Ga naar inhoud

Conditie richel van een konijn


Aanbevolen berichten

  • Reacties 175
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

tjsa mijn mening is dat dominantie bij dieren hetzelfde als geluk vooral een mensenlijk emotie is. Rijden tijdens koppeling heeft zeker te maken met laten zien hoe en wat en een vorm van rangorde bepalen. Er is zeker een hierachie binnen een groep maar ik geloof niet zo hard in de meeste geldende regels daarover.

Het valt mij op dat binnen veel groepen helemaal niet de meest rijdende konijnen of de meeste wasbeurten krijgende konijn het meeste respect lijkt te hebben van de andere konijnen maar dat dit vaak wat rustigere konijnen zijn. Ik zie dat meer als een soort van opvoeders binnen een groep.

Ik mijn eigen groep is zo de meest rustige konijn met afstand de meest gerespecteerde als je naar de onlinge verhoudingen kijkt. Het meest rijdende konijn en dominant gedrag vertoonende konijn is juist de meest onzekere konijn in het gezeldschap ik schrijf persoonlijk haar gedrag daar aan toe en niet aan dominantie.

Uit heel veel onderzoek blijkt dat dieren hun verzorgen niet als deel van de groep zien. Het is mogelijk om als verzorger wel in de groep gezien te worden maar dat vergt heel veel veranderingen. Je moet dan gaan leven en voor een stuk communiceren als hun. Er is zo wel iemand die het gelukt is met wolven bijvoorbeeld maar die huilt en doet met hun mee. Eet met hun mee en slaapt bij hun. Een normale huisdier/"baas" is niet van wel of niet in de groep op genomen zijn. Wel is er vaak sprake van een mate van respect voor de ander. Dit is echter niet te verwarren met opgenomen binnen de groep.

Maar dat is een heel andere discussie.

Ik denk niet dat het rangorde georienteerd is.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft niks met groeps orde te maken daar ik reeds eerder al zei ook konijnen alleen en voedsters met jongen vertonen het.

Wij fokkers zien eerder de link na de verharing.....en dat het konijn dit zelf laat zien.

Sraar heeft en een richel en zit in zijn verharing. Hij lijkt er slechter doorheen te komen dit seizoen wat ik zelf mede wijt aan een mindere conditie van Sraar.

Maar dan is jouw htpothese Cindy dat de richel aangeeft dat de verharing geslaagd is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sraar heeft en een richel en zit in zijn verharing. Hij lijkt er slechter doorheen te komen dit seizoen wat ik zelf mede wijt aan een mindere conditie van Sraar.

Maar dan is jouw htpothese Cindy dat de richel aangeeft dat de verharing geslaagd is?

Aangezien het bij mijn Knijster ook na de verharing kwam, vind ik dit (in mijn geval) een logische verklaring. Zijn vachtje denkt waarschijnlijk na zijn rommelige haardos: "Eindelijk ben ik klaar na al die weken!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Saf wat ik dus reeds eerder aan gaf zijn mijn dieren niet vlak er voor verhaard.....dan spreek ik over tonen 3 maanden na de verharing.

Het is wel zo dat een verharing van een konijn heel veel energie kost.

Soms zien ze er ook uit als aangeschoten wild hihi.

Je snapt dat ze dan niet helemaal op conditie zijn en dat de richel daarna pas helemaal kan komen, als hun pels weer helemaal top is kwa conditie.Ik kan zelf niet over zieke dieren praten daar de mijnen zeer goed in conditie zijn.

Maar ook anderen die goed op conditie zijn vertonen het weer niet.......vandaar dat het van binnen uit het konijn zelf komt.

Nog een opmerking reeds eerder het zijn allemaal konijnen van 1 jaar en ouder die het vertonen.

Of het het de vruchtbaarheid te maken heeft ik denk het niet voedsters krijgen hier gewoon jongen ook zonder de richel, tijdens de paring gaan hier ook geen haren omhoog staan. Of er voor:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien het bij mijn Knijster ook na de verharing kwam, vind ik dit (in mijn geval) een logische verklaring. Zijn vachtje denkt waarschijnlijk na zijn rommelige haardos: "Eindelijk ben ik klaar na al die weken!"

Nee dit kan het dus niet zijn dan zouden alle verhaarde konijnen dit moeten vertonen in Nederland....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde zoals je kunt lezen dat Sraar het heeft en nog IN de rui zit, hij komt er niet goed doorheen deze keer lijkt het wel. Maar goed.

Vruchtbaarheid zou kunnen net als indrukmaken in eht paringseizoen. Dit staat volslagen los van of konijnen zonderwel of niet zwanger worden.

Het fenomeen zal mijn inziens zijn oorsprong hebben in natuurlijk gedrag of overlevingsreflexen van het konijn. Die richting moet je denk ik dan ook gaan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal van Jose zou er zelf voor kunnen spreken. Dat Ida juist na afgewezen te zijn wil laten zien bewust of onbewust dat ze juist een erg goed vrouwtje is en de moeite waard is.

Lieve schat, Nina kreeg die richel, maar ik begrijp wat je bedoeld ;)

Deze theorie zou je idd kunnen toepassen, waarom de richel bij Nina ontstaan zou kunnen zijn.

Zo'n onderzoek klinkt wel interessant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, als je er toch vanuit gaat dat die richel ontsaat omdat het konijn zich goed voelt, kan het in Knijsters geval wél zijn omdat ie klaar is met ruien. Als hij daar nu heel blij mee is..

Inderdaad... wat wil je nog meer als exmannetje: klaar met de verstopping, klaar met een verharing en als klap op de vuurpijl een vriendin die je door dik en dun blijkt te steunen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat dacht ik ook dat mijn voedster die had...maar Bailey had dr net afgelebberd...:s dus dr haartjes stonden daardoor overeind..haha. Trouwens ik denk dat binkies inderdaad gewoon prikkels zijn van spanning of angst of juist plezier. Maar ik had wel eens gelezen dat iemand zei dat ze ongecontroleerde bewegingen waren. Hier ben ik t niet mee eens..want ze kiezen er wel zelf voor om binkies te maken of niet. Als ze een lekker tapijtje of kleedje onder de voeten hebben zijn er vollop binkies..maar als de vloer te glad is dan zie je dat niet gebeuren hoor.. als ze er geen controle over hadden zouden ze die ook maken op de gladde vloer waar ze uit kunnen glijden. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh glad of niet, hier worden ze overal gemaakt. Zo hebben ze ook wel genoeg kennis gemaakt met dichte muren of doorzichtige douchedeuren of hokjesgaas. Over controle wil ik niet spreken maar denk wel dat er enige mate ik kiezen is of ze een binkie maken of niet. Je zie ook wel verschil tussen schrik of gek doen vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind wel dat het ongecoördineerde bewegingen zijn..

Het gaat wel altijd net goed, maar soms stoten ze wel ergens tegen aan..

Ze weten vaak wel tot hoe ver ze de binkie kunnen maken maar toch blijf ik erbij dat ze niet van tevoren weten hoe hun lichaam gaat bewegen. Ook wel te zien in hun blik als ze zo'n binkie hebben gemaakt.. Echt zo'n blik van; dat ze zich afvragen was ze zojuist hebben gedaan:P

Witje heeft ook alleen een richel op zijn kont..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heeft *Balou* eens zijn hakje gebroken door een ongecoordineerde binkie.

Als ik zie hoe vaak Ed & Ida ergens tegenop botsen tijdens het binkien, doet mij dit niet denken aan een gecontroleerd iets.

Met de landing komen ze ook niet altijd stabiel terrecht, vind ik.

Maar goed dat een nijn 4 poten heeft ;)

Vandaag heeft Nina ook weer ineens een richel.

Ook deze kwam vandaag weer opzetten tijdens de koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft die conditie lang of maar kort jose?

Sies heeft er eentje maar die blijft meestal toch wel even zitten. we gaan nu de tweede week in en ook bij Sraar zit hij er al een week of 3.

Binkies lijken hier ook erg ongecoordineerd. Ze maken heir wel eens sprongentjes die wel gecontroleerd lijken maar dat zie ik ook weer neit als binkies maar meer als tijdverdrijf, lol hebben. Net als rennen, graven, klimmen, en springen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .