Ga naar inhoud

Conditie richel van een konijn


Aanbevolen berichten

  • Reacties 175
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

dat zeker maar daarom kun je er wel geen conclusies aan verbinden.

Ik geloof heel erg graag dat die richel inhoud dat Sraar goed in zijn vel zit en dat ik het goed doe. Maar alle andere dingen wijzen een andere richting op. Oke niet van dat laatste maar wel dat hij goed in zijn vel zit.

En tuurlijk dit is een voorbeeld maar ik ken er zo meer.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha.

Vind het wel een heel interessant iets. Ik ken het ook voornamelijk alleen van fokkers en de link met de conditie van de konijnen. In andere bronnen is er betrekkelijk weinig over te vinden. En juist dat grijze maakt het zo interessant

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fokkers zijn een voorbeeld van mensen die goed letten op hun konijnen en natuurlijk kloppen ze zich het liefst op de borst met kijk hoe goed ik zorg. Je zult geen verslaglegging vinden van mensen die hun diertjes mishandelen en verwaarlozen, die zien niet eens dat hun konijn een ellendigheidsrichel heeft :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fokker/opvang/konijneneigenaar zal ook het liefst een verklaring vinden die verteld hoe goed hun konijn(en) het heeft/hebben. Is overigens zonder aanval op BRC. Maar gewoon even om de situatie te illustreren.

Lang niet alle fokkers zijn overigens een voorbeeld van mensen die goed op hun konijnen letten in tegendeel zelfs. In ieder geval op meer dan fokrichtlijnen en uiterlijk voor een show. Er zijn helaas maar wat veel fokkers die niet bezig zijn et het algemene geluk van hun konijnen. Ik denk wel dat die categorie fokkers gelukkig erg slinkend is. En denk dat menige fokker een voorbeeld mag nemen aan de huisvesting etc bij BRC bijvoorbeeld.

Ik wi look niet weerleggen dat het een positief iets is in tegendeel zelfs zoals al een paar keer aangeven is het ook de grootste waarschijnlijkheid dat het gelinkt is aan de algemene conditie van het konijn.

Maar een conclusie als dat konijn heeft een conditie richel dus zit lekker in zijn vel is een conclusie die ik nooit zou durven trekken doordat ik ook voorbeelden van die richels heb gezien bij konijnen die niet lekker in hun vel zaten.

Dat ze erger gekend hebben en zich gelukkiger voelen dan de situatie ervoor is een heel andere conclusie. Dat is wat ik probeer aan te geven.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het gemak heb ik inderdaad even gegeneraliseerd en de slechte fokkers onder de laatste groep mensen gerekend :P

Ik denk dat we wel de conclusie kunnen trekken dat de konijnen van mireille een hele blije en gezonde richel hebben.

We kunnen natuurlijk nog gaan gissen naar de oorzaak dat deze richel alleen een streepje op de rug is, is het ook een boodschap aan het mede konijn? want waarom niet helemaal alle haartjes oppoffen? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zal zeer waarschijnlijk met de combinatie tussen konijnen onderling te maken hebben wat het speciaal en interessant maakt wat konijn onderling doen niet zo heel veel visueel communiceren aangezien dat in hun van oorsprong donkere holen dat geen zin heeft. Dus het moet te maken hebben met gedrag wat konijnen vertonen in de tijd dat ze boven de grond zijn. Wat eigenlijk voornamelijk met eten te maken heeft.

Het zal dus een teken zijn waarmee ze de andere konijnen iets willen duidelijk maken. De waarschijnlijkheid is dan ook dat het in nabijheid van meerdere konijnen ook vaker voor zal komen en zelfs dat het gedrag ten delen overgenomen zal worden door andere konijnen.

Het zal geen door de natuur ingegeven iets zijn om te laten weten dat diegene die met hun samenleeft en hun verzorgt het goed doet.

Het is onze menselijke natuur om onze menselijke emotie aan gedrag of gedraging van onze huisdieren te verbinden.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou dus zelf te maken kunnen hebben met het feit dat ze te weinig schuilplaats hebben en elkaar daarvoor waarschuwen. Het feit dat het een visueel merkteken is is wel speciaal.

Nu is ons huiskonijn door de jaren heen gedomesticeerd maar de basis van haar gedrag is eigenlijk nog steeds in de kern terug te voeren tot haar wilde familie. Ook de manier van communiceren vertoont daar nog bijzonder veel overeenkomsten mee.

Je zou dus eigenlijk in het wild moeten gaan bestuderen wanneer dit voor komt. We zien het nu in een door ons geconditioneerde omgeving wat een vertekend beeld geeft van wat er precies gaande is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel diep Saf ;)

Maar ik vind het als een heel plausibel verhaal klinken, amen! :P

ben er al een hele tijd mee bezig. Vaag gegeven inderdaad. Dank je BRC heb ik mijn middag goed ingevuld ik was me aan het vervelen en deze discussie trok me mooi uit de verveling!.

Heerlijk om over dit soort dingen te brainstormen.

Nog iets anders bij een keuring is zo'n richel dan ene plus, minpunt of neutraal? Gewoon uit pure intresse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat ik op mijn beurt zo bijzonder vind is dat het een state of mind eigenlijk weer geeft, welke state dit dan ook is.

Bij welke dieren zie je dit nog. Is wel zo dat een kat zich opblaast (ook niet een richel) die wil iets duidelijk maken, een vogeltje poft zich op als het slaapt, niet lekker voelt, of koud is. Maar die voorbeelden gaan ook weer met alle haartjes/veertjes tegelijk zo kun je nog meer voorbeelden van dieren verzinnen die communiceren met het opzetten van iets (noem ook bijvoorbeeld een doffer met zijn keelzak of hoe heet dat ding ook alweer)/ Dus eigenlijk is niet alleen de enkele richel speciaal maar ook de duur die de richel kan aanhouden. Het is geen korte termijn communicatie.

Zien mensen met richels ook veranderingen in de verhoudingen tussen konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen met richels? :whistle2: kunnen wij die dan ook hebben? :he:

Dat bedacht ik me idd ook al, want mijn kater heeft een streep op zijn rug waar het haar langer is. Zeker als kitten zag dat er belachelijk uit als hij ergens bang van was ofzo, net of ie een hanenkam had. Als hij nu iets toch wat spannend vindt, komt die streep een beetje overeind en dan lijkt het wel op een richel. Maar, aangenomen dat een conditierichel iets positiefs over de conditie (danwel lichamelijk, danwel geestelijk) zegt, betekend dat iets heel anders. Terwijl het er eigenlijk hetzelfde uitziet.

Maar waarom wordt een richel eigenlijk met iets positiefs geasocieerd? Wat is daar de gedachte achter? Het ziet er eigenlijk niet eens gezond uit :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad daarin schuilt het interessante juist. Als die richel weken aan kan houden is er dus ook iets wat het waard is lang over te communiceren.

En als het voorbij is, is dan de situatie voorbij of stopt het als iedereen weet wat de boodschap is of zelfs als duidelijk is dat er geen verandering komt?

Is het een bewuste actie of onbewuste reflex?

Komt die richel meestal voor in een bepaalde tijd van jaar?

Bij binnen of buitenkonijnen of maakt dat niet uit?

Bij konijnen die een situatie hebben zo dicht mogelijk bij hun natuur staat?

Of juist bij konijnen die heel gedomesticeerd leven?

Komt het voor bij solitaire levende konijnen?

Of juist bij samenlevende konijnen?

in dat laatste geval bij koppels meer als bij een groep?

En die groep hoeft niet gekoppeld te zijn in een ruimte is dan voldoende?

Nemen ze het van elkaar over?

etc etc

Maar goed ik moet naar de winkel haha voordat die dicht is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog nooit eerder bij 1 van mijn konijnen gezien, die richel. Of het is me niet opgevallen dat kan ook..

Maar Pico komt dus uit de opvang, hij zat voorheen samen met een andere ram en daarna alleen omdat ze vechtte (als ik het goed heb). Hij is geholpen aan haakjes en had een sore hock. En nu zit hij lekker buiten in een groot hok met het beste voer en een vriendinnetje. Dus dat is wel een verschil natuurlijk ;)

Pico komt wel altijd kijken of ik iets lekkers heb, maar zo gauw als ik hem wil aaien is hij foetsie, dus hij niet heel knuffelig of aanhankelijk. Maar hij voelt zich dus fijn met zn meisje :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fokkers zijn een voorbeeld van mensen die goed letten op hun konijnen en natuurlijk kloppen ze zich het liefst op de borst met kijk hoe goed ik zorg. Je zult geen verslaglegging vinden van mensen die hun diertjes mishandelen en verwaarlozen, die zien niet eens dat hun konijn een ellendigheidsrichel heeft :P

Nou roep dit niet te hard....een konijn die ondervoed is en veel ste mager krijgt vette haren, kun je zo van een foto zien overigens.

Dus ze laten dat wel degelijk merken.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben er al een hele tijd mee bezig. Vaag gegeven inderdaad. Dank je BRC heb ik mijn middag goed ingevuld ik was me aan het vervelen en deze discussie trok me mooi uit de verveling!.

Heerlijk om over dit soort dingen te brainstormen.

Nog iets anders bij een keuring is zo'n richel dan ene plus, minpunt of neutraal? Gewoon uit pure intresse

Wij zien zelden een richel op een konijnen keuring....( keuringen doorgaans van augustus tot januari)

Hier op mijn stal vertonen enkel de dieren van 1 jaar en ouder het.

Vaak ga ik niet meer met deze dieren naar de keuring ( kan een oorzaak zijn)

Maar elke keurmeester weet dat het een conditie richel is en zal dat geen min of plus punt van maken.

Er is gewoon weinig overbekend verder.....Er is wel een fokker die zegt dat het vaak na het verharen komt....

Maar in dit geval waren mijn dieren al 3 maanden eerder verhaard.

Dus dat kan ik weerleggen.

Wat betreft mijn dieren sommige zitten alleen en anderen in een groep en weer anderen met hun jongen.

Bij communicatie denk ik echt aan stampen bij een konijn of bij een kat de haren op de rug omhoog.

Dit zijn moment opnames, de conditie richel kan er wel weken zo niet maanden zitten.

Ook in mijn bejaarden groep heb ik 2 richels de nhd dames en mijn geholpen ram niet.

Moeders met jongen vertonen het, de jongen niet.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .