Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Hoi ik heb een vraag.

In de lijs van giftige planten staat ook de buxus. Ons konijn is overleden en bij het schoonmaken van het hok zagen we dat hij takjes van de buxus had afgetrokken om er vervolgens een holletje onder te maken waar ie kon liggen. We hadden al een een lijst met giftige planten bekeken en daar stond de buxus nieet bij. Is het echt dat de buxus dodelijk is Zou hij hier aan dood zijn gegaan? We hebben vandaag 2 nieuwe Vlaamse reuzen gekocht en nu durf ik ze dus niet los te laten lopen.We hebben onze tuin in 2& gedeeld het achter deeld is speciaal voor ons vorige konijn afgeschermd zodat ie zeeen van ruimte heeft.(Voelt een beetje raar dat ie daar dan nu dood aan is gegaan terwijl we het allemaal speciaal voor hem hadden gemaakt :( )

Dus wie kan mij vertellen hoe het zit met de buxus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bladeren van de buxus zijn giftig, maar niet dodelijk. Het zou je konijn ziek kunnen maken, maar niet zo erg dat hij er per direct aan zou overlijden. Normaal gezien zou een konijn buxus met rust laten, zolang er voldoende andere eetbare planten in de buurt zijn.

Ik zou voor de zekerheid het deel van de tuin met buxus afschermen met gaas, zodat de vlaamse reuzen er niet bij kunnen. Of je pakt een grote schep en geeft de buxus een nieuw plaatsje in het deel waar de konijnen niet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Hallo allemaal (ik ben nieuw hier).

Ik combineer mijn konijntjes met een moestuin en vraag me af nu het volgende af:

* Mais: ik zie dat ze de korrels maar met mate mogen en dan alleen geplet, maar hoe zit het met de plant zelf? Je kunt maisstro kopen, betekent dat dat de plant zelf eetbaar is voor ze? Anders zou ik ook de planten kunnen drogen en als stro gebruiken denk ik?

* Bonenplanten (van sperciebonen, peultjes): ik lees dat de boontjes zelf teveel suiker bevatten, maar mogen ze wel de plant hebben? Ik las in een boek van de bieb dat de planten heel goed voor ze zouden zijn, maar dat boek raadt ook gekookte aardappels en kool aan, dus daar heb ik niet veel vertrouwen in. Dus weet iemand of de planten echt goed zijn voor ze?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zeker dat tamme konijnen kunnen smullen van giftige planten, maar dat ze er gelukkig ook niet gelijk aan doodgaan. Mijn twee jonge dwergjes hebben al flink gegeten van de lavendel, maagdenpalm, tomatenplant en zelfs blad van de blauwe regen! Dit kwam omdat ik ze graag wilde laten rennen op mijn dakterras, maar ik heb voor hun eigen welzijn nu maar een konijnenren gekocht...

Maar goed, het goede nieuws is dat ze deze gekkigheid zonder zichtbare buikpijn hebben overleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Ik weet zeker dat tamme konijnen kunnen smullen van giftige planten, maar dat ze er gelukkig ook niet gelijk aan doodgaan. Mijn twee jonge dwergjes hebben al flink gegeten van de lavendel, maagdenpalm, tomatenplant en zelfs blad van de blauwe regen! Dit kwam omdat ik ze graag wilde laten rennen op mijn dakterras, maar ik heb voor hun eigen welzijn nu maar een konijnenren gekocht...

Maar goed, het goede nieuws is dat ze deze gekkigheid zonder zichtbare buikpijn hebben overleefd.

Veel giftige planten zijn giftig op de lange termijn, daar merk je in eerste instantie niets van bij je konijn. Binnenkort wordt de giftige plantenlijst geupdate en komen de symptomen er bij te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij willen volgend jaar de tuin aan gaan pakken en dan achterin een hoek maken voor de (toekomstige) konijnen.

Ik wil hierbij graag een boom en een grote struik neerzetten, maar ik weet niet welke soorten.

Ik zou graag een appelboom willen, daarvan weet ik ook dat het geen probleem is met konijnen, maar de struik is lastiger...

Ik zat eerst aan bruidssluier te denken (dat mogen ze hebben meen ik?) maar dat groeit belachelijk snel en ik wil niet dat de katten die gebruiken om over de schutting te komen.

Ik zou graag een ribes willen, maar daarvan weet ik niet of het kwaad kan. Waarschijnlijk kunnen de konijnen er straks bij, dus vind ik het wel belangrijk dat het geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij willen volgend jaar de tuin aan gaan pakken en dan achterin een hoek maken voor de (toekomstige) konijnen.

Ik wil hierbij graag een boom en een grote struik neerzetten, maar ik weet niet welke soorten.

Ik zou graag een appelboom willen, daarvan weet ik ook dat het geen probleem is met konijnen, maar de struik is lastiger...

Ik zat eerst aan bruidssluier te denken (dat mogen ze hebben meen ik?) maar dat groeit belachelijk snel en ik wil niet dat de katten die gebruiken om over de schutting te komen.

Ik zou graag een ribes willen, maar daarvan weet ik niet of het kwaad kan. Waarschijnlijk kunnen de konijnen er straks bij, dus vind ik het wel belangrijk dat het geen kwaad kan.

Ik kan niet vinden dat ze giftig zouden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Mijn konijn heeft wel eens per ongeluk wat kruiskruid gegeten, maar had de dagen daarna alleen wat last van plakpoep..

Ik zie staan:

Klein kruiskruid bloemen en bladeren zijn giftig..

Dus dan heeft je konijn onvoldoende binnen gehad om een vergiftiging te veroorzaken. Ik zou er wel voor zorgen dat je konijnen er niet meer bij kunnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er hier ook mensen die bomen/bladeren herkennen? Nu het herfst is vallen er natuurlijk bladeren in de tuin, die de konijnen wanneer ze los rond huppelen willen opeten.. Wil nu wel weten of het niet giftig is maar ik ben een leek in het herkennen van bomen en planten :P

Boom, een geribbelde stam..:

http://i54.tinypic.com/2v3husy.jpg

Boom/struik, zitten donkerrode grote ''bessen'' aan:

http://i54.tinypic.com/2eofev6.jpg

De bladeren die in de tuin vallen:

http://i55.tinypic.com/256e61g.jpg

http://i51.tinypic.com/1zl3fwo.jpg

Dit zijn de 2 bomen waarvan het nu al afvalt, hopelijk komen daar niet meer bij maar er staan nog een paar struiken waarbij het binnen de schutting kan komen.

Ik kan evt. morgen betere foto's maken. Nu is het te donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .