogen?

Alles wat op caviakruiden.nl verkocht wordt, mag je ook aan je konijn geven. Pompoen wordt daar ook verkocht.

Ik weet alleen niet hoe de zaden eruit zien. Als dit net als bijvoorbeeld bij een appel is, dan zou ik de zaden er wel uit halen.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Noten mogen ze niet, zijn alles behalve gezond voor ze.

Krenten en rozijnen met mate, net als zonnebloempitten.

Haver, rogge en moutmeel zouden ze niet direct iets van krijgen, maar ik zou het zelf ook niet geven, goed is het ook niet.

Ik zou zelf een ander alternatief zoeken voor mueslibrood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noten mogen ze niet, zijn alles behalve gezond voor ze.

Krenten en rozijnen met mate, net als zonnebloempitten.

Haver, rogge en moutmeel zouden ze niet direct iets van krijgen, maar ik zou het zelf ook niet geven, goed is het ook niet.

Ik zou zelf een ander alternatief zoeken voor mueslibrood.

Ik wist dat noten inderdaad niet gezond zijn voor konijnen, maar toch zag ik tot mijn verbazing dat zooplus een noten melange voor konijnen verkoopt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij knabbelen wel eens stiekem aan de klimop.

Maar nooit veel. Ik probeer die klimop ook kort te houden. Maar ondanks mijn gebrek aan groene vingers, is een klimop dus een plant die het wél goed doet in onze tuin. En altijd de verkeerde kant op groeit. En soms dus iets te laag bij de ren komt en dan hebben die schooiers er weer stiekem aan gegeten.

Kan dat veel kwaad? Ze leven in ieder geval nog wel en ik zie ook nooit diarree of iets dergelijks.

En het is ook nooit veel wat ze binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

wij hebben in de tuin een appelboom staan. Er zit nog aardig wat blad aan, maar is niet meer zo groen. Ik vroeg me af of de konijnen dit blad in de herfst/winter ook nog mogen eten als er bruine plekjes opzitten en ze van de boom zijn gevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben in de tuin een appelboom staan. Er zit nog aardig wat blad aan, maar is niet meer zo groen. Ik vroeg me af of de konijnen dit blad in de herfst/winter ook nog mogen eten als er bruine plekjes opzitten en ze van de boom zijn gevallen?

Jazeker! Hier zijn ze er dol op! Alles wat in de ren waait, wordt heerlijk opgepeuzeld..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cavia's mogen idd dezelfde dingen eten en evengoed dezelfde NIET.

Nu pleeg ik mij te herinneren dat er eens iemand gezegd had dat ze champignons aan konijnen gaf. Ik heb dat heel lang geleden op een caviaforum gevraagd en dat bleek echt niet goed te zijn.

Er groeien wel eens paddenstoelen in de ren bij vochtige periodes, maar ze komen daar niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben in de tuin een appelboom staan. Er zit nog aardig wat blad aan, maar is niet meer zo groen. Ik vroeg me af of de konijnen dit blad in de herfst/winter ook nog mogen eten als er bruine plekjes opzitten en ze van de boom zijn gevallen?

Appelboom is gewoon veilig, ook de bladeren.

Die van mij knabbelen wel eens stiekem aan de klimop.

Maar nooit veel. Ik probeer die klimop ook kort te houden. Maar ondanks mijn gebrek aan groene vingers, is een klimop dus een plant die het wél goed doet in onze tuin. En altijd de verkeerde kant op groeit. En soms dus iets te laag bij de ren komt en dan hebben die schooiers er weer stiekem aan gegeten.

Kan dat veel kwaad? Ze leven in ieder geval nog wel en ik zie ook nooit diarree of iets dergelijks.

En het is ook nooit veel wat ze binnen krijgen.

Van klimop kunnen ze darmkrampen krijgen en zelfs verlamd van raken, maar het is alleen giftig in grote hoeveelheden.

De konijnenlijst is in principe ook voor cavia's te gebruiken ja.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .