Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn konijntje graag wel eens een kers laten proeven.Dit staat in de lijst met veilige fruitsoorten maar... hoe zit het met die pitten? Zal die sowieso niet worden opgegeten? Kan het kwaad als dit wel gebeurd? Moet ik die pit er eerst uithalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil mijn konijntje graag wel eens een kers laten proeven.Dit staat in de lijst met veilige fruitsoorten maar... hoe zit het met die pitten? Zal die sowieso niet worden opgegeten? Kan het kwaad als dit wel gebeurd? Moet ik die pit er eerst uithalen?

Ik kan nergens vinden dat die pitten erg zouden zijn, maar ik zelf zou persoonlijk de pit eruit halen om te voorkomen dat het problemen geeft. Verder zou ik eigenlijk helemaal geen kers geven omdat het veel suikers bevat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarwe is dacht ik gewoon niet goed voor konijnen. Als het goed is zit dat ook niet in je konijnenvoer maar dat hangt van het merk af. Volgens mij zijn niet alle granen slecht en tarwe is ook zeker niet giftig maar het is gewoon beter om je konijn geen brood e.d. te geven. Het is een dikmaker en er zijn gewoon betere dingen voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogd peulenloof, dus de gedroogde takken en blaadjes ?wie weet dit ?

Erwtenstro is nl een delicatesse voor ze, maar peulenstro ?

Verder heb ik ervaring dat konijnen die in een tuin lopen en bij hun eigen voer kunnen, geen giftige planten eten, net als in de natuur.

Geef je het in hun hok en hebben ze erge honger, dan zijn ze minder kieskeurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje.. ik heb vast wat wilgentakken gesnoeid van een boom hier in de buurt voor de toekomstige nijnen.. maar het valt me op dat de schors die erom zit veel minder 'mooi' is dan wat je ziet bij die takken in de dierenwinkels. Ik kan het er wel een beetje afpellen ofzo, maar ik neem aan dat ze het gewoon mogen hebben? Hier en daar zit er ook een verdwaald mosje op (wat vast niet zeldzaam is bij bomen die in de buurt van het water groeien).. kan dat ook gewoon blijven zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die takken bij de dierenwinkel zijn gedroogd, deze zijn vers. Als je deze takken droogt gaan ze hetzelfde eruit zien als in de dierenwinkel, donkerder en gladder. Maar vers vinden je konijnen veel lekkerder!

Maakt niet uit, tegen de tijd dat jij je konijnen hebt kan je ze deze ook prima nog geven. Leg ze buiten, gewoon in de regen dan blijven ze langer lekker.

Zo'n mosje lijkt me niet echt kwaad te kunnen maar als je het zeker wilt weten dan kan je het er even afborstelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm deze kwamen (deels) van een al dode tak af dus zijn al ehm.. lekker knapperig. Gedroogde wilg is niet goed dan? Mij lijkt dat die dingen in de dierenwinkel er ook rustig een paar weken liggen toch? En die wilgenballen met voer er in zullen ook geen verse wilg zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

aaaah ok sorry, begreep het verkeerd. Ja volgens mij zijn die mooie rechte gladde takken van knotwilgen, ik heb deze takken van een ehm.. zo'n hangwilg met van die grijzige dunne blaadjes. Kon geen recht stuk er aan vinden hehe. Naja, we zien wel wat ze er van vinden, sowieso eerst maar eens kijken wat ze bij Dollie gewend zijn en dan eventueel langzaam eens gaan aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al maanden een grote hoeveelheid appelboomtakken in de garage. Ze liggen er van half januari en ze vallen er nog als uitgehongerde gekken op aan (ook als ze net hun buik gevuld hebben met biks :P )

Blijkbaar nog altijd erg lekker ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Takken van de appelboom zijn ALTIJD lekker volgens mij, wilg lusten ze minder graag als het 'oud' is. Ik zal Senna, Sanne en Eric zo eens wat takjes geven! Groente zijn die sowieso goed gewend, vind het belangrijk dat die kleintjes met name dat eten i.p.v. veel biks. Frits kan ik nu even niks geven die is wat in aan het leveren :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .