Ga naar inhoud

Conditie richel van een konijn


Aanbevolen berichten

Interessant idd.

Sraar zit nog in de verharing nu. Zijn richel is niet heel mooi vol zeg maar omdat er plukjes missen/lager zijn dan andere plukjes. Die van Sies is een mooier voorbeeld.

Als het geen communicatie is dat is het dus een reflex of natuurlijke reactie iets waar het dier niets aan kan doen, nu denk ik dat, dat zowiezo het geval is. Ik denk zo ook dat binkies ongecontroleerde bewegingen zijn. Alleen zou de richel dan geen functie hebben. Op zich zijn dat soort "nutteloze" dingen wel redelijk zeldzaam in de natuur.

Of het zou de functie moeten zijn om andere konijnen te laten zien dat ze in goede conditie zijn. Dan zou de functie dus partner/dekking gerelateerd zijn, en zouden richel konijnen in de natuur eerste keus zijn in een groep om zich voort te planten. Derichel zou dan dus van het vroege voorjaar ot het najaar voor moeten kunnen komen en met een hoogtij in de zomer maanden, en dan is ook de duur van het fenomeen op zich verklaarbaar. Ik heb het idee dat deze periode ook redelijk overeenkomt met de verschijningen van de richel.

Dan nog rest ons de vraag hoe konijnen die aantoonbaar niet in goede lichamelijke gezondheid of in geestelijke gezondheid zijn toch een richel kunnen krijgen? Dat zou als het een merkteken is om aan te geven dat je super geschikt bent wel vreemd zijn. Of het zou betekenen dat een van die twee dingen voldoende is voor een richel.

Dat zou dan inhouden dat je richel konijn heel gezond kan zijn maar niet gelukkig of juist heel gelukkig maar niet in blakende gezondheid. Met name die eerste mogelijkheid zou nog kunnen met een verklaring dat het gaat om aan te geven he jongens in ben in goede conditie. Die tweede zou dan vreemd zijn.

Dat het een combinatie van factoren is, is vanzelfsprekend erg logisch dat is elk gedrag of teken wat ze afgeven. De communicatie van konijnen is voor 80 tot 90% voor ons niet opmerkbaar. En dat is ook de reden waarom veel over konijnen gedrag nog giswerk is. Het is met name gebaseerd op studies van groepen wilde konijnen een paar studies van gedomesticeerde konijnen en een combinatie van die bevindingen met wat we van andere diersoorten weten.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 175
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zelf denk toch echt dat een binky een manier van uiting is, reden voorbeeld.

Ik heb een groep van 3 naast die groep zit mijn fransoos Bikkel ram niet geholpen.

Bikkel komt heel vaak naar buiten uit zijn verblijf met een binky....tijdens die binky sproeid hij in het rond.

Het is een uiting manier van zeggen hier ben ik en dit is mijn terein ( en zo ruik ik )En bedankt zeg ik altijd maar weer.

Vervolgens gaat ie lopen vrijen door de tralies met een van de voedsters van de groep van 3.

Dan zeg ik altijd maar weer watje!:mdr:

Een binky is gecontroleerd bewust gedag. Idem adhd gedrag druk vrolijk heen en weer rennen voor aandacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beweging binkie vind ik erg ongecontroleerd er word hier heel veel afgebinkied door bijna alle konijnen moet zeggen de reuzen en Sjan de FH bijna nooit. Maar als ik zie hoe ze soms lijken te schikken van hun eigen beweging of overal tegen aan knallen etc denk ik dat de bewegingen zelf ongecontroleerd zijn. Dat bedoel ik. De intentie om te gaan binkie-en kan best bewust zijn. Daar heb ik nog nooit echt over nagedacht. Ook de reden van een binkie is net als deze richel voor een heel groot stuk een aanname/waarschijnlijkheid.

De konijnen hier hebben wisselend een richel wel op proberen te zoeken in diverse bronnen maar daar nooit niets concreets kunnen vinden vandaar dat ik er eigenlijk nooit echt aandacht aan schenk. Tot gisterenmiddag er eigenlijk ook nooit echt over nagedacht.

Overigens binkie-en en racen konijnen die alleen zitten ook best veel. Ook als er geen mens of ander dier zichtbaar in de buurt is. Of het puur aandachts trekken is vermoed ik niet.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan zeker heb er hier ook een in huis.....

Maar eh Saf ik heb er nog een....een konijn die kan stijgeren dus op de achterpootjes kan staan.

Dat kunnen enkel gezonde konijnen zieke dieren kunnen dat beslist niet idem binkies maken.

Mijn jongen hier doen niet anders en volwassen dieren.

Nou genoeg stof tot denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah leuk zeg, mijn Daffy heeft een flinke richel, nu jullie het er zo over hebben valt het me ineens op! Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind het erg interessant dat jullie dit als lichaamstaal (bewust of onbewust) van het konijn interpreteren. Ik zou daar zelf nooit aan denken.

Mmm.... zou Daffy het naar haar zin hebben, ondanks dat ze vrij angstig is? En dat zonder van de tuintafel gestolen soepstengel, dan is ze misschien wel gelukkig hier... :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Boef staat vaak op dr achterpoten..dus niet alleen rechtop zitten en allert of nieuwsgierig om zich heen turen..maar echt omhoog op dr teentjes. Doet ze vaak als iets hoog hangt en ze wil er eens even aan snuffelen of naar beneden trekken. Nou weet ik niet of ik Bailey dat heb zien doen ooit..hmm ik zit nu ook ineens op richels te letten..ik zie wel een vaag streepje bij Boefje..maar echt super super vaag en op de foto zie ik niks.. haha.. is het bij zwarte diertjes wel goed te zien dan op de foto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen dan niet springen Suus, maar een richel is er wel ;-) ( sorry offtopic)

Voel me een slecht baasje, geen richel te bekennen..

Ik moet toch wat verzinnen als positieve affirmatie. Want ik krijg bijna geen knuffels en dan houd je het bijna niet vol als baasje, zonder binkies en olympische sprongen op wasmanden en dergelijke. :P

Ennuh, wil je niet verder rondbazuinen dat mijn konijnen niet kunnen springen.. ? :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo snel een conclussie? Binkies zouden ook juist bijvoorbeeld een staat van veiligheid aan kunnen geven. Omdat het niet een heel veilig iets is om te doen als prooidier. Doe je zoiets geks natuurlijk alleen in staat van veiligheid zou ik denken. Hoewel bange sraar toen hij net buiten zat en daar panisch werd van alle prikkels wel binkies maakte. Dus die voelde zich niet veilig lijkt me. Aandacht trekken lijkt me ook niet ,want hij heeft liever geen aandacht wel hield hij toen nog van veel ruimte. Overigs is ook mijn analyse van het gedrag van sraar een aanname.

Overigens is mijn konijnen er een verschil tussen de binkies die ze maken en de sproeisprongen zeg maar. Die maken sommige voedsters hier ook. Zodat is ook alles maximaal verspreiden.

Elk gedrag van een konijn is stof tot nadenken. Ik zit uren en uren bij mijn konijn zeker bij de groep om alleen te observeren. En te kijken hoe ze datdoen. Vaak na een tijd lijken ze je aanwezigheid wat meer te vergeten. Je ziet dan zeker omdat ze ruimte hebben en met een groep zijn en best wat mogelijkheden hebben om natuurlijk gedrag te stimuleren veel gedrag zien en met name ook hoe ze onderling lijken te communiceren hoe sommige konijnen een overwicht lijken te hebben over anderen terwijl je als je oppervlakkig kijkt een heel ander konijn vanwege rijgedrag etc zou aanwijzen als "gezaghebbend"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja inderdaad..als ik Boef op dr kop geef omdat ze weer wat stouts heeft gedaan maakt ze ook altijd rare sprongetjes..alsof het even 'spannend' was en niet weet wat ze moet met dr zelf. Ook als ik dr aai terwijl ze dat eigenlijk niet wil doet ze dat..maar ook als ze lekker de ruimte heeft gaat ze als een gek rennen en binkies maken. Bailey doet t niet zo vaak maar als hij t doet heeft hij t heel zeker naar zijn zin..hij maakt van die koddige sprongetjes recht omhoog. Dus geen idee waarom ze die binkies maken..misschien een ontlading van spanning of plezier.. dus in beide gevallen. Nu is mijn Boef wel een daredevil hoor..dus die zoekt de spanning op. Je zou bijna zeggen dat ze er een kick van krijgt..haha gewoon lekker los gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een richel heb ik bij mijn konijnen vandaag & van de week niet kunnen ontdekken.

Mijn vriend had het laatst wel bij Ed gezien.

Een richel kan een vorm van geluk uitten zijn.

Geluk is een breed iets, wat de ene konijn gelukkig maakt hoeft bij een ander niet zo te zijn.

Geluk kan zowel psychisch als lichamelijk zijn. Ook een ziekjes konijn kan op een bepaalde manier gelukkig worden van de goede verzorging die hij/zij krijgt bijv.

Als ik zie hoe Ida genoot van de nazorg na haar castratie. Hiervan proef ik nu nog de vruchten :)

Ditzelfde denk ik ook over binkies.

Als ik zie hoeveel binkies hier voorij komen, zodra ze door de hele tuin mogen hupsen.

Op dat moment voel ik het geluk van mijn konijnen gewoon.

De meeste van jullie zullen dit wel herkennen ;)

Ieder konijn is anders & kan in bepaalde situaties verschillend reageren van andere konijnen.

Zo geloof ik bijv. dat Sraar op zijn manier gelukkig is bij Sef.

Ondanks zijn typische gedragskenmerken maakt hij binkies & krijgt hij een richel.

2 tekenen die vaak worden geassocieerd met geluk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar toch blijft mijn vraag dan, waarom wordt een richel eigenlijk geasocieerd met gel (of een goede conditie)? Uiteindelijk is het maar gewoon een streep op de rug.. Waar komt dat vandaan? Als je zo over de ervaringen van leden met konijnen met richels leest, zie je wel dat het toch uiteen lopende situaties zijn waarin zo'n richel "opduikt". Wellicht de enige gemeenschappelijke deler is dat er goed voor de dieren gezorgd wordt, wat op zich aansluit bij wat José net zegt. Maar waar komt die aanname toch vandaan? Waar is op gebaseerd dat een richel iets goeds is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk omdat de richel meestal verschijnt als het konijn lekker in zijn velletje blijkt te zitten en er goed voor hem/haar gezorgd wordt.

De enige uitschieter is Sraar.

Geluk is een breed iets. Een konijn wat altijd maar in een kleine hamsterkooi gewoond heeft, kan al heel gelukkig worden van een klein rennetje van 1x1 m. bijv.

Kennelijk verschijnt de richel meestal als konijnen zich in een positieve situatie bevinden, waardoor er gebaseerd wordt dat de richel iets goeds is.

Het lastige is gewoon dat die beesjes niet kunnen praten, waardoor het gissen blijft waarom een richel ontstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch kan ik mij echt niet voorstellen dat het iets met geluk te maken heeft. Ik gaf eerder al het voorbeeld van Meneer Frits die alleen een richel heeft gehad toen hij doodziek bleek te zijn en nog niet bij de DA was geweest. En ik ben aan het terug denken gegaan, maar volgens mij heeft Ibi de richel ook juist gehad vlak voor haar operaties. Nou snap ik het idee van extra aandacht na een operatie wel, maar bij Meneer was de richel toen juist verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik mij vooral afvraag en dat is idd zoals BRC ook aangeeft eigenlijk idem met binkies. We schrijven aan beide in het algemeen een status van "geluk" of algemene conditie toe. Wat is het nut van dieren in het wild om "geluk" aan te geven? Ik ga dan in deze denkwijze wel uit va nde evolutiemodel en niet de leertheorie op gebied van gedrag. Dit omdat ik denk dat een dergelijke zeer waarschijnlijk onbewuste lichamelijke reactie mijn inziens meer voor een evolutionaire dan voor een leer technische aspect spreekt. De richel als algehele conditie aangeef teken zou in de natuur nog iets te maken kunnen hebben met aangeven dat je de beste kaarten voor voortplanting hebt eventueel denk ik. Dat zou opzich toetsbaar moeten kunnen zijn.

Neemt dat niet weg dat, dan de ervaringen/verhalen dat ergens ook tegenspreken. Misschien is het niets meer dan een heftige lichamelijke uiting van emotie. Dus bij geluk, goede conditie of zelfs erge pijn, ongelukkigheid? Een onbewust opgeroepen reactie op een hele sterke innerlijke emotie. Danwel evenwichtig dan wel uit balans?

En ervaren konijnen zelfs wel geluk zoals wij dat doen ook dat is een aanname, mogelijk meer een projectie van onze menselijke emotie op onze huisdieren. Dat ze blij zijn en voldaan ben ik van onvertuigd maar is de manier waarop wel zoals wij denken? Willen we niet te graag een bevestiging zien van ons huisdier dat we ze goed verzorgen?

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ervaren konijnen zelfs wel geluk zoals wij dat doen ook dat is een aanname, mogelijk meer een projectie van onze menselijke emotie op onze huisdieren. Dat ze blij zijn en voldaan ben i kvan onvertuigd maar is de manier waarop wel zoals wij denken? Willen we niet te graag een bevestiging zien van ons huisdier dat we ze goed verzorgen?

Goed gezegt.. :yes: ik denk dat geluk iets typisch menselijks is. Dieren doen niet zo moeilijk, die zijn gewoon blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het iets met antropomorfisme te maken hebben dan?

Als de richel staat voor een 'fit' konijn dan zij het zo toch?

Maar als de richel ook te zien is bij de 'niet fitte' konijnen, dan zal het een andere betekenis hebben.

Maar ik denk dat je hier alleen achter kunt komen door ervaring..

En het lijkt mij raar als er bij BRC ineens heel veel 'vermagerd' of 'geen gelukkige' konijnen zitten.. ;)

Ik denk dat als je de reden wilt weten waarom ze een richel vertonen, moet je alles controleren/opschrijven..

Als je dit bij elk konijn doet dan kom je er denk ik wel snel achter waarom ze een richel vertonen als je er een heleboel hebt gecontroleerd.

Als uit die gegevens blijkt dat alle konijnen dit vertonen op het moment dat ze 'tevreden' zijn, dan kun je moeilijk zeggen dat het niet zo is lijkt mij, tot het tegendeel bewezen is :P

Misschien is het dan handig om per konijn met richel alle gegevens op te schrijven. Niet alleen de konijnen van 1 persoon maar van alle BB'ers die een konijn hebben met een richel.. Zoals; wat krijgt hij te eten, wat voor ras, hoe zwaar, alleen of samen, ruimte, omgevingsfactoren op dat moment, temperatuur van konijn en omgeving ofzo.. Alles wat maar invloed kan hebben op de richel..

Dan komen we er snel uit toch?

Ik zal er niet aan mee kunnen doen want die van mij hebben geen richel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .