Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal! 

Zal graag jullie mening willen weten. Ik heb een voedster van 8 jaar, haar zusje is een paar weken terug overleden. Het is een dwergkonijn. Ik had ze 1,5 maand geleden pas geadopteerd via verhuisdieren. Ze waren dol op elkaar maar haar zusje zat haar ook regelmatig op te jagen, was dus geen ideale match. Na het overlijden van haar zusje at ze slechter en trok zich meer terug. Na controle dierenarts is ze helemaal gezond dus heb haar vandaag bij een konijnenopvang gebracht. Ze hadden een senior konijn gereserveerd voor haar van dezelfde leeftijd. Deze had ik gezien op de website. Nu kwam ik daar vandaag en het was sowieso anders dan dat ik mij bedacht had. Werd weinig over het konijn verteld(verloop is daar ook hoog). En ik dacht ook even nog een rondje te kunnen maken om te kijken naar potentiële matches. Ze hadden niet veel rammen beschikbaar maar ik zag een hangoor van 1 jaar, hij kwam met zijn pootjes op de tralies en snuffelde aan mijn hand. Was echt even een leuke ontmoeting😊 Ik begon te twijfelen en vroeg of dat ook een match kon zijn. Ze ging het vragen aan een collega 🥹 Het mocht wel maar ik kreeg verder geen feedback of extra informatie over de karakters of voors en tegens. Dus heb toen maar besloten om het(ook hele leuke) senior konijn te laten koppelen. En hun samen gaat tot nu toe goed, ik had vandaag gelijk al de afspraak gemaakt om maandag op te halen. Maar het hangoor konijn blijft in mijn hoofd zitten en nu heb ik een beetje spijt dat ik ze niet even bij elkaar heb laten zetten. Om te kijken of dat een match had geweest. Online vind ik erg tegenstrijdige antwoorden over het koppelen van een 8 jarig konijn en een 1 jarig konijn. Mijn verstand zei dat ik voor het oudere konijn moest gaan. Heb ik de juiste keuze gemaakt of maakt leeftijd, eenmaal volwassen, niet zoveel uit en had dat ook een goede match kunnen zijn?

Groetjes😊🐰

Geplaatst:

Ik ben vrijwilliger bij een konijnenopvang en ik kan je wel wat meer info geven.

Iedere opvang heeft natuurlijk een eigen werkwijze, maar over het algemeen werken er vooral vrijwilligers. Dan kan het inderdaad lastig zijn om de karakters van de konijnen goed te leren kennen. Sommige hebben echt een heel uitgesproken karakter, of zitten wat langer in de opvang waardoor je ze beter leert kennen, maar bij de meesten is dat niet het geval. Ik ga zelf bijvoorbeeld 1x per twee weken een dag helpen, en iedere keer dat ik er kom zitten er weer veel nieuwe konijnen die de keer erna al weer uitgeplaatst kunnen zijn. Maar ik zal dat ook altijd wel aan klanten vertellen als ze meer informatie over een konijn vragen, zodat ze weten waarom ik wat minder kan vertellen. 

Ik kan iedereen aanraden om vrijwilliger bij een opvang te worden als het qua reisafstand realistisch is. Er zijn altijd vrijwilligers te kort en je leert er heel veel van, en het geeft je ook een goed beeld van wat er achter de schermen gebeurd.

Er zijn een aantal opvangen die door 1 persoon gerund worden, dan zullen ze de konijnen vast beter kennen of opvangen die subsidies krijgen en betaalde medewerkers in dienst kunnen hebben en daardoor mensen hebben die de konijnen (bijna) dagelijks zien. Maar bij de meeste vrijwilligers is dat niet het geval.

Dan over de koppeling van jouw voedster. Nog heel veel sterkte gewenst met het verlies van haar zusje!

Jouw verhaal roept bij mij een aantal gedachten op:

- karakter is het allerbelangrijkste bij het koppelen van konijnen. Leeftijd, uiterlijk en grootte zijn daaraan ondergeschikt. Wat dat betreft had je de hangoor van 1 jaar wel kunnen proberen. 

- Maar dan zijn er wel een aantal punten om rekening mee te houden: met 1 jaar kan het zijn dat hij nog niet helemaal klaar is met de puberteit en dan kan zijn karakter nog veranderen. Dat kan tot 1,5 jaar duren. Dan is het de vraag òf zijn karakter nog veranderd en als dat zo is, of ze dan nog steeds bij elkaar passen. Geen definitieve reden dat het niet zou werken, maar wel wat meer onzekerheid en even afwachten hoe het zich ontwikkeld. En het tweede: een jonger konijn heeft vaak wel meer energie dan een konijn op oudere leeftijd. 8 is al wel senior, maar nog niet bejaard, dus misschien is zij nog heel fit en is het niet zo'n probleem. Maar bij mijn koppel merkte ik heel goed dat mijn ram echt op leeftijd was en vooral de hele dag lag te dutten, terwijl mijn voedster van 5 jaar nog van alles wilde ondernemen. Dat was dus een minder goede match.

- vaak hoor ik van mensen dat ze een konijn van dezelfde leeftijd willen, want ze willen hierna liever niet opnieuw koppelen. Dan zeg ik dat dat geen garantie geeft en dat ze eigelijk nooit tegelijk dood gaan. Ik weet niet of dit voor jou geld, maar in her algemeen komt dat vaker voor. Het is niet te voorspellen of een konijn van 8 nog 2 jaar leeft, of 4, of helaas een stuk korter. Ook als je een konijn van 4 of 5 jaar oud adopteerd, heb je helaas geen garantie hoe lang ze nog bij je zijn. Wat wel zo is, als je verwacht te willen stoppen met konijnen, dat er altijd de mogelijkheid is om het "overgebleven" konijn naar de opvang te brengen, en dat jongere konijnen dan makkelijker weer uit te plaatsen zijn dan een senior konijn.

- het is geen slechte keuze geweest om te kiezen voor de oudere ram. Hij zal waarschijnlijk minder snel gekozen worden dan de jongere ram. En zeker als die andere ram zo nieuwsgierig en aanhankelijk is dan zal hij ook wel snel een nieuw huisje vinden. Als er een match is met jouw konijn, dan is dat het belangrijkste en als hij eenmaal bij jou thuis is en je hem beter leert kennen, dan ga je hem vast heel snel heel leuk vinden en vergeet je de andere konijnen die je hebt gezien.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Eigenlijk heeft Happy221 alles al gezegd, ik ben het er helemaal mee eens. Ik ben zelf ook vrijwilliger, bij ons is de werkwijze iets anders, maar dat is dan ook een hele grote professionele opvang. Ik vind het top dat je voor de senior bent gegaan. Die blijven vaak lang zitten omdat mensen bang zijn dat ze snel ziek worden en overlijden. Terwijl de "oudjes" juist vaak niet zo blij zijn in een opvang na jaren bij mensen thuis te hebben gewoond en dus juist extra behoefte hebben aan een nieuw baasje. De koppeling gaat ook goed, dus je hebt straks twee hele blije konijnen!  Heel veel sterkte met het verlies en veel plezier met je nieuwe koppel! 

Geplaatst:

@happy211 bedankt voor je antwoord, wat goed dat je vrijwilliger bent! Ik ben net pas weer begonnen met konijnen met een nieuw verblijf dus er nog lang niet op uitgekeken😍 Ik dacht hetzelfde van ach het oudste konijn zit vaak het langst maar toen zei ze dat er bij hun een gelijk verloop was met jong en oud. En het is ook wel echt een schatje hoor, hij keek mij ook wel even aan met die oogjes van 'o Hallo' 🐰👋🏼 Ook net behandeld voor vachtmijt. Maar het was dus heel snel beoordelen en qua karakter is het dus nog een verrassing🤣 Maar thanks heb ik in iedergeval een goed gevoel bij dat hij snel naar een nieuw huisje mag! Ze zitten helaas niet bij mij in de buurt anders had ik ze ook wel graag willen helpen! En het hangoor konijn kan ik dan hopelijk laten berusten als hij ook snel een huisje heeft want vind het nu ook sneu om nog te gaan wisselen van match 😊

Geplaatst:

@Suus1978 jij ook bedankt voor je antwoord! jullie doen mooi werk. Dan heb ik wel wat meer rust dat ik de juiste keuze maak, de eerste ontmoeting ging ook al redelijk rustig. Ik had echt in mijn hoofd zitten dat het er vast pittig aan toe zal gaan met koppelen maar dat viel mee🤣 dus ben benieuwd maandag.

Geplaatst:

Het kan er ook absoluut pittig aan toe gaan. Soms mislukt het meerdere keren. Tot wanhoop van de medewerkers en vrijwilligers 😄 Als de koppeling al vanaf het begin goed gaat, is dat echt super. Ik zou zeggen: strik eromheen, niks meer aan doen en zsm mee naar huis. Heb je alles thuis voorbereid? Het koppelen gaat daar eigenlijk nog even verder, dus dat vergt wel wat aandacht. Op de site van het LICG vind je veel informatie. En hier op Bunnybunch natuurlijk ook! 

Geplaatst:

@Suus1978bedankt voor de tip. Ik ga de info opzoeken en dan kijken wat ik nog meer kan doen. Ik hoef, helaas, geen haast te maken. Was eigenlijk net helemaal enthousiast over het senior konijn maar ze hebben de koppeling besloten stop te zetten. Plukken haar en een wondje bij het andere konijn. Super sneu, ik begrijp nu echt wat de konijnenopvang bedoeld met dat het konijn zelf kiest🫣 Het begon zo goed, ze gaan nu morgen het hangoor konijn erbij proberen van 1 jaar en anders heeft ze nog 2 opties van 2 hele lieve konijnen(1 van 8 jaar en 1 van 5 jaar). Dat laat ik aan hun verder, want vind ze beide even leuk eruit zien🥰.

Het is in iedergeval wel een hele goede opvang, ben ook heel blij dat ik zelf niet hoef te koppelen🫣

Geplaatst:

Ik vraag me ook af of ze zin heeft in een jonge knul 😄 Onze Scarlett is een diva en die had zoveel mislukte koppelingen dat wij haar mochten adopteren. ❤️.

Uiteindelijk is ze naar huis gegaan met een jongere knul, onze nummer 1, die ze als tweede hebben geprobeerd bij de koppeling. Hier is het echte kleffe liefde. 

Dat wens ik jou ook toe! Hopelijk is dit de goede!

Geplaatst:

Ik heb bewust een jonge dame, Sofie, gekoppeld aan een ouder konijn, Harold, een paar jaar geleden. Omdat mijn konijnen anders allemaal tegelijk senior zouden zijn en ik dat in het verleden ook wel eens had en toen de één na de ander in korte tijd verloor. Wat variatie in leeftijd geeft geen garantie, maar ik merk dat ik het wel fijn vind. Maar ik merk wel verschil in activiteit.

Leeftijd maakt niet heel veel uit, als konijnen eenmaal volwassen (1.5 jaar of ouder) zijn. Met de hele jonge konijnen is koppelen lastiger, omdat ze zich nog volop ontwikkelen qua karakter. Ook is de activiteit met veel jaar tussen konijnen best wel verschillend, wat problemen kan geven. Uitzonderingen zijn er altijd hoor 😉 Soms gaat het wel goed. Als de karakters goed matchen, is leeftijd minder belangrijk. 

Ik ben benieuwd met wie jouw konijn thuis komt 😄 

Geplaatst:
Op 14-9-2025 om 07:10, happy211 zei:

Er zijn een aantal opvangen die door 1 persoon gerund worden, dan zullen ze de konijnen vast beter kennen

Klopt. Mijn ervaring met Kaatje Keutel in Lelystad is top. Zij kent alle konijnen erg goed. Zij heeft veel vrijwilligers maar zij is de constante factor. Ik ben daar twee keer geweest en heb goede ervaringen. Maar ik moet zeggen dat de snelkoppelingen bij huize Pluis in Ede/Bennekom ook altijd goed gelukt zijn.

Geplaatst:
Op 15-9-2025 om 17:32, To van de Veluwe zei:

Klopt. Mijn ervaring met Kaatje Keutel in Lelystad is top.

Ik las op internet dat Kaatje Keutel tijdelijk? gestopt is. Konijnen die bij haar zijn gehaald en je weer terug wil/moet brengen, mag je nog wel brengen.

Ziekte? Ik heb geen facebook dus kan niet zien wat ze erop heeft staan. Zag het op haar website maar geen reden.

Geplaatst:
5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik las op internet dat Kaatje Keutel tijdelijk? gestopt is. Konijnen die bij haar zijn gehaald en je weer terug wil/moet brengen, mag je nog wel brengen.

Ziekte? Ik heb geen facebook dus kan niet zien wat ze erop heeft staan. Zag het op haar website maar geen reden.

Op facebook staat er niets over.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Vreemd. Op de site staat: 

Let op :

Lieve dierenvrienden,
Onze opvang is op dit moment tijdelijk gesloten en we nemen daarom geen nieuwe konijnen meer op, en ook geen herplaatsingen of nieuwe adopties aan.
Heb je in het verleden een konijn bij ons geadopteerd en kun je daar  om welke reden dan ook niet langer voor zorgen?
Neem dan alsjeblieft contact met ons op.
Wij blijven altijd verantwoordelijk voor de dieren die via ons een nieuw thuis hebben gevonden, en doen er alles aan om hen weer op te vangen of te helpen bij herplaatsing.
Dank jullie wel voor het begrip, het vertrouwen en de liefde voor de konijnen.
We hopen op een later moment weer open te kunnen gaan  tot die tijd blijven we op de achtergrond waken over onze oud-bewonertjes.

WIJ ZIJN GENOODZAAKT U DOOR TE STUREN NAAR DE GROTERE OPVANGEN. KIJK VOOR EEN LIJST PER REGIO OP WWW.KONIJNENBELANGEN.NL

Konijnen afkomstig uit onze opvang kunnen uiteraard volgens afspraken wel altijd terug naar onze opvang. 

Geplaatst:

Hallo lieve konijnen vrienden,

Ik mag mijn senior konijnen dame morgen ophalen met mijn stiekeme favoriet, het jonge hangoor konijn. Dus super leuk en vind het ook een soort van spannend nog. Ik hoop ook dat ze het super goed kunnen vinden met elkaar en dat ze weer gelukkig is met een maatje en weer goed eet. Ik zal morgen een foto posten van ze in het verblijf🥰

Bedankt voor de adviezen.

• Vind ik leuk 8
Geplaatst:
18 uren geleden, Lilianne zei:

Hallo lieve konijnen vrienden,

Ik mag mijn senior konijnen dame morgen ophalen met mijn stiekeme favoriet, het jonge hangoor konijn. Dus super leuk en vind het ook een soort van spannend nog. Ik hoop ook dat ze het super goed kunnen vinden met elkaar en dat ze weer gelukkig is met een maatje en weer goed eet. Ik zal morgen een foto posten van ze in het verblijf🥰

Bedankt voor de adviezen.

Niet schrikken als ze thuis toch nog even een extra dominatie-dansje doen. Ik wist het, maar ik zat toch in de gordijnen. 

Uiteindelijk wonen ze nu al sinds december 2022 dus bijna 3 jaar, in hele kleffe, goede liefde samen. 

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .