Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Takken van de appelboom zijn ALTIJD lekker volgens mij, wilg lusten ze minder graag als het 'oud' is. Ik zal Senna, Sanne en Eric zo eens wat takjes geven! Groente zijn die sowieso goed gewend, vind het belangrijk dat die kleintjes met name dat eten i.p.v. veel biks. Frits kan ik nu even niks geven die is wat in aan het leveren :P

Awww arme Frits (Gijs! Spock!) hehe.. naja het is voor een goed doel he ;) Groente krijgen ze zeker.. ik merk zelfs dat ik ook zelf meer groente at toen ik nog een konijn had. Vind het vaak zoveel wat je per keer koopt, tenzij je de hele week hetzelfde wilt eten, dus een konijn is perfect om het gezellig mee te delen.

Appelbomen.. dat wordt vanuit de Bijlmer wat lastiger. Zag laatst een verloren appelboompje staan in het bermpje tussen metrohalte Zuid en de snelweg, maar behalve dat de dapperste graffiti-boefjes nog niet daar kunnen komen is het niet de gezondste plek ;)

Maar eens zien wat ze met wilg doen.. zijn wel meerdere soorten wilg hier in de buurt dus ze hebben wat keus eventueel.

Senna de grote enge inenting overleefd dus? ;) Hou ons op de hoogte over haar ventje! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb me aangemeld omdat mijn vriend en ik sinds twee weken twee konijntjes hebben. Het is voor mij de eerste keer dat ik konijnen heb en omdat ik al helemaal verliefd ben op onze nieuwe knuffeltjes ben ik al een tijdje mee aan het lezen op dit forum om te zorgen dat we ze zo goed mogelijk verzorgen.

Nu heb ik na lang googlen en zoeken echter op 1 vraag nog steeds geen antwoord kunnen vinden. Wij hebben namelijk een ommuurde patiotuin die voor het grootste gedeelte uit gras bestaat. Ons idee was om de konijnen hier los te laten lopen en er een soort konijnen-paradijs van te maken. :)

Nu hebben twee van onze buren een boom als schutting tegen hun zijde van de muur staan waarvan soms blaadjes in onze tuin vallen. Deze boom ziet er zo uit: 50002300-4.jpg Volgens google is het een Lei Glansmispel, een soort Leiboom. Nu vraag ik me af of het kwaad kan als de konijnen hiervan de bladeren zouden eten? Het zijn er niet veel en ik check de tuin steeds voordat ik ze los laat lopen maar ik wil zoveel mogelijk risico's uitsluiten.

Ik hoop dat iemand weet of dit kwaad kan voor konijnen, alvast bedankt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het kwaad kan, de Mispel is van de rozenfamilie en familie van appel en peer en de vrucht kan ook door mensen gegeten worden, niet dat dat laatste wat zegt maar in dit geval denk ik niet dat het giftig is voor konijnen gezien de familie waar hij toe behoort:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mispel

Ik kan hem nergens vinden in de lijsten voor knaagdieren als zijn de giftig en hier staat ook niet giftig:

http://www.groenrijk.nl/GroenEncyclopedie-Photinia-davidiana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey super bedankt voor je reactie! Ik kon hem ook in geen enkele lijst vinden, vandaar dat ik het hier eens wilde vragen. In ieder geval wordt hij nergens genoemd als wél giftig voor konijnen. We hebben het trouwens ook aan de dierenarts gevraagd maar die wist het helaas niet. Het lijkt erop dat ik me geen zorgen hoef te maken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bladeren van een pruimenboom zijn niet goed voor je konijn. Eerste instantie zou je denken dat fruit geen kwaad kan,maar pruimen zijn niet goed voor je konijnen. Ik zou het risico niet nemen. Wat ik me wel afvraag... Van nature weten konijnen welke planten giftig zijn en welke niet. Die van ons weten dat in de meeste gevallen wel. Je wil uiteraard niet het risico nemen dat je konijn of konijnen iets verkeerds eten en ziek worden. Je gaat vervolgens, zoals de meeste hier (en ik ook :P) alles wat giftig is opruimen en uit je tuin halen of afzetten zodat je konijnen er niet meer bij kunnen. Verminderd hierdoor niet hun gevoel of instinct welke planten wel of niet giftig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen in de natuur weten dat wel maar tamme konijnen niet. Of dat nou instinct is wat ze niet meer hebben of dat het in het wild aangeleerd wordt door de rest van de groep konijnen of de moeder wat eetbaar is en wat niet of een combinatie weet volgens mij niemand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .