Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Binnenkort ga ik twee lieve dwergkonijntjes ophalen. Ik heb al een mooi hok gekocht, maar ik wil ook een deel van de bijkeuken beschikbaar stellen als leefruimte voor ze. Zo kunnen ze ook uit het hok en lekker rennen door de ruimte. Ik denk eraan om de helft van de kamer af te scheiden.

Nu lees ik veel over puppyrennen en hondenhekken, en ik vraag me af: hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat het veilig en prettig is voor de konijntjes? Zijn er ook rennen die je kan buigen bijvoorbeeld? 

Daarnaast wil ik graag een zacht kleed of iets dergelijks op de vloer leggen, zodat ze comfortabel kunnen lopen en liggen. Welke kleden of ondergrond zijn hier het meest geschikt voor?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Geplaatst:

Op deze site is een onderdeel Konijnen informatie – Bunnybunch.nl

Kijk daar eens rustig. Daar staat alles wat je wilt weten.

En heel belangrijk: waar haal je je konijnen? Bij een konijnenopvang? Bij een fokker? En in dat laatste geval, weet je dan of het echt een ram en voedster zijn of twee voedsters etc? Twee jonge konijnen tegelijk kopen, kan problemen opleveren als ze in de puberteit komen.

Lees je eerst goed in!

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Bedankt voor je reactie, To! 
Ik ben mij al geruime tijd aan het inlezen over de juiste voeding, het koppelen, de benodigdheden, enzovoort. Het is inderdaad heel belangrijk om je goed te informeren voordat je aan huisdieren begint.

Ook heb ik me verdiept in de verschillende soorten bodembedekking en kleden om de vloer – bij ons van vinyl – wat aangenamer te maken. Ik las dat katoen prettig is voor de pootjes. Zou een kleed zoals dat van IKEA; TIPHEDE vloerkleed, glad geweven (9,99 euro), fijn zijn denk je?

Daarnaast kwam ik ook de VANESTE fleece liners tegen. Ze zijn wat prijziger, maar ik zie er veel positieve recensies over.

Bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Er staat mij iets van bij dat fleece juist niet zo goed is voor konijnenvoetjes. 

Ze hoeven niet overal zacht te lopen hoor, alle gladde vloeren vinden ze vaak eng. Toen ik nog een binnenkonijn had schoof hij op zijn buik met gespreide pootjes over onze houten vloer.

Wat bedoel je met rennen die je kunt buigen? Puppyrennen hebben panelen die je aan elkaar koppelt, dus daar kun je wat mee spelen.  

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, bunnyaap zei:

Zou een kleed zoals dat van IKEA; TIPHEDE vloerkleed, glad geweven (9,99 euro), fijn zijn denk je

Ik heb buitenkonijnen en die lopen op trottoirtegels. Dus van kleden heb ik geen verstand. Als ze ziek zijn haalde ik ze wel binnen. Daar hebben we plavuizen. Dan legde ik kranten op de vloer en oude handdoeken, En dan zaten ze in een panelenren. Konijnen kunnen veel kapot bijten.

Iemand die ervaring met kleden heeft is @Lappie2. Zij heeft ook een eigen topic en daar staan foto's bij en kun je zien wat ze heeft.

aangepast door To van de Veluwe
Geplaatst:
9 uren geleden, bunnyaap zei:

Zou een kleed zoals dat van IKEA; TIPHEDE vloerkleed, glad geweven (9,99 euro), fijn zijn denk je?

Mijn konijnen hebben ook een tijdje binnen gewoond. Ik had toen hetzelfde vloerkleed, gebruik het nog wanneer ze door ziekte binnen moeten.

Ze vinden het heel fijn om op te lopen maar hou er rekening mee dat ze  (bij mij toch) er soms ook op plassen,  vooral op de hoekjes.  Ik had er verschillende gekocht zodat ik ze ook kon uitwassen. Het is van katoen, kan prima gewassen worden. 

Geplaatst:
7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb buitenkonijnen en die lopen op trottoirtegels. Dus van kleden heb ik geen verstand. Als ze ziek zijn haalde ik ze wel binnen. Daar hebben we plavuizen. Dan legde ik kranten op de vloer en oude handdoeken, En dan zaten ze in een panelenren. Konijnen kunnen veel kapot bijten.

Iemand die ervaring met kleden heeft is @Lappie2. Zij heeft ook een eigen topic en daar staan foto's bij en kun je zien wat ze heeft.

Denk ergens vanaf pagina 4 dat de fotos beginnen🤪

Wij hebben het geluk dat ze geen panelen nodig hebben. Ze vinden het laminaat te glad en blijven altijd op de kleden. Goedkope kleden en ook van die tapijt tegels bij Action gekocht en daar leven ze al heel lang op. Maaarrrrr omdat Leeuw maag/darm problemen had, zitten er overal vlekken op die ik er met geen mogelijkheid uit krijg. Voor nu gooi ik andere kleine kleedjes op de grootste vlekken. In het nieuwe jaar koop ik weer nieuwe. 3m x2m zijn ze voor 30 euro of zo. 

In totaal hebben ze zo.n 20m2 met bank en Xbox 🤪

• Haha 1
Geplaatst:

Ik heb ook binnen konijnen en heb dat kleed van de IKEA een langere tijd gehad. Wat ik een nadeel vond aan dergelijke kleden is dat als ze eenmaal goed vies worden (en dat worden ze), dat je er dan niet zoveel meer mee kunt doen. Ik heb nu wasbare vloerkleden van de Action (in teddy stof/kleur, de konijnen zijn er dol op) en die passen in de wasmachine. Ook heb ik wasbare kleedjes die eigenlijk bedoelt zijn voor mensen die plasongelukjes hebben in bed - deze zijn qua materiaal echt super makkelijk te onderhouden en kunnen ook gemakkelijk in de wasmachine. Ik heb er een paar gekocht bij Temu (zoek op wasbare urine mat) - ze hebben veel maten en leuke patronen! Het fijnste aan deze matjes is dat ze water absorberend zijn, dus plasjes, water, diarree etc wordt goed opgenomen.

• Bedankt 1
Geplaatst:
Op 15-11-2025 om 23:14, andreaspez zei:

toekomstige baby, bedankt

Haal geen konijn bij een fokker en neem ook geen twee babykonijnen. Een konijn kun je niet zomaar aan een ander konijn koppelen. Eerst gaat het wel maar als de puberteit aanbreekt..... je kunt beter naar een konijnenopvang gaan. Ik doe dit al jaren en het bevalt me heel goed. Twee konijnen is reuzeleuk. Er ontstaat interactie en je ziet leuk gedrag en ook hoe gek ze op elkaar kunnen zijn.

• Mee eens! 1
Geplaatst:
Op 13-11-2025 om 13:26, Boris en Beer zei:

Ik heb ook binnen konijnen en heb dat kleed van de IKEA een langere tijd gehad. Wat ik een nadeel vond aan dergelijke kleden is dat als ze eenmaal goed vies worden (en dat worden ze), dat je er dan niet zoveel meer mee kunt doen. Ik heb nu wasbare vloerkleden van de Action (in teddy stof/kleur, de konijnen zijn er dol op) en die passen in de wasmachine. Ook heb ik wasbare kleedjes die eigenlijk bedoelt zijn voor mensen die plasongelukjes hebben in bed - deze zijn qua materiaal echt super makkelijk te onderhouden en kunnen ook gemakkelijk in de wasmachine. Ik heb er een paar gekocht bij Temu (zoek op wasbare urine mat) - ze hebben veel maten en leuke patronen! Het fijnste aan deze matjes is dat ze water absorberend zijn, dus plasjes, water, diarree etc wordt goed opgenomen.

Zijn die matjes van Temu veilig? Ik las laatst iets over schadelijke stoffen in sommige producten van Temu. Bedankt trouwens allemaal voor alle handige tips! Erg fijn. 

Geplaatst:

Inderdaad bij twijfel niet doen wat @To van de Veluwe zegt.

Zelf vind ik de tapijt tegels van Action echt super. Zit er aan te denken om daar zo,n 12 a 20 stuks van te kopen a +/- 3euro per stuk. En alleen een nieuw kleed voor bij de bank. Het zijn vierkante kleedjes. Water gaat er niet doorheen en kan zo de wasmachine in. 

Geplaatst:
3 minuten geleden, Lappie2 zei:

Inderdaad bij twijfel niet doen wat @To van de Veluwe zegt.

Zelf vind ik de tapijt tegels van Action echt super. Zit er aan te denken om daar zo,n 12 a 20 stuks van te kopen a +/- 3euro per stuk. En alleen een nieuw kleed voor bij de bank. Het zijn vierkante kleedjes. Water gaat er niet doorheen en kan zo de wasmachine in. 

Wederom bedankt voor de tip!

Geplaatst:
1 uur terug, bunnyaap zei:

Wederom bedankt voor de tip!

Ik heb ze zelfs achter in de auto omdat er water lekt 🤪 Half jaar met vieze natte schimmel lucht in de auto gereden en toen was ik het zat en heb de hele bekleding eruit gesneden en die matjes neergelegd. 

Enige min punt bij de konijnen is met stofzuigen. Ze blijven liggen maar soms beweegt er 1 (het matje/kleed) en moet dat natuurlijk even op zijn plek gedrukt worden. En het is maar in 1 kleur. Donker grijs.

Geplaatst:

Ziet er super gezellig uit.

Ik zou wel voorzichtig doen met die plastic/siliocnen voerbal. Mijn konijn zetten er gelijk zijn tanden in, dus die kon weg.

Als ze daar wat van inslikken kan het niet zo fijn aflopen. Toen heb ik een houten gekocht. Laatst zette hij zijn tanden in zijn andere houten speelgoed, dus dat mag mijn man straks weer glad schuren. Mijn dame is echter super netjes dus dan zou ik het wel durven. Al heeft zij dus een plastic bakje kapot geknaagd (waterbak) toen mijn man het waagde om die op haar plek neer te zetten 😛 Stelletje vandalen heb ik 😄 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik vind dat je al het speelgoed zoals voerbal en die houten lades altijd onder toezicht moet gebruiken. Nu laten ze de voerbal bij ons met rust dus durf ik die nu wel te laten liggen maar al het andere plastic speelgoed niet. En dan is het ook elke keer weer 'nieuw'. 

Leuke hekjes heb je. Die ken ik niet. Lijken me makkelijk in elkaar te zetten. Ik heb nog van die hekjes waar je die pinnen door moet steken. En alles wordt krom. 

Geplaatst:

Hoe bevallen de hekjes in de praktijk? Ik zag dat ze nu met korting zijn. Ze lijken me ideaal als je een ziek konijn binnen hebt. Ik heb nu andere hekjes maar die zijn een crime om in elkaar te zetten maar ook om uit elkaar te halen. Deze lijken me iets handiger.

Ik zie dat ze nu ook met korting zijn. Als je twee lagen hebt, zou je voor 38 euro ongeveer klaar zijn.

Geplaatst:

Dit soort hekjes zijn er ook veel voor cavia's (zoek even op cagecubes). Veel mensen zweren erbij, ik vind het gammele rotdingen. Je moet ze ook eigenlijk met tie wraps vastzetten, want ze schieten makkelijk los. Cavia's zijn niet echt klimmers of slopers, maar ik weet niet of ze bestand zijn tegen baldadige konijnen. Als ren zijn ze wel handig denk ik, dan heb je er ook geen last van met schoonmaken enzo. 

• Bedankt 1
Geplaatst:

Ze zijn erg makkelijk in elkaar te zetten. Ik gebruik ze alleen om de ruimte achter de vriezer en de verwarming af te zetten. Daarvoor werkt het prima, al is er wel een deurstopper bij nodig. Het is een stuk minder stevig dan een puppyren, maar die zijn volgens mij ook een stuk duurder.

• Bedankt 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .